View Full Version : Sähkökulkineiden ihanuus & aurinkosähkö.
tekniikkamies
10.02.2024, 18:03
Mitähän tuollaiset patterit merkitsisi:
https://www.independent.co.uk/tech/nuclear-battery-betavolt-atomic-china-b2476979.html
Hessu888
16.02.2024, 16:25
Vähän minituulivoimalajuttuja kans tähän topikkiin
https://www.newworldwind.com/
Hessu888
22.02.2024, 09:51
Ruotsalaiset alkaa myymään https://ridgeblade.com/ pientuulivoimaloita.
Optimaalinen kaltevuus katolle on 45 astetta. Tällöin tuuli voimistuu keskimäärin 2,2 kertaa saavuttaessaan katonharjan.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uudenlainen-tuuliturbiini-asennetaan-katonharjalle-ja-tuottaa-energiaa-ympari-vuorokauden-5-4-kw-huipputeholla-jopa-22000-kwh-vuodessa/fc1fe62a-0d5f-4e6b-94fc-6479dab3bdd0
Kaitsu67
22.02.2024, 11:56
Ruotsalaiset alkaa myymään https://ridgeblade.com/ pientuulivoimaloita.
Optimaalinen kaltevuus katolle on 45 astetta. Tällöin tuuli voimistuu keskimäärin 2,2 kertaa saavuttaessaan katonharjan.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uudenlainen-tuuliturbiini-asennetaan-katonharjalle-ja-tuottaa-energiaa-ympari-vuorokauden-5-4-kw-huipputeholla-jopa-22000-kwh-vuodessa/fc1fe62a-0d5f-4e6b-94fc-6479dab3bdd0
Eipä tollanen vissiin toimi tällaisessa matalassa tasakattoisessa talossa, taitaa soveltua vaan harjakatolle. :confused:
Hessu888
22.02.2024, 13:10
Eipä tollanen vissiin toimi tällaisessa matalassa tasakattoisessa talossa, taitaa soveltua vaan harjakatolle. :confused:
Tasakatolla ei tule tuota voimistusta, mutta pelaahan se huonommalla hyötysuhteella kuitenkin. Ihan jännä keksintö jos katto sopivaan suuntaan ja asuu tuulisella paikalla.
tekniikkamies
25.02.2024, 18:42
Eipä tollanen vissiin toimi tällaisessa matalassa tasakattoisessa talossa, taitaa soveltua vaan harjakatolle. :confused:
Kiinnostava tuollainen turbaani katon harjalle.
Stihliltä tullut kätevä virtalähde, joskin hinta karkottaa useimmat.
https://youtu.be/xp664FIN7Xc?si=ZTNSCtV5hx0yZYVz
Kävis vaik mökkisähköksi tai muuten vapaa-ajan käyttöön.
Tuossa kun tullut ajeltua tuolla maantiellä nyt ja katsellut kun noi karavaanarit on lähtenyt liikenteeseen.
Niin miettinyt että kuinkahan paljon tollanen iso vaunu joita monella on niin vie toimintamatkaa sähköautosta jos niillä nyt niin isoa vaunua saa edes vetää.
Eikä noi asuntoautotkaan mitään virtaviivasia ole eikä pieniä.
Voi tulla aika lyhyitä siirtymiä jatkossa jos polttomoottorit kielletään ja pakotetaan siirtyyn säköautoihin.
Ja saattaa tulla monella karavaanialueella iso sähköremontti toteutettavaksi kun pitää saada autot ladattua ja vaunuihin sähköt.
Vaunua vedettäessä taukojumppaa voi tehostaa, jos vedettävä pitää irrtoittaa, että pääsee latailemaan sitä nopeammin tyhjentynyttä akkua.
tekniikkamies
10.06.2024, 12:15
Osa sähköautoista on melko vetämispainotteisia. Kalliita.
https://moottori.fi/koeajo/koeajo-ford-f-150-lightning-iso-ja-ihana-sahkomorko/
Pihaan tuli kevyehkö 3000 kilon painoluokan kaivinkone. Nytkin se tuli traktorilavetilla. Veto-ominaisuudet on ajoneuvoissa parantunut, joten niitä oletetaan löytyvän myös sähköautoista.
Hinnat alkaen autot ei ole ollut niitä kovimpia vetäjiä.
Eipä ainakaan tuo avolava paperilla mitenkään ylitä odotuksia.
vetomassa, jarrullinen 1 000 kg
maavara 16 cm
takaveto
80 kW maksimilatausteho
hinta 70 556 € (alv 24 %)
https://maxus.fi/mallit/t90ev-avolava/
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-maxus-t90-ev-on-euroopan-ensimmainen-sahkolava-auto-eika-se-aseta-rimaa-kovin-korkealle/
Nyt uusi yritys nelivedolla ja 9 tonnia korkeammalla hinnalla.
Kohderyhmästä arvellaan "...miellyttää todennäköisesti enemmän segmentin ulkopuolelta tulevia asiakkaita kuin perinteistä avolavakansaa".
Toivottavasti ja tod.näk. tämä "Tetrikseksi nimetyn" ei kuitenkaan tarkoita, että tehtaan hihnalta tulee autot sellaisella rungolla joka sattuu tulemaan. :D "Tämä puhtaalta pöydältä aloitettu tuote on rakennettu Tetrikseksi nimetyn runkorakenteen varaan"
EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiainen-maxus-eterron-9-onko-tasta-kiinalaisesta-maantielaivasta-markkinoidemme-ensimmaiseksi-varteenotettavaksi-sahkoavolavaksi/
tekniikkamies
05.07.2025, 10:55
Nyt uusi yritys nelivedolla ja 9 tonnia korkeammalla hinnalla.
EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiainen-maxus-eterron-9-onko-tasta-kiinalaisesta-maantielaivasta-markkinoidemme-ensimmaiseksi-varteenotettavaksi-sahkoavolavaksi/
Näyttää yleistyneen suuntaus, jossa ajopeliä tarvitaan golfkentälle tai oopperajuhlille kulkemiseen.
Sitä tehdään mistä maksetaan.
Eilen 4.7. tuli itsellä täyteen 1 vuosi ja 13 tkm sähköautoilua Fiat 500e:llä. Aiempi kokemus rajoittuu vain reilun 300 km koeajoon Tesla Model S 75D:llä.
Tuo Fiathan on kooltaan lähellä Jimnyä, joten siltä osin vähän vertailua autoina.
Fiat vm. 2023
Pituus 3631 mm
Leveys 1683 mm
Akseliväli 2322 mm
Omamassa 1365 kg
Jimny vm. 2020
Pituus 3645 mm
Leveys 1645 mm
Akseliväli 2250 mm
Omamassa 1135 kg
Taajama-ajossahan molemmat ovat kuin kalat vedessä, mutta vähän eri vahvuuksin. Fiatilla sähköautolla ajamisen vaivattomuus (Jimny manuaali) vakiovarusteisella peruutuskameralla ja miksei myös tolppakameroista varoittavalla TomTomin navillla. Jimnyllä puolestaan etuna pikkumaasturin ominaisuudet huolettomaan taajama-ajoon (ei tarvitse varoa kanttari-ihottumaa). Molemmilla on ilo ajaa taajamassa.
Maantieajossa vaikka tuo uusimman korimallin Jimny onkin hyvä luokassaan, niin Fiat on toki tunnokkaampi ja vakaampikin ajettava, joskin kovahkot istuimet vaativat istumalihaksilta enemmän.
Näihin kun lisätään Jimnyn muut ominaisuudet, niin kokonaisuutena se on monipuolisempi (tiloiltaankin) ja vähemmän taajama-auto vaikka maantieajossa tappio tuleekin. Oma lukunsahan tällä Fiatilla olisi ollut iso arvonlasku vuodessa, jos sen olisi ostanut itselle (siis aivan vastakohta Jimnylle).
Sähköautona sitten vain Fiatista. "Tilaisuuden tullen" tartuin koukkuun "yksityisliisarina" vuosi sitten, kun julkisten latausasemien määrä lähti nopeaan nousuun (kiitos EU:n pykälien), mutta on tuo ilman omaa latausmahdollisuutta vieläkin vaatinut hiukan harrastusasennetta eteläisessäkin Suomessa. Tarkoituksella valinta osui tuollaiseen kompaktiin automalliin 42 kWh akulla, 85 kW maksimilatausteholla ja 320 km WLTP:llä ilman ILP:iä ja akun esilämmitystä periaatteena testata ajatuksella "bottom to top" ja "less is more" mikä riittää itselle.
Ja onhan tuo riittänyt vaikka muutaman kerran on tullut saavuttua latausasemalle alle 10% lukemilla. Ehkä napsun isompi akku olisi vähentänyt niitä kertoja tai sitten ei. Talviajoa tuli vähemmän (ja siksi ehkä näinkin positiivinen käsitys), koska talvella auton nopean lämpenemisen vastapainoksi pyyhkijät jäätyivät kiinni tuulilasiin (sulat ala-asennossaan lämppärin suulakkeiden alapuolella), pienehkö maavara ja noin kk:n seisonnan jälkeen apuvirtaa kaivannut 12V akku.
Mutta kaduttaako? Ei ollenkaan ja ainakin harkintaan asti on päässyt sähköautoilun(kin) jatkaminen ehkä pykälää isommalla autolla ja akulla (tod.näk. ei kuitenkaan mitään yli 2000 kg malmikasaa).
Eipä ainakaan tuo avolava paperilla mitenkään ylitä odotuksia.
vetomassa, jarrullinen 1 000 kg
maavara 16 cm
takaveto
80 kW maksimilatausteho
hinta 70 556 € (alv 24 %)
https://maxus.fi/mallit/t90ev-avolava/
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-maxus-t90-ev-on-euroopan-ensimmainen-sahkolava-auto-eika-se-aseta-rimaa-kovin-korkealle/
Hinta näyttää puolittuneen uudesta nyt myytävän esittelyauton perusteella (34 900 €, ensirek. 3-2023, Mittarilukema 5 000 km). Kylmähköä kyytiä...
https://www.nettiauto.com/maxus/t90-ev/13469185
EDIT: Näköjään ajamattomiakin hintaan 36 900 €.
Auronkosähkön ihanuutta, tai jotain muuta..?
Teki jo toisen kerran, molemmilla kerroilla ollut runsaan aurinkoinen päivä, eli tutuilla hellanlevyn asetuksilla paistoin sekä riisin että kastikkeen pohjaan. Jälkimmäisellä kerralla ei pelastanut edes pienin nupin asento...
Katolla on ne parikymmentä paneelia, ja invertteristä kun käy katselemassa niin "normipäivänä" vaihejännitteet pyörii 403-407 voltin tietämillä, tämmöisinä "pohjaanpolttopäivinä" reilua kymmentä volttia enemmän. Kaikkihan aina kaikkeen vaikuttaa, myös keittiön sisälämpö joka sekin huitelee kolmeakymppiä, mutta tekeehän tuo jännitteen nosto myös tehoa lisää, ainaki sähköopin mukaan...
Todennäköinen syy tuolle on se, että sähköverkkoon ei vaan saa enempää sopimaan, sähköä katolta tulisi eikä invertterikään saa enempää lämmöksi muutettua niin sitten nousee jännitteet. Akkupaketti olisi hyvä olla tuossa, talon omistajan sähkö-MG:n patterit on jo pullollaan eikä tuota kuormaa vaan ole normiasumisessa sen vertaa että saisi edes tarjolla olevaa sähköä törsättyä...
Utelias kun olen, niin sillä noita invertterin lukemia(kin) tulee seurattua...
Ehkä suurin syy, miksei saa määräänsä enempää sähköä siirtymään, on ristuksen vanhat sähköt, talossa vielä osa, mutta pahimpana syöttö tolpasta talolle ja ennenkaikkea muuntamosta/jakamosta tolppaan. Meillä kun viimeinen pätkä syötöstä tulee vielä ilmakaapelina, josta haarautuu kuuteen mökkiin sähköt. Ollaan normitilanteessakin vähän rajoilla, paksumpaa lappua hitsatessa välkkyy naapurissakin, vaan sähköyhtiötä ei ainakaan vielä ole kiinnostanut lähteä ojaa kaivamaan kaapelin päivitystä ajatellen, ja tilanteessa "artisti maksaa" loppuu äkkiä setelirahat taskusta...
tekniikkamies
14.07.2025, 14:14
Tämmöinen on tilanne... kohtuullisin ponnisteluin saa sähköä syntymään välillä hyvinkin, mutta ei tiedä mitä sillä tekisi jos hlntakin olematon. Ehkä jatkossa keskityn siihen miten tehdä sähköä mahdollisimman aikaisin ja myöhään.
Sähkön hintavaihteluongelmia ei niin tarvis huolehtia keräinhommissa.
Nyt jo jouduin yhtä tuttua vanhanaikaisessa talossa neuvomaan, ettei ota aurinkopaneeleja vaan pelkkä ilmalämpöpumppu. Ikää miehellä ja talolla.
Tuota ongelmaa saisi kyllä kierrettyä, jos olisi lämminvesivaraaja vastuksilla, tuuppaisi sinne ylimääräisen sähkön. Vaan kun ei tässä talossa ole minkäänlaista varaajaa, lämmönvaihtimella tekee kuuman käyttöveden sekä keskuslämmityksen veden kaukolämmöstä...
Pannuhuoneessa olis kyllä tilaa, siellä kun on ennen kaukolämpöön siirtymistä ollut ensin puukattila, sitten öljykattila vesivaraajan kanssa, saunassa oli vielä muurinpata vaan sekin oli sitten purettu "modernisoinnin" tieltä jo joku vuoskymmen sitten edellisen omistajan aikaan...
tekniikkamies
14.07.2025, 15:05
Tuota ongelmaa saisi kyllä kierrettyä, jos olisi lämminvesivaraaja vastuksilla, tuuppaisi sinne ylimääräisen sähkön. Vaan kun ei tässä talossa ole minkäänlaista varaajaa, lämmönvaihtimella tekee kuuman käyttöveden sekä keskuslämmityksen veden kaukolämmöstä...
Pannuhuoneessa olis kyllä tilaa, siellä kun on ennen kaukolämpöön siirtymistä ollut ensin puukattila, sitten öljykattila vesivaraajan kanssa, saunassa oli vielä muurinpata vaan sekin oli sitten purettu "modernisoinnin" tieltä jo joku vuoskymmen sitten edellisen omistajan aikaan...
Tuossa on se haaste kun ei itse paljoa lämmintä vettä tarvi ja tarve voisi olla enempi kylmänä vuodenaikana. Puukiukaalla tulee tehtyä pesuvettä.
Jollekin paljuihmiselle voisi sopia.
Tuossa on se haaste kun ei itse paljoa lämmintä vettä tarvi ja tarve voisi olla enempi kylmänä vuodenaikana. Puukiukaalla tulee tehtyä pesuvettä.
Jollekin paljuihmiselle voisi sopia.
Täällä taas tuota lämmintä vettä kuluu vähän toisella tavalla, asukkaita kun on yhdeksän joista omaa pesuetta kahdeksan, vintiöt ikäskaalalla 7kk-17v ja näistä vanhin käy ns. normaalia useammin suihkussa atooppisen ihon takia ja nuorimman kanssa taas muuten menee vielä parisen vuotta "peräpyykkiä" harrastellen. Eli lämmintä vetta kyllä kuluu. Pitäis vaan se varaaja haalia ja kytkeä järjestelmään...
tekniikkamies
14.07.2025, 19:46
Täällä taas tuota lämmintä vettä kuluu vähän toisella tavalla, asukkaita kun on yhdeksän joista omaa pesuetta kahdeksan, vintiöt ikäskaalalla 7kk-17v ja näistä vanhin käy ns. normaalia useammin suihkussa atooppisen ihon takia ja nuorimman kanssa taas muuten menee vielä parisen vuotta "peräpyykkiä" harrastellen. Eli lämmintä vetta kyllä kuluu. Pitäis vaan se varaaja haalia ja kytkeä järjestelmään...
Varaajassa haasteena miten laittaa hyödyntämään aurinkoenergiaa huomioiden aina ei saa sitä tuotettua.
Eilen tuli bongattua ensimmäistä kertaa sattumalta sähkömoottoripyörä ihan Suomessa ja vieläpä lataamassa Type2:lla julkisella latauspisteellä (tuskin olisi muuten kiinnittänyt huomiota). Sen verran kiinnosti, että tuli kaivettua speksejä/lupailuja netistä:
Megawattmoto Viking
Hinta €6 990
80 % lataus 30–40 minuutissa | 50 % lataus 10 minuutissa
72V 58Ah litiumakku | Helposti irrotettava, paino: 21,9 kg
0–100 km/h 7,8 sekunnissa | Huippunopeus: 110 km/h
125 cm³ vastaava
Toimintasäde:
Jopa 110 km nopeudella 45 km/h
Noin 80 km sekakäytössä
Jopa 50 km urheilutilassa
Maksimiteho 6 kW (nimellisteho)
Latausaika 2-3 h
Toimintasäde 50-110 km (35-110 km/h nopeudella)
Paino 118 kg
Suojausluokitus IP54 (runko), IP67 (sähköjärjestelmä)
Ei nyt mitenkään häikäisevät nuo "sähköominaisuudet", mutta Type2 suhteutettuna hintaan ja akun/pyörän paino suhteutettuna toimintasäteeseen ehkä voisivat viitata käyttökelpoisuuteen.