![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Cherokee ysikaksPahasti siltä näyttää että Jeepistä alkaa tulle projekti. Tosin ei siinä määrin mitä pihalla seisovasta Chevystä vaan hiljalleen rakennettava ja samalla suurimmaksi osakis ajossa pidettävä kulkine. Eli tässä parisen viikkoa sitten tuli hommattua tuo toisessa topikissa( http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56511 ) jo mainittu Jeep Cherokee 4.0 ltd vm 1992. Autolla ajettu reippaat 260tkm ja tuotu sakemanneista 2007 loppuvuodesta. Tässä tämä lähtötilanne: Tehtävää olis: Sekarengastus, eli edessä 70 ja takana 75 sarjaset. - Tollaset suunnitteilla: ![]() Eli General Grabber A/T2WLR 235/75 15", tosin vaihtotyöhön ei pääse vielä vaikka kumet saapuiskin. Edellisen renkaanvaihdon jäljiltä toisessa etunavassa mutteri rikki. Mutterin rikkonut rengasliike luvannut hoitaa laskun sen korjaamisesta (irroittamisesta). Uusia pinnapultteja tässä odotellaan... Ostaessa tuli tutkittua ja vähän tökittyäkin kynnyksiä. Oikealla takana helmassa reikää. Samoin alkavaa reikää myös vasemmassa puolessa, no ainakin sitä tuli kun ruuvarilla sohi. Palkeissa viimeiset 20-30cm molemmat puolet täynnä hiekkaa. Kuskinpuolella selvisi n. 5x10 cm palalla mutta tämä vänkärin puoli oli pahempi. - Avattuna, samalla tuli harjattua palkin sisältä ruosteet pois ja maalattua. - Seuraavana päivänä homma näytti jo paljon paremmalta. Hitsaus saumoihin sinkkimaalia, sitten ruosteenestopohjamaalia ja päälle paksulti kiveniskusuojaa. Lopuksi vielä spraypullosta vähän mustaa, siis siksi kun tuo massa olikin harmaata. Palkkien ruostekohdat, siis sisältä, tuli ainakin jotenkin hiottua ja päälle paksusti pohjamaalia + kotelosuojaa. Samalla irrottelin takalevikkeet. Kuskinpuolella ihan OK sieltä alta mutta oikealla puolella pari reikää tulossa. Ne nappasin kiinni ja päälle samat käsittelyt kun helmalle. Samalla kun auton perä oli ilmassa pyöräyttelin näkyviä ruosteita teräsharjalla pois helman ja apurunkopalkin välistä. Mitään pahempaa ei kyllä löytynyt, massaa on laitettu niukanlaisesti ja peltien saumoissa alkavaa kukkaa. Hiotuille kohdille pohjamaalia muutama kerros ja päälle ohuelti massaa, ohuelti siksi että tarkoitus pestä alusta kunnolla ennen talvea ja vetää paksummat massat. Oikean etuoven alareuna oli aika haperoa, mutta onneksi siinä on muovia päällä suojaamassa. Pitänee selvittää mikä olisi paras tapa korjata (uusi ovipelti, käytetty ovi vai hitsaus). - pohjaa maalattu pohjamaalilla Nyt pitänee viettää muutama päivä töissä...Ensi viikolla toivottavasti uuden kumet on alla ja tarkoitus huollattaa/ huoltaa muutoinki autoa. Postista tullut jokin saapumisilmoitus, ehkäpä ilmanputsari jonka Ebayn kautta tilasin...Saas nähdä mitä kuttaperkkaa on mutta ei ollut kallis. - myyntikuva, saas nähdä mitä paketista löytyy sitten Suunnitelmissa: - pakolliset huollot +pohjan massaus - lohkolämppärin hankinta ja asennus, vaihtoehtoisesti Webasto/Eberi jos nyt jostain sais edukkaasti ja keksis mihin sen saa tuonne tukittua - Alustan korotus 2.5-3.5" oikeilla takajousilla, nykyiset aika kulahtaneet - Uudet puskurit eteen ja taakse, joko ite putkestä tehden tai sitten ARB -tyyliset jos löytys jostakin (halvalla toki!) Samalla sais tuon vararenkaan ulos autosta. - 1DIN paikkaan sopiva DVD/MP3/Radio yhdistelmä 7" kosketusnäytöllä, GPS:llä ja WIN Ce käyttiksellä. - 2000- mallin imusarja/suuttimet ja bensanpaineen säädin + pakoputkiston päivitys - Niin ja tietenki jossain vaiheessa tuon konepellin ja katon lakkavian korjaus, eli suurempi maalaus homma.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#2
|
||||
|
||||
![]() Tuninki kuttaperkkaa...osa I
Kuten aikaisemmin epäilinkin postiin oli saapunut Ebay ostos, eli ilmanpuhdistin asennussarjoineen (Cold air intake set...niinku hienosti mainostettu). Paketti sisälsi 90 asteen kumiletku mutkan, pettymyksekseni ei ollut sininen kuten mainoksessa! Alumiiniputken jossa pari muovista liitäntää, huohottimelle ja alipaineelle, itse suodattimen, pari klemmaria, kaksi sinistä (silikoni?) letkua ja alumiiniset kiinnitys systeemit.
Hetken aikaa pyörittelin osia käsissäni ja aloin purkamaan vanhaa filtterikoteloa pois. Siinä vaiheessa kyllä totesin että mikä tahansa puhdistin olisi parempi kun nykyinen musta elementti. Samalla irrottelin letkut ja alkuperäisen mutkan siittä tb:n päältä. Yritin kuumeisesti miettiä miten motika kiinnitetään ja minne. Paketti ei sisältänyt mitään ruuveja tai pultteja ja olin jo asentamassa kiinnityksiä nippusiteillä kun tajusin että vanhan putsarikotelon alla olevassa pellin vekissä on pari reikää mihin suoran alumiini latan saa kiinni. Pahaksi onneksi lähes kaikki ruuvit ja mutterit ovat tallilla. Kaiveltuani sitten pakkia hetken löyty pari pulttia ja niihin sopivat mutterit. Toinen kiinnike tuli sitten filtterin klemmarin alle ja se yhdistettiin pidempään kiinnikkeeseen. Ihan tukevan tuntuinen tuli, tosin putki ja filtteri ei paljoa paina. Tallin nurkista pitänee etsiä siistimmät pultit ja tavallisten muttereiden tilalle nylocit. Mukana tulleet siniset letkut olivat huomattavan pitkät ja jäykät. Niitä puukolla lyhentelin. Samalla huomasin että huohottimen letkusovite tms. muoviputki oli aika pahasti umpeen sulanut. Täytynee korvata jollakin putkella. Ei ihme että huohottaa korkin ja taaemman letkun kautta aika voimakkaasti. Muutoinkin letkuja ihmettelin ja virranjakajan vierestä löysin irtonaisen alipaineltkun(?) pään. kts. kuva alempana. Mistään letkun lähistöltä en löytänyt paikkaa mihin se tulisi kiinni. - Jos jollakin sattuis olemaan tietoa mikä se on ja mihin se kuuluu niin kertois mullekki, kiitos. Osat tuli paikoilleen vajaassa tunnissa, tosin kiinnitysten paikkojen keksimiseen ja testaamiseen meni 20min aikaa hukkaan. Ensin kokeilin käyntiin ilman ecu:n nollausta. Imuäänet yllättävän hiljaiset, vaikka konepelti auki ja siinä vieressä seisoi. Ennen akun irroittamista tarkistin ja kuvasin vikakoodit jos ne sattuis häipymään. Sain omien laskelmien mukaan seuraavat: 12 Battery Disconnected 55 Completion Of Fault Code Display - tulkinta on tuolta: http://www.troublecodes.net/chrysler/89-95jeep.shtml - juutuubi video, eli vilkkuvaa valoa: http://www.youtube.com/watch?v=tBmXvvM_AGw Siitä en valalle mene olenko oiken koodit lukenut, siksi kännyllä ne kuvasinkin. Hiukan erilainen oli vilkunta mitä Chevyn koodeja luettaessa. Koodien videoimisen jälkeen nollasin ecun (go-jeep sivuston ohjeiden mukaan) mutta en tiedä onnistuiko homma. Tein lyhyen koeajon. Ainakaan auton sisään ei äänessä suurempaa muutosta ollut havaittavissa. Pienellä kaasulla ajettaessa (+/-1500rmp) tuntui että vähän herkemmin auto vastasi kaasun asennon muutoksiin. No kun ottaa huomioon tuon alkuperäisen putsarin kunnon niin ei ole ihme. Lyhyen testilenkin aikan sellaisen havainnon tein kun risteyksestä lähdin hiukan äkäisemmin että nyt kuivalla asfaltilla kuului joku vingahdus takarenkaista! Sellaista efektiä ei ole ennen ollut. Polttoaineen kulutuksesta en osaa sanoa mitään...vielä...No tuskin tuolla testiajon tyylillä ainakaan laski. ![]() Niin tuninki kuttaperkka viritykselle tuli hintaa jotain 50e lähetyskuluineen. Asennus, ilman ihmettelyjä, reilu 30 min. Oliko sen arvoista? Ei osaa sanoa vielä. Ainakin hienompi on kun entinen putsari vaikka taidan olla jo vähän liian vanha auton tuunaajaksi (..on se perkele kun koko yhteiskunta on huolissaan jos mies ei ole nelikymppisenä käkikellon teko kurssilla...). Vanhoja hiluja Irtolaisletkuja, ketään sormella osoittamatta.... Koko komeus asennettuna! P.S Tässä vielä vähän lisää kirjaimia jos jossakin välissä on typottanu ja jääny jotakin pois + muutama pilkku qwertyuiopåasdfghjklöäzxcvbnm,,,,,,... ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ihan vinkkinä, tuo ei oikein ole cold air intake jos sillä sinulle sinänsä on edes merkitystä. Pellin alla on varsinkin kesällä rauhellisemmassa ajossa tai esim. metsässä möyrytessä suorastaan helvetillisen kuuma, ei pysty kädellä juuri konepeltiin yms. koskemaan. Tuon tyyppisellä ilmanotolla melkein värkkäisin vaikka pahvista ja paksusta foliosta sellaisen "kopan" tuohon ilmanputsarin mpärille mikä eristää sen pahimmilta pakosarjan kuumuuksilta. Mutta ihan pätevä systeemi tuo, itsellä suunnitteilla vähän sama systeemi, mutta imuilman ottaa tuulilasin/ pyyhkijöiden alla olevasta tilasta. Alipaineletku taitaa olla lämppärille menevässä (j pois tulevassa) letkussa olevan venttiilisysteemin säädin. Jos nyt en ihan väärin muista. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tossa on kyllä näemmä askarrella vaikka minkälainen kyhäelmä väliin. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Niin no toi "cold air intake" ei ollu siks lainausmerkeissä että se oli ulkomaan kieltä vaan just sik ettei se ilma kovin kylmää tuolla ole. Jonkilaista lootaa tohon jo tuli suunniteltua ympärille, ehkä just alumiinista ja siihen päälle foliopintasta äänieristyslevyä.
- piti vielä varmistaa, Ebayssa tuo myytiinkin pelkkänä "air intakena", näköjään rehellinen myyjä joka ei anna katteettomia lupauksia tuotteen ominaisuuksita, varmasti pitää paikkansa sitten tuokin: "Increase about 7-13 HP and 5-10 ft/lb of torque depends on current configuration " ![]() Niin lämppäri tuntuu toimivan suutinten osalta, että onko kyseessä siis alipainehana letkussa. Vois varmaan tukkia ton jos ei paikkaa löydä. Cruise tipahtelee nimittäin pois päältä ja ainakin Vanissa se alkoi oireilemaan ekana kun alipaine pumppu veteli viimeisiään. Muistaakseni Vanissa cruise oli alipainelinjaston viimesiä osia niin ei sinne enään riittäny imua. Ai niin ja teetin varavaimen kun sellanen puuttu. Suurehkossa lukkoliikkeessä ei ollu edes aihioita ja epäilivät ettei saa kun maahantuojan kautta. Mitä pa...kaa! Pikasuutari paikallisen marketin kyljessä teki avaimen, vieläpä koneelta alkuperäisiin mittoihin ettei kopioinut.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Timo muisti oikein, tuo irrallinen alipaineletku on lämppärin letkussa olevasta alipainekellosta. Sijaitsee vitos sylinterin kohdalla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tossa kuvassa näkyvien lämppärinletkujen väliin kuuluisi sellainen venttiili. Noi letkut on näköjään joku yhdistellyt metalliputkilla. Omien kokemusten mukaan se muovinen venttiili on todella heikko, omassa vuotaa taas muutaman tuhannen ajon jälkeen.
http://www.jamant.fi/venttiili-xjmj-...900-p-735.html Viimeksi muokannut 454SS : 24.08.2009 06:42 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Noh pitääpä harkita mitä on venttiilin kanssa tekee, ilmastointikaan ei toistaiseksi toimi.
Käväsin tänään öljyt vaihdattamassa. Samalla selkes miks huohottaa ja vuotaa mm. öljykorkin kautta. Imusarjaan menevä ohuempi alipaineletku oli tukossa. Tilattu uus öljynpaine anturi olikin väärää mallia. Koneeseen, lootaan ja takaperään tuli uudet öljyt. Peräöljyt olivat aika tummaksi päässeet. Lisäksi poskilaakereissa löyty väljyyttä, täytynee vaihdattaa ne tässä syksymmällä.Samalla pitää tarkistella onko alapalloihi tulut väljyyttä lisää. Etuperässä oli uuden näköiset öljyt. Takajarrujen säätö oli jumissa mutta kilpien kautta sai säädettyä. ABS valon palamista selviteltiin ihan koodinlukijan kanssa mutta syynä oli että sulake puuttui! Niin kyllähän minä sen tyhjän paikan näin...mutta luulin absin sulakkeeksi siinä vieressä olevaa. Valo kyllä sammu mutta aika äkkiä otin sulakkeen pois. Ilmeisesti erot taka-eturenkaiden välilä pistää absin huutamaan, varsinkin kääntäessä. Lisäksi vieläkin vaihtamatta jarrupalat oikealle viläkin vaihtamatta. Uudet pultit ja mutterit on kyllä saapuneet mutta pajalle ei saa aikaa ennen ens viikkoa. Etujarrut luutavasti kaipavat uusia levyjä ja muutakin herkistelyä. Takajarruja en ole avannut mutta saattaa sinnekkin joutua kenkää uusimaan. Itsekseni sitten korjailin heiluvan takaluukun alumini palikan, sen joka kilven yläpuolella. Oli vain kahdella propulla kiinni, nyt sentää on 2-puoleista teippiäkin. Takakajarin toimimattomuuskin selves samalla. Joku ei ollut liittänyt mankan DIN liittimestä RR kajarin johtoa. Valmina oli jo abikotkin. Sakemanni mallin etukilven tausta tuli heivattua pois, rautalangalla oli kipi kiinni. Samasta alumiiniturkki levystä tein taustan, käänsin alareunan puskurin alle. Tulipas molemmat projektit samaan kuvaan, näkyy toi Jeepin lakkavikakin tässä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 24.08.2009 20:13 Perustelu: kuva |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin Grandin (-93->) ABS on tarkoitettu toimimaan myös alkuperäisellä vararenkaalla(alimittainen) tehtaan manuaalien mukaan...
![]() ![]() Saattaa tietysti olla eri asia, jos molemmat saman akselin pyörät on väärää kokoa. Ehkä tuossa ohjausjärjestelmässä on jotain älyäkin?!???
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
cherokee ja 31/11.5-15 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2005 12:02 | |
cherokee 2.8 crd | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.03.2005 09:51 |