View Full Version : Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa!
Näkyy ne isommat/paremmat jarrut jarrudynossakin jos pito riittäis. Harvoin on niin huonojarruinen auto (etujarruiltaan) etteikö dynamolla sais jarruja lukkoon, takajarrujen kohdalla taas tyypillistä etenkin vanhemmissa autoissa joissa jokin fyysinen jarruvoiman rajoitin, jos ei muuten niin kasattu niin pienillä osilla.
Lonely Rider
04.10.2018, 16:34
Huhhuh, tuli vähän jo retrofiilis kun sain katsastuskonttorilla lähes sellaista kekkosen ajan asiakaspalvelua :D
Tilasin espanjanpojilta hiluxiin tollaset:
http://www.4x4proyect.com/parts/bilstein-offroad--24-245487-5100-r.h.a.-series-b8-shock/en
Korotin niillä etupäätä noin 40 mm. Siis pelkkää etupäätä. Pyörät suunnattiin korotuksen jälkeen.
Ja sitten konttorille… Asiakaspalvelutäti kutsui paikalle sellasen nuoren insinöörinklopin, joka alkoi paasaamaan mulle yhtä ja toista melko teatraalisesti. Lopulta sain hänet kirjoittamaan käsin paperille ne vaatimukset jolla korotuksen voi saada leimalle. Lapussa lukee:
Todistus nelipyöräsuuntauksesta, josta pitää selvitä
-arvot sallituissa
-muuttuneet arvot
-alkuperäinen korkeus ja loppukorkeus
-alustasarjan merkki ja malli, jolla nelipyöräsuuntaus on tehty
Dokumentti alustasarjan sopivuudesta ajoneuvoon.
Edessa ja takana alustasarjan korotus
Muutama kysymys vaatimuksiin liittyen:
Mitä ihmettä tarkoittaa nelipyöräsuuntauksen muuttuneet arvot? Eikö riitä että kulmien on todettu olevan OK korotuksen jälkeen? Ja tarviiko siitä ylipäänsä näyttää jotain lappua muutoskatsastuksessa?
Onko vaatimus tuollaisesta suuntaustodistuksesta muutenkaan todellisuutta? Tarkoitan siis kaikkien lueteltujen tietojen kera?
Alustasarjan sopivuudesta ajoneuvoon inssi sanoi, että pitää olla TUV-lappu tai vastaava. Sanoin että eikös ne tarvita vain jousille (mulla edelleen originaalijouset), mutta hän kertoi isoon ääneen että TUV tarvitaan KAIKILLE jousitukseen liittyville osille. Kertokaa mulle please että sitä ei edelleenkään tarvita iskunvaimentimille? Eikös niille riitä joku lappu että sopivat kyseiseen autoon?
Inssi piti myös melko teatraalisen shown siitä, että olenko minä mennyt muka korottamaan vain keulaa! Kai sinä nyt olet jotain sinne taaksekin laittanut, kailotti hän niin kovaa että muut asiakkaat pitivät mua varmasti ihan pölvästinä (mikä on toki totta ;) ). Hän oli ehdotomasti sitä mieltä, että pelkkää keulaa ei saa nostaa, vaan perää on nostettava samanlailla. Mahdollisesti hän tarkoitti myös sitä, että etu- ja takapää on oltava samaa sarjaa. Kertokaa mulle ettei tällainenkaan vaatimus ole totta?
Kysyin häneltä myös, että jos olen asentanut korottavat osat itse, niin kai silloin riittää että kirjoitan itse katsastajalle lapun jossa lukee kuinka paljon auton korkeus on muuttunut. Siihen hän vastasi jotain sekavaa :D
Kommentoin lopussa inssille, että aiemman auton kanssa ei ollu ihan tämmösiä vaatimuksia. Siihen hän totesi, että ohjeistus on ihan juuri muuttunut taas tiukempaan suuntaan. Hän sanoi, että vastuu on siirtymässä enemmän katsastusmieheltä korjauspajalle. Ihmettelin kovasti hänen kommenttejaan, mutta totesin että asia ei puhumalla parane ja lähdin lakki kourassa kotiin.
En viitti kertoa missä tuo tapahtui, mutta kyseisen katsastusketjun nimi alkaa aakkosten ensimmäisellä kirjaimella :)
Arvostaisin kovasti jos esim. Matti voisi kommentoida mikä noissa vaatimuksissa pitää paikkaansa ja mikä ei :)
Lonely Rider
04.10.2018, 16:43
Sorry, olin vieläkin niin kiihtyneessä tilassa että täähän tuli vähän väärään ketjuun :)
Lopulta sain hänet kirjoittamaan käsin paperille ne vaatimukset jolla korotuksen voi saada leimalle. Lapussa lukee:
Todistus nelipyöräsuuntauksesta, josta pitää selvitä
-arvot sallituissa
-muuttuneet arvot
-alkuperäinen korkeus ja loppukorkeus
-alustasarjan merkki ja malli, jolla nelipyöräsuuntaus on tehty
Näin pitää olla korotuksen jälkeen.
Muutama kysymys vaatimuksiin liittyen:
Mitä ihmettä tarkoittaa nelipyöräsuuntauksen muuttuneet arvot? Eikö riitä että kulmien on todettu olevan OK korotuksen jälkeen? Ja tarviiko siitä ylipäänsä näyttää jotain lappua muutoskatsastuksessa?
Onko vaatimus tuollaisesta suuntaustodistuksesta muutenkaan todellisuutta? Tarkoitan siis kaikkien lueteltujen tietojen kera?
Lapusta näkyy tehtaan vaatimat arvot, ja mittauksessa/ säädössä toteutuneet kulmat. Huomioi, että myös caster tarvitaan, ja sitä ei joka paikassa osata mitata eikä etenkään säätää.
Alustasarjan sopivuudesta ajoneuvoon inssi sanoi, että pitää olla TUV-lappu tai vastaava. Sanoin että eikös ne tarvita vain jousille (mulla edelleen originaalijouset), mutta hän kertoi isoon ääneen että TUV tarvitaan KAIKILLE jousitukseen liittyville osille. Kertokaa mulle please että sitä ei edelleenkään tarvita iskunvaimentimille? Eikös niille riitä joku lappu että sopivat kyseiseen autoon?
TüV- lappuja ei tarvita yhtään mistään osista, eikä etenkään tukivarsista tai iskareista. Kaikkien osien tulee olla automalliin tarkoitetut, tai niihin soveltuvat. Eli valmistajan ilmoitus, tai esim. tukivarsien osalta se että akselimassat, teho- ja vääntörajat riittää lähdeautosta. Iskarit ei tartte mitään erityisiä ilmoituksia, ainakaan riittävän vanhoissa autoissa.
Jos on joustintuki (mcpherson), niin toki sen täytyy sopia autoon ilman muutoksia.
Inssi piti myös melko teatraalisen shown siitä, että olenko minä mennyt muka korottamaan vain keulaa! Kai sinä nyt olet jotain sinne taaksekin laittanut, kailotti hän niin kovaa että muut asiakkaat pitivät mua varmasti ihan pölvästinä (mikä on toki totta ;) ). Hän oli ehdotomasti sitä mieltä, että pelkkää keulaa ei saa nostaa, vaan perää on nostettava samanlailla. Mahdollisesti hän tarkoitti myös sitä, että etu- ja takapää on oltava samaa sarjaa. Kertokaa mulle ettei tällainenkaan vaatimus ole totta?
Ei ole mikään pakko.
Kysyin häneltä myös, että jos olen asentanut korottavat osat itse, niin kai silloin riittää että kirjoitan itse katsastajalle lapun jossa lukee kuinka paljon auton korkeus on muuttunut. Siihen hän vastasi jotain sekavaa :D
Konttorilla mitataan, ja nelipyöräsuuntauksen lapussa pitää olla merkattuna mieluiten etäisyys navan keskeltä pyöränaukon alareunaan. Tällä konttori tietää että suuntaus on otettu sillä korotuksella mikä autossa on.
Lonely Rider
04.10.2018, 20:19
Kiitos paljon Timo!
Selvennyksenä vielä, että pitääkö mun todellakin nyt löytää joku sellainen nelipyöräsuuntaaja, joka suostuu kirjoittamaan lapun jossa lukee suuntausarvojen (tehdasarvot ja mitatut arvot) ja mitatun korkeuden (navan keskeltä lokariin) lisäksi myös auton alkuperäinen korkeus ja loppukorkeus, sekä alustasarjan merkki ja malli???
Vai riittääkö että pyörän suuntaaja kirjoittaa lapun pelkästään pyöränsuuntauksista ja mitatusta korkeudesta?
Vai riittääkö että pyörän suuntaaja kirjoittaa lapun pelkästään pyöränsuuntauksista ja mitatusta korkeudesta?
Kyllä tän pitäis riittää. Korosarjasta siul on kuitti todennäköisesti, ja korkeuden saa esimerkiksi korjaamokäsikirjasta tai vastaavasta.
Kiitos paljon Timo!
Selvennyksenä vielä, että pitääkö mun todellakin nyt löytää joku sellainen nelipyöräsuuntaaja, joka suostuu kirjoittamaan lapun jossa lukee suuntausarvojen (tehdasarvot ja mitatut arvot) ja mitatun korkeuden (navan keskeltä lokariin) lisäksi myös auton alkuperäinen korkeus ja loppukorkeus, sekä alustasarjan merkki ja malli???
Juu jäi vähän kännyllä lukiessa tekstiä huomaamatta.. ei siinä suuntauslapussa muistaakseni tarvitse olla alustasarjan nimeä/ valmistajaa.
Mutta suuntauslapussa pitäisi olla selkeästi esillä että arvot on "vihreällä" eli tehtaan antamien speksien mukaiset. Se mitä olen suuntauslappuja nähnyt niin printissä on aina tehtaan sallimat raja-arvot näkyvillä, ja lisäksi nykyiset arvot säädön jälkeen. Ei leimasetä tai -täti tee mitään vanhoilla arvoilla, vaan sillä että nykyiset arvot on kohdallaan.
Leimalla alkuperäinen korkeus selviää auton tiedoista Trafin järjestelmästä, tai jos sitä ei ole niin auton käsikirjasta/ korjaamokäsikirjasta.
Korkeudeltaan muutetun ajoneuvon korkeus merkitään lähes poikkeuksetta pyörän navan keskeltä kaaren alareunaan mittana millimetreissä, ja tämä mitta olisi hyvä olla nelipyöräsuuntauksen lapussa mainittuna - konttori haluaa tietää että auto on suunnattu sen korkuisena kuin sillä tullaan leimalle.
Korotussarjasta ei välttämättä tartte edes kuittia, selvitykseksi pitäisi riittää esim. kertoa että kyseessä on tämä-ja-tämä sarja, tässä nettisivu mistä voidaan katsoa mikä on kyseessä. Alustan osien ostokuitista ei toki ole haittaa.
Muutoskatsastuksessa konttorilla alustasarjan tiedot voidaan lisätä PDF:nä/ screenshottina Trafin järjestelmään. Ei sinne mitään paperinivaskaa lähetetetä..
Lonely Rider
04.10.2018, 21:12
Kyllä tän pitäis riittää. Korosarjasta siul on kuitti todennäköisesti, ja korkeuden saa esimerkiksi korjaamokäsikirjasta tai vastaavasta.
No mä ajattelinki että ei kai nyt pyöränsuuntaajan tarvi kirjoitella sen kummempia todistuksia auton iskunvaimentimista :)
Juu, on kuitti ja tilausvahvistus. Ainoo mikä meinas raavituttaa päätä oli todistus siitä että tuote on tarkoitettu ko. automalliin, kun tilauksella luki vaan tuotteena Bilstein Offroad 24-245487 5100 R.H.A. Series B8 Shock model 24-245487. Bilsteinin sivuilta löyty lopulta kunnollinen printattavissa oleva katalogi jossa kerrotaan että juurikin tuo tuotekoodi on tarkoitettu mun hiluxiin. Toki sieltä espanjan nettikaupastakin saa printattua jonkun puoliepämääräisen nettisivun jossa kertovat asian, mutta Bilsteinin katalogikin lienee hyvä olla varuiksi jos insinööri ei muuten usko.
Eiköhän tämä tästä :) Olen yhteydessä pyöränsuuntaajaan niin katsotaan saako häneltä riittävät linjausdokumentit, vai pitääkö etsiä joku muu siihen hommaan. Sitten etsin jonkun toisen katsastuskonttorin, jossa toivon olevan asiansa osaavaa väkeä.
Tokihan mä lähdin tänään vähän soitellen sotaan, kun huomasin tiskille pääsyä odotellessa että niissä mun mukana olleissa papereissa ei lukenu ollenkaan mihin autoon ne iskarit oli tarkoitettu :D Mutta en antais kauheesti pisteitä sen inssinkään osaamiselle. Nooh, harjoittelukierros. Onneksi ei edetty ollenkaan siihen vaiheeseen että olisin maksanut heille jotain.
Pahoittelut vielä väärään ketjuun härdellöimisestä.
Timppa jo suunnilleen vastaskin oikein.
Pari tarkennusta:
• kukaan ei varmaan sulta edes vaadi muutoskatsastusta kun oot vain iskunvaimentimet vaihtanut, ok, keula nousee, mut kokonaiskorkeus ei muutu = ollaan harmaalla alueella
• alustan korkeuden muutosta muutoskatsastaessa nelipyöräsuuntaustodistuksessa pitää olla mainittu ”mikä alustasarja autoon on asennettu ja mihin korkeuteen säädetty”
• ja kyllä sinne Trafiin nimenomaan se paperinivaska lähtee skannattavaksi ja talteen, eli sinne pitää olla mustaa valkeella että ko. osat on ko. automalliin tai vastaavaan tarkoitettu
Mikähän se teillä siellä Hämeenlinnassa ahdistaa, monta muutakin ongelmallista tarinaa sieltä suunnalta kuullut... Faktathan on tän topikin ekassa viestissä ja niitä pitäisi lukea/ymmärtää/noudattaa samallalailla ympäri maata.
Ok, Trafiin lähtee sittenkin vielä paperinippu.. tietokoneaika ei siis ollutkaan vielä ihan täysin koittanut :D
Ok, Trafiin lähtee sittenkin vielä paperinippu.. tietokoneaika ei siis ollutkaan vielä ihan täysin koittanut :D
Joo, skannerin käyttäjä on siellä päässä. :)
• alustan korkeuden muutosta muutoskatsastaessa nelipyöräsuuntaustodistuksessa pitää olla mainittu ”mikä alustasarja autoon on asennettu ja mihin korkeuteen säädetty”
Kiitos tarkennuksesta. Nuohan on helppo sinne suuntauslappuun kirjoittaa ennen kuin printin ottaa pihalle.
Lonely Rider
04.10.2018, 23:26
Kiitos tarkennuksesta. Nuohan on helppo sinne suuntauslappuun kirjoittaa ennen kuin printin ottaa pihalle.
Niin, kunhan vaan suuntaaja suostuu sen sinne kirjaamaan :) Toivottavasti se sama jamppa joka asennuksen teki saa sen casterinkin mitattua. Uskoisin kyllä niin.
Kiitokset vielä kommenteista! Ja Matille, tämä ei tapahtunut Hämeenlinnassa vaan pienemmällä pirkanmaalaisella kaupungilla.
Hämärän rajamailla tässä tapauksessa ehkä mennään juu kun on vain iskarit vaihdettu. Ajattelen asiaa niin päin, että kun siitä autosta joutuu maksamaan kaikki helvatan vakuutukset ym., niin hoidetaan asiat niin että en tarjoa vakuutusyhtiölle käytettäväksi sellaisia pelimerkkejä joihin vetoamalla voivat jättää vakuutuskorvaukset maksamatta.
Mites toi korinkorotus menee. Katariina sano ettei ite tehdyt koropalat ei kelpaa. Koska ei oo kyseiseen malliin hyväksytty ja tarkoituksena on siis korottaa hj61 60 milliä nailon tangolla. Kertokaa joku viisaampi
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=87727&stc=1&d=1539237092
Joo täytyy päästä näyttää tuota konttorilla. Inssi totesi vaan että säädös on muuttunut 1.7 tänä vuonna
Kiitos taas nopeista vastauksista :D
Mikäs on suurin rengas gen 2 pajeroon 215 85 R18 näytti jostain löytyvän liekko kovin virallinen
dodge3500
11.10.2018, 14:55
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=87727&stc=1&d=1539237092
Onkos viä se laki voimassa et pakettiautoa ei saa korottaa
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=87727&stc=1&d=1539237092F-kohta naurattaa, miten se todetaan ettei ole kaatumisherkkä? Kaikki autot on kaatumisherkkiä, kun Youtubesta katsoo...
Millos semmonen on ollu? :confused:
Mikäs on suurin rengas gen 2 pajeroon 215 85 R18 näytti jostain löytyvän liekko kovin virallinen
Etusivulta löytyy linkit ohjeisiin. Vertailtava renkaan korkeus katsotaan STRO-listasta, ei rullamitasta tms. Lista löytyy tästä topicista haulla. Vakiorengaskooksi kelpaa isoin mitä kyseisen auton mallisarjaan on tehtaalta saanut, eli voi olla isompikin mitä otteessa on vakiokoko.
Sen STRO-listan vois varmaan tuonne aloituspostaukseenkin laittaa kuvana kun näitä rengasasioita vähän väliä kysellään :)
Ei oo, varmaan aika vanha laki kun en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta laista.
Vakiorengaskooksi kelpaa isoin mitä kyseisen auton mallisarjaan on tehtaalta saanut, eli voi olla isompikin mitä otteessa on vakiokoko.
Tämän kun sais vielä kunnon ohjeistuksena jokaiselle katsastusasemalle...
Onko siihen korotukseen muuta lakia ollu kuin 100mm vs 150mm
Ei mun mielestä vanhoissakaan pykälissä mikään kohta ollut 100mm jos en väärin muista, kokonaiskorotuksen raja oli 150mm.
Vanhassa alustaa sai korottaa max.77mm, koria max.77mm (tämä saattoi olla 100mm?), renkaita kasvattaa max.51mm (mikä korottaa autoa 25,5mm) - kuitenkin niin että auton kokonaiskorkeus nousi max. 150mm.
Nyt kokonaiskorotuksen raja on edelleen sama 150mm, mutta renkaitakin voi kasvattaa joko 77mm tai 10% suuremman ollessa määräävänä.
Eli jos esim. rengaskoko kasvaa 77mm, alustaa on korotettu 77mm, niin ollaan jo ~39mm + 77mm = 116mm. Rungollisessa jäisi siis enää 34mm korinkorotukseen.
Vastaavasti itsekantavalla korilla olevaa ei voi korottaa tuota 116mm enempää laillisesti, jollei rengaskoko ole riittävä että menee 10% säännöllä isompi kuin 77mm orkkiksesta kasvatettu kumi.
Jos kyse on korin korotuksesta, niin sitä ei saa tehdä kuin maastopakettiautoon. Eli esim takaveto-avolavan hyttiä ei saa korottaa, nelivetoisen saa (jos omamassa riittää.)
Kokonaiskorkeuden lisäyksen raja maastoajoneuvoissa 150mm ja muissa 100mm.
dodge3500
25.10.2018, 19:13
Millos semmonen on ollu? :confused:
Noin 10 vuotta sitten katsuri käski poistaa ram chargerista korin ja rungon väliset palikat vaikka oli aikasemmin sama konttori hyväksyny.
Lonely Rider
30.10.2018, 20:47
Timppa jo suunnilleen vastaskin oikein.
Pari tarkennusta:
• kukaan ei varmaan sulta edes vaadi muutoskatsastusta kun oot vain iskunvaimentimet vaihtanut, ok, keula nousee, mut kokonaiskorkeus ei muutu = ollaan harmaalla alueella
• ja kyllä sinne Trafiin nimenomaan se paperinivaska lähtee skannattavaksi ja talteen, eli sinne pitää olla mustaa valkeella että ko. osat on ko. automalliin tai vastaavaan tarkoitettu
Mikähän se teillä siellä Hämeenlinnassa ahdistaa, monta muutakin ongelmallista tarinaa sieltä suunnalta kuullut... Faktathan on tän topikin ekassa viestissä ja niitä pitäisi lukea/ymmärtää/noudattaa samallalailla ympäri maata.
Tänään oli Hämeenlinnassa / A:lla alkava katsastusketju suorastaan erinomaista palvelua muutoskatsastuksessa (ja se edellinen reisu olikin tosiaan toisaalla). Sellanen vanhempi herrasmies katsasti. Erinomaisen asiakaspalveluhenkinen ja tuntui olevan tällaset asiat hanskassa ilman turhia jännittämisiä. Piti mun korkeus- ja rengasmuutoksia hyvin maltillisina, jota ne oikeasti onkin. Ja tokihan minä olin tällä kertaa hyvin valmistautunut tarvittavin dokumentein ja nelipyöräsuuntausmittauksin. Sekin voi vaikuttaa katsastusmiehen tunnelmiin :D
Poiketaan aiheesta sen verran että onkohan kenelläkään tallessa hj:n rengas taulukkoa vaihtoehtoisista renkaista Kun yrittäny jo pitemmä aikaa saada täälläkipäi leimurit suostumaan että sais otteesee 35 kumit mutta ei ne perkule taho millään suostuu ilman että on näyttää dokumenttia rengas koosta jolla sais ne 35 otteesee...:D Juu tiedän että siellä ja tuolla niitä on leimattu otteesee mutta tarviisin saada dokumenttia paperista jolla voisin antaa lisää viisautta lähi seudun konttorissa:rolleyes:;)
dodge3500
02.01.2019, 22:10
Poiketaan aiheesta sen verran että onkohan kenelläkään tallessa hj:n rengas taulukkoa vaihtoehtoisista renkaista Kun yrittäny jo pitemmä aikaa saada täälläkipäi leimurit suostumaan että sais otteesee 35 kumit mutta ei ne perkule taho millään suostuu ilman että on näyttää dokumenttia rengas koosta jolla sais ne 35 otteesee...:D Juu tiedän että siellä ja tuolla niitä on leimattu otteesee mutta tarviisin saada dokumenttia paperista jolla voisin antaa lisää viisautta lähi seudun konttorissa:rolleyes:;)
Ei sielläpäin satu oleen toyotan liikettä
Ei sielläpäin satu oleen toyotan liikettä
Juu kyllä löytyy kokemustakin on kyseisestä liikkeestä siellä ei tahota tämmösen asian suhteen olla palvelu haluisia kun en ole maksava asiakas.. jos veisin auton huoltoon tai ostaisin varaosia palvelu olisi toisenlaista..
No ei kait sitä voi kysyä mitä moinen maksaisi (vaikka kahvikassaan menisikin), vai onko tyyliin pullapitko ja juhla mokka paketti liikaa moisesta ei maksavalle asiakkaallekkin? Ai niin, pitäisihän siellä käydäkkin...
dodge3500
03.01.2019, 18:24
Juu kyllä löytyy kokemustakin on kyseisestä liikkeestä siellä ei tahota tämmösen asian suhteen olla palvelu haluisia kun en ole maksava asiakas.. jos veisin auton huoltoon tai ostaisin varaosia palvelu olisi toisenlaista..
Ok täällä kyllä heti alkoi etsiin kun vaan kysy eikä maksanu mitään
Ok täällä kyllä heti alkoi etsiin kun vaan kysy eikä maksanu mitään
Erilainen palvelu on joka puoleen tuolla ei taho saada hyvää palveluu muuta kun joko tuut ostaan sieltä kalliita osia mukana toyotan hinta tai sit tuot huoltoon.. no sinnekään ruiseri ei oo kyllä menossa.. ovat kerran sanoneet mulle siitä kun kävin kyseleen osia ruiseriin muutama kerra tilasinki osia sieltä sitte sanovat "sinä se vaan ajelet sillä vanhalla autolla" meinasivatkohan sitä että pitäis ostaa uudempaa tilalle.. vaan kun en osta
Trafin, tai traficomin nyt, sivut eivät oikein nyt vakuuta, kun mitään ei haulla oikein taas löydy.
Verosta ja ajoneuvon kok.painosta kysymys: kokonaismassa yli 3500kg eli menisi kuormuriksi mutta sen verran uusi, että pitäisi olla rajoitin.
Toisaalta kuulemma voisi rekisteröidä hlö-autoksi.
Mutta jos on yli 3500kg, niin voiko tosiaan M1 luokkaan saada ja meneekö autoveroa?
Vai onko N2 ainut vaihtoehto?
Molemmissa tietysti c-kortti vaaditaan ja m1:ssä, jos mahdollista, käyttömaksu aika hirvittävä eli rajoitinasennukset sinällään kuittaantuisi melko nopsaan. Vai kuinka paljon lie rajoittimen asennuksen hinta?
M1 menee autoveroa 6000 kg omapainoon asti. Saahan se henkilöautokin painaa vaikka 42 tonnia. Vuotuset verot tietysti tapissaan ja C-kortilla ajetaan yli 3500 kiloisia.
BENJAMIN
08.01.2019, 11:46
[QUOTE=-MaTTi-;1391322]Tällaista on näemmä jo suunnitteilla, moottoritehon saisi jopa tuplata. 20%:n jälkeen tarviis vasta käyttää vertailuautoa, jos on.
Onko tästä suunnitelmasta mitään uutta ?
[QUOTE=-MaTTi-;1391322]Tällaista on näemmä jo suunnitteilla, moottoritehon saisi jopa tuplata. 20%:n jälkeen tarviis vasta käyttää vertailuautoa, jos on.
Onko tästä suunnitelmasta mitään uutta ?
Sisältyy tähän: https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/6161/maarayshankepaatokset_ja_lausuntopyynto_auton_ja_s en_peravaunun_rakenteen_muuttamisesta
”Tarkoitus tulla voimaan 2019 alusta”. Odotellaan... aikataulut ei oo aina pysyneet aikataulussa tuossa talossa.
Onko tuosta muutoksesta mitään konkreettisempaa tietoa antaa, mitä se käytännössä tarkoittaisi moottorinvaihdoksien osalta?
"sinä se vaan ajelet sillä vanhalla autolla" meinasivatkohan sitä että pitäis ostaa uudempaa tilalle.. vaan kun en osta
Se pitää ottaa kehuna. Mulle kerran katsastuksessa sanottiin, "ihminen ku kuolee se joutuu hautuumaalle, autot romikseen, että vois sitä rahansa järkevämminkin käyttää" :D
Onko tuosta muutoksesta mitään konkreettisempaa tietoa antaa, mitä se käytännössä tarkoittaisi moottorinvaihdoksien osalta?
Ei siitä ole kuin ihan raakile määräysluonnos vasta, eikä sekään julkista tietoa. Tuossa BENJAMINin kysymyksessä ylempänä varmaan riittävästi tähän vaiheeseen kun en tiedä onko tuokaan mennyt eteenpäin.
tapsa4x4
12.04.2019, 11:27
Kävin eilen vuosi leimalla patrollila ja kyselin katsurilta että miten isot saa leimattua, se oli niistä pihalla ku lumiukko, vähän aika se yritti laskea ja selittää mut siitä kun ei mitään tullut ni sanoin et antaa olla.
Ohjekirjassa on kokona y60 annettu 10R15LT renkaaksi. Meneekö 10%laskenta kaavalla silloin se 35x12.5x15 otteeseen?
HJ60_Jussi
12.04.2019, 19:32
Eikös tuo koko ollu suunnilleen 31” ja siihen ku laittaa 10 prosenttia niin reilu 34” on kasassa. Ei sillä irtoo 35 kummia mun mielestä. Kyllä pitäs jotain isompaa vertailukummia löytää.
Se koko pitää kattoa sieltä STRO listasta. Se on linkattuna tänne topicciin ja mulla oli se kirjainmerkeissä mutta se sivu on poistunut :(
Satasen maksaa prismassa :D https://www.prisma.fi/fi/prisma/stro-rengasnormit-2018-pehmeakantinen-kirja
1993 vuoden STRO-kirjasta löytyy 10-15LT, joka on siis ristikudosrengas. Korkeus 773mm, eli 31". Vyörengasta "R"-kirjaimella ei ole siinä.
2013 vuoden painoksesta ei löytynyt enää sitäkään...
Se koko pitää kattoa sieltä STRO listasta. Se on linkattuna tänne topicciin ja mulla oli se kirjainmerkeissä mutta se sivu on poistunut :(
Satasen maksaa prismassa :D https://www.prisma.fi/fi/prisma/stro-rengasnormit-2018-pehmeakantinen-kirja
https://www.booky.fi/tuote/stro_rengasnormit_2018/6418616225863
karvanoppa
13.04.2019, 14:08
Kävin eilen vuosi leimalla patrollila ja kyselin katsurilta että miten isot saa leimattua, se oli niistä pihalla ku lumiukko, vähän aika se yritti laskea ja selittää mut siitä kun ei mitään tullut ni sanoin et antaa olla.
Ohjekirjassa on kokona y60 annettu 10R15LT renkaaksi. Meneekö 10%laskenta kaavalla silloin se 35x12.5x15 otteeseen?
Kyllä kouvolassa on pariin gr:ään leimattu 35" alle. Eli pitäisi onnistua.
10R15LT on 773 mm ja 35” on 877 mm. Eli 77 mm ylittyy selvästi, samoin 10%.
Täällä jotain STRO-kirjannsivuja kuvattuna: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 Tuumakoot näemmä hävinneet, mut löytyy esim. täältäkin: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R054r3e.pdf
Lonely Rider
07.05.2019, 22:26
Melkosta tikanheittoa ne muutoskatsastuksetkin on :confused:
Tilitin täällä taannoin kun pikkukorotuksen leimaamiseen jututin ensin katsastusinssiä, joka TIESI että pelkkää keulaa ei voi hiluxista korottaa. Pitää korottaa sekä keulaa että perää samalla sarjalla, jne. soopaa.
Seuraavalla katsastusasemalla asenne ja tieto tuntui olevan kohdillaan. Suorastaan loistavaa palvelua, ja korotus tuli leimalle. Jälkeen pain vaan huomasin, että lappuihin oli kirjattu etäisyydeksi pyörän navan keskeltä lokarin ylimpään kohtaan noin 5,5 METRIÄ! Tarkalleen ottaen 5450 mm, sekä eteen että taakse.
Tänään kävin samalla asemalla ihan normi katsastuksessa. Huomautin samalla muutoskatsastuksen pilkkuvirheestä, ja juu katsastusmies korjaa. Kävikin ilmi, että trafi oli puuttunut asiaan jo alunperin, ja tiedot oli korjattu heti tuoreeltaan. OK olin tyytyväinen, mutta en tarkistanut mitä papereissa nyt sitten luki.
Kotona sitten vilkaisin paperit. Todellisuudessa korotuksena on vain ja ainoastaan noin 40 mm keulaa korottavat iskarit. Perään ei ole tehty mitään muutosta. Ja papereissa lukee nyt, että etuakselia on korotettu 75 mm ja taka-akselia 50 mm, ja pyörän navasta lokariin on 545 mm sekä edessä että takana. Mitalla tarkistin, niin edessä tuo lukema pitää paikkaansa mutta takana se KOROTTAMATON väli on noin 570 mm.
Tyydynkö kohtalooni, vai meenkö vielä kerran konttorille vääntämään asiasta :confused::mad::D
Lonely Rider
11.05.2019, 07:56
Sattui olemaan sama ukko paikalla kun piipahdin kontorilla. Laput muutettiin hetkessä riittävän oikeille teksteille ilman isompaa draamaa.
Parempi näköjään vilkaista jatkossa heti paikan päällä mitä lappuihin kirjoittelevat.
Akselin vaihtoon liittyen, alla oleva finlexistä :
3.11.2 Jousitus
Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh-
dasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, por-
taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta
on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi
muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin
tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet.
Mikä mahdetaan kelpuuttaa tutkimuslaitokseksi, käykö esim. Joku oppilaitos tms? Suomessa kun ei näitä tutkimuslaitoksia hirveästi ole. Kyselin katsastuskonttorilta nimittäin mahdollisuutta leimata Unimogin akseleita rangeen ja trafilta tuli vastaus että teoriassa kyllä käytännössä ei. Eivät niinkään olleet huolissaan muusta kuin leveydestä ja korkeudesta mutta itse mietin tuota todistelua akselin soveltuvuudesta?
Tuo osan valmistajan tai luokituslaitoksen vaatiminen on aika älytön etenkin jäykkäakselisessa autossa; jos tässä mentäisi pykälien osalta järjellä niin homma menisi niin että kunhan luovuttaja- auton akselimassat sekä moottorin (teho- ja) vääntöarvot riittää autoon mihin akselit ollaan asentamassa niin homma bueno. Sehän takaisi että akseli on valmistajan mukaan vähintään yhtä vahva kuin autossa alunperin olleet.
Samalla tietysti niin, että raideleveydeltään kapeampia akseleita ei voi asentaa, leveämmät kyllä.
Maastoautoon porttaaleita asentaessa akseleiden tuoman korotuksen selvittäminen olisi oikeasti helppoa*, mutta jos pykälät, trafi tai konttori ei ole siihen suostuvaisia niin voi mennä siinäkin hankalaksi :confused:
Aiemmin onnistui varsin helposti jokseenkin auton iästä riippumatta, nyt kun tämä uusi "helpottava" asetus tuli voimaan niin ei ilmeisesti olekaan ihan yhtä selkeä juttu.
Akselimuutos koskee maastoautojen lisäksi myös etenkin niitä (jäykkäakselisia) takatuuppareita mihin laitetaan täysin laillisesti tehokkaampi kone, joka monesti vaatii vahvempaa akselia jotta välitys ja vetarit kestää.
* Jousipetien sijainti akselin korkeussuuntaiseen keskilinjaan alunperin ja akselimuutoksen jälkeen/ akseliputken halkaisija ennen ja jälkeen, porttaalirakenteen tuoma korotus vetoakselin korkeussuuntaisesta keskilinjasta porttaaliboksin akselin keskilinjaan.
Akselin vaihtoon liittyen, alla oleva finlexistä :
3.11.2 Jousitus
Älä lue jousituskohtaa jos akseleita olet vaihtamassa:
3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen
kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:
1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia
ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsastuksessa;
3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm;
4) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto
kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän
lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
5) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta.
Ajoneuvon akselivälin pidentäminen tai lyhentäminen taikka akselin poistaminen tai
asentaminen ajoneuvon vertailuajoneuvoa vastaavaksi on sallittu. Muutos on tehtävä
ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Muutoksissa on huomioitava vaikutukset jarruihin, katso määräyksen kohta 3.12.
Tuolta löytyy nimetyt tutkimuslaitokset: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/nimetyt-tutkimuslaitokset
Perhana, akselistokohdassahan tosiaan on eri tavalla.. ei voi muistaa kaikkea :D :o
Eli ei tarvi akseleista tutkimuslaitoksen tai valmistajan lappua. Helpottaa kummasti elämää. Riittäneekö akseleista selvitys kun kaivelee Unimogin massat ym. Paperille?
Edit. Riittääkö omatekoinen yhtäläisyysselvitys?
Eli ei tarvi akseleista tutkimuslaitoksen tai valmistajan lappua. Helpottaa kummasti elämää. Riittäneekö akseleista selvitys kun kaivelee Unimogin massat ym. Paperille?
Edit. Riittääkö omatekoinen yhtäläisyysselvitys?
Ei tarvii tutkimuslaitosta eikä valmistajaa vaivata asialla.
Akselimassoista ja moottoritehoista sun esittämä luotettava selvitys riittää.
Yhtäläisyysselvitys on suomennettu määräyksen alussa:
18)yhtäläisyysselvityksellä valmistajan laatimaa selvitystä tai kirjallisista lähteistä löytyvää selvitystä muutettavan ajoneuvon ja sitä muutoksen kohteena
olevien ominaisuuksien osalta vastaavan ajoneuvon välisistä eroista;
Jarruista saattaa tulla vaan ongelma, Mogin rumpujarruilla kun ei homma Rangen kanssa etene:
6) muuta kuin lisävarusteena olevaa jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei
poisteta eikä levyjarruja vaihdeta ajoneuvon vertailuajoneuvoon kuulumattomiksi rumpujarruiksi.
No sieltähän se löytyi, pitäisi osata tarkemmin lukea noita. Kiitoksia paljon! Tähän tötteröön on tulossa 5x130 jako noihin akseleihin, ajatus laittaa esim. G mersun jarrulevyt.
Mitenkäs tuo homma menee tuon tehon suhteen? Kun orkkis akseleilla teho saa kasvaa sen 20% entäs sitten kun akselit on vaihdettu, päteekö sama 20% tehonlisäys?
Mitenkäs tuo homma menee tuon tehon suhteen? Kun orkkis akseleilla teho saa kasvaa sen 20% entäs sitten kun akselit on vaihdettu, päteekö sama 20% tehonlisäys?
20%, tai teho-painosuhteen mukaan eli autosta riippuen aika paljon enemmänkin kuin 20% ;) Matti varmaan osaa kertoa akseleiden osalta paremmin, mutta tehonlisäyksissä jarrujen pitää vastata mallisarjan tehokkainta mallia jos ylitetään ko. tehot.
Jos akselit täyttää ehdot että ne on ajoneuvoon kelvolliset akselimassojen ja tehojen puolesta, niin luulisi niiden kelpaavan tehojen kasvatuksessakin.
Soitin konttorille ja 20% saa kasvaa teho mogin akseleilla. Se riittää minun projektiin. :D
Sellaiseen lopputulokseen päädyttiin että jos tuo 20% tehossa ylitetään niin pitäisi olla akselitkin sitten vertailuajoneuvosta, eli noilla mogin akseleilla ei saa ylittää tuota 20%.
Voisiko tuon alustasarjan asentaa autoon https://www.4x4parts.fi/fi/jousisarjat/916-toyota-fj-120-cruiser-6-2400000006541.html ,jos rajoittaisi korotuksen lain sallimaan maksimiin/ei korottaisi ollenkaan? Metsään sitten korottavat osat. Eli tielle akselinlaskusarja eteen.
Voisiko tuon alustasarjan asentaa autoon https://www.4x4parts.fi/fi/jousisarjat/916-toyota-fj-120-cruiser-6-2400000006541.html ,jos rajoittaisi korotuksen lain sallimaan maksimiin/ei korottaisi ollenkaan? Metsään sitten korottavat osat. Eli tielle akselinlaskusarja eteen.
Mulla on just toi ja otteella. Madalsin alkuun spacereitä, nyttemmin Foxin 2.5” coiloverit. Takana on 120:n ilmajouset 50 mm spacereillä. Takapään hiluista en käyttäny kuin koiranluut ja nekin vaihtui pois kun menivät parissa vuodessa väljiks.
Tarviiko nuita etupään tukivarsien ja perän laskuosia muutoskatsastaa?
lepoantti
11.09.2021, 07:05
Käykö hilux ln110 3-litrainen V6 vz-e vertailumoottoriksi, vai onko tämä muiden markkina-alueiden juttu. Eli mitä näillä nykyisillä säädöksillä saa hiluxiin laittaa tehoa?
Tarviiko nuita etupään tukivarsien ja perän laskuosia muutoskatsastaa?
Tarvii.
Käykö hilux ln110 3-litrainen V6 vz-e vertailumoottoriksi, vai onko tämä muiden markkina-alueiden juttu. Eli mitä näillä nykyisillä säädöksillä saa hiluxiin laittaa tehoa?
Onkohan tätä nyt Euroopassa myyty yleisesti? Jos ei, niin sit ei. Mutta saa siinä vajaa 200 kaakkia olla muutenkin, riippuu omamassasta.
Tarvii.
Milläs lipuilla ja lapuilla tuo 6" onnistuu?
Nyt kun akselistoon ja jousitukseen päästiin...
Jos rungollinen auto, voiko tuota akseliston vaihtoa toteuttaa niin, että pätkäistään rungon pätkä toisesta eli sanotaan vaikka tulipellin kohdilta vaihdetaan rungon etupää toisesta autosta ja samalla vaihtuisi jousitus kierrejousista vääntösauvajousiin. Luovuttajassa olisi suuremmat massat eli sen suhteen ei ongelmaa, lisäksi jarrut päivittyisi suurempiin, raidetanko eli ohjaus siirtyisi akselin etupuolelle, simpukka myös luovuttajasta eli kokonaispaketti rungon pätkän kanssa. Ja alkuperäiseen rungon takaosaa jopa vielä jäisi alkuperäinen runkonumero.
Noin teoreettisesti ja pikaisesti selattuna tämä kai olisi mahdollista?
Vai kuinka rajuja muutoksia runkoon saa tehdä esim. moottorin alla olevan poikittaipalkin suhteen? Juurikin tuommoinen "takaohjauksen" muuntaminen "etuohjaukseksi" tilan saamiseksi riittäväksi vaikkapa moottorinvaihtoa ajatellen.
Koivunoksa
29.09.2021, 15:50
Viisaammat neuvoo. Olen tässä nyt kulkenut paikallisella konttorilla kyselemässä 160 korisen patrollin 35x12,5r15 renkaiden muutos katsastusta. Sain pörhöltä lapun jossa on maininta että olis ollu tätä 160 patrollia 10r15 renkailla. No nyt se tökkäsi siihen että katsastus ukkeli oli sitä mieltä että tämä 10r15 rengas pitää olla hyväksytty meidän alueelle eli esim Suomeen tai vähintään Eurooppaan. Onko näin?
metsämies75
30.09.2021, 05:50
Viisaammat neuvoo. Olen tässä nyt kulkenut paikallisella konttorilla kyselemässä 160 korisen patrollin 35x12,5r15 renkaiden muutos katsastusta. Sain pörhöltä lapun jossa on maininta että olis ollu tätä 160 patrollia 10r15 renkailla. No nyt se tökkäsi siihen että katsastus ukkeli oli sitä mieltä että tämä 10r15 rengas pitää olla hyväksytty meidän alueelle eli esim Suomeen tai vähintään Eurooppaan. Onko näin?
Helposti saat 35 aikaisemmin olen laittanut kopion lapusta missä vertailu renkaat.kotona lappu se 7.5r16 rengas riittää hyvästi tuolle koolle.
No nyt se tökkäsi siihen että katsastus ukkeli oli sitä mieltä että tämä 10r15 rengas pitää olla hyväksytty meidän alueelle eli esim Suomeen tai vähintään Eurooppaan. Onko näin?
Sille markkina-alueelle jolle auto on tehty, eli Suomessa uutena myytyjen kohdalla vain Euroopan mallit tulee kyseeseen.
Koivunoksa
08.10.2021, 09:15
Sille markkina-alueelle jolle auto on tehty, eli Suomessa uutena myytyjen kohdalla vain Euroopan mallit tulee kyseeseen.
Tämähan oli juurin näin. Eli samalle markkina alueelle olevat mallit on ne mitä saa käyttää vertailuna.
Mutta mutta.
Kun nyt me katsurin kanssa pähkäillään sitä kun STRO kirjassa on renkaan korkeudelle ja leveydelle annettu kaksi mittaa. Norm ja Max. Katsuri tuijottaa vain tätä Norm. kenttää ja jos verrokkina on 7,50R16 niin eihän se riitä 35x12,5R15 Mutta jos katsottaisiin tätä 7,50R16 Max arvoja niin kelpaisi.
Kun nyt me katsurin kanssa pähkäillään sitä kun STRO kirjassa on renkaan korkeudelle ja leveydelle annettu kaksi mittaa. Norm ja Max. Katsuri tuijottaa vain tätä Norm. kenttää ja jos verrokkina on 7,50R16 niin eihän se riitä 35x12,5R15 Mutta jos katsottaisiin tätä 7,50R16 Max arvoja niin kelpaisi.
Mutta kun ei katsota, määräyksessä lukee: "Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO-normien rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa."
Mutta kun ei katsota, määräyksessä lukee: "Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO-normien rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa."
Juuri näin - katsotaan siitä "Norm"- kohdasta.
Miten se tämä bensakoneen vaihto diisseliksi menee tällä hetkellä? Onko se ihan toivotonta saada muutettua?
Olis tiedossa kiva bensa "aihio" joka on jäänyt seisomaan jo 3vuotta sitten konevikaan.
Riittääkö että myyjä kirjottais lapun että koneen vaihto on tuolloin alotettu ja löisin sinne tiisselikoneen ja ei kun muutoskatsastamaan sitä?
Ilmoitusasia tuo on, jos auto on seissyt pitkään niin hommahan on aloitettu silloin ;) En muista mikä on takaraja kun pitää olla valmis, -Matti- osaa kertoa.
Tämähan oli juurin näin. Eli samalle markkina alueelle olevat mallit on ne mitä saa käyttää vertailuna.
Mutta mutta.
Tä? Riittäähän se 37”:llekin. Siis normisarakkeesta vertailemalla.
Miten se tämä bensakoneen vaihto diisseliksi menee tällä hetkellä? Onko se ihan toivotonta saada muutettua?
Olis tiedossa kiva bensa "aihio" joka on jäänyt seisomaan jo 3vuotta sitten konevikaan.
Riittääkö että myyjä kirjottais lapun että koneen vaihto on tuolloin alotettu ja löisin sinne tiisselikoneen ja ei kun muutoskatsastamaan sitä?
Ei siihen tarvita kuin oma ilmoitus että proggis aloitettu ennen 1.3.2021. Muussa tapauksessa poikkeuslupa (380€), jonka luulis onnistuvan kohtuudella. -23 loppuun mennessä muutoskatsastettava jos vanhoilla säännöillä meinaa.
Koivunoksa
08.10.2021, 21:25
Tä? Riittäähän se 37”:llekin. Siis normisarakkeesta vertailemalla.
Mutta ongelmaa tuottaa myös leveys. Tai sitten meillä Suomussalmella on aivan eri STRO kirjat kuin muualla:D
Mutta ongelmaa tuottaa myös leveys. Tai sitten meillä Suomussalmella on aivan eri STRO kirjat kuin muualla:D
Korkeuteen ja leveyteen voi käyttää eri vertailurenkaita. Eli jos jossain vertailurenkaassa riittää korkeus vaikkapa 37" merkkaukseen ja toinen rengas leveyden puolesta 12.50" levyiseen niin homma onnistuu. Leveys saa muuttua maksimissaan 50% tai 105mm, 12.50" leveälle renkaalle riittää muistaakseni 215 leveä rengas.
Koivunoksa
08.10.2021, 21:44
Korkeuteen ja leveyteen voi käyttää eri vertailurenkaita. Eli jos jossain vertailurenkaassa riittää korkeus vaikkapa 37" merkkaukseen ja toinen rengas leveyden puolesta 12.50" levyiseen niin homma onnistuu. Leveys saa muuttua maksimissaan 50% tai 105mm, 12.50" leveälle renkaalle riittää muistaakseni 215 leveä rengas.
Ahaa. Tämä selkeytti paljon. Vielä kun saisi katsuri tämän uskomaan. Ja vielä kun löytyisi joku sellainen dokumentti joka kelpaisi tämän kylän konttorilla vertailurenkaaksi kun nyt ei ole otteessa kuin 205r16.
Ahaa. Tämä selkeytti paljon. Vielä kun saisi katsuri tämän uskomaan. Ja vielä kun löytyisi joku sellainen dokumentti joka kelpaisi tämän kylän konttorilla vertailurenkaaksi kun nyt ei ole otteessa kuin 205r16.
Mikä vehje? Onko rengaskoossa mainittu LT? Se on leveempi eikä löydy STRO:sta.
Koivunoksa
09.10.2021, 05:48
Mikä vehje? Onko rengaskoossa mainittu LT? Se on leveempi eikä löydy STRO:sta.
160 korinen pätkä patrolli vm 1982
RockerDuck
12.10.2021, 21:40
Puhelimella kun ei tuo haku toiminto näytä toimivan ja äkkiä selailulla ei vastausta löytynyt, ni mikähän lie wj Jeepin korkein sallittu rengas? Etsinnässä nyt 3"korotus sarja ainakin, eli vieläkö riittää 33 korkeus?
offroadjouni
12.10.2021, 21:49
Puhelimella kun ei tuo haku toiminto näytä toimivan ja äkkiä selailulla ei vastausta löytynyt, ni mikähän lie wj Jeepin korkein sallittu rengas? Etsinnässä nyt 3"korotus sarja ainakin, eli vieläkö riittää 33 korkeus?En osaa sanoa WJ-jeepistä, mutta haku toimii kännykällä kun klikkaa Haku -> Tarkennettu haku tai sitten suoraan tänne: https://forums.offipalsta.com/search.php
Osaisiko -Matti- sanoa onnistuuko yksityishenkilön muuttaa henkilöauto chevrolet tahoe kuorma-autoksi?
Toisaalta jenkkifoorumilta luin että on onnistunut vain metroauton tekemänä. Ei muuten.
Onkohan kyseessä vaan se ettei maahantuoja anna mitään lappua ko, muutokseen.
Suurinosa näistä suburbaneista ja tahoeista jne on tosiaa kuorma-autoja joten vertailukohtia kyllä löytyy.
Valmistajan/valmistajan edustajan todistus kokonaismassan muutoksesta >3500 kg vaaditaan. Maahantuontia ei enää ole, viimeisin (Chevrolet Finland) tuskin tietä näistä mitään, joten mitä todennäköisimmin tekemätön paikka.
Puhelimella kun ei tuo haku toiminto näytä toimivan ja äkkiä selailulla ei vastausta löytynyt, ni mikähän lie wj Jeepin korkein sallittu rengas? Etsinnässä nyt 3"korotus sarja ainakin, eli vieläkö riittää 33 korkeus?
WJ:n suurin (sekä korkein että levein) tyyppihyväksytty rengas minun tietojen mukaan on 245/70R16. Sen korkeus 750mm. Ja tuohon kun lisätään 15% niin saadaan 862,5mm.
33" (LT) renkaan korkeus 826mm eli sen puolesta käy kyllä. Tilaahan tuollaisille joutuu varmasti jonkin verran tekemään.
Leveyden puolestahan saa levittää ilman muutoskatsastustakin 20% eli 248mm -> 297,6mm. Tahtoo sanoa, että 33x10,5 menee ihan ilman muutoskatsastustakin. 33x11.5 menisi myös, mutta ei taida oikein olla tarjontaa tuossa koossa. 33x12.5 sitten muutoskatsastuksella. Periaatteessa 14,5" leveäkin vielä pitäisi mennä muutoskatsastuksella.
35" menee jo liian isoksi, vaan vaikeaksi taitaa mennä tilan puolestakin. Jenkeissä toki niitäkin WJ:n alle ruuvattu, mutta korotustakin sitten vähän enempi kuin meillä sallitaan. Millikokoisissa löytynee jotain 33"-35" väliin meneviäkin jos absoluuttisesti suurinta sallittavissa olevaa rengaskokoa etsii.
Mitenkäs ympäriinsä ikkunallisen pakuksi rekatun 5-ovisen auton takaovien kiinteästi sulkeminen eli hitsaus ja eli jäisi 3-oviseksi, etuovet ja takaluukku?
Mallisarjassa ei tuommoista umpikylki 3-ovista ole.
EDIT: jos tarkennan vielä.
Siellä säädöksissä siis sanotaan, että tolppien tai kohdan muuttaminen joko rinnakkaismallin, tai luvan kanssa.
Tässä tapauksessa siis tolpat ei varsinaisesti vähene, eikä niiden kohta muutu, ainoastaan luukut laitettaisiin kiinni ja ikkunat umpeen. Alkuperäiset kantavat rakenteet jää paikalleen.