Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko
Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.
---
Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella.
Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää.
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
muutama kommentti: tuohon ensimmäiseen; "huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton" siis jos liittimet ja tarra kertoo laitteessa olevan R134a-kylmäainetta, niin "kuinka kaukana ongelmajätesäiliö" on siitä säiliöstä, josta pistetään "uudet" kylmäaineet kulkuvälineeseen? siis nuo huoltolaitteet kierrättä kaasun suoraan sudattimen läpi tankkiin
|
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.
Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.
Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.
Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa. Toki kannatava bisnes alkaa siinnä vaiheessa, kun koneen hinta on kuolletettu, mutta ilmastointi huoltokonettakin täytyy huollattaa säännöllisesti, jne, joten on käyttö kulujakin, muutakin kuin tarvittava kylmäaine ja öljy.
Periaatteessa meidän talossa ei edes myydä pelkkää ilmastointi huoltoa, meillä myydään koko koneen määräsiaikais huoltoja, jotka sisältää ko toimen piteen automaattisesti.
Ja usein muun remontien yhteydessä, joudumme lauhdutinta irroittaan, hyttiä nostaan, jne, jolloin kylmäaineet on pakko ottaa järjestelmästä pois, jolloin huoltokin tulee tehtyä samalla "ilmaiseksi".
Toki eihän se siinnäkään vaiheessa ilmasta ole, siinnä vaiheessa laskun loppu summa alkaa olla useampia tonneja/kymppi tonneja, jolloin se kuittaantuu siinnä...
Henkilöauto puolelta löytyykin enempi näitä bisneksen tekijöitä.
Yks mies laittaa useamman koneen yhtäaikaa pöhisemään useampaan autoon, kaikilta laskutetaan joku kiinteä ilmastointi huollon hinta, mutta ei tarvi palkkaa maksaa kuin yhdelle miehelle joka seuraa kaikkien laitteiden toimintaa. Samalla saattaa tehdä muuta tuottavaa asiakas palvelu työtä, varaosamyyntiä, jne.
Sitten kun löytyy vikaa, niin sitten hinta pomppaa, kun toinen mies alkaa vikaa etsiä tunti hinnaston mukaisesti...
---
R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään.
Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...