Kirjaudu sisään

View Full Version : Suunnistus cupin Säännöt* edit.kaudelle 2009*


Sivua : 1 2 3 [4]

Viipo
15.04.2010, 19:08
Voikos tätä soveltaa myös kisakatsastukseen esim. kaarien alapäiden osalta :-) Kaarihan voi vaikka jatkaakin jos laittaa toppaukset päälle :-)

kyllä vaan. Harva kisakatsuri jaksaa ruveta purkamaan toppauksia kaariputkista ja tutkimaan, näkyykö saumoja. Tai voihan niitä putkia hitsailla ja hioa saumat pois ja maalia niskaan. Ei se ole itsepetosta kummempaa touhua.

PeteTurku
15.04.2010, 19:18
Tässäpä olis ny yx mainos, joka vois auttaa ongelmissa.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54146

-MAKE-
15.04.2010, 21:45
Turha tästä on enää cuppia yksin syyttää. Forbeskin sen kertoo
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article395438.ece?s=r&wtm=-15042010:D

jappe
16.04.2010, 06:47
Vaadin nimeni poistamista "Erikoiskiitokset seuraaville henkilöille:" listalta. Kiitokset on vastaanotettu.

Totuus:
"Tämä taitaa olla selvä juttu että jos tekee juuri ja juuri säännöt täyttävät kaaret niin ne ovat huomattavasti heikommat kuin Wranglerin alkuperäiset. Siinä mielessä sääli että näillä "paremmilla" ei pääse mukaan vaikka "huonommilla" pääsee."
Maalaisjärkeä pitäisi käyttää tälläisessa harrastelajissa.

Jarmo Hämäläinen
Konstruktiotekniikan Insinööri

PS. AKK ja FIA miehet. Lopettakaa tuo jauhaminen. Niiden säännöt eivät koske tätä lajia. Tämä topiikki on tarkoitettu Suunnistus cupin asioille.

Rekisteröimätön
16.04.2010, 07:58
Onko nimen poisto tarpeen,eikö riitä että ei olla enää kiitollisia?

SJ69
16.04.2010, 10:56
Jee Jee. Bileet pystyyn. Mä on ainaki mukan. Mites pisteet lasketaan ja kummoset säännöt.


Tää viesti on sitte rajusti OFFTOPIC, mut oli vaa ihan pakko laittaa ja kannattaa tuota juhlimisen jaloa lajia.

Varo sitten ettei yläpäästä petä mitään ja tuu liemet pihalle..;):D

jappe
18.04.2010, 08:12
Haluan tietää ketkä ovat päättäjiä ja vastuuhenkilöitä cup sääntö- ja muita päätöksiä tehtäessä?

En löytänyt tuota tietoa mistään. Tuon luulisi olevan julkinen asia.

Rekisteröimätön
18.04.2010, 09:15
Haluan tietää ketkä ovat päättäjiä ja vastuuhenkilöitä cup sääntö- ja muita päätöksiä tehtäessä?

En löytänyt tuota tietoa mistään. Tuon luulisi olevan julkinen asia.

Eiköhän se oo tää porukka

Off-road suunnistus cupin yhteyshenkilöt
Yleisesti sarjaa koskevat kyselyt:
Miika Oksanen
040-523 8265

Kilpailukohtaiset yhteyshenkilöt:
Jyrki Peltola (Offivarusteen talvieksytys)
045-312 0270
offi81{-ät-}gmail.com

Miika Oksanen (Paratiisi Offi)
040-523 8265

Timo Lipponen (TML Trophy)
050-592 4340
posti{-ät-}offroadtarvike.fi

Jarkko Kortelainen (Himalaja 24h)
040-765 5666

Patu925
18.04.2010, 09:30
Raimo Hietala taitaa vielä kuulua tuohon listaan jatkoksi...

oska80
18.04.2010, 10:09
Tällä hetkellä cup-komiteaan kuuluu kilpilujen johtajat+paavo+mylppy

Pauli
18.04.2010, 12:40
Villi huhu kertoo, että minä olen parin muun lisäksi yksi niistä "piip" henkilöistä, jotka ei kelpuuttanut Jeep Wrangler TJ:n kaaria, joten laitanpa aiheesta esille jotain:

Ennen tämän kauden ensimmäistä cup-kisaa asiasta tuli aikamoinen hulabaloo, joka jatkuu vieläkin, nimiä en julkaise, mutta jotenkin näin juttu eteni:

Minulle tuli joitain puheluja, koskien jeep wranglerien turvakaaria, joissa kyseenalaistettiin niiden sääntöjenmukaisuutta, minuun oltiin puhelimitse yhteydessä myös cup-komitean

taholta, keskustelltiin heidänkin tietoon tulleista em. kyselyistä ja sanoivat tutkivansa asiaa ja olevansa yhteydessä erääseen kilpailijaan jolla on sellainen jeeppi kisakäytössä,

sekä pitävänsä puhelinpalaverin aiheesta. Offipalstallahan asiaa jo puitiin puolin ja toisin, itsekin laitoin sinne linkin jeepin kaarien lisäosista joita on myynnissä ja arvelin

kelpaisiko ne kaaret mahdollisesti joillain lisäosilla vahvistettuina: "Aika paljon näyttäis jeeppeihin löytyvän lisäosia niihin kaariin:

http://www.rockhard4x4parts.com/sport-cages.html Onhan ne jeepin kaaret ihan oikeasti todella vahvat, ja muutamilla (laittamassani linkissä näkyvillä) lisäosilla niistä

todennäköisesti tulee jopa vahvemmat kuin suunnistuksen minimivaatimus, mutta asian toteennäyttö on vaan hieman hankalaa.

Jos kaarien kestävyys lisäosilla todella on riittävä, niin uskoisin sääntöherrojen uskaltavan antaa jeepeille erivapauden, mutta onko se sitten reilua muita merkkejä kohtaan,

siitä tulee varmasti itku ja valitus, tavalla tai toisella."

Seuraavaksi saikin lukea offipalstalta cup-komitean päätöksen aiheesta:

"just pidetyssä CUP-komitean kokouksessa päätettiin soveltaa sääntöjen turvakaarimääräyksiä tämän kauden alusta alkaen sellaisenaan ja ilman tulkintoja kaikkiin autoihin, myös

jeeppeihin (ja mm. avo-volvoihin). Eli materiaalivahvuudet ja rakenne (vähintään) kuten kappaleessa "4.1 Turvakaaret" määrätään.

http://www.4x4cup.com/tiedostot/saan...2009-12-15.pdf

Wranglerin tapauksessa (autoa tarkemmin mittailematta) kyse lienee pääasiassa pääkaaresta, eli onko tehtaan tekemässä kaaressa riittävä materiaalivahvuus ja onko rakenne OK

(taivuttamalla vai hitsatuista mutkista)."


Näillä tiedoilla sitten hoidettiin eksytyksen katsastus ja kyllähän siellä hylättiin aika monen auton kaaret (ei vain jeeppien) ja annettiin myös korjauskehotuksia muutamiin,

sekä myös kehuttiin muutamia siististi tehtyjä kaaria.


Näiden TJ-jeeppien kaarien hylkäyshän johtui siis siitä, että

a) pääkaaret on kolmesta erillisestä putkesta tehdyt, pääkaaren yläputki (päistä supistettu jotta menee toisten putkien sisään muutaman sentin verran) on parilla ruuvilla kiinni

pystyputkien mutkissa (yksi ruuvi per puoli)

b) koska avo-autoissa pitää olla ns. 6-pistekaaret, eikä jeeppien pääkaaresta eteenpäin lähtevät sivu-yläputket ole kuin tuulilasinkehyksen ylänurkissa kiinni


Viikko-pari kisan jälkeen eräs cup-komitean jäsen soitti minulle ja kyseli näistä jeeppien kaarista. Kerroin minkälaiset ne TJ-mallin kaaret on, sekä edellä mainitsemani

hylkäysperusteet. Kyselyn tarkoitus oli saada "asiantuntijalausunto" jeeppien kaarista ja samoilla säännöillä hänen mukaansa siis jatketaan koko kauden kilpailuissa.

Missään vaiheessa en ole itseäni tituleerannut asiantuntijaksi, vaikka jotain kyllä luulen turvakaarista tietävänikin, maasto-autoharrastuksen parissa olen ollut jo n.25 vuotta,

muutamaan autoon turvakaaret tehnyt ja muutaman kerran autoja kaatanut. Jeeppien kaariakin olen jonkunverran tutkinut, materiaali on todella hyvää ja kestävää, mutta

mielestäni irto-osista parilla ruuvilla toisissaan kiinni olevat putket eivät ole sellaisenaan kelvolliset kilpakäyttöön.

Hieman ko. jeeppien vanhemman version, eli Jeep Wrangler YJ 1987-1995 kaaret koostuu yhdestä putkesta tehdystä pääkaaresta takatuin ja kelpaa ilmeisesti siis sellaisenaan

umpiauton turvakaariksi, avo-autoon nekään eivät riitä.


Seuraavaa tekstiä osittain lainattu, koska siitä mielestäni ilmenee erittäin selventävästi katsastajien ja kilpailun järjestäjien puoli tästä turvakaari-asian riitelystä:

"Jos tämä kilpailutoiminta jatkuu, on ihan tuhannen varmaa, että jossain vaiheessa tapahtuu paha onnettomuus. Yleensä ei tällaisissa tapauksissa mikään taho astu esiin ja sano:

tämä on kokonaan minun vikani, maksan sen mitä vaaditte.

Kun kysymys on isoista rahoista, tulevat asiaa selvittämään virkamiesten lisäksi lakimiehet ja alkaa vastuun jyvittäminen. Järjestäjän kannalta tämä tarkoittaa mm. sitä että

selvitetään, onko autoja ajatettu liian pahoista paikoista eli onko aiheutettu riski ollut epäsuhdassa kilpailun säännöissä autoilta vaadittujen ominaisuuksien kanssa. Lisäksi

selvitetään, onko autojen kelpoisuus todettu kisakatsastuksessa kohtuulliseksi katsottavalla tavalla. Jälkimmäinen tarkoittaa suomeksi sitä että katsotaan, onko katsastaja

lepsuillut tai onko kilpailija kusettanut katsastajaa. Tämä on aika helppo rasti. Edellinen sen sijaan ei ole.

Nyt täällä vaaditaan järjen, jopa maalaisjärjen käyttämistä katsastuksessa ja sääntöjä laadittaessa. Löytyykö meillä riittävästi kisajärjestäjiä ja katsastajia, jotka ovat

valmiita sanomaan (paskan osuessa flektiin): Tiesin että tämä rakenne ei täytä Suomessa hyväksyttyjä kilpakaarien vaatimuksia, mutta oma järkeni sanoi että ne ovat riittävät"


Ylläolevasta lainatusta tekstistä voi siis nähdä myös minun näkemykseni asioiden vakavuudesta mahdollisen onnettomuuden sattumisen varalle, en halua kenenkään loukkaavan itseään

näissä erittäin mielenkiintoisissa, haasteellisissa ja välillä jopa hauskoissa suunnistuskilpailuissa ja varsinkaan en halua sen tapahtuvan kilpailuissa, joissa minä olen

kilpailun johdon pyynnöstä toiminut katsastajana.

Ja koska tästä asiasta tuli näin suuri yleinen erimielisyys osittain minun takiani, lopetan omalta osaltani kokonaan, en aio enää osallistua yhdenkään suunnistuskilpailun

järjestämiseen, enkä toimia niissä missään toimitsijatehtävissä.



Kaikille hyvää kisamieltä ja menestystä tulevissa tapahtumissa toivoen

Pauli Riepula, Offivarusteen talvieksytyksen katsastaja, se "piip" joka hylkäsi monet asianmukaiset, mutta silloin voimassa olevien sääntöjen vastaiset kaaret

Calmari
18.04.2010, 13:16
Pitää yllyttää Sheikki järkkäämään villejä kisoja, ainakin rokkirallin säännöt on aika kansantajuiset ja ne autot ajaa kuitenkin kovaa. Siellä on vastuuvapauslomake käytössä. Ei kyllä liity mitenkään aiheeseen.

Rekisteröimätön
18.04.2010, 17:01
Kyllä noita katsastus hemmoja riittää,kuin myös muita toimitsijoita.Jos ei kiinnosta kerta.

junnu78
18.04.2010, 17:53
ensin lähti käyttäjä ja nyt pauli. perkele! jos kaaret ei ole kelvolliset, niin ei se ole katsastajan vika jos se ne hylkää. lopettakaa nyt v***tu se vinkuminen!!!

ez-boy
18.04.2010, 18:11
Keskustelua seuranneena ja suunnistuskilpailuja kierteleen aloittavana ilmoitan oman mielipiteeni, koska hyvät ja selkeet säännöt on laadittu niin säännöt on kaikille samat ja siitä on kenenkään turha syyttää ketään. Itsekkin valmistautunut tekeen korin ulkopuoliset kaaret niikuin sääntöihin on kirjoitettu ja toivon ettei kaari sääntöjä aleta joka vuosi/automerkki muutteleen. Jos joku ei halua rakentaa kaaria omaan autoon niin kisoissa varmaan riittää rasteja niillekkin.

Loppuun lainaus nallelta: kiitos ja anteeksi.

Jussik
18.04.2010, 18:21
Tää on ollut ihme vi..ua koko cupin ajan milloin mistäkin syystä. Ihan kuin cup haluttaisiin tappaa vaikka käsittääkseni enemmistö on tyytyväinen.

Kaarista sen verran että kun lakituvassa selvitellään tekemisiä niin yksittäinen kilpailija voi sanoa luulleensa niiden kestävän, järjestäjä ei sitä voi tehdä vaan ovat kusessa. Heidän tietämyksen odotetaan olevan suurempi.
Kannatan tiukkaa linjaa kaarissa, vaikka nopeudet onkin pieniä niin koville nekin joutuu jos auto ensin putoo muutaman metrin. Silloin voi vain toivoa että kaaret kestää ja vyöt oli kiinni.

Itselläni ei ole kaaria eikä ole näköpiirissä koska en ainakaan itse saa aikaiseksi hyväksyttyjä ja turvallisia sellaisia.
Jos kuitenkin joskus kaaret hankin ne on varmasti kunnolliset ja hyväksyttävät.

Toivottavasti keskustelujen sävy muuttuu jatkossa, CUP on säilyttämisen arvoinen juttu!

Tsemppiä niille jotka vielä viitsii kisija järjestää.

t jussi

PeteTurku
18.04.2010, 18:38
Kyllä noita katsastus hemmoja riittää,kuin myös muita toimitsijoita.Jos ei kiinnosta kerta.

Mä olen joteski kyllä eri mieltä. Aikansa ku talkootaksoilla toimivat katsurit/toimitsijat saavat paskaa ja vittuilua niskaansa niin varmasti rupeaa kaikkoamaan tehtävistään.
Mutta jos nyyybillä on joka kisaan tarjota 5 heeboa joilla kokemusta ja tietämystä asioista niin uskon kyllä heidän olleen tervetulleita.
Mutta jos tämä cuppijuttu ja suunnistuskisat saadaan kuolemaan Suomesta tällä narinalla ja suunsoitolla, Niin kiitän nöyrästi koko meidän tiimin puolesta kaikkia jotka näitä tapahtumia ovat olleet järjestämässä ja tukemassa. Kivaa ja haastavaa on ollut monet vuodet.

Jylppy4x4
18.04.2010, 21:00
Mä olen joteski kyllä eri mieltä. Aikansa ku talkootaksoilla toimivat katsurit/toimitsijat saavat paskaa ja vittuilua niskaansa niin varmasti rupeaa kaikkoamaan tehtävistään.
Mutta jos nyyybillä on joka kisaan tarjota 5 heeboa joilla kokemusta ja tietämystä asioista niin uskon kyllä heidän olleen tervetulleita.
Mutta jos tämä cuppijuttu ja suunnistuskisat saadaan kuolemaan Suomesta tällä narinalla ja suunsoitolla, Niin kiitän nöyrästi koko meidän tiimin puolesta kaikkia jotka näitä tapahtumia ovat olleet järjestämässä ja tukemassa. Kivaa ja haastavaa on ollut monet vuodet.

Samaa mieltä peten kanssa, tsemppiä järjestäville porukoille että jaksavat hienoa työtään tehdä lajin eteen.
Tämä kaarijuttu menee jo sille linjalle että oksat pois, säännöt on säännöt vaikka voissa paistaisi.
Monesta muustakin autosta saisi paljon paremman jos vain saisi ihan pari "pientä" erivapautta... eipä vaan kehtaa monikaan tällaiseen teatteriin alkaa KOSKA TÄMÄ ON HARRASTUS, VAPAAEHTOISTA JA PITÄISI OLLA HAUSKAA!!!!!
Saatana! kaikissa lajeissa on säännöt ja niiden mukaan mennään, tää alkaa olla sama kuin mahtiankat vaatis vastustajalle metrin leveempää maalia kun ei viitti viedä teemua ja sakua optikolle. (vai missä vitussa ne nyt pelaakaan... evvk)

Eli jos ei kantani tullut selväksi, EI ERIVAPAUKSIA!!!!

Terveisin: Jyrki Myllyaho (ettei jää epäselväksi ketä vituttaa tarpeeksi tämä itkeminen Jeepin kaarista)

Ja P.S. Monesti se vaarallisen rastin hakeminen vie niin kauan että ko. pistemäärän olisi kerännyt nopeammin helpoilla rasteilla...

Byrocrat
18.04.2010, 22:02
Pitää yllyttää Sheikki järkkäämään villejä kisoja, ainakin rokkirallin säännöt on aika kansantajuiset ja ne autot ajaa kuitenkin kovaa. Siellä on vastuuvapauslomake käytössä. Ei kyllä liity mitenkään aiheeseen.
Arvaappa kuka on vastuussa kun se paha vahinko sattuu riippumatta siitä minkälaisen lappusen kilpailija on allekirjoittanut. Järjestäjä on AINA viimekädessä vastuussa jos on jonkun epäkelvon kikottimen kisaan hyväksynyt :mad:

offroadjouni
18.04.2010, 22:11
Kyllä noita katsastus hemmoja riittää,kuin myös muita toimitsijoita.Jos ei kiinnosta kerta.Meinasin poistaa viestin mutta ajattelin että jätetään nyt kuitenkin näkyviin. Anonyymillä ei taida olla mitään käsitystä kisojen järjestämisestä jos kerran kuvittelet että toimitsijoita on tarjoolla kaikista ovista ja ikkunoista. Kilpailijoiden lisäksi tarvitaan kisojen järjestäjiä jotka tekevät töitä ilman palkkaa, ja heitä ei todelakaan ole liikaa.

Pistetäänpä tämä topic hetkeksi lukkoon. Tuntuu että asia lähtee taas käsistä johtaen vaan siihen että järjestäjät saavat aiheetonta pskaa niskaan. Nyt kun Jogi ja Jappe jäivät pois kisoista, niin tietääkseni allekirjoittanut on ainoa Wranglerilla suunnistus-cupia ajava. Minun puolestani tätä aihetta on jauhettu ihan liikaa joten sovitaanko nyt niin että mennään niillä säännöillä päätetty eikä kitistä aiheesta enää?

Pauli
18.04.2010, 22:20
Pistetäänpä tämä topic hetkeksi lukkoon. Tuntuu että asia lähtee taas käsistä johtaen vaan siihen että järjestäjät saavat aiheetonta pskaa niskaan. Nyt kun Jogi ja Jappe jäivät pois kisoista, niin tietääkseni allekirjoittanut on ainoa Wranglerilla suunnistus-cupia ajava. Minun puolestani tätä aihetta on jauhettu ihan liikaa joten sovitaanko nyt niin että mennään niillä säännöillä päätetty eikä kitistä aiheesta enää?

Juoni prkle, ei saa laittaa lukkoon, tätä on niin kiva seurata, tulee toinen toistaan parempia kommentteja ja neuvoja, varsinkin nyybeiltä.