View Full Version : Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa!
Rengasmuutoksiin muuten sen verran tarkennusta että enää ei ole ns. vertailurenkaita. Auton alkuperäisestä koosta saa kasvattaa sen 10%/77mm korkeutta ja 102 mm leveyttä. Jos tuntuu että otteelta puuttuu se suurin tai levein rengas, se voidaan selvittää seuraavilla vaihtoehdoilla:
Jos vertailurenkaita ei enää käytetä niin LJ70 -86 ja otteessa rengaskoko 205r16, eli eikö enää saa LJ tojotaa leimattua 33x12.5" renkaalla?
Ja onko 205r16 renkaan stro mitat korkeus 736mm ja leveys 208mm
Onhan siihen valmistajan paperi 10R15 kumille. Alkuperäinen kelpaa, ei enää jonkin ameriikan rinnakkaismallin.
Sama koskee Hiluxia, esim. 2010 malleissa on kaikki otteella: 205R16, 255/70R15 ja 265/65R17.
Oliko sitä STRO listaa jossain kokonaisuudessaan? Täällä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 on vaan metrikokoja.
235/85-16 = 806mm, siihe 10% lisää on 886.6mm eli 34.9" :mad::D:o:(
Ei tarvis 31x10.5x15 olla montaa milliä isompi STRO:n mukaan niin menis 35"..
Oliko sitä STRO listaa jossain kokonaisuudessaan? Täällä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 on vaan metrikokoja.
235/85-16 = 806mm, siihe 10% lisää on 886.6mm eli 34.9" :mad::D:o:(
Ei tarvis 31x10.5x15 olla montaa milliä isompi STRO:n mukaan niin menis 35"..
Tuolla jotain kokoja -> http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm
Vaikka siihen 31" renkaaseen lisätään 10%, niin viel ollaan kaukana 35" renkaasta.
Kiitti! En muuten ottanut huomioon että se 35" rengaskin on STRO:ssa jotain muuta ku tasan 35"/889mm :D
Eikö tää nyt tarkota että Chevyyn saa 35" renkaat leimalle? :eek:
235/85-16 STRO korkeus 806mm
35x12.5x15 STRO korkeus 877mm
806*1,1=886,6mm
806+77=883mm
Mutta mitä dokumenttia se leimasetä haluaa noista?? Papereissa mulla on vakiokoko toi 31", RPO koodin mukaan 235/75-15 tullu tehtaalta.
Käyköhän esim joku myyntiesite vai tarviiko jotain virallisempaa?
Delican alkuperäinen rengas koko tuo,en löytänyt kyseisen renkaan korkeutta palstalla olevista stro sivuilta,onkohan kellään tarkempaa tietoo?
Delican alkuperäinen rengas koko tuo,en löytänyt kyseisen renkaan korkeutta palstalla olevista stro sivuilta,onkohan kellään tarkempaa tietoo?
Eikös se oo 724mm
Onko se nyt niin että HDJ:n suurin muutoskatsastuksella saatavissa olevan rengaskoko on 315/70/16?
Vakio rengaskoko on 265/75/15 STRO:ssa=779mm + siihen sallittu 77mm =856mm
315/70/16 on 848mm STRO:ssa
Ja tuoko vaatii 9 1/2" vanteen, mutta esim 20mm kapeampi 295/75/16 ei vaadi kuin 8" vanteen?
Tuo 295/75/16 on muuten sama 848mm korkea STRO:n mukaan.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 Tässä vielä kerran tuo Matin laittama taulukko.
Piti kirjotella tänne näitä lukuja ylös kun ei näitä yhtän iltaa pidempään muista.
Häätyy alkaa hommaamaan nuo 16" vanteet kun ei noita 10x15 vanteita tunnu löytyvän kuusta eikä maasta et0:lla
EDIT: 10x15 ET-44 tulee kaarista pihalle.
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/IMG_20160228_152609.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/IMG_20160228_152614.jpg
Onko se nyt niin että HDJ:n suurin muutoskatsastuksella saatavissa olevan rengaskoko on 315/70/16?
Vakio rengaskoko on 265/75/15 STRO:ssa=779mm + siihen sallittu 77mm =856mm
315/70/16 on 848mm STRO:ssa
Ja tuoko vaatii 9 1/2" vanteen, mutta esim 20mm kapeampi 295/75/16 ei vaadi kuin 8" vanteen?
Tuo 295/75/16 on muuten sama 848mm korkea STRO:n mukaan.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 Tässä vielä kerran tuo Matin laittama taulukko.
Piti kirjotella tänne näitä lukuja ylös kun ei näitä yhtän iltaa pidempään muista.
Häätyy alkaa hommaamaan nuo 16" vanteet kun ei noita 10x15 vanteita tunnu löytyvän kuusta eikä maasta et0:lla
12.50" leveät renkaat menee hienosti 8" vanteelle, ja aika harvassa taitaa ne konttorit olla missä katsastusmies alkaa nipottamaan siitä että on laitettu liian kapealle vanteelle. Eli suomeksi sanottuna myös 315 leveä rengas kelpaa hyvin 8" vanteelle, on samanlevyinen kuin 12.50" leveä rengas.
-92 uudemmassa "isojarrusessa" HDJ:ssa on 275/70R16 orkkiskoko eli 792 mm, johon saa lisätä sen 10% eli 871 mm. Se nyt ei tosin avaa mitään uusia kokoja, ellei laske 874/792=1.1035 eli 10%. ;) Eli 315/70R17 soveltuis pyöristäen = 3 mm vajaa 35".
Ja kyllä se tuo 315/70 käy 8" vanteelle ihan luvan kanssa. Lisäsin kuvat tonne STRO-topiikkiin kun oli taas haihtuneet bittiavaruuteen.
http://imageshack.us/a/img922/1272/zH60Lh.jpg
Edit: ainiin, miks ET 0? Orkkis 8" aluissa on myös 0, eli -15 olis ihan luvallinen. Tarjonta ei tosin paljoo kasva, mut ainakin -6 offsetilla on 10x15" vanteita myyty.
Taitaa Gee meisseleihinkin nyt sitten saada 35" ihan laillisina otteelle ??
Taitaa Gee meisseleihinkin nyt sitten saada 35" ihan laillisina otteelle ??
Onnistuuhan se.
Edit: ainiin, miks ET 0? Orkkis 8" aluissa on myös 0, eli -15 olis ihan luvallinen. Tarjonta ei tosin paljoo kasva, mut ainakin -6 offsetilla on 10x15" vanteita myyty.
Noilla et-15 vanteilla taitaisi renkaat jäädä juuri ja juuri kaarien sisään noilla VX:n levikkeillä.
Nykyisillä et-44 Renkaat tulee ~25-30mm ulos.
Mulla on tuo noilla "pikkujarruilla" joten häätyy vissiin tyytyä pienempiin renkaisiin. Nykyiset tosin on 35"set mutta ei jaksa pelätä poliseja joka päivä :D
Ei pistäisi niin silmään jos renkaat pysyis kaarien sisällä.
^ Saahan se pullistuma tulla yli, kunhan kulutuspinta pysyy levikkeen alla. Aika huulilla on, hivenen yli taitaa kulutuspintakin olla, ainakin edessä.
Hessu888
01.03.2016, 19:07
Juu. Pinta tulee yli.
Ne leveimmät VX:n levikkeet auttais, sellaset ku siin mun vanhas valkoses hdj:s. Sulla näyttää olevan ne kapeemmat mallit.
Voi olla. Sellaisia leveitä oon tässä hakenutkin.
Mutta tuntuu että silti helpommin löytyy toiset vanteet, vaikka sekin on välillä lähes mahdotonta kun jokapaikassa saldot nollissa tai varastossa 1kpl...
https://www.dropbox.com/s/vjfz3nv73rhd072/DSC_0023.JPG?dl=0
Siinä on hodarissa 8x15 ET 0 vanteet ja 33x12.50R15 renkaat.
Kulutuspinta juuri kaaren tasalla noilla muovisilla pikkulevikkeillä.
Mikäs on muuten nissan king cap d22 suurin rengaskoko? Onko se 255/70 16? Tollanen koko löytyy otteesta kohdasta muut renkaat. Ja kyse on nelikosta.
Mulla lukee chevyn rekisteriotteella "vaihtoehtoiset renkaat: LT 265/75R16", mutta katsastuskonttorilla olivat sitä mieltä, ettei muita kokoja kuin se "renkaat:225/75R16" saisi käyttää vertailurenkaana. Miten näissä on sitten trafin tulkinta?
^ "Vaihtoehtoiset renkaat" on alkuperäinen rengaskoko, "vaihtoehtoinen rengaskoko" ei. En tiijä mikä äly oli aikoinaan jättää nykymallin otteelta tuosta jälkimmäisestä "katsastuksessa merkitty"-alkuosa pois.
Miks niit ei voi merkata niin et tyhmäkin ymmärtää. 255/70 15 löytyy auton käyttöohjekirjasta mut 255/70 16 ei. En nyt ymmärrä:confused:
Miks niit ei voi merkata niin et tyhmäkin ymmärtää. 255/70 15 löytyy auton käyttöohjekirjasta mut 255/70 16 ei. En nyt ymmärrä:confused:
Ei nyt oikein aukea, mistä on kysymys - tai siis kummassa olisi nyt vikaa, ohjekirjassa vai otteessa :rolleyes: :confused: Ohjekirja ei yleensä kerro kaikkia mahdollisia rengaskokoja, mitä luvallisesti saa alle laittaa.
Lähinnä nyt suurinta valmistajan ilmoittamaa kokoa olen hakemassa.
Tänään leimattu Bj 42, 35/12.5/15 renkaat :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=186&pictureid=184739
Menee pää sekasin millien, prosenttien ja sääntöjen kanssa:confused:. Sanokaapa nyt että saako myös BJ-40 leimattua 35x12.5x15 ja miten leveillä vanteilla. Akselit on HJ6X ja levyt joka nurkassa. Ei tarviis kihnuttaa jollain 205 lisuilla aina leimalle. Löysin jo lapun jolla BJ-40 rinnastetaan BJ-42 malliin ja H78-15 rengaskoko löytyy, sinänsä siis pitäisi onnistua mutta mihin vedota jos tulee katsurin kanssa kädenvääntöä.
Otin viime viikolla KZJ:hin 33x12.5.x17 otteeseen ja meni niin tuskattomasti että jos nyt ottaisi vanhaan sotaratsuunkin merkinnän katsastuksen yhteydessä.
Menee pää sekasin millien, prosenttien ja sääntöjen kanssa:confused:. Sanokaapa nyt että saako myös BJ-40 leimattua 35x12.5x15 ja miten leveillä vanteilla. Akselit on HJ6X ja levyt joka nurkassa. Ei tarviis kihnuttaa jollain 205 lisuilla aina leimalle. Löysin jo lapun jolla BJ-40 rinnastetaan BJ-42 malliin ja H78-15 rengaskoko löytyy, sinänsä siis pitäisi onnistua mutta mihin vedota jos tulee katsurin kanssa kädenvääntöä.
Otin viime viikolla KZJ:hin 33x12.5.x17 otteeseen ja meni niin tuskattomasti että jos nyt ottaisi vanhaan sotaratsuunkin merkinnän katsastuksen yhteydessä.
Itellä sama homma mietinnässä eli tilaanko 35" vai 33"?
Mitäs lappuja tarvii mukaan vai oliko katsuri ajantasalla?
Otteen kuva on mun bj:n. 10"vanteilla vaati levikkeet. Itse laitoin parlokeista leikatut siivut. Papereiden tutkimisen jälkeen leimaus oli läpihuutojuttu.Oli pelkkä ote matkassa.
Itellä sama homma mietinnässä eli tilaanko 35" vai 33"?
Mitäs lappuja tarvii mukaan vai oliko katsuri ajantasalla?
Tänään kokeiltu leimata 35x12,5'' --> BJ40.
Eipä kelvannut, vaikka oli lippua ja lappua mukana... BJ40 ei kuulemma verrattavissa BJ42, vaikka itkis nussis ja näkis kuolemanunta.. Ja joku ihan ihme sekoilu ton kanssa, mulla kuitenki levyt edessä ja rummut takana... akselit liisattu hj60.
Jossain oli puhe että 7.50-16LT rengas menis vertailukohteena sen STROlisän kanssa, ja näinolle se korkeus tulee jotain 8XXmm ja sais sen 35'' otteeseen, vaan tais olla inssillä huono päivä.
Kun joku tulee ja kertoo mulle, mitkä laput näytän sille insinöörille, mitä minä sille sanon, mihin minä vetoan ja millä lyön sille luun kurkkuun niin että se vittuilu aiheesta ''etsaanäitärenkaitaotteeseenikinä'', niin tarjoan lavan olutta.
Edes tuo kuva rek.otteesta(anteeksi, lainasin luvattomasti) jossa on BJ42 leimattu 35x12,5'' ei kelvannut, vaikka esitin kysymykseni näin; ''Miksi tähän autoon on saatu leimattua nämä renkaat, ja minun autoon ei saa leimattua'' :)
Lclassic
08.04.2016, 00:21
Tänään kokeiltu leimata 35x12,5'' --> BJ40.
Eipä kelvannut, vaikka oli lippua ja lappua mukana... BJ40 ei kuulemma verrattavissa BJ42, vaikka itkis nussis ja näkis kuolemanunta.. Ja joku ihan ihme sekoilu ton kanssa, mulla kuitenki levyt edessä ja rummut takana... akselit liisattu hj60.
Jossain oli puhe että 7.50-16LT rengas menis vertailukohteena sen STROlisän kanssa, ja näinolle se korkeus tulee jotain 8XXmm ja sais sen 35'' otteeseen, vaan tais olla inssillä huono päivä.
Kun joku tulee ja kertoo mulle, mitkä laput näytän sille insinöörille, mitä minä sille sanon, mihin minä vetoan ja millä lyön sille luun kurkkuun niin että se vittuilu aiheesta ''etsaanäitärenkaitaotteeseenikinä'', niin tarjoan lavan olutta.
Edes tuo kuva rek.otteesta(anteeksi, lainasin luvattomasti) jossa on BJ42 leimattu 35x12,5'' ei kelvannut, vaikka esitin kysymykseni näin; ''Miksi tähän autoon on saatu leimattua nämä renkaat, ja minun autoon ei saa leimattua'' :)
Siksi että sinulla ei ole kumminkaimankaveri katsastusinsinöörinä! Ihan samaa ihmettelin kun katsoin avoautoa missä piilofarkun runko sekä niihin kuulumaton tekniikka paikallaan ja silti leimattu peli ilman 80 lätkää ja pehmeillä penkeillä:confused:.
Nyt mulla on uuden rengaskysymys kun sattuu ole 10-15LT vertailurenkana ja STROn mukaan on norm korkeus sekä max korkeus. Eli kysymykseni on tulisiko laskea norm tai max silloin kun alkaa etsiä suurempia rinkuloita. Ei se heitto ole niin iso mutta... Max mukaan. Saisi 35 otteeseen, norm taas ei. Kiitoksia jo etukäteen
karvanoppa
08.04.2016, 08:49
Siksi että sinulla ei ole kumminkaimankaveri katsastusinsinöörinä! Ihan samaa ihmettelin kun katsoin avoautoa missä piilofarkun runko sekä niihin kuulumaton tekniikka paikallaan ja silti leimattu peli ilman 80 lätkää ja pehmeillä penkeillä:confused:.
Minulla ja rapalla ei ole yhtään tuttua katsuria. Täälläpäin katsurit jaksavat ja viitsivät selvittää asioita.
Minulla ja rapalla ei ole yhtään tuttua katsuria. Täälläpäin katsurit jaksavat ja viitsivät selvittää asioita.
Viskaahan mulle yyveellä tai miksei iha julkisesti niksipirkka miten se nyt sit käytännössä tapahtuu, vai onko täällä idässä oikiasti näi nihkeetä tää toiminta :D suostu se inssi mulle leiman kirjottaa kolmevitosilla, kun uhkasin että jossei kirjota niin pulttaan tossa konttorin pihalla 31x10,5alle ja tuon auton iha just takasi halliin. Tuumas vaan että elä nää vaivaa, kun tiiän että laitatte ne isommat alle heti ku on leima papereissa...
Se kuva otteesta tais olla 42sen jossa alkuperänen rengaskoko on 7.50r16 joka riittää 35"renkaalle ja tämä tieto löytyy ihan konttorilta auton tiedoista, kun taas 40 orkkiskoko on 7.00r16 joka ei riitä..
Paljonko se moottoriteho nyt sitten saa muuttua ?
linkistä löytyy kaikki tieto miten muuttui: http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
mutta tehon osalta on (löytyy kohdasta 2.2 b) "ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
ja tuo on se uusin versio mikä tuli viime syksynä ja säilyi entisellään kone muutoksen osalta tietääkseni
karvanoppa
10.04.2016, 08:41
Se kuva otteesta tais olla 42sen jossa alkuperänen rengaskoko on 7.50r16 joka riittää 35"renkaalle ja tämä tieto löytyy ihan konttorilta auton tiedoista, kun taas 40 orkkiskoko on 7.00r16 joka ei riitä..
Juurikin näin, eli 7.50r16 vakio rengaskoko ja riittää 35" asti leveydessä vertailu renkaana h78.
Juurikin näin, eli 7.50r16 vakio rengaskoko ja riittää 35" asti leveydessä vertailu renkaana h78.
7.50R16LT leveys riittää myös, sitä vaan ei oo STRO:ssa vaan löytyy E-säännöstä 54. Sitä saa käyttää Trafinkin mielestä.
BJ40:ssä ongelmana tuo 7.00-16, se kun on 778 mm korkea ja 202 mm levee. Nykyohjeissa lukee että rengaskokoa saa muuttaa alkuperäisestä 10%/77 mm, ei mallisarjan suurimmasta niinkuin ennen. Mistä löytyy paperi että 7.50R16LT on BJ40:n vaihtoehtoinen rengaskoko? Rumpujarrullisessa 45:ssakin se on alkuperäinen.
Onks kellään viimeisimpien, esim. -80 vuosimallin BJ40:n käyttöohjekirjaa, mitä siellä lukee?
Nyt mulla on uuden rengaskysymys kun sattuu ole 10-15LT vertailurenkana ja STROn mukaan on norm korkeus sekä max korkeus. Eli kysymykseni on tulisiko laskea norm tai max silloin kun alkaa etsiä suurempia rinkuloita. Ei se heitto ole niin iso mutta... Max mukaan. Saisi 35 otteeseen, norm taas ei. Kiitoksia jo etukäteen
Paljonko se moottoriteho nyt sitten saa muuttua ?
Tän topikin eka sivulla linkit määräyksiin, josta löytyy mm. maininnat:
"Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa."
"b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
Ece normistoko ei enää kelpaa ?
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R054r3e.pdf
^ ECE = E-sääntö. Sama asia siis eli just toi.
Hessu888
10.04.2016, 10:48
"b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"
Tyhmänä kysyn että se tarkoittaako tämä sitä että otetaan mallisarjan tehokkain moottori ja autoon saa sitten vaihtaa 20% tätä tehokkaamman moottorin? Esim. omassa pzj:ssä kun on 1pz-moottori jossa wikipedian mukaan 113hv ja hzj75 on ilmeisesti tehokkain saman mallisarjan auto ja siinä olevassa 1hz:ssa on 129hv, niin pellin alle sais laittaa maksimissaan 1,2x129hv eli 154,8hv koneen eikä 162hv 1hd-t onnistuisikaan???
Vai kelpaisko verrokiksi hdj78 jossa tehoa 163,5hv?
BENJAMIN
10.04.2016, 11:10
FZJ 75 ;)
Hessu888
10.04.2016, 11:58
FZJ 75 ;)
Aivan eli 215hv +20% riittääkin jo mukavasti.
7.50R16LT leveys riittää myös, sitä vaan ei oo STRO:ssa vaan löytyy E-säännöstä 54. Sitä saa käyttää Trafinkin mielestä.
BJ40:ssä ongelmana tuo 7.00-16, se kun on 778 mm korkea ja 202 mm levee. Nykyohjeissa lukee että rengaskokoa saa muuttaa alkuperäisestä 10%/77 mm, ei mallisarjan suurimmasta niinkuin ennen. Mistä löytyy paperi että 7.50R16LT on BJ40:n vaihtoehtoinen rengaskoko? Rumpujarrullisessa 45:ssakin se on alkuperäinen.
Onks kellään viimeisimpien, esim. -80 vuosimallin BJ40:n käyttöohjekirjaa, mitä siellä lukee?
Profiilissa varasto albumissa on joku lippulappu. Itse opuskin taisi olla jossainkin. Pengon varastoja vähän.
Samalla vois kysyä siitä kun nyt on levyjä joka nurkassa, onko edelleen bj40 pre-80 käytettävä kun ihmettelee kokoja, vai voiko esim 42 tai joku muu sopiva malli käyttää? Katsuri joka taannoin jututin meinas että 42 vois käyttää, mutta tais olla hieman epävarma asioista. Myönsi ettei tiennyt rakennemuutoksista ja niitten vaatimuksista juuri mitään mutta otti kiltisti selvää ja piti räkytäky ohjenuorana... :D
Profiilissa varasto albumissa on joku lippulappu. Itse opuskin taisi olla jossainkin. Pengon varastoja vähän.
Samalla vois kysyä siitä kun nyt on levyjä joka nurkassa, onko edelleen bj40 pre-80 käytettävä kun ihmettelee kokoja, vai voiko esim 42 tai joku muu sopiva malli käyttää? Katsuri joka taannoin jututin meinas että 42 vois käyttää, mutta tais olla hieman epävarma asioista. Myönsi ettei tiennyt rakennemuutoksista ja niitten vaatimuksista juuri mitään mutta otti kiltisti selvää ja piti räkytäky ohjenuorana... :D
Lippulappu profiilissa: http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1368&pictureid=57119 on ote 83 manuskasta, muita tähän hätään en löytänyt.
Tulkitaanko tuossa Pafon linkittämässä manuaalissa taulukko "except europe and australia" Pohjoisamerikaksi? Silloinhan olisi HJ60 saanut jenkeissä rengaskoolla 7.50-16. Vai tällaisessa tapauksessako pohjoisamerikka ei käy verrokiksi kerta on erillinen maininta joka euroopan alueella poissulkee tuon rengaskoon? :rolleyes:
Hessu888
11.04.2016, 12:16
Tulkitaanko tuossa Pafon linkittämässä manuaalissa taulukko "except europe and australia" Pohjoisamerikaksi? Silloinhan olisi HJ60 saanut jenkeissä rengaskoolla 7.50-16. Vai tällaisessa tapauksessako pohjoisamerikka ei käy verrokiksi kerta on erillinen maininta joka euroopan alueella poissulkee tuon rengaskoon? :rolleyes:
HJ60 ei ole saanut Pohjois-Amerikassa ollenkaan. Oisko noi muut maat sitten japskit, arabimaat, afrikka, kanada, etelä-amerikka joissa HJ60 myyty.
toyota4x4
11.04.2016, 23:01
HJ60 ei ole saanut Pohjois-Amerikassa ollenkaan. Oisko noi muut maat sitten japskit, arabimaat, afrikka, kanada, etelä-amerikka joissa HJ60 myyty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanada
Hessu888
12.04.2016, 09:26
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanada
Juu kuuluu Pohjois-Amerikkaan. Meinasin ettei jenkkilässä ole saanut.
"except europe and australia" Pohjoisamerikaksi? jenkeissä pohjoisamerikka euroopan
Ei oo maanosia/markkina-alueita rengaskoon ehtona enää. :rolleyes: Sama minne myyty, kunhan koko on alkuperäinen.
Ei oo maanosia/markkina-alueita rengaskoon ehtona enää. :rolleyes: Sama minne myyty, kunhan koko on alkuperäinen.
Eihän toi vaan päde moottori kokoon ja heppoihin :eek:
Siis ymmärränkö aivan väärin; jos löytyy todistus että jossakin päin maailmaa on hj60 myyty 7.50-16 renkailla, niin tällä perusteella saisi muutoskatsastettua 35" renkaat hoijakkaan?
http://www.wheel-size.com/size/toyota/land-cruiser/
Tuollahan noita vakiokokoja on lueteltu. Tiä sitten kelpaako nuo mihinkään.
Valitsee vaan vuosimallin niin tulee LIHAVOITUNA vakiokoot jossain päin maailmaa.
Esim -92 hdj80--> suurin vakiokoko 275/70/16-->STRO 792mm johon +77mm= 869mm---> 315/75/16= 877 eli jonku millin liian iso :D
315/70/16 menisi 848millillään.
Nyt löytyi että Hilux Ln170 td on ollut 255/70/15 maailmalla, suomessa kaikki mallit taas 205/80/16. Eikös tuo ole silloin 29/10/15 ? elikkä 31" on isoin kuitenkin mitä voi laittaa katsastukseen ;)
toyota4x4
13.04.2016, 08:45
Nyt löytyi että Hilux Ln170 td on ollut 255/70/15 maailmalla, suomessa kaikki mallit taas 205/80/16. Eikös tuo ole silloin 29/10/15 ? elikkä 31" on isoin kuitenkin mitä voi laittaa katsastukseen ;)
ihan suomi käyttöohjekirjassa 255/70R15 koko ,siitä voi laskea +10% 33" rengas luulis onnistuvan.
toyota4x4
13.04.2016, 08:47
Siis ymmärränkö aivan väärin; jos löytyy todistus että jossakin päin maailmaa on hj60 myyty 7.50-16 renkailla, niin tällä perusteella saisi muutoskatsastettua 35" renkaat hoijakkaan?
on kai sitä myyty 9.00-16 renkaillakin
Muistakaa tietoa etsiessänne että:
1.3.2. Luotettava selvitys
Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet- sivuilta löytyvää tietoa.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyllä. HJ:ta on kuulemma saanu tolla 7.50-16LT renkaalla ja se riittää 35'' muutoskatsastukseen.
Tänään muutoskatsastin BJ40 -> 35x12,5''.
Kuulostaa erikoiselta, miten hj:n rengaskoko vaikuttaa bertan renkaisiin? Mitenekähän sitten jos ois sattunu bertassa olemaan krazin akselit oisko saanu 40" renkaat ? Mutta onnittelut isoista pyöristä ja peukut pystyyn ettei trafilta tule takaisinkutsua.
Kuulostaa erikoiselta, miten hj:n rengaskoko vaikuttaa bertan renkaisiin? Mitenekähän sitten jos ois sattunu bertassa olemaan krazin akselit oisko saanu 40" renkaat ? Mutta onnittelut isoista pyöristä ja peukut pystyyn ettei trafilta tule takaisinkutsua.
Eihän BJ:n rengaskokoon vaikuta HJ mitenkään, mitenhä sää sait tollee ajateltua? Tarkoituksenani oli sanoa, että jos BJ:hin saa 35'' renkaat muutoskatsastettua, niin miksei HJ:hin saisi? HJ:ssa kuitenkin vakio rengaskoko riittää sen stro lisän kanssa kolmefemmoille iha noproplem. (Sikäli että HJ:ssa rekisteriin merkattu rengaskoko / suurin rengaskoko millä saanut on 7.50-16LT) Nyt sotken taas sen BJ:n tähän, mutta BJ40 mallin 7.00-16LT rengas ei riitä muutoskatsastuksessa kolmefemmoille. Kun BJ40 mallia vertaa BJ42 malliin, jossa rek.otteessa mainittu suurin rengas on 7.50-16LT, niin riittää EM. rengas kolmevitosten leimaamisee.
Eipä asiasta enempää.
Et siihennäke jatka haaveilua krazeista. Ja miksikäs minulle tulisi takaisinkutsu? Asiansa osaava katsastusmies tutki ja tulkkasi aivan itse ennenkuin merkkasi otteeseen. Kun taas toisella konttorilla oli vähän nihkeämpi herra, jolle ei kelvannut mikään..
Oliko herralla muita kysymyksiä ? :)
Aa pieni ajatusvihe, samassa postauksessa puhuit hj:n rengaskoosta ja muistelin et sulla on hj aksulat alla niin luulin että jotenkin ihmeellisesti vertailtu.
jarppi88
22.04.2016, 15:46
Mites muilla? Onko tullut korotuksen muutoskatsastamisessa ongelmia? Itellä ois 87vm läjän 3" korotus-sarjan leimaaminen eessä ja kävin ottaan nelipyöräsuuntaus lapunki vaan se caster on -3 ku sen pitäs olla + 3,5 - 5,5 astetta. Tuota nyt ei korjaa ees puslillakaan. Oisko jollaki kokemusta, että onko saanu ns armoa että ois saanu leimattua vaikka arvot ei ois aivan valmistajan ohjeissa. Kävin konttorilla ja inssi aiko selvittää asiaa. Jossei onnistu niin kai se pitää sitte käyttää vakio jousilla konttorilla :D
Mites muilla? Onko tullut korotuksen muutoskatsastamisessa ongelmia? Itellä ois 87vm läjän 3" korotus-sarjan leimaaminen eessä ja kävin ottaan nelipyöräsuuntaus lapunki vaan se caster on -3 ku sen pitäs olla + 3,5 - 5,5 astetta. Tuota nyt ei korjaa ees puslillakaan. Oisko jollaki kokemusta, että onko saanu ns armoa että ois saanu leimattua vaikka arvot ei ois aivan valmistajan ohjeissa. Kävin konttorilla ja inssi aiko selvittää asiaa. Jossei onnistu niin kai se pitää sitte käyttää vakio jousilla konttorilla :D
Miinus 3?? Joko tässä on joku asia mitä mä en ymmärrä tai sitten tuo on ihan päin helvettiä. Voiko tuolla edes ajaa? Kyllä mä lähtisin siitä liikkeelle että korjaa ton casterin. Vaikea uskoa et sais noin isolle heitolle armoa, kunnei tuon korjaaminen oo vaikeatakaan. Uudet tukivarret tai kiinnityskorvat akseliin.
Casteri jos on pakkasella niin et tartte armoo, ei tarvii tien päälle lähtee semmosella. ;)
Mistä se 3" on laskettu? Ei todellinen 3" korotus noin pahasti vie pois asteikolta. Laittaa vähän epäilyttämään mitattujen kulmien oikeellisuuttakin, oliko siellä nyt kalibroinnit kohdallaan?
BENJAMIN
23.04.2016, 09:19
Voi se tietysti pitää paikkansa. Hodarissa tekee 1,7 astetta per nostettu tuuma.
Jos se alunperin on ollut ihan minimissä tai alle.
http://www.off-road.com/trucks-4x4/old-man-emu-caster-correction-review-53359.html
jarppi88
23.04.2016, 12:32
Epäilen että suuntauslaite on tikissä. Kyllä se näyttää että olkatappi ois eteenpäin kallistuneena. Kyllähän tuo urissa hakee mutta ihan hyvin pystyy ajamaan 80kmh 33 renkailla. Mietin tuossa että pystyykö tuossa läjässä samallalailla kääntää napoja kuin hj:ssa? Ainakin jousilautaset näytti olevan hieman tiellä. Alusta on dobinson merkkinen ja kattelin pakkausten osanumerot nii kyllä ne oli ihan oikeat. Keula tosin nousi joku 100mm mutta vakiojouset oli kyllä ihan lintassa.
No säädä nyt hyvänen aika sentään casterit kohdalleen tavalla tai toisella.. kuten Mattikin sanoi, et kyllä noilla kulmilla armoa tartte leimalla jos ne tosiaankin on oikein. Aika uskomatonta jos negatiivisella casterilla auto on olevinaan ihan ajokelpoinen 80km/h nopeudessa :D :eek:
Melkeinpä autosta riippumatta caster olisi yleensä syytä huidella jossain 3°...7° välillä, toki hieman autosta riippuen että mikä on se oikea/ valmistajan suosittama arvo.
Aika uskomatonta jos negatiivisella casterilla auto on olevinaan ihan ajokelpoinen 80km/h nopeudessa :D :eek:
No voihan se olla kun muistaa vaan puristaa rattia...
Nyt alkaa aloittelijan pää olla sekaisin kun lukee näitä tarinoita rengas muutoksista sun muista. Mitäs kaikkia dokumentteja täytyy ottaa mukaan kun pitäis -91 runneri mennä leimaamaan 33 renkailla ja 2" korottavalla alustalla sekä korin ja rungon väliin laitetuilla 2" korotuspaloilla? Kiitoksia etukäteen. Ja jos jotain dokumentteja tarvitsee, niin mistä niitä kannattaa metsästää?
Nelipyöräsuuntaus, muuta ei tarvi jos otteessa näkyvällä alkuperäisrengaskoolla saa laskettua että 33" saa muutoskatsastettua. Korotusosista valmistajan tuotenumerot ois hyvä olla, muutoskatsastuksessa pitää merkitä lappuun millä osilla muutokset tehty.
Sit jos on jotain itsetehtyjä alustan kiinnityksiä niin tarvii olla valmistusdokumentit, näin mulle vastas eräs katsastamo
" Ennen maalausta ei tarvitse käydä näyttämässä, vaan tekijä ja osaluettelon allekirjoittaja vastaa työn laadusta. Kuitenkin selkeä dokumentti työtavasta vaaditaan, josta ilmenee hitsauksen saumanpaksuus, käytetty lanka/puikko ja millä koneella. Myös kuva kiinnikkeistä olisi hyvä myös piirtää, ja siihen merkataan tarvittavat mitat, sekä millä perusteella arvioidaan lujuuden olevan riittävä. Valokuvat voidaan myös liittää katsastuspapereihin.
Myös 4-pyöräsuuntaus vaaditaan uuden ohjeen mukaan. "
Jeep xj -92 ajossa. Olen koittanu etsiä Valmistajan speksejä mistä näkyisi max rengaskoko tehtaalta lähtiessä, tuntuu vaan olevan kiven alla se tieto.. Tai sitten en vain osaa. Joten kysynkin Minkä kokoiset saa Laillisesti alle laittaa.
Kiitos.
Jeep xj -92 ajossa. Olen koittanu etsiä Valmistajan speksejä mistä näkyisi max rengaskoko tehtaalta lähtiessä, tuntuu vaan olevan kiven alla se tieto.. Tai sitten en vain osaa. Joten kysynkin Minkä kokoiset saa Laillisesti alle laittaa.
Kiitos.
32" x 11.50, jos vain saat jostain sen lapun missä mainitaan 225/75 r16 rengaskoko. Käsittääkseni nykyinen maahantuoja ei sitä kirjoita. 225/75 r15 taasen on ollut ihan otteessakin ainakin uudemmissa.
Tuolla jossain aiemmalla sivulla näistä tosin oli juttua, sieltä löytyy kun vähän selaa..
SuurSyömäri
04.05.2016, 07:43
Jaahas. Hieno muutos tullut kumiasiaan. Saa viimeinkin ton pitkän bertan leimattua niille kumeille mitkä alla roikkuukin jo :P
Mites tällänen, bj45, leimattu jo soa, nyt muutettu etupää jakareille ja coilovereille, täytyykös tähän hakea kanssa suuntauslappu kun ei oikeen korotuksesta ole kyse? vai onkos se aina ku alustamuutoksia tehdään niin suuntauslaput oltava...
Mites tällänen, bj45, leimattu jo soa, nyt muutettu etupää jakareille ja coilovereille, täytyykös tähän hakea kanssa suuntauslappu kun ei oikeen korotuksesta ole kyse? vai onkos se aina ku alustamuutoksia tehdään niin suuntauslaput oltava...
"Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja,osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen."
Kohta 3.2.2 http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_%28kevyt_kalus to%29_Lopullinen_versio.pdf
Kyllä mä näkisin että jos korkeus ei muutu (tai ei haeta muutoskatastusta korkeudelle) niin suuntausta ei tarvi.
Juu, näin minäkin asian näkisin. Kun kerran korkeus pysyy niin kyseessä on jousitustyypin muutos eikä periaatteessa ole mitään mikä aikaansaa kulmien tarkistuksen tarpeen jos hommat tehdään kunnolla.
Toisaalta lehtijousien vaihto jakareihin ja niiden mukanaan tuomat kiinnikkeiden vaihdot -> caster voi muuttua -> tarvitaan ehkä lappu? Kannattanee kysyä konttorilta mihin menossa leimaamaan.
Saako pajero gen1 laittaa 33" 12,5" r15 renkaat laillisesti nyky rengas säännöillä? Viime vuonna vaativat mittariston kaliproinnin liikkeessä että olisi saanut muutoskatsastettua?
Saako pajero gen1 laittaa 33" 12,5" r15 renkaat laillisesti nyky rengas säännöillä? Viime vuonna vaativat mittariston kaliproinnin liikkeessä että olisi saanut muutoskatsastettua?
Tuskin se mittari mikskään on muuttunut. Eli nopeusmittari pitää olla.
HJ60_Jussi
23.05.2016, 23:44
Gps pohjainen pitäs kelvata
Miksi liikkeessä? Riittää kun mittari on kalibroitu niin että se näyttää oikein, ei siitä mitään todistuksia pitäisi tarvita. Jos tuntuu kauhean hankalalta, niin kai sitten katsuri voi käydä testaamassa tien päällä mittarin näyttämän oikeellisuuden, jos on tarjota GPS- signaali viereen :)
Gps pohjainen pitäs kelvata
Käsittääkseni ei virallisesti riitä, kun gps- pohjainen ei toimi esim. tunnelissa tai muilla katvealueilla. On niitä tosin hyväksytty - tai ei ole vain asiasta sanottu. Vanhemmissa autoissa missä nopeusmittari ei ole pakollinen ei luonnollisesti pitäisi olla mitään väliä.
Sanoivat katsastusasemalla että pitää olla lappu että on kaliproitu ja itse sitä ei saanut tehdä eikä riitä ikkunaan kiinnitetty navi tai gps ? Tiiä sitten miten homma on nyt.
Sanoivat katsastusasemalla että pitää olla lappu että on kaliproitu ja itse sitä ei saanut tehdä
Joku katsastaja on taas kuutamolla kuin lumiukko. Kalibroinnin voi tehdä itse aivan hyvin, ja tapojakin on monia (riippuen autosta ja nopeusmittarin toteutustavasta).
Trafin omista ohjeista, nämä siis siitä viimeisimmästä 1.10.2015 voimaan tulleista säädöksistä:
"3.1.1.Nopeusmittarin näyttämän tarkastaminen:
Jos muutoskatsastettavan renkaan halkaisija muuttuu yli 5 % alkuperäiseen rengaskokoon verrattuna, tulee nopeusmittarin näyttämä tarkistaa. Sallitut poikkeamat löytyvät E-säännöstä N:o 39. Todellinen nopeus voidaan todeta luotettavalla ulkoisella mittalaitteella (tutkalla mittaamalla tai GPS-paikannukseen perustuvalla mittalaitteella ts. navigaattoriilla)"
Ei siihen mittarin näyttämän varmentamiseen mitään valmistajan/ korjaamon lappua todellakaan tarvita. Pitäisi riittää kun kerrot mitä on tehty nopeusmittarin näyttämän korjaamiseksi, ja jos katsuri ei pidä tätä luotettavana niin voi sitten tarkistaa mittarin näyttämän kuten yllä mainitaan.
Eiks kalibrointi ole helpoin kun ajaa kaverin kanssa gepsillä lukemat ja kirjaa ne paperille jonka jälkeen tarra-arkki tulostimeen ja uudet lukemat paperille
Mithän sanoisivat jos dymolla tekisi lappusen mittari virhe xxKmh
ja sit pari muisti lappusta 40=52 60=72 ja 70=82
Mitäs sit tehdään jos rengaskokoa ei löydy ollenkaan STRO-kirjasta?
Mulle tulossa hodarin alle 275/65R20 all terrainit testikäyttöön, ja laskeskelin päissäni että noiden halkasija olisi n. 34" eli voisi jopa olla mahdollista saada muutoskatsastettua...
Mutta miten mahtavat konttorilla toimia jollei moista kokoa heidän aapisesta löydy?
jomppe86
12.06.2016, 18:13
Saako 4runneriin leimattua 32*11,5 renkaalle.. tartteeko jotain todistuksia ja mistä sen löytää
Saako 4runneriin leimattua 32*11,5 renkaalle.. tartteeko jotain todistuksia ja mistä sen löytää
Aloitusviestistä löytyy linkki Trafin ohjeisiin (ylempi linkki) ja STRO taulukko vaikka tästä http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm
Eiks kalibrointi ole helpoin kun ajaa kaverin kanssa gepsillä lukemat ja kirjaa ne paperille jonka jälkeen tarra-arkki tulostimeen ja uudet lukemat paperille
Mithän sanoisivat jos dymolla tekisi lappusen mittari virhe xxKmh
ja sit pari muisti lappusta 40=52 60=72 ja 70=82
Kalibroinnista vielä mittari näyttää 80km/h ja oikeesti auto kulkee sen 84km/h noilla 33/12.5R15 kumeilla? tarviikohan tehdä mitään asialle, jos uskoisivat k.asemalla? :confused:
SJ410 on kai alkuperäisrenkaina 195-15 (195R15) ja nyt kiinnostaisi mikä tuon koko on stro:n mukaan. Kun katsoo http://stro.se/wp-content/uploads/2014/05/obsoletee.pdf niin siellä sanotaan 694mm. Eli silloinhan suurin koko olisi jo aikaisemmin ollut 694+69.4 = 763.4mm
ja 255/75R15 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 taas kerrotaan että kyseinen kumi on 763.
Eli susukiinhan olisi pitänyt saada tuo 255/75R15 jo aikaisemminkin alle?
Mutta mistäs tuolle 195-15 on saatu kooksi 690mm? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=13778
Kalibroinnista vielä mittari näyttää 80km/h ja oikeesti auto kulkee sen 84km/h noilla 33/12.5R15 kumeilla? tarviikohan tehdä mitään asialle, jos uskoisivat k.asemalla? :confused:
Nopeusmittari ei saa ikinä näyttää alhaisempaa nopeutta kuin todellisuudessa kuljetaan.
SJ410 on kai alkuperäisrenkaina 195-15 (195R15) ja nyt kiinnostaisi mikä tuon koko on stro:n mukaan. Kun katsoo http://stro.se/wp-content/uploads/2014/05/obsoletee.pdf niin siellä sanotaan 694mm. Eli silloinhan suurin koko olisi jo aikaisemmin ollut 694+69.4 = 763.4mm
ja 255/75R15 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 taas kerrotaan että kyseinen kumi on 763.
Mutta mistäs tuolle 195-15 on saatu kooksi 690mm? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=13778
´Kuten tuolla jälkimmäisessä linkissä viimeisessä viestissä sanotaan, että 195R15 ja 195-15 on eri renkaat. Kumpi siellä otteessa on?
´Kuten tuolla jälkimmäisessä linkissä viimeisessä viestissä sanotaan, että 195R15 ja 195-15 on eri renkaat. Kumpi siellä otteessa on?
195R15 ei varmaankaan ole olemassakaan, vaan on vain tuo 195-15 joka siis on SJ140 alkuperäisrengas.
No eikös 195r15 ole ns. täysprofiili vyörengas? En edes muista tarkkaan, mutta olisikos 195-15 sitten vastaava ristikudosrengas tjsp.?
Kyllä se R:llä on ja se on 690 mm STROssa. Ja ennen sai muuttaa 51 mm, nykyään 77 mm tai 10%.
toyota4x4
18.06.2016, 17:04
oman auton hanskalokerossa olevan ohjekirjan mukaan hojiin alkuperäis koko 9.00-16-6prlt löytyykö minkä vuoden stro-kirjasta koko?
Onkos 15.6 tullut tuohon jotain muutosta?
http://www.katsastuskeskus.fi
Väittivät että rengaskokona kelpaa 15.6 tulleen trafin ohjeen mukaan VAIN ne alkuperäiset renkaat jotka löytyvät heidän rekisteristään. Samuraille sieltä nyt onneksi löytyi sopiva alkuperäinen rengas.
Onkos 15.6 tullut tuohon jotain muutosta?
http://www.katsastuskeskus.fi
Väittivät että rengaskokona kelpaa 15.6 tulleen trafin ohjeen mukaan VAIN ne alkuperäiset renkaat jotka löytyvät heidän rekisteristään. Samuraille sieltä nyt onneksi löytyi sopiva alkuperäinen rengas.
Ei ainakaan sen 15.6. päivätyn uusimman soveltamisohjeen mukaan mikään ole muuttunut lokakuusta:
3.1. Rengasmuutokset
OHJE 5 (11)
TRAFI/176770/03.04.03.03/2016
Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon.
Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta (esim. 195/65-15 225/45-16 ei vaadi muutoskatsastusta).
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä.
Muutetun ajoneuvon renkaiden osuminen ajoneuvon rakenteisiin voidaan tarkistaa ajamalla yksi rengas kerrallaan korokkeelle ja tarkistamalla kaikki ohjauksen asennot. Renkaan ja vanteen yhteensopivuus tarkastetaan STRO- tai ETRTO-normistosta tai renkaanvalmistajan ilmoittamista tiedoista. Raideleveyden kasvaessa tulee tarkastaa, ettei ajoneuvon rengas tule ajoneuvon roiskesuojan uloimman reunan yli roiskesuojamääräysten vaatimalla alueella (ks. M1-luokan roiskesuoja mittapiirros jäljempänä). Mittaus suoritetaan pyörän navan korkeudelta, ottamatta huomioon renkaiden sivujen merkintöjä, vahvistuskaaria, suojavanteita jne. Renkaissa ja pyöränkoteloissa/alustan komponenteissa näkyvät hankausjäljet ovat selkeä merkki osumisesta
toyota4x4
03.07.2016, 19:39
fj,hj ohjekirjasta koko.
Onnistuuhan se.
Siis Gmersun renkaan laskenta ,, eipä tullut leimaa noin 33" renkaalla liian iso
275/60 20 korkeus 83.8mm :(
Kyseessä -87 300gd .
Yleisesti ei hirveästi helpottunut nämä, ei renkaiden eikä koneen suhteen ja jousituksen vaihdossa haettava pyörän kulmat vaikka ei näissä paljoa säädettävää ole eikä varsinkaan muutu.
Onks sulla ohjekirjasta Geehen, sieltä löytyy riittävästi kokoja 33" varten.
Netistä löysin saksan kielisen , siinä olis 255/75 15 rengas saattaa mennä tuohon .
Jos tuo käy kopio tuosta . http://www.foro.pieldetoro.net/web/MERCEDES/detalle.php?MANUAL=20
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79200&page=8
Onks sulla ohjekirjasta Geehen, sieltä löytyy riittävästi kokoja 33" varten.
Ja 35" varten.
Netistä löysin saksan kielisen , siinä olis 255/75 15 rengas saattaa mennä tuohon .
Jos tuo käy kopio tuosta . http://www.foro.pieldetoro.net/web/MERCEDES/detalle.php?MANUAL=20
GKC:n linkin takaa löytyy juttua Geen renkaista. Sieltä näytti olevan kuvat dokumenteistä kadonnut, mutta mulla on ne tallessa jos on tarvetta. Lisäksi multa löytyy mersun oma korjausmanuaali missä on listattuna renkaat ja taisi olla auton leveydet ym. Voin ottaa kuvat niistä, jos on tarvetta. Ja ihan suomenkielellä.
Kiitos , käyn maanantaina kulmat mittaamassa ja uudelleen konttorille , eiköhän näillä papereilla yhdet renkaat saa leimattua. Ihmettelen vieläkin että eikö sielä Trafilla ymmäretä mistään mitään :mad: . Ja olis voinut nostaa vielä teho ja litra rajoja kun ei nää vaan kulje millään pikku dieselillä ainakaan 617,lla. :confused:
http://i5.photobucket.com/albums/y190/jjruutiainen/Mobile%20Uploads/IMG_20160716_200737_zpsoxamkxu3.jpg (http://s5.photobucket.com/user/jjruutiainen/media/Mobile%20Uploads/IMG_20160716_200737_zpsoxamkxu3.jpg.html)
^ Ootko nyt ihan varma noista vanteista? :rolleyes:
^ Ootko nyt ihan varma noista vanteista? :rolleyes:
No koko vai väri :confused:
Väri "hiukan" pistää silmään. :D
Tykkään että autos on se oma leima :D ei tuu vahigossa mentyä väärään autoon :)
veijon-esso
23.07.2016, 18:07
Noi vanteet ja levitykset on aika erottuvat juu.
Mites kun on suzzukia ja sitten on ihan samaa autoa marutina(intia) ja holdenina(australia).
Eli auto sama,Mutta myyntinimi on eri.
Niin voiko näiden mallien renkasta käyttää verrokkina suomessa?
PERSKUTTA
26.07.2016, 22:25
Kuinkas suuret Taroon saa kun en voi verrata sitä Toyotan malleihin vaikka se Toyota onkin. Ilmeisesti 32 11.5 15 menis mutta ei 33"
Korinvaihto hj60-->hj45 ja turbo koneen kylkeen, tuleeko liikaa rosentteja??
Kuinkas suuret Taroon saa kun en voi verrata sitä Toyotan malleihin vaikka se Toyota onkin. Ilmeisesti 32 11.5 15 menis mutta ei 33"Näin asia oli ainakin pari vuotta sitten, nyt en ole enää perillä että onko raja muuttunut
Korinvaihto hj60-->hj45 ja turbo koneen kylkeen, tuleeko liikaa rosentteja??
Eikös toi vaadi erikoisluvankin tuohon korinvaihtoon?
Hautalintu
27.07.2016, 12:46
Molen nii käsi nois rengashommissa ni kysytään viisaammilta! Tuos blazerin otteessa on orkkis renkaiksi merkattu 10R15 ja muutoskatsastettuna 33x12'5, onko tuo 33" näil nykysäännöksilläkin suurin sallittu koko vai mahtaako otteeseen saada jo 35" luvat?
Eikös toi vaadi erikoisluvankin tuohon korinvaihtoon?
Miksi? Onhan noita tehty lj-bj range-kupla ym ym vaihtojakin
Gary Grand
27.07.2016, 14:52
Miksi? Onhan noita tehty lj-bj range-kupla ym ym vaihtojakin
Taitaa olla viimeksi onnistunut -90-luvulla ilman poikkeuslupia nuo sekasikiöt..
Taitaa olla viimeksi onnistunut -90-luvulla ilman poikkeuslupia nuo sekasikiöt..
No voi saatana. Eli muokkaan hoojiin runkoa pidemmåksi, siirrän runkonumeron pikapista tähän ja korin ja leimaan hoojiin akselit ja koneen niin sitten se onkin laillista. Jeeee :mad:
Molen nii käsi nois rengashommissa ni kysytään viisaammilta! Tuos blazerin otteessa on orkkis renkaiksi merkattu 10R15 ja muutoskatsastettuna 33x12'5, onko tuo 33" näil nykysäännöksilläkin suurin sallittu koko vai mahtaako otteeseen saada jo 35" luvat?
31x10x15 ja 235/75-15 on isoimmat vakiokoot ja niillä laskettuna 33" on isoin.
Hautalintu
27.07.2016, 16:43
31x10x15 ja 235/75-15 on isoimmat vakiokoot ja niillä laskettuna 33" on isoin.
No sit seon tyydyttävä 33x12,5 kumeihin. Noh, eipähän tarvi maksaa muutoskatsastuksesta.. :D
31x10x15 ja 235/75-15 on isoimmat vakiokoot ja niillä laskettuna 33" on isoin.34" kävis myös, niitä ei vaan oo paljoo tarjolla, eikä 15" vanteelle kait yhtään.
Näin asia oli ainakin pari vuotta sitten, nyt en ole enää perillä että onko raja muuttunut2 vuotta sitten ei menny 32", nyt onnistuu.
Hautalintu
28.07.2016, 13:19
34" kävis myös, niitä ei vaan oo paljoo tarjolla, eikä 15" vanteelle kait yhtään.
Ei ainakaan 34 leimoilla 15" vanteelle.. Todellisuudessa tuon kokosia 33 kumeja tieten eräiltä valmistajilta.. Kadulle tuo chevy mul pääasiassa tuleekin jahka saan sen leimatuksi... Suuri luotto olemassa siihin että suomen maanteillä pärjää 33 kokosillakin :D
No voi saatana. Eli muokkaan hoojiin runkoa pidemmåksi, siirrän runkonumeron pikapista tähän ja korin ja leimaan hoojiin akselit ja koneen niin sitten se onkin laillista. Jeeee :mad:
Eihän se sittenkään laillista ole. Eihän runkonumeroa saa siirtää toiseen runkoon.
Gary Grand
29.07.2016, 08:37
Eihän se sittenkään laillista ole. Eihän runkonumeroa saa siirtää toiseen runkoon.
Eihän runkonumeroa tietenkään saa siirtää.. Pitää vaan korjata runkoa riittävän suurilla korjauspaloilla.
Eihän runkonumeroa tietenkään saa siirtää.. Pitää vaan korjata runkoa riittävän suurilla korjauspaloilla.
Entä jos se korjauspala on vain runkonumeron kokoinen, sattumalta ehjärunkoiseen autoon missä juuri sillä kohtaa on mätää? :D
Gary Grand
29.07.2016, 22:02
Entä jos se korjauspala on vain runkonumeron kokoinen, sattumalta ehjärunkoiseen autoon missä juuri sillä kohtaa on mätää? :D
;) :rolleyes:
Jotain sinnepäin..
Ei runkonumeroa saa siirtää, kuten jo sanottiin. Tuohan on runkonumeron siirtämistä. Mutta sillehän ei voi mitään jos runko on täysin mätä runkonumeron ulkopuolelta ja toiseste rungosta ottaa tarvittavan kokoisen korjauspalan :) Mutta onkohan tuohon oikeesti joku virallinen määrä paljonko toisesta rungosta saa ottaa korjauspalaa?
Saathan sä vaihtaa vaikka koko rungon, mut vaihdettuun pitää meislata alkuperäinen numero, sen auton johon runkoo ollaan vaihtamassa.
Ja tietysti muutoskatsastus päälle.
Niin kyllähän muutoskatsastamalla onnistuu ja poikkeusluvilla melkein mikä tahansa. Mutta jos noin niinkuin korjauksesta puhutaan niin mikä on liikaa? Saako 10% rungosta vaihtaa korjauspalana? Joka vuosi vähän korjaa niin viiden vuoden päästä on jo puolet rungosta vaihdettu.
Gary Grand
31.07.2016, 20:07
Niin kyllähän muutoskatsastamalla onnistuu ja poikkeusluvilla melkein mikä tahansa. Mutta jos noin niinkuin korjauksesta puhutaan niin mikä on liikaa? Saako 10% rungosta vaihtaa korjauspalana? Joka vuosi vähän korjaa niin viiden vuoden päästä on jo puolet rungosta vaihdettu.
Toyota?:D:eek:
_teukka_
10.10.2016, 17:22
Hei, mites nuo lj70 -89 renkaat nyt näillä uusilla säännöillä. Vieläkö jollani vertaus lapuilla 33x12.5 vai mahdollisuus 35?
Leveys ei saa muuttua nuin isoksi, jos muistan oikein niin 10 tuumaa on ollut maksimilevyinen alkuperäinen rengas. Pyöreä lamppuiseen suurin renkaan halkaisija on 34", eli rengas joka on 34x11,5 on ymmärtääkseni suurin pyöreälamppuiseen saatava. Muistaakseni renkaat mitä maailmalla ollut alkuperäisenä nuissa ovat olleet 205R16, 10R16, 7.00-16 ja 7.50-16. Liitteenä paperi, joka kelpaa valmistusvuodesta 1987 alkaen. (Kiertopaperi, kiitokset Hänelle, joka sen nettiin joskus on ladannut.)
Kanttilamppuisessa mututiedon mukaan ilmeisesti jokin, jolla sai sen 35" ja 12,5" leveän?
Leveys ei saa muuttua nuin isoksi, jos muistan oikein niin 10 tuumaa on ollut maksimilevyinen alkuperäinen rengas.
Jos maksimilevyinen kerran on ollut 10" -> 254mm, niin siihen 100mm lisää leveyttä = 354mm. Sehän on melkein 14" leveä rengas, jos vain muuten mahtuu pyörimään eikä raideleveys kasva liikaa.
Renkaan leveyttä saa kasvattaa alkuperäisestä maksimilevyisestä 100mm; halkaisija saa muuttua 77mm tai 10%.
Jos maksimilevyinen kerran on ollut 10" -> 254mm, niin siihen 100mm lisää leveyttä = 354mm. Sehän on melkein 14" leveä rengas, jos vain muuten mahtuu pyörimään eikä raideleveys kasva liikaa.
Totta muuten tuo, jotenkin päissäni laskin;), että 2 tuumaa, on juuri hieman alle tuon maksimi muutoksen ja ei ees puolta tuumaa mahdu lisää... Hyvä että korjasit.
Nyt kahta versioo pukkaa ja kun en oo lasku "miehiä" ni mikäs on nyt virallisesti Volvoon katsastettava suurin rengas koko....
Moottorin vaihtoon tarvittavista dokumenteista kysymys. W123 mersuun vaihdoin 240D moottorin tilalle 300 turboD koneen joka on myös saman mallisarjan autosta. Millä voin todistaa ks. moottorin tehon? Rekisteriotetta luovuttajasta ei ole, eikä tietoa rekisterinumerosta. Paikallisessa konttorissa inssi vaati tehonmittaustodistusta, mutta minun tulkintani mukaan se vaaditaan vain jos vaihdettava moottori ei ole minkään valmistajan toimittama kokonaisuudessaan. Ei olisi eka kerta kun pitää trafin sivuilta tulostaa ohjeet ja selittää ks. inssille miten nuo pykälät menee. Varmaan käytän naapurikunnan konttorilla kun siellä on onnistunut muutokset aiemmin ilman turhaa tinkaamista. Sinne ei kuitenkaan saa suoraa puhelinnumeroa, että voisi kysyä ohjeita enkä haluaisi turhaa mutkaa käydä kun kuitenkin 100 km/suunta.
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.952
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.951/952
On alkuperäinen 617.952 Eikä minunkaan mielestä tarvitse teholappuja, mutta inssin mielestä tarvii. Siksi meinaankin vaihtaa konttoria.
Se vain on mulle epäselvää, että pitäisikö noiden moottorien tiedot löytyä jostain konttorin tietokannasta, vai pitääkö minun hommata esim. maahantuojalta joku lappu että noita moottoreita on ks. autoon tehtaalla laitettu.
Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.
Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä.
Nyt kahta versioo pukkaa ja kun en oo lasku "miehiä" ni mikäs on nyt virallisesti Volvoon katsastettava suurin rengas koko....
En minäkään oo mikään matemaatikko mutta jotenkin näin se mun laskukoneella menee:
280/85-16 = 870mm + 77mm = 947mm ja esim. 37" = 928mm
eli jää vielä vähän pelivaraa, mutta 38"-renkaalle en löydä korkeustietoa STRO:sta, odotellaan jos joku osais kertoa siitä faktaa.
En minäkään oo mikään matemaatikko mutta jotenkin näin se mun laskukoneella menee:
280/85-16 = 870mm + 77mm = 947mm ja esim. 37" = 928mm
eli jää vielä vähän pelivaraa, mutta 38"-renkaalle en löydä korkeustietoa STRO:sta, odotellaan jos joku osais kertoa siitä faktaa.
Entäs se 77mm tai 10% ? Sehän tekis 870 + 87 = 957 :eek:
Kumpaa sai käyttää, isompaa ??
Epätietoinen vastaa : joo, ei, kyllä, ehkä, emmäävaatiiä. :confused:
Eikö se isompi ole määräävä ja tuo milliluku pitäis unohtaa kokonaan jos rengaskoko on mauton rengasta isompi.
Entäs se 77mm tai 10% ? Sehän tekis 870 + 87 = 957 :eek:
77mm/ 10%, isompi arvo on määräävä. Eli Volvon tapauksessa 957mm on max. rengaskoko.
Eikö se isompi ole määräävä ja tuo milliluku pitäis unohtaa kokonaan jos rengaskoko on mauton rengasta isompi.
Miksi milliluku pitäisi unohtaa kokonaan? STRO:sta katsotaan alkuperäisen renkaan halkaisija milleissä, ja siitä joko 77mm tai 10% isompi rengas -> taas päästään milleihin mikä on suurin rengaskoko, ja sen mukaan sitten isoin tuumainen tai millinen rengas mikä alle löytyy :)
Siitä vaihdetusta koneesta pitää tänä päivänä olla moottorin numero kaiveltuna. Siitä käy ilmi koneen tyyppi ja sen verran pitäis olla konttorilla kirjoja, autodata tai guugletustaitoja että saa speksit selville.
Muuttamattomasta tehdaskoneesta ei tehonmittaustodistusta tarvii olla, ja vaikka olisikin, mitattua tehoa ei rekisteriin saa syöttää tietämättä alkuperäistä tehoa. Eikä alkuperäistä pienempää saa merkitä.
Missä pykälässä tuo jälkimmäinen osa lukee ja mitä järkeä siinä? Jos siitä moottorista on tehonmittaustodistus niin miten se eroaa siitä että olisi laatikkomoottori tai kokonaan itse rakennettu? Miksi pienempää tehoa ei saa merkitä, eikö muka ole mahdollista laittaa alkujaan vaikka 20hp liian tehokasta moottoria säätämällä se pienempitehoiseksi?:confused:
Missä pykälässä tuo jälkimmäinen osa lukee ja mitä järkeä siinä? Jos siitä moottorista on tehonmittaustodistus niin miten se eroaa siitä että olisi laatikkomoottori tai kokonaan itse rakennettu? Miksi pienempää tehoa ei saa merkitä, eikö muka ole mahdollista laittaa alkujaan vaikka 20hp liian tehokasta moottoria säätämällä se pienempitehoiseksi?:confused:
Varmaan Trafi on suuressa viisaudessaan hakenut sitä, että pienillä kikkailuilla ei saataisi "ylitehokasta" konetta leimattua johonkin autoon sopivaksi..
Eli siis periaatteella niin, että "omavalmisteesta" (ts. alkuperäisestä muutetuista) pitää olla teholappu todistamassa muutoksien tuoma tehonlisäys alkuperäismoottorista, mutta tehdasvalmis alkuperäiskone on se mitä tehdas ilmoittaa.
Vastaavasti alkuperäismoottoria pienempää teholukemaa ei sallita, koska ainakin turbokoneissa tehon tiputus on yhtälailla helppoa kuin sen lisääminenkin. Vaparissa tehon tiputus on hieman hankalampaa, mutta eihän sekään tarvitse muuta kuin kuristimen imusarjaan (esim. kaasuläppä pienemmäksi) tai moottorinohjaussoftalla muutos, tjsp.
Toisin sanoen, pykäläkikkailua että tehdään taas elämä hankalammaksi, ilman mitään kummempaa käytännön hyötyä.
Soveltamisohje:
"Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
merkittävästi alkuperäistä tehoa. Moottoritehon pienentämisen
hyväksyttävänä keinona voidaan pitää ahtimen poistamista.
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)."
Ja koska trafissakin tiedetään, että ne teholtaan rajoitetut moottorit ei pysy päivääkään niissä rajoissa.
No on kyllä aika kikkakuutossääntöjä. Mutta tuohan tarkottaa sitä, että pitää ostaa pari tonnia maksavat aftermarket kannet ja dynottaa villasukka ilmanputsarissa.
Miksi milliluku pitäisi unohtaa kokonaan?
Tarkoitin että ihan turha laskea tuolla 77mm muutoksella koska se 10% on se mistä saa suuremman muutoksen jollei murokulhoon halua renkaita vaihdella.
Niin, ja noista volvon renkaista: Pitäs löytää lappu missä on merkitty 8.90-16 orkkiskooksi. Siis kokohan on sama kuin 280/85-16 ja on paistettu myös good yearin lapikkaiden kylkeen, mut STRO*:n manuaalissa se on jotain 15mm korkeampi. Sen perusteella sais 38,5". Mutta se on myös STRO:n manuaalissa kapeampi, et en tiiä miten leveyden puolesta kävis...
Tarkoitin että ihan turha laskea tuolla 77mm muutoksella koska se 10% on se mistä saa suuremman muutoksen jollei murokulhoon halua renkaita vaihdella.
Äh.. pitkän työpäivän jälkeen aivot ei ihan toimineet loppuun asti.. :D :o
RockerDuck
18.10.2016, 22:52
Tongin autooni ja käteen sattu owners manual. Löyty merkintä rengaskoosta 9.00-15-5 prlt(vai mitenkä se oli?) Ja 7.50 -16-6prlt. Käykö nuo nyt leimasetälle jos talutan konttorille tuon kiikun 35×XX×15 tai 16 renkailla? Ja kiikkuhan on 89 hj61 SOA korotuksella...
DogeYoke
19.10.2016, 06:59
Eihän nämä ole "SAND" -merkinnällä? Postaisitko kuvan?
RockerDuck
19.10.2016, 21:36
Ei lue SAND siinä rengas merkinnän yhteydessä.
Mites turvakaaret tyyppihyväksyttyyn autoon, saako tehdä nykyään? Sisäpuoliset tiesivät konttorillakin, että voi tehdä, mutta mites ulkopuoli?
Sisäpuolelle ne tuliskin, mutta A-pilariin ja pitkittäissuunnassa katonreunaan "nojailua varten" ja jottain muuta ulkopuolelle, pulttaamalla korin läpi sitten sisäpuolisiin kiinni.
Trafin ohjeessa lukee vain, että kiinnitetään pulttaamalla tai hitsaamalla, eikä muuta mainintaa. Oletin, että sais tehdä, kun ei ole erillisiä vaatimuksia, mutta hyvä olis parempaakin tietoa olla :D
Eihän niitä minkään pykälän pitäisi estää, kunhan näkyyvyysvaatimukset täyttyy eikä korin leveys kasva liikaa. Ja niin paljoa ei kannata korin leveyttä ulkopuolisilla kaarilla kasvattaa että menisi lain salliman yli :D
Miten moottorivertailussa menee tuo tehovertailu? Esim Dodge Ram 2500 94-02. Voiko v10 bensaa käyttää mallin tehokaimpana versiona vs diesel. Siinä on samat akselit, jarrut ja laatikko kun dieselissä.
karvanoppa
30.10.2016, 09:03
Miten moottorivertailussa menee tuo tehovertailu? Esim Dodge Ram 2500 94-02. Voiko v10 bensaa käyttää mallin tehokaimpana versiona vs diesel. Siinä on samat akselit, jarrut ja laatikko kun dieselissä.
Kyllä voi, perävälityksissä saattaa olla eroa.
Dieseleitäkin on eri perävälityksillä.
Kyllä voi, perävälityksissä saattaa olla eroa.
Dieseleitäkin on eri perävälityksillä.
Kiitos tästä. Molempia on 3.54 ja 4.10 perävälityksillä.
Täytyy yrittää vielä etsiä dokumentit mistä selviää alustan, voimansiirron ja jarrujen yhteneväisyys.
Miten sellainen tilanne jos auton alkuperäinen otteessa oleva rengaskoko on 205R16 ja muutoskatsastuksessa otteeseen merkitty 35X12,5R15. Saako silloin autossa käyttää kaikkia rengaskokoja siltä väliltä? Järjellä ajatellen saisi, mutta eräälle tutulle oli autotohtorilla väitetty että ei saa. En löytänyt lakipykälää missä olisi asiasta mainittu.
No tuohan se järkevää olisi, mutta Suomen vähäjärkisen sääntelyn tuntien autossa saa käyttää vain otteeseen merkittyjä rengaskokoja.
No tuohan se järkevää olisi, mutta Suomen vähäjärkisen sääntelyn tuntien autossa saa käyttää vain otteeseen merkittyjä rengaskokoja.
:confused::confused::confused: Mistä lähtien?
Rengaskokoa on saanut muuttaa 30 mm leveyttä, tuuman vanteen halkaisijaa ja 51 mm ulkohalkaisijaa ainakin muutaman vuosikymmenen.
Nykyään halkaisijaa saa kasvattaa maastureissa (G) 77 mm tai 10% alkuperäisestä, suuremman ollessa määräävä.
Kohta 3.1
http://www.finlex.fi/data/normit/42527-TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_perav aunun_rakenteen_muuttaminen.pdf
Eli tässä tapauksessa kapee 32" menis vielä, mutta 235 leveempi tai 32" isompi vaatii muutoskatsastuksen. Ja teoriassa myös poikkeusluvan.
:confused::confused::confused: Mistä lähtien?
Rengaskokoa on saanut muuttaa 30 mm leveyttä, tuuman vanteen halkaisijaa ja 51 mm ulkohalkaisijaa ainakin muutaman vuosikymmenen.
Nykyään halkaisijaa saa kasvattaa maastureissa (G) 77 mm tai 10% alkuperäisestä, suuremman ollessa määräävä.
Jos autossa on muutoskatsastettuna 35/12.5/15 niin saako autoon laittaa muutoskatsastamatta esim 285/75/15 jos ne ei sovi alkuperäisen (esim 205/75/15) rengaskoon "sisään"
Ei ainakaan ennen ole onnistunut vaan tuo 35:sta pienempikin koko on pitänyt myös muutoskatsastaa.
Positiivinen yllätys jos muutoskatsastettua kokoa pienemmät saa laittaa ilman päänaukomista konttorilla.
Yllä jo vastaus, eli ei saa.
RockerDuck
23.11.2016, 01:06
Tuliko siihen nyt selkoo,onko niitä markkina-alueita luettava nuissa rengas muutoksissa? Eli saanko ottaa verrokki renkaan esim. Japaniin/Australiaan viedystä autosta? Ja onko kellään tästä mustaa valkosella? Ei muuten mut pitäs leimata auto kuun loppuun mennessä ja samalla tyrkättäs se muutos katsastus läpi.
Tuliko siihen nyt selkoo,onko niitä markkina-alueita luettava nuissa rengas muutoksissa? Eli saanko ottaa verrokki renkaan esim. Japaniin/Australiaan viedystä autosta? Ja onko kellään tästä mustaa valkosella? Ei muuten mut pitäs leimata auto kuun loppuun mennessä ja samalla tyrkättäs se muutos katsastus läpi.
Saa olla mistä tahansa, mutta pitää esittää asiasta maahantuojan allekirjoittama virallinen lanketti. Ainakin näin, kun koitettiin HJ:hin leimata kuukausi sitten 33/12/ renkaita.
Eli HJ 60 loppui ainakin kokonaan 33" renkaiden leimaus :(
hiluvitkutin
23.11.2016, 07:37
Saa olla mistä tahansa, mutta pitää esittää asiasta maahantuojan allekirjoittama virallinen lanketti. Ainakin näin, kun koitettiin HJ:hin leimata kuukausi sitten 33/12/ renkaita.
"Konttorilla käyty tänään kysäisemässä asiasta, ja kyllähän sitä tuli otteeseen maininta 35x12.50" renkaista. Kyseessä siis HJ61. Vertausrenkaana juurikin tuo -MaTTi- :n mainitsema 7.50R16-6PRLT."
Mites tuolla stro rengaskokoja neiti kertoo tömmöstä. Vai onko 61:nen niin mahtava kampe?
RockerDuck
23.11.2016, 10:48
Sehän tässä jännää on ku Toyotan maahantuoja ei kirjota yhtään lappua vaan maahantuojan edustaja eli esim. OK Auto Iisalmi.
Ja onko siitä nyt jotain Trafin lappua et verrokit saa olla mistä maasta tahansa?
viri-viri
23.11.2016, 12:38
"Konttorilla käyty tänään kysäisemässä asiasta, ja kyllähän sitä tuli otteeseen maininta 35x12.50" renkaista. Kyseessä siis HJ61. Vertausrenkaana juurikin tuo -MaTTi- :n mainitsema 7.50R16-6PRLT."
Mites tuolla stro rengaskokoja neiti kertoo tömmöstä. Vai onko 61:nen niin mahtava kampe?
Neiti? :eek::D
Sehän tässä jännää on ku Toyotan maahantuoja ei kirjota yhtään lappua vaan maahantuojan edustaja eli esim. OK Auto Iisalmi.
Ja onko siitä nyt jotain Trafin lappua et verrokit saa olla mistä maasta tahansa?
Kyllä täälläpäin konttorilla rengaskoon todistamiseksi kävi alkuperäinen ohjekirja. Suomennettu versio ei kelpaa, siitä taisi puuttua ne Australiassa käytettävät renkaat... (?)
Ja mihin tuota trafin lappua tarvitaan? Kyllä niiden pitäisi siellä konttorilla tuo asia tietää, jos ei, niin se on heidän homma selvittää.
:eek::eek: Missä asemalla tämmöstä?
RockerDuck
23.11.2016, 14:21
Neiti? :eek::D
Kyllä täälläpäin konttorilla rengaskoon todistamiseksi kävi alkuperäinen ohjekirja. Suomennettu versio ei kelpaa, siitä taisi puuttua ne Australiassa käytettävät renkaat... (?)
Ja mihin tuota trafin lappua tarvitaan? Kyllä niiden pitäisi siellä konttorilla tuo asia tietää, jos ei, niin se on heidän homma selvittää.
Väittivät että esim. Japanian pojjan rengaskoot ei käy koska ei ole tyyppihyväksytty euroopassa/Suomessa.
Siihen tarviisin sen Tarfin lapun kun heittivät suoraan pallon mulle et selvitä jos intoo riittää. Ruoes sen verran vituttamaan et jostain sen lapun kaivan ja aattelin jos se jollain ois jo valmiina ennen ku laitan suoraan Trafille viestiä.
Väittivät että esim. Japanian pojjan rengaskoot ei käy koska ei ole tyyppihyväksytty euroopassa/Suomessa.
Siihen tarviisin sen Tarfin lapun kun heittivät suoraan pallon mulle et selvitä jos intoo riittää. Ruoes sen verran vituttamaan et jostain sen lapun kaivan ja aattelin jos se jollain ois jo valmiina ennen ku laitan suoraan Trafille viestiä.
Minulla on joku muistikuva että ihan tässä ketjussa -Matti- on postannut linkin kyseiseen Trafin PDF:ään joka koskee sitä miten uusia pykäliä sovelletaan. Löytynee kyllä Trafin sivuiltakin kun hieman kaivelee..
RockerDuck
23.11.2016, 14:49
3.1. Rengasmuutokset
Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa
tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon.
Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos
alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen
järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta.
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon
tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta
luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille
tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä.
Muutetun ajoneuvon renkaiden osuminen ajoneuvon rakenteisiin
voidaan tarkistaa ajamalla yksi rengas kerrallaan korokkeelle ja
tarkistamalla kaikki ohjauksen asennot.
Eka sivulla on se soveltamisohje siitä tuollainen teksti. Eli käykö arvon raatin mielestä Jaapanin/Australian renkaat?
hiluvitkutin
23.11.2016, 18:13
Neiti? :eek::D.
Enhän mää voi tietää😀. Vissii sitte herra. 😇
-Captain-
01.12.2016, 12:00
Tongin autooni ja käteen sattu owners manual. Löyty merkintä rengaskoosta 9.00-15-5 prlt(vai mitenkä se oli?) Ja 7.50 -16-6prlt. Käykö nuo nyt leimasetälle jos talutan konttorille tuon kiikun 35×XX×15 tai 16 renkailla? Ja kiikkuhan on 89 hj61 SOA korotuksella...
Mites käy konaiskorotuksen? Paljonko tuo SOA korottaa? Kun eikös renkaatkin lasketa siihen 150mm kokonaiskorotukseen....
Mites käy konaiskorotuksen? Paljonko tuo SOA korottaa? Kun eikös renkaatkin lasketa siihen 150mm kokonaiskorotukseen....
Jeps, kyllä lasketaan. Eli siis renkailla + alustakorotuksella + korinkorotuksella korkeus saa nousta yhteensä max. 150mm.
RockerDuck
02.12.2016, 00:09
Kun tuota kokonaiskorotusta lasketaan niin "hyvitetäänkö" siinä verrokkirenkaan ja alkuperäsen koon välinen erotus?
Esim. Hj61 205R16 ---> 7.50-16??
-Captain-
02.12.2016, 13:38
Kun tuota kokonaiskorotusta lasketaan niin "hyvitetäänkö" siinä verrokkirenkaan ja alkuperäsen koon välinen erotus?
Esim. Hj61 205R16 ---> 7.50-16??
Varmaankin riippuu pitkälti siitä et mikä rengas on siinä dokumentissa missä mainitaan auton korkeus.
Eiköhän se alkuperäinen rengaskoko oo se mistä ruvetaan laskemaan. Ja pikasel googletuksella löyty mittapiirros:
HJ6x kattokorkeus 1910mm, et tuohon kun laittaa sen 150mm ni 2060mm ko jää renkaiden kanssa ni tuskin on mitään ongelmaa :)
RockerDuck
02.12.2016, 13:46
Mistä tuommonen piirros? Oisko linkkiä?!?
RockerDuck
02.12.2016, 14:13
Löyhätäämpäs hengitystä... Pitääkös se mittapiirros olla "suomiautosta" näihin muutoksiin vai kelpaako esim. Ausseista?
Löysin itekki sen linkin missä 1910 on korkeus mut siihen pitäs saaha Tojotan leima...
HJ60_Jussi
02.12.2016, 14:45
Toi korkeus on lähtöisin high roofista. Normi hj on muistaakseni 180 cm
RockerDuck
02.12.2016, 18:58
:) ;)
Tämä kuva jo tuassa aikasemmin löytykin. Tartteis vaan saada siihen Toyotan leima tai " jonkun muun luotettavan lähteen". :D
Tämä kuva jo tuassa aikasemmin löytykin. Tartteis vaan saada siihen Toyotan leima tai " jonkun muun luotettavan lähteen". :D
Joltain korjaamolta josta löytyy tuo korjauskirja, niin kopio sivusta ja firman leima siihen..
Ei sen vaikeampi homma, toinen vaihtoehto että etsit tuollaisen korjauskirjan ja menet sen kanssa konttorille...
Moottorin vaihtoon tarvittavista dokumenteista kysymys. W123 mersuun vaihdoin 240D moottorin tilalle 300 turboD koneen joka on myös saman mallisarjan autosta. Millä voin todistaa ks. moottorin tehon? Rekisteriotetta luovuttajasta ei ole, eikä tietoa rekisterinumerosta. Paikallisessa konttorissa inssi vaati tehonmittaustodistusta, mutta minun tulkintani mukaan se vaaditaan vain jos vaihdettava moottori ei ole minkään valmistajan toimittama kokonaisuudessaan. Ei olisi eka kerta kun pitää trafin sivuilta tulostaa ohjeet ja selittää ks. inssille miten nuo pykälät menee. Varmaan käytän naapurikunnan konttorilla kun siellä on onnistunut muutokset aiemmin ilman turhaa tinkaamista. Sinne ei kuitenkaan saa suoraa puhelinnumeroa, että voisi kysyä ohjeita enkä haluaisi turhaa mutkaa käydä kun kuitenkin 100 km/suunta.
Ei kait tuossa pitäs mitään teholappuja tarvita jos vaihdettu moottori on alkuperäinen 121/125hv TurboD OM617.952
On alkuperäinen 617.952 Eikä minunkaan mielestä tarvitse teholappuja, mutta inssin mielestä tarvii. Siksi meinaankin vaihtaa konttoria.
Se vain on mulle epäselvää, että pitäisikö noiden moottorien tiedot löytyä jostain konttorin tietokannasta, vai pitääkö minun hommata esim. maahantuojalta joku lappu että noita moottoreita on ks. autoon tehtaalla laitettu.
Sain nyt jo aikaiseksi hoitaa tuon muutoksen. Kolarissa homma hoitui asianmukaisesti. Eniten päänvaivaa aiheutti Akseli- ja kokonaismassat. Niille löytyi lukemat rekisteriotteesta, tyyppikilvestä, manuaalista ja konttorin tietokannasta. Ja kaikissa oli eri lukemat. Otteen alkuperäiset oli niin pienet, että ei varmaan olisi riittäny kantavuus alkuperäisellä moottorilla viiden hengen kuormalle. Ne muutettiin tietokannan perusteella isommiksi, jolloin saatiin juuri ja juuri riittävä kantavuus.
Pikkusanttu
06.01.2018, 12:50
Eli gen1 pajeron lapussa on rengaskoot 215R15 ja 205R16.. Mikä on nyt se maksimi rengaskoko jonka saa leimattua??
Eli gen1 pajeron lapussa on rengaskoot 215R15 ja 205R16.. Mikä on nyt se maksimi rengaskoko jonka saa leimattua??
235/85/16 tai 32/11.5/15
HJ60_Jussi
30.01.2018, 19:26
Hj60 jossa 12ht kone pomppas koneen katsastuksesta. Pitäs olla koneen luovuttajan rungonnumero tai rekkarit. Miten tästä ny näin vaikiaa tuli?
Eikös tuo ole vaadittu jo vuosikausia.
Kummasti kaikki on ilmoitettu itse rakennetuiksi moottoreiksi. Esim lohko yhdestä ja kansi toisesta ja pöyrivät osat kolmannesta koneesta :D
Ompas jännä, en oo ite ikinä kuullu tommosesta vaatimuksesta vaikka jonku verran on tullu aiheesta luettua. Mitäs jos sanoo että se on jostain yksityiseltä ostettu irtomoottori ja auto paalattu vuosia sitten?
Selvitys koneen alkuperästä on kait vaadittu jo niin kauan ku mie muistan. Esim. kuitti romikselta on kelvannu.
Saattoi olla 2001 tai 2 kun yhteen corollaan vaihettiin isompi kone niin silloin ainakin piti todistaa moottorin alkuperä
Jännä että noissa etusivun linkkien papereissa ei mainita tommosesta mitään. Onko niillä sitten mitään sanomista siihen että se on tommonen itse rakennettu sekalaisista osista kasattu? Haluaako ne sitten koko osalistan
Jännä että noissa etusivun linkkien papereissa ei mainita tommosesta mitään. Onko niillä sitten mitään sanomista siihen että se on tommonen itse rakennettu sekalaisista osista kasattu? Haluaako ne sitten koko osalistan
Edellytetään täällä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141271#Pidp450920240
24 a §
Selvitys osien alkuperästä
1. Korjatun ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä luotettava selvitys siitä, mitkä osat ovat peräisin kanta-ajoneuvosta. Myös muiden kuin kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien alkuperästä on, jos katsastustoimipaikka katsoo sen tarpeelliseksi, esitettävä luotettava selvitys, kuten kauppalasku, tulliselvitys tai muu vastaava.
2. Rakennetun ajoneuvon kokoamisessa käytettyjen osien alkuperästä on esitettävä luotettava selvitys.
3. Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuna selvityksenä rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä osaluettelo tarvittavine liitteineen. Ajoneuvon rekisteröintikatsastukseen esittävän henkilön sekä, jos hän ei ole ajoneuvon omistaja tai haltija, myös omistajan tai haltijan tulee vahvistaa osaluettelo allekirjoituksellaan. Osaluettelon laatimiseksi tarvittavien tietojen hankkimisesta vastaa ajoneuvon omistaja tai haltija.
Mut ei se nyt niin tarkkaa jonku 30-vuotiaan moottorin kohdalla ole (mun mielestä). Jos ei oo kuittia niin sitten ei ole, ”luotettava selvitys” voi olla myös ihan omakätinen kertoma että ”yksityiseltä Lahdesta” ja nimmari/selvennys+osoite ko. kuponkiin. https://lomake.fi/forms/pdf/TRAFI/C115
Löytyykö jotain pykäliä koskien itsekantavan korin runkopalkkien muutoksia? Kaveri on tekemässä sähkökonversiota ja perän kohdalla oleva palkki on tiellä, katsastusasemalla olivat sanoneet että ei missään nimessä saa muokata. Mutta jos jarruja saa itse rakennella luotettavan selvityksen kanssa niin miksei tuota palkkia saisi muokata.
Arska-tehtaalta
22.02.2018, 10:51
Onko aihiona niin uus auto että siinä ois jotain suurlujuusteräskiä jo käytössä?
Niin joo totta, empä muistanut tuollaista. 1992 Toyota Previa, ei nyt äkkiseltään löydy onko tuossa tai millon ois yleistyneet nuo teräkset.
Niin joo totta, empä muistanut tuollaista. 1992 Toyota Previa
Previasta jäi joskus sellainen muistikuva, että automaatti- ja manuaaliaskilla olisi erilaiset taka-akselistot, manuaalissa jäykkä akseli ja automaatissa erillisjousitettu. Velipojalla oli manuaali, ja hänen vuokraisännällään automaatti, samanvuotiset laitteet vieläpä. Sitä en enää muista oliko korissa eroja noiden välillä. Manuaaliversion alla tuli jonkun kerran rymyttyä, ja ainakin siinä oli akselina sellainen missä perä on keskellä...
Erillisjousitettu manuaali se on. Yksinkertaisin idea oli laittaa Nissan Leafin moottori tasauspyörästöineen Previan perän tilalle ja hitsata sekasikiö vetarit, mutta ei se moottori mahdu sinne kun palkki on edessä.
Previasta jäi joskus sellainen muistikuva, että automaatti- ja manuaaliaskilla olisi erilaiset taka-akselistot, manuaalissa jäykkä akseli ja automaatissa erillisjousitettu. Velipojalla oli manuaali, ja hänen vuokraisännällään automaatti, samanvuotiset laitteet vieläpä. Sitä en enää muista oliko korissa eroja noiden välillä. Manuaaliversion alla tuli jonkun kerran rymyttyä, ja ainakin siinä oli akselina sellainen missä perä on keskellä...
Se riippuu vähän siitä, minne markkina-alueille auto on uutena tilattu. Korpivaaran tilaamat Previat on kaikki erillisjousitettuja oli automaatti tai manuaali. Monet saksantuonnit on taas jäykällä taka-akselilla.
Ohjekirjan mukaan ero menisi varustetasossa mutta se ei pidä ihan paikkaansa.
Löytyykö jotain pykäliä koskien itsekantavan korin runkopalkkien muutoksia? Kaveri on tekemässä sähkökonversiota ja perän kohdalla oleva palkki on tiellä, katsastusasemalla olivat sanoneet että ei missään nimessä saa muokata. Mutta jos jarruja saa itse rakennella luotettavan selvityksen kanssa niin miksei tuota palkkia saisi muokata.
Ei löydy. Mutta onhan esim VW Caddyn kotimaisesta invaversioista laikattu koko takalattia palkkeineen huitshemmettiin ja tehty neliöputkesta/kulmaraudasta/suorasta pellistä tilalle matalempi luiska. Eli kunhan alkuperäinen lujuus saadaan säilymään korvaavalla rakenteella niin ei pitäis olla ongelmaa.
Ei löydy. Mutta onhan esim VW Caddyn kotimaisesta invaversioista laikattu koko takalattia palkkeineen huitshemmettiin ja tehty neliöputkesta/kulmaraudasta/suorasta pellistä tilalle matalempi luiska. Eli kunhan alkuperäinen lujuus saadaan säilymään korvaavalla rakenteella niin ei pitäis olla ongelmaa.
Paitsi kevytmetallin tai suurlujuusteräksen osalta aloituspostauksessa oleva ohje sanoo seuraavaa "Kevyt metallista tai suurlujuusteräksestä valmistettuun ajoneuvon korikehikkoon ei kuitenkaan saa tehdä muutoksia ilman valmistajan tai valmistajan edustajan antamaa ohjeistusta."
Se ei kai koske juuri tätä autoa, mutta hyvä mainita ettei kukaan mene uudempaa leikkelemään.
Vähän väärään topikkiin, mutta menkööt mielenliikutuksessa. Onko näissä tapahtunut viime aikoina muutoksia? Tunti sitten katsastusmies esitti tämän tyyppihyväksyntätodistuksen olevan "ihan mitätön paperi" kun yritin HJ:hin 33" renkaita otteeseen... Sanoi tuon tyyppihyväksyntäotteen 10r15LT:n olevan vastaava kuin nykyisessä otteessa oleva muutoskatsastettu 235/75r15, mutta eihän se nyt näin voi olla?
Käsittääkseni muutoskatsastus olisi helpottunut uusien määräysten myötä, ainakin 35" ovat leimanneet hj.n alle
Käsittääkseni muutoskatsastus olisi helpottunut uusien määräysten myötä, ainakin 35" ovat leimanneet hj.n alle
Nyt soitteli katsastusmies ja sanoi renkaiden vaativan Trafin poikkeusluvan. Ongelmahan tässä lienee tuo tyyppihyväksyntätodistus ja sen soveltaminen? Kyllä kai muuten tuo 10r15 riittää?
dodge3500
04.04.2018, 19:45
Nyt soitteli katsastusmies ja sanoi renkaiden vaativan Trafin poikkeusluvan. Ongelmahan tässä lienee tuo tyyppihyväksyntätodistus ja sen soveltaminen? Kyllä kai muuten tuo 10r15 riittää?
Ihmeellistä porukkaa sielläpäin
Täällä ei sanonu muuta kuin et laitetaan lappuun kun näytti tarvittavat paperit ettei niitten tarvinu etsiä lappuja
Jopa joo. Nyt on Matin ekan viestin linkit luettu läpi ajatuksella. Huomenna töissä tulostelen nuo laput, tyyppitodistuksen ja Hj:n huolto-ohjesivun ja painelen konttorille kyselemään että mikä tässä oikein mättää.
Otan parina kappaleena, jos ei tuolla onnistu niin vaihdetaan asemaa.
Mitään aseman vaihtoja ku sanot sille sällille et opettelee työnsä:D
...myhäilet hissukseen et joutuu someen päivittää ettei tällä konttorilla kehdata asioita selvittää, eikös se oo tätä päivää :rolleyes:
Jopa joo. Nyt on Matin ekan viestin linkit luettu läpi ajatuksella. Huomenna töissä tulostelen nuo laput, tyyppitodistuksen ja Hj:n huolto-ohjesivun ja painelen konttorille kyselemään että mikä tässä oikein mättää.
Otan parina kappaleena, jos ei tuolla onnistu niin vaihdetaan asemaa.
Hatarasta muistista et toi 10r 15 ois ollu parimilliä alle sen 33" joten näin ei riittäis verrokiksi muutostaessa 35" kun konttori ei uskalla pyöristää sitä paria milliä. No,monesti konttorilla eivät ymmärrä asiasta hevon hanyria ja leimaavat/kieltäytyvät käytännössä mielivaltaisesti. Soitto Trafiin ja sieltä oikeat lainkohdat ja niiden tulkitsijan nimi ja muut oikeat dokumentit kainaloon ja sitte konttorille,ja inssiä rohkaisemaan. Itse vastaavassa tilanteessa vihjaisin inssille että en voi hakea Trafista muutos lupaa kun tämä muutos ei ole poikkeusluvan varainen ja Trafissa ovat kyllä kiinnostuneet sen katsastus inssin nimestä joka ei tätä ymmärrä. Tässä tilanteessa voi katsastus inssi vihjaista että mitä jos vaihtaisit konttoria..itse en suostunut moiseen,tämän jälkeen konttorin johtaja tuli koppiin ja totesi asian olevan vaikea ja soittavansa Trafiin,lyhyen puhelun jälkeen totesi asian olevan selvä,leimaa lappuun vaan,ja näin homma paketissa.
Työvoitto tuli! Vein ruokatunnilla nivaskan papereita katsurille ja tavasin hetken aikaa rengassäädöksiä sille papereista. Tämän jälkeen soitto Trafin tekniseen tukeen, jossa oltiin taas ihan huuli pyöreänä että ei sinne sellaisia saa. Lopulta tyyppitodistus ja pari huoltolomaketta skannattiin tekniseen tukeen, ja hetki sitten tuli puhelu että gummit on muutostettu.
Kävin myös toisella asemalla välissä turvaamassa selustaa samojen papereiden kanssa, 5 min tietokoneella oltuaan inssi sanoi että ei tule tuottamaan ongelmia.:D
Toi parin millin poikkeussääntö on vissiin jo aikaa vanhentunut, mutta nykysäädöksillä 33 menee rajoihin helpolla (77mm/10% saa kasvattaa halkaisijaa).
Työvoitto tuli! Vein ruokatunnilla nivaskan papereita katsurille ja tavasin hetken aikaa rengassäädöksiä sille papereista. Tämän jälkeen soitto Trafin tekniseen tukeen, jossa oltiin taas ihan huuli pyöreänä että ei sinne sellaisia saa. Lopulta tyyppitodistus ja pari huoltolomaketta skannattiin tekniseen tukeen, ja hetki sitten tuli puhelu että gummit on muutostettu.
Kävin myös toisella asemalla välissä turvaamassa selustaa samojen papereiden kanssa, 5 min tietokoneella oltuaan inssi sanoi että ei tule tuottamaan ongelmia.:D
Toi parin millin poikkeussääntö on vissiin jo aikaa vanhentunut, mutta nykysäädöksillä 33 menee rajoihin helpolla (77mm/10% saa kasvattaa halkaisijaa).
Hyvä, ei pidä heti luovuttaa:cool: Taas saatettu yksi katsastaja paremmin ajantasalle :)
dodge3500
05.04.2018, 18:19
Kyllähän siihen 35:kin saa katsastettua vai onks taas säännöt muuttunu
Joo kiinnostaa kuulla miten nykyään menee! Yritin kysellä kun kävin konttorilla muuta asiaa, tilanne on se että luvat on 35x12.5-15 niin jos onnistuisi muuttaa 17" vanteelle ja samalla sais 315/70-17 koon otteelle. Inssi selitti vaan että säännöt on helpottunut mutta ei siihen vastausta saanu että onnistuuko?
Kyllä nykyään inssit on ihan pihalla rakenteluista :D
Kyllä nykyään inssit on ihan pihalla rakenteluista :D
Edelleenkin. Ei voi olettaa että jokainen inssi handlaisi jokaisen rakentelusuunnan jokaisen pykälän....
Vaan. Asiat pitää ollla omassa hanskassa. Eli mitä halutaan muuttaa ja millä perusteella se onnistuu...
Fakta räpylässä leimalla lomps.:D
ImacInnes
06.04.2018, 12:28
Kyllä niiden pitäisi ainakin osata etsiä se tieto omista tiedostoistaan, senhän takia ne on hommaan koulutettu jotta saadaan oikeaa tietoa ja taataan liikenneturvallisuus? ;)
Vaan immeisiä ovat hekin ja joka ammatissa on eri tasoita ammattilaista.
t. Ismo Ämmä
Mun tapauksessa inssille oli ihan vieras termi "vaihtoehtoinen rengaskoko". Eikä sen paremmin käsitystä tuosta "uudesta" 10% säännöstä. Eikä trafistakaan tuntunut ymmärrystä löytyvän, sinne jouduttiin kolmesti olemaan yhteydessä, lopulta lähetettiin paperit sinne niin asia selvisi.
35 menee alle verraten 7.50r16lt renkaaseen, mutta kannattaa varautua katsastukseen ece-sääntö 54:llä ettei katsuri lue strosta 7.50r16c renkaan tietoja...
Edelleenkin. Ei voi olettaa että jokainen inssi handlaisi jokaisen rakentelusuunnan jokaisen pykälän....
Vaan. Asiat pitää ollla omassa hanskassa. Eli mitä halutaan muuttaa ja millä perusteella se onnistuu...
jos synnytysosastolla tehtäs työt yhtähuonosti kun katastuskonttorilla niin kotia palattas varmaan raskaana olevalla isällä :D
Toi on vähän kun sanoisi että ei voi olettaa poliisin osaavan lainsäädäntöä, tai että bussikuski osaa kaikkia liikennesääntöjä.
Katsastusinssin työ on sekä katsastaa autoja, että suorittaa muutoskatsastuksia. Inssin on osattava voimassaoleva lainsäädäntö ja pykälät liittyen omaan työhönsä. Jos ei osaa, niin pitää joko opetella, pyytää apua toiselta tai olla yhteydessä Trafiin.
Lähtökohtaisesti inssin ei pitäisi voida kieltää laillista muutosta vain siksi, että ei osaa työtään tai ei ole varma. Inssin pitää silloin todeta että nyt en osaa, selvitän asiaa ja palataan myöhemmin asiaan.
Toki on eduksi ja hyödyksi että asiakas tietää mitä tekee ja miten homma menee, mutta ei sen pitäisi niin olla että asiakas tekee katsastajan työn ja vielä maksaa siitä ;)
jos synnytysosastolla tehtäs työt yhtähuonosti kun katastuskonttorilla niin kotia palattas varmaan raskaana olevalla isällä :D
Naulan kantaan :D
Toi on vähän kun sanoisi että ei voi olettaa poliisin osaavan lainsäädäntöä, tai että bussikuski osaa kaikkia liikennesääntöjä.
Katsastusinssin työ on sekä katsastaa autoja, että suorittaa muutoskatsastuksia. Inssin on osattava voimassaoleva lainsäädäntö ja pykälät liittyen omaan työhönsä. Jos ei osaa, niin pitää joko opetella, pyytää apua toiselta tai olla yhteydessä Trafiin.
Lähtökohtaisesti inssin ei pitäisi voida kieltää laillista muutosta vain siksi, että ei osaa työtään tai ei ole varma. Inssin pitää silloin todeta että nyt en osaa, selvitän asiaa ja palataan myöhemmin asiaan.
Toki on eduksi ja hyödyksi että asiakas tietää mitä tekee ja miten homma menee, mutta ei sen pitäisi niin olla että asiakas tekee katsastajan työn ja vielä maksaa siitä ;)
Naulan kantaan :D
Asia on juurikin näin! jos katsuri kieltää muutoksen joka on hyväksyttävissä hän syyllistyy ammattitaidottomuuteen. Eihän lääkärikään sano potilaalle et emmä tajuu eikä kiinnosta,mee kotiis kuolemaan...no joo ehkä hieman kärjistetty mut kuitenki,se katsuri on käytännössä lain vartija joka ei tajua laista mitään ei vaan voi olla oikein.
kyllä sitä itekki pitää välillä töissä alkaa kahtelee netistä tai kirjasta jotain asioita ku ei ulkoo muista. minusta se on sitä ammatti taitoo että selvittää ongelman eikä se että unohtaa ongelman.
Hessu888
08.04.2018, 23:05
Suurin osa katsareista "on vaan töissä" eli ei niitä kiinnosta opetella kaikkia pykäliä ja seurata muutoksia. Ne tekee vuosikatsastuksia ja saa varmaan silleen paremmat tienestit firmalle per tunti kuin ottamalla monimutkasia muutoskatsastuksia kontolleen joissa pitäis perehtyä asioihin syvällisesti jos ei niitä ulkoa osaa. Mulle on jo muutamakin katsari sanonut että kannattaa mennä Matin juttusille Tatikselle kun se tietää nää paremmin :) Näinhän se varmaan on, mutta aika hassu tilanne kyllä on kun niiden pitäis itsekin osata hommansa.
Tänään oli taas kova vääntö konttorilla rengasmuutoksesta. Katsastuspisteen tulkinta on, että korjaamokäsikirja ei ole pätevä lähde vertailurenkaalle. Kuulemma siellä lukee kaikki mahdolliset koot mitä on ympäri maailmaa ollu käytössä. Vaan eikös se rajoitus poistunut, että pitäis olla eurooppaan myyty? Muutenki minun tulkinta ohjeesta on, että suomenkielinen valmistajan oma käsikirja pitäisi olla luotettava lähde. Homma kyllä onnistui, koska W463 Gee mesen tyyppitiedoista löytyi 7,5R16 koko, jolla saa 35" katsastettua. Mutta jäi ärsyttämään tuo vänkääminen..
Onko moottorimuutoksiin tullut mitään uutta? Lähinnä kiinnostaisi vieläkö se litratilavuus muutos on entisellään?
Tänään oli taas kova vääntö konttorilla rengasmuutoksesta. Katsastuspisteen tulkinta on, että korjaamokäsikirja ei ole pätevä lähde vertailurenkaalle. Kuulemma siellä lukee kaikki mahdolliset koot mitä on ympäri maailmaa ollu käytössä. Vaan eikös se rajoitus poistunut, että pitäis olla eurooppaan myyty? Muutenki minun tulkinta ohjeesta on, että suomenkielinen valmistajan oma käsikirja pitäisi olla luotettava lähde. Homma kyllä onnistui, koska W463 Gee mesen tyyppitiedoista löytyi 7,5R16 koko, jolla saa 35" katsastettua. Mutta jäi ärsyttämään tuo vänkääminen..
Ekan viestin soveltamisohjeesta lainattu:
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä.
1.3.2. Luotettava selvitys
Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet-sivuilta löytyvää tietoa.
Minustaki tuo on aika selkeää tekstiä, mutta kun ei vaan mene perille. Eikä ollu edes kyse yksittäisen inssin tietämättömyydestä, vaan hän soitti jollekin ks. ketjun "asiantuntijalle".
Minustaki tuo on aika selkeää tekstiä, mutta kun ei vaan mene perille. Eikä ollu edes kyse yksittäisen inssin tietämättömyydestä, vaan hän soitti jollekin ks. ketjun "asiantuntijalle".
Oliko se korjaamokäsikirja vain sellaiseen ajoneuvoon kun sullakin on, vai oliko siinä käsitelty muunlaisiakin ajoneuvoja? "Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko"
Oliko se korjaamokäsikirja vain sellaiseen ajoneuvoon kun sullakin on, vai oliko siinä käsitelty muunlaisiakin ajoneuvoja? "Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko"
Joo, nimenomaan korimalliin W463. Samassa taulukossa on myös vanhemman W460 mallin renkaat, molemmat selkeästi eriteltynä. Samat renkaat niistä tosin löytyy, ettei sillä sinänsä väliä. Ja on vielä tehtaan " virallinen" kirja, ei haynesin tms.
Tähän asiaan taas muutosta kehitteillä ensi vuodelle, kaikkea jännää tulossa ainakin luonnoksessa, mm. rengaskokoa sais ehkä muuttaa enemmän. :rolleyes: Toivotaan ainakin.
4runneri
19.09.2018, 17:53
Hyvä homma! jospa ne sais sitte leimattua 33" renkaat tuohon ln170 hiluxsiinki. Pidetään peukkua.
Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan.. voisiko olla mahdollista, että järki alkaa pikkuhiljaa saavuttamaan kotimaan? :D :eek:
BENJAMIN
19.09.2018, 20:05
Tähän asiaan taas muutosta kehitteillä ensi vuodelle, kaikkea jännää tulossa ainakin luonnoksessa, mm. rengaskokoa sais ehkä muuttaa enemmän. :rolleyes: Toivotaan ainakin.
Ehkä me Hdj omistajat saadaan kaikki 35" renkaat leimattu.
nyt on joku päättäjistä ostanu pickupin tai alkanu harrastaa offroadia :D eihän ne muuten voi isommista renkaista mitään ymmärtää
HannuNurminen
27.09.2018, 21:00
Kyllä asian edistämisestä on pitkälti kiittämistä Pekka Vaistoa ja hänen työstään ajoneuvoharrastajien etujen ajamisesta Trafin ja muiden instanssien suuntaan.
Kyllä asian edistämisestä on pitkälti kiittämistä Pekka Vaistoa ja hänen työstään ajoneuvoharrastajien etujen ajamisesta Trafin ja muiden instanssien suuntaan.
Hyvä PEKKA! Näitä miehiä ja naisia tarvitaan lajin edistämiseen. Offroad harrastajat rakentavat autojaan tunteella ja erityisellä huolellisuudella myös liikenneturvallisuus huomioiden. Offroadharrastajat rakentavat nykyään autoja huolella turvallisuudesta tinkimättä kunnioittaen suomen lakia ja määräyksiä. Trafi ja muut valvovat viranomaiset tekevät hyvää ja erinomaisen ammattimaista työtä tieliikenteessä liikkuvien ajoneuvojen turvallisuuden takaamiseksi. Lainsäädäntö kulkee valitettavasti pienen askeleen perässä. Moni katsastusinsinööri on hämmästellyt kuinka hienoja, turvallisia ja hyväkuntoisia menopelejä me offiharrastelijat rakentelemme tuonne liikenteen sekaan hyväksyen nopeusrajoitteet ja muut rajoitteet. Onnettomuustilastoita tarkastellessa on selvää että lajin harrastajat ovat hyvin pieni riskitekijä tieliikenteessä. Offroadharrastajat pääsääntöisesti ovat hyvin perillä lainsäädännöstä ja liikenneturvallisuudesta rakentaessaan näitä erikoisajoneuvojaan. Lainsäädäntö rajoittaa mielestäni turhaan maastoautojen rakentamista tiettyjen määräysten mukaisiksi. Vastuuta pitäisi uskaltaa antaa enemmän näille nykypäivänä hyvin koulutetuille ja ammattitaitoisille katsastusinsinööreille. Offroadharrastajat rakentavat autojaan huolella ja turvallisesti lainsäädäntöä kunnioittaen ja hyvin koulutetut ja ammattimaiset insinöörit valvovat että mitkään vaaralliset "purkkapatentit" ei liiku tieliikenteessä. Laki rajoittaa turhaan oikeasti liikenneturvallisuuden kannalta epäolennaisia asioita kuten auton korkeutta tai rengaskokoa. Mutta mennään nyt näillä määräyksillä. 👍
Offroadharrastajat rakentavat autojaan huolella ja turvallisesti lainsäädäntöä kunnioittaen ja hyvin koulutetut ja ammattimaiset insinöörit valvovat että mitkään vaaralliset "purkkapatentit" ei liiku tieliikenteessä.
Aika pitkältä varmaankin näin mutta pelkästään tätä palstaa lukemalla tietää, että pajoissa turataan kaiken maailman virityksiä ja kikkavitosia autoihin. Eli ihan kaikilla ei ole ammattitaito ja/tai asenne kohdillaan.
Sinänsä erittäin positiivista, että autorakentelun rajoituksia höllennetään. Ja kehutaan vielä perään meidän katsastusjärjestelmäkin !
HannuNurminen
28.09.2018, 06:12
Pekkahan on oikeasti rodi miehiä, mutta vetää FHRA:n poikkeuslupa koe ryhmää ja sitä kautta sekaantunut erilaisiin ajoneuvoihin...
Laki rajoittaa turhaan oikeasti liikenneturvallisuuden kannalta epäolennaisia asioita kuten auton korkeutta tai rengaskokoa. Mutta mennään nyt näillä määräyksillä. ��
Ei ne nyt aivan epäolennaisia asioita ole.
Korkeuden kasvaessa äkkinäisessä väistötilanteessa auton kaatumisen todennäköisyys kasvaa huomattavasti.
Sama tilanne suurilla renkailla kun joutuukin ykskaks tekemään paniikkijarrutuksen. Jarrujen teho laskee samaa tahtia kuin renkaan kehämitta suurenee...
Siellä pitää olla putket ja letkut kunnossa jos meinaa saada 37" asfaltilla lukkoon susukin jarruilla :D
Mutta hyvä silti että esim, rengaskoon rajoituksia kevennetään. Nyt se on ollut ihan hölmöä millipeliä esim HDJ80:n 35":set
Saapa nähhä koska vaaditaan jarrutesti kun mennään muutoskatsastamaan isoja renkaita...
Mua ei haittaisi jarrutestit tippaakaan, jos vaikka rengaskokoa saisi sillä kasvattaa enemmänkin niin että tietty jarruteho täyttyy.
Samoiten olisi vain hyvä, että akselin leveyttä saisi kasvattaa enemmänkin kuin 100mm, kunhan levikevaatimukset täyttyy. Autosta saisi tukevamman ajaa ja saisi paremmin kikkailtua vanteilla ohjauspuolen kuntoon, ei tarttisi niin paljon levittäviä vanteita yms. mitkä pilaa niin laakereiden kestoa kuin ohjaustuntumaakin.
Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita? Vuosikatsastuksen jarrutehomittauksen läpäiseminen ei oikein riitä kun ongelma lienee enemmänkin silloin jos jarruja tarvii esimerkiksi pitkässä jarrutuksessa alamäessä tai kärryn kans ja ylikuumenevat kun kapasiteetti loppuu.
Korotuksiin kaikista järkevimmän oloinen olisi joku raja painokeskipisteen ja raideleveyden suhteen. Toteutus vaan melko hankala kun raja-arvoja on vaikea tietää etukäteen.
Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita? Vuosikatsastuksen jarrutehomittauksen läpäiseminen ei oikein riitä kun ongelma lienee enemmänkin silloin jos jarruja tarvii esimerkiksi pitkässä jarrutuksessa alamäessä tai kärryn kans ja ylikuumenevat kun kapasiteetti loppuu.
no tuommoistahan ei voi tietää nykyäänkään.
Pitkässä alamäessä tms. ne jarrut voivat hävitä mistä vaan autosta. Kitkapintojen materiaalilla voi vaikuttaa mutta ei ne uusissakaan taida olla tehtaalta siihen optimoituja.
Dynolla riittävä jarruteho on riittävä jarruteho vaikka se ei käytännössä olisi. Jollekin riittää vähänkin ja toiselle taas ei kärryhommissa oikein mikään.
Toinen asia noissa muutoksissa olisi järkevä moottorin suhteen, että luovuttaisiin niistä tilavuuden ja tehon prosenttirajoista ja käytettäisiin sitä tehopainosuhdetta, niinkuin alkuperäisen moottorin virityksessä.
Juu, eihän se ole kuin dynolla testaa. Esim. omaan Jeeppiin vaihdoin orkkis yksimäntäisistä etusatuloista vähän isompiin levyihin ja tuplamäntäsatuloihin, ja dynolla näyttää selvästi isompia lukemia, kuin myös pysähtyy nyt paremmin kuin alkuperäiskunnossa.
Tottakai jarrut voi hävitä pitkässä mäessä jos urpona seisoo jarrun päällä. Mutta niin ne häviää melkeinpä missä vaan autossa jos ei ole mitkään ökyhipojarrut.
Fruehauf-CJ
28.09.2018, 17:16
Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita.
Pitäisi varmaan määritellä se kallis.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko valojen korkeussäätötarkastuslaatikko maksaa.
Mutta joo, asiaan. Esimerkiksi mittaamalla pysähtymismatka jostakin nopeudesta. Tai ihan vaan mittaamalla kiihtyvyys.
Muistaakseni Englannissa on määritelty maksimijarrutusmatka tietystä nopeudesta.
Se toiminee eräänlaisenä liikennesuunnittelun raja-arvona jotta ajoneuvon saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella.
Toinen asia noissa muutoksissa olisi järkevä moottorin suhteen, että luovuttaisiin niistä tilavuuden ja tehon prosenttirajoista ja käytettäisiin sitä tehopainosuhdetta, niinkuin alkuperäisen moottorin virityksessä.
Tällaista on näemmä jo suunnitteilla, moottoritehon saisi jopa tuplata. 20%:n jälkeen tarviis vasta käyttää vertailuautoa, jos on.
Mutta joo, asiaan. Esimerkiksi mittaamalla pysähtymismatka jostakin nopeudesta. Tai ihan vaan mittaamalla kiihtyvyys.
Muistaakseni Englannissa on määritelty maksimijarrutusmatka tietystä nopeudesta.
Se toiminee eräänlaisenä liikennesuunnittelun raja-arvona jotta ajoneuvon saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella.
Onhan sitä nykyään voimassa minimi hidastuvuussuhteet henkilö- ja pakettiautoillekin, sivu 19: https://www.finlex.fi/data/normit/44172/Arvosteluperusteet_maarays.pdf
Näitä ei katsastuksessa välttämättä saavuteta, koska pyörien pito ei riitä, mutta kuormittamalla pystytään määrittämään helposti mitatuista jarruvoimissa suhteessa kokonaismassaan tuo jarrutussuhde. Olis ihan järkevää testata, ja Trafi on jo aiemminkin isompien renkaiden poikkeusluvassa edellyttänyt tämän tapaista testausta.
hiluvitkutin
28.09.2018, 21:29
Juu, eihän se ole kuin dynolla testaa. Esim. omaan Jeeppiin vaihdoin orkkis yksimäntäisistä etusatuloista vähän isompiin levyihin ja tuplamäntäsatuloihin, ja dynolla näyttää selvästi isompia lukemia
Selittäkääpä tyhmälle, miten se voi isompia lukemia näyttää.
Isontuhan mullakin hiluxissa jarrut, mut ei minusta rullilla näy.
Mikäs vaikutus olisi noilla vanteiden levityksillä, spacereilla, jarrulevyjen ja renkaankoon muutoksilla ABS-jarrujen kanssa....? :o
-Vai olisiko mitään... :confused:
No en mie nuista dynoista tai muista jarruvoimien mittareista paljon ymmärrä, mutta kerran tuli sanomista isoilla pyörillä katsastuksessa kun ei vaan viisarit nousseet tarpeeksi ylös. Molemmat puolet kyllä otti tasaisesti ei siinä mitään. Laitettiin raskaammasta autosta levyä ja satulaa niin jo vain viisarit pomppasi ylemmäs ja kelpasi jarruvoimat. Tämä on se katsureiden ammattitaito mitä arvostan. Ite kuitenki pääsääntöisesti ratissa kun tuolla offipelillä kurvailee niin onhan se helpottava tieto kun ammatti-ihminen on tutkinut auton turvalliseksi liikenteen sekaan. Joku mainitsi että isot renkaat ja korotukset tekee autosta kaatumatautisen. Olen samaa mieltä. Katsastuksessa liian isot renkaat ja korotukset pitää tietenkin karsia pois. Tapauksissa joissa muuten kaikki on kunnossa mutta lakiteksti sanoo että 2 milliä on renkaan halkaisija liian suuri voisi olla hyvä jos olis jonkinlainen toleranssi minkä katsastusinsinööri voisi joko hyväksyä tai toiseen suuntaan rajoittaa mikäli kaatumisriski näyttää olevan suuri. Tämä on se vastuu mitä hain aikaisemmilla kommenteilla. Koskee niin auton rakentajaa kuin valvovaa viranomaistakin. Kun kumpikaan ei katso turvallisuusasioita läpi sormien niin hyvä tulee ja ei kun turvallista matkaa?
hiluvitkutin
29.09.2018, 06:29
En tiedä vastasitko mulle, mutta sen kyllä ymmärrän jos renkaan koko kasvaa, vaikuttaa se jarru tehoihin. Juuri niin kuin kuvailit.
Mutta jos ei tehdä mitään muuta kuin laitetaan tehokkaammat jarrut. Niinkuin timo_L oli tehnyt.
Miten se niissä viisareissa näkyy?
No on mullakin orkkista isommat renkaat.
Mutta onhan se ihan selvää että halkaisijaltaan isompi rengas heikentää jarrutehoa, jos levyjen koko, palojen pinta-ala ja mäntien koko pysyy samana.
Isommat levyt, enemmän jarrupinta-alaa ja vaikkapa kaksimäntäiset satulat yksimäntäisten sijaan lisää jarrutehoa. Tottahan se näkyy dynossakin, mitä virkaa on jarrudynolla joka ei näytä jarruvoimia?