View Full Version : MÖRÖN AUTO,(samurain hierontaa).
Jos oma varasto täytyy ni mulle mahtuu yks satsi ;-)
toyota miehen on varmaan turha haaveilla edes tuollaisista.:)
Leimalla tuli käytyä nolorenkailla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213544
Hallista lähtiessä lähti taas laiskasti käyntiin,Olin epäillyt starttia jo aikasemmin kun on välillä saanut vettä.
Rastia viedessä.
-Kisojen aikaan oli ihan nössö rasti kun kuuma keli oli kuivattanut lammikon pinnan alas.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=212626
Startti tuli otettua ja putsattua ja sama vouvouvooou.
-katoin akkutesterillä akunkin ja hänkää piisaa
Sitten huomio kaapeliin ja sehän se kiukkusi(oli kirjaimellisesti viimeinen EI täys-kupari kaapeli tässä autossa).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213545
Kardaani tuli tehtyä myös eteen uusi,Kun oli liuku osa ihan holo ja piti kolinaa aina kun hölläs ja avas uudelleen kaasun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213547
Starkit alle ja seuraavaksi otetaan suuntimo kohti raajärveä:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213548
Vara-vetarin teko LJ70 jäähdyttämättömään levyyn.
-Vähän joutuu ajamaan sorvilla pois että pujahtaa levyn sisään.
Vuos sitten vaihdoin pyöränlaakerit ja molemmat vetarit oli kiertynyt useamman boorin verran:D.
-Samat vetarit sinnittelee vieläkin paikoillaan ja ajetaan niin pitkään kun vaan kestää...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213561
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213562
CROSS4WD toimitti varamurroksen service-pakettiin yllättävien tilanteiden varalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213673
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213675
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213674
Iskareitten vanha poikki palkki sai lähteä samoiten väljät apparit penkin kiskot.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213798
Muutama hyvä kilo jäi miinukselle.
-Samalla silmäilin auton alla että sieltä saa nipistettyä helposti yhden kymppikilon vielä pois:D.
(tää tapahtunee sitten kun hitsailen runkon ilmatiiviiksi ja joutuu kapiinin nostamaan pois)
Takanurkkaan vahvikelaput turvakaarelle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213799
syylärille nopsaan kyhätty ilman-ohjain,Niin ei kärvennä kylkeä suotta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213801
Uusi poikki palkki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213797
Mersuun uus lavapohja.
-samoiten ilmavika korjattu imuputkesta
Joku oli joskus jatkanut muovisen löpöputken jatkoliittimellä ja ei ollut käyttänyt putken sisällä "tukiholkkeja"
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213800
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213795
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213796
t.haapala
01.07.2018, 21:37
Minkä takia runko ilmatiiviiks?:confused:
Minkä takia runko ilmatiiviiks?:confused:
Kelluttaa ja ei kerää sontaa.
Minkä takia runko ilmatiiviiks?:confused:
Kelluttaa kai se ja saa paineilman talteen näin luulisin :rolleyes:
Tellinki,Niin saa tavaraa ja karhunvadelma limua kylmänä.
-Toinen laatikko tulee vielä kylkeen,Niin saa kaikkea epäolennaista romua mukaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213938
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213939
Penkki oli märkä tänään ja se tietenkin harmitti keskiraskaan työpäivän jälkeen.
-Lääkkeeksi lippa mikä tulee kymppisentin ovesta ulommaksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213940
Pilssipumput takas,Kun irtosivat pellin mukana pyöränkaaria tehdessä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=213941
Raajärven reissu tuli heitettyä ja tota mersun OM364 moottoria tuli kuunneltua sen verran että totesin että siinä on pieni kilkuttava sivuääni jollain kierroksilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=214046
Suutinrempan tein tähän joskus lumien aikaan ja avautumispaineet säädin netistä löydetyn tiedon mukaan 150bar.
Jälkeenpäin löytyi Liite mersun alkuperäisestä korjaus oppaasta.
Jossa suuttimille min.180bar/max.200bar
Joten suuttimet uudelleen käteen ja säätö oikeisiin lukuihin
n.195bar sai prikkoja helposti yhdistelemällä ja vähän hiomalla.
(oikeet shimmithän ois ollut tosi ihanat:D).
Jo 0,05mm vaikutti n.10bar avautumispaineeseen...
No siihen loppui kilkuttava ääni:):):).V....n äijän lötteröt mitkä kirjoittelee googleen mitä sattuu...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=214474
Suzzukista katkes etuvedon lähtö ja uus HD-mallinen lähtö olis kädessä.
-Vielä kun tiivisteet ja kaikki laakeerit tulee,Niin lyödään läjään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=214476
Etusäleikön tilalle tein umpinaisen version,Kun syyläri on kontissa.
Turhaan kerää vaan paskaa konehuoneen täyteen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=214475
Vinssin käyttövivulle pitää rakentaa etäkäyttö kapiiniin.
Jotta saa valittua nopeen puolen/vapautuksen.
Aattelin hitsata mopon rattaan vivun tilalle,Päälle ketju jonka toiseen päähän tulee vahva jousi ja toiseen päähän auton käsijarru vaijeri+sisälle kahva...
Suitsa laitettu takas iskuun,Niin uskalsi ottaa pienen väli-projektin.
Turbo kone mersuun.
Vanha mäkeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214843
Uus haettu tilalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214842
Isoimmat erot on laatikossa,Koska se on isomman sarjan laatikko.(6-pyttyset/unimog?).
Niin se on yhden 10sentin pidempi ja eri laipalla.
Uusiksi menee kardaani,Laipan teko,Kannatinpalkin siirto+poraus runkoon.
Aloitetaan helpoimmasta eli laipasta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214836
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214837
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214838
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214839
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214840
Mutteritkin pystyy kiristämään yhdellä avaimella ihan niinkuin alunperinkin,Kun kanta stoppaa.Tuuria vai mietitty juttu(sitä tarina ei kerro).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214841
KArdaanikin mahtuu juur sorviin,Niin saa lyhennettyä:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214844
Jaahas moottoriswappi suoritettu loppuun tai eilen yöllä se jo valmistui.
Tasan yhen kuvan kerkes ottamaan tohinassa.
Älypuhelin ei ollutkaan niin älykäs että olisi älynnyt ladata itteensä virtaa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=214872
Hyvä muutos kaikinpuolin,Nyt menee eikä meinaa.
-Laatikossa sen verran eri välitykset että nopeusmittarikin näyttää tasan oikein ajossa(entisen -10km/H sijaan).
Huiput jää 120km/h kardaani ei väristä joten ei tarvitse laittaa lientä sisään:).
Huiput jää 120km/h kardaani ei väristä joten ei tarvitse laittaa lientä sisään:).
Oletko nesteellä tasapainottanut kardaaneja?
Oletko nesteellä tasapainottanut kardaaneja?
Juu pakkasnestettä tai ATF:ää.
Toimiva kikka jos on pieniä värinöitä.
Yleensä kun tekee sorvissa ihan 0.00-0.10mm sisään heittokellolla ja kattoo että ristikot tulee tarkasti linjaan,Niin ei tartte yhtään mitään.
PLUS hitsaa sorvissa kärkipylkkää vasten(jos on ollut pitkiä kardaaneita,Niin laittaa keskelle vielä tueksi tukilaakerit) ja antaa jäähtyä rauhassa ja sitten vasta irroittaa...
Täytyykin pistää korvan taakse muiden kotitasapainotuskeinojen joukkoon. Maasturin kardaanit on toistaiseksi saanut tehtyä ilman tasapainotusta, mutta ei sitä koskaan tiedä.
paljonko tuollaiseen kardaaniin sitä nestettä tulee laittaa vai vaan tunteella loraus :)
paljonko tuollaiseen kardaaniin sitä nestettä tulee laittaa vai vaan tunteella loraus :)
1.5desiä on ollut aika passeli lähtökohta.
Renkaat kun ottaa irti,niin voi pyörittää pukkien tai muun tukevan päällä testinä.
HUPS taas leikkuukäsi alkoi syyhyymään,siihen ei oo kun yksi ja ainoa ratkaisu...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=215000
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215058
Vinssin sisäkäyttöä aloin turaamaan ihan kusireissula käydessä auton läheisyydessä.
Jotain kikkareita tuli valmiiksi asti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215056
Kerta painoa tulee kilo lisää mokomista hilppeistä,Niin tilannetta kompensoitu-->
-7kg kuljettaja
-5kg pohjapanssari
-1kg etukardaani(pienempi halk.putki,Kun oli oikea päässyt loppumaan viimeks tehdessä.)
-1.5kg jakiksen rauta
-150gx5 kardaanin laipat
-200g käsijarrun kiinnike
-1,5kg sekalaisia rautoja korista
-2kg renkaat
yhden 10-15kg saa vielä helpostim jos jaksais ottaa kopan irti runkolta nyt joskus...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215006
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215005
artsi777
01.09.2018, 20:13
Keventäminen alkaa jo lähennellä taidetta :D:)
Minä tein päinvastoin ja laitoin isomman kardaaninlaipan ettei jyrskytä ristikko kiviin ihan niin pahasti :)
Vielä murikkaan muutama reikä niinkuin virossa ovat tehneet
Vielä murikkaan muutama reikä niinkuin virossa ovat tehneet
Tää olikin jo tuttu seikka.Muitakin ideoita on mielessä,Missä se paino on vielä piilossa:).
Jaksanut kirjoitella,Niin laitetaan ajan henken mukaan videoformaattia.
https://www.youtube.com/watch?v=GLHzYd6Nbpw&feature=youtu.be
valmiit systeemit.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215091
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215092
starkeillakin joutuu toisinaan vinssaamaan:D:D:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215771
Reilu kuukausi töissä yhtä soittoa,Tänään kuitenkin revittelin vähän ja soin itselleni vapaapäivän:).
Aamukuntoilut+koira lenkille ja viikon eväät kaupasta,sitten alkoikin jo iskeä tylsyys ja jotain tekemistä piti keksiä.
Vara Imusarjasta rälläköin kaikki turhat ulokkeet ja hömpät mäkeen+vedin nauhalla painoa pois:D.
-Kohdistin kanavat ja poistin egr-patin plenumin sisältä.
lähtöpaino
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215866
jälkeen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215868
Takajarrulevyt koki sorvin/poran.
-tässä on opel senatorin takasatulat ja tarkoitettu 10mm levylle,LJ70 levy on jotain n.14mm joten jarrupaloista on joutunut vähän aina sipaisemaan pois vaihdon yhteydessä.
Sorvasin ne 10mm ja muutama pakollinen kevennys reikä.
5kg digivaaka näytti error
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215870
Vanha rohjo näytti n.5.5kg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215871
Operaation jälkeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215873
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215872
satulan kannakkeista sai vähän nipistettyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215869
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=215874
Pari tuntia keretty antamaan suitsalle huomiota..
Tilasin eteenkin hm4x4 pamput,Kun vanhat transitin pamput ei oikein enään vaimenna.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216262
Riippukin oli kauheen painavan näköinen klunssi,Joten taktinen hionta+reikää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216254
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216255
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216256
Perästä kalvoin vanhat iskarin kiinnikkeen/Peräpanssarit jäänteet pois.
-200grammaa:D:Dalkaa mennä vähän totiseksi:D:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216263
Ohjaustankot on 20mm/36mm kamasta eli 8mm seinämä.
Lyhkäsemmän vedin 34mm ja pidemmän 35mm.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216257
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216258
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216260
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216259
Parintunnin saldo siis 1.6kg
Perästä kalvoin vanhat iskarin kiinnikkeen/Peräpanssarit jäänteet pois.
-200grammaa:D:Dalkaa mennä vähän totiseksi:D:D.
No joo:D Taitaa monesta pienestä jo kertyä vähä suurempaa säästöä.
Joskus muinoin muistan "seuranneeni" liki vastaavanlaista suzukin painon seurantaa itäisemmästä Suomesta, mutta sielä on jo varmaan loppunut puntarista patterit.:rolleyes:
No joo:D Taitaa monesta pienestä jo kertyä vähä suurempaa säästöä.
Joskus muinoin muistan "seuranneeni" liki vastaavanlaista suzukin painon seurantaa itäisemmästä Suomesta, mutta sielä on jo varmaan loppunut puntarista patterit.:rolleyes:
Ei vaan ukosta on patterit loppunut, pari vuotta kun on niitä lataillut niin kohta saattas olla virtaa suorittaa tekniikan vaihto käyntikuntoon saakka.
No joo:D Taitaa monesta pienestä jo kertyä vähä suurempaa säästöä.
Joskus muinoin muistan "seuranneeni" liki vastaavanlaista suzukin painon seurantaa itäisemmästä Suomesta, mutta sielä on jo varmaan loppunut puntarista patterit.:rolleyes:
Ei vaan ukosta on patterit loppunut, pari vuotta kun on niitä lataillut niin kohta saattas olla virtaa suorittaa tekniikan vaihto käyntikuntoon saakka.
Kylläpä olisi mukava joku aamu havahtua nikko suzuki topicciin joka tykittelisi etusivulla:).
Nytten on palsta selattu parissa sekunnissa(pyyhkäisty) joka aamu kun on jotain runkkaa ja entisöi toiotaasi-topicceja vaan sivut pullollaan...
PS.jos joku toiota mies kommentoi tähän jotain,Niin tää on suzuki-topicci ja ihmettelen suuresti miksi olet edes täällä:D:D:D.
Etuiskarit tuli asemoitua.
-Ompahan hyvät,Ryskäämisessä muovikuppipenkki tuntuu kummasti mukavammalta:).
-Keula ei enään pohjaa terävissä pateissa
-Vei rengaspompotusta paljon pois
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216355
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216356
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216359
Painonpudotus oli minimalistinen koska uusi iskari oli 550g painavempi.
Miinukselle ei jääty kuin n.0,6kg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216357
Ennen/jälkeen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216363
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216360
Seuraavaksi kevennyksen alle joutunee -->
-etunapa/levy.
-Helmapalkki
-turvakaaren kiinnitykset
-Pakoputki
t.haapala
17.10.2018, 19:37
PS.jos joku toiota mies kommentoi tähän jotain,Niin tää on suzuki-topicci ja ihmettelen suuresti miksi olet edes täällä:D:D:D.
Mää oon tääl sen takii et näkee mitä se hullu seuraavaks keksii :D:D.
Ja ohan se kiva seurata rakentamista ku jälkiki tuppaa olemaan priimaa, ajoneuvon merkistä huolimatta :).
eikös rungosta saisi myös hyvin pois painoa kun poraa kevennys reikiä?;)
Hieno asenne ja viitseliäisyys...pakko peukuttaa :)
Kauheen nihkeästi ollut vapaa-aikaa,Sekin vähä on mennyt kiipeilyhommiin ja kunnon paranteluun...
Kiloja kuitenkin saatu hierottua taas autostakin:).
Jarrukilven rippeet mäkeen POIS-556g
Pyöränmutterit toisenlaisiin Vanha/uus 76g/28g yht.12kpl POIS 576g
High Steering vas/oik 2621g/2204g=255g 2366g/1909g=295 yht.pois 550g
Kääntölaakerin pidin. 485g/440g yht.90g
pyöränlaakeri akseli 2250g/2200g yht. 100g
Napa 5100g/4700g yht. 800g
Kääntöpää 4730g/4450g yht.560g
jarrulevy 6000g/5100g yht.1800g
Kokonaistulos=4476g:D:D:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216672
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216673
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216674
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216675
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216676
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216667
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216668
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216670
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216666
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216671
Saisko suzukin jarrusatulat, tai vastaavat, passaamaan toyotalaisten tilalle? Siinä lienee selkeä painoero.
Suzukin kardaanit ois varmaan myös selkeesti kevyemmät, kestävyyden en usko tulevan ongelmaksi omien kokemuksien perusteella.
Pyörännavoista ja spindleistä olisin saattanut uskaltaa ottaa pyöränpulttien väleistä enemmänkin pois, sanotaan tuplasti.
Saisko suzukin jarrusatulat, tai vastaavat, passaamaan toyotalaisten tilalle? Siinä lienee selkeä painoero.
Suzukin kardaanit ois varmaan myös selkeesti kevyemmät, kestävyyden en usko tulevan ongelmaksi omien kokemuksien perusteella.
Pyörännavoista ja spindleistä olisin saattanut uskaltaa ottaa pyöränpulttien väleistä enemmänkin pois, sanotaan tuplasti.
Joku alumiininen satula olis kiva..Jossain bemareissako niitä oli?:rolleyes:
itse suitsan kardaani kestäisi kyllä,Mutta nivelet ei oikein kestä isolla gummilla kauhean pitkään kokemuksiin pohjautuen.
Ois voinut keventää enemmänkin,Mutta jarrulevyjen jälkeen ei ollut kauheen suurta intoa poraamista kohtaan jostain syystä:D:D:D.
Nuhapumppu
27.10.2018, 21:49
Mb,bemari ja audi ainakin käyttää alusatulaa. Ja hauska seurata ku joku kehtaa hieroa viimeisiä grammoja pois,itellä on vaan yks paikkanen tonnikeiju:D
Etuperän panssarista yläosasta turha suikale -500g
Helmapalkeista 1/2,Näytti yksi naarmu olevan maalipinnassa joten melko turhat on. -7kg
Turvakiinnikkeitä -1.5kg
Takaisinpäin menee n.1kg:)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216749
Latuskassa taisi kans olla sosemetallisatulat :D
Itse harkitsisin kahdesti kevytmetalliin sekaantumista tässä yhteydessä, saattaa aiheuttaa kirosanoja huoltotoimien yhteydessä.
Suzukin omat satulat on ollu yllättävän huoltovapaat sen jälkeen kun nakkas liukutappien suojakumit roskiin.
Millä tavalla ristikot on hajoillu? Mä en enää muista millon oon viimeksi ristikon vaihtanu, yli 5 vuotta sitten varmaan.Tehoakin mulla pitäis olla vähän enemmän. Takakardaanin tosin vaihdoin kun värinän syytä etsin mutta ei se sillä kummentunut joten vanhan vois laittaa takaisin.
Latuskassa taisi kans olla sosemetallisatulat :D
Itse harkitsisin kahdesti kevytmetalliin sekaantumista tässä yhteydessä, saattaa aiheuttaa kirosanoja huoltotoimien yhteydessä.
Suzukin omat satulat on ollu yllättävän huoltovapaat sen jälkeen kun nakkas liukutappien suojakumit roskiin.
Millä tavalla ristikot on hajoillu? Mä en enää muista millon oon viimeksi ristikon vaihtanu, yli 5 vuotta sitten varmaan.Tehoakin mulla pitäis olla vähän enemmän. Takakardaanin tosin vaihdoin kun värinän syytä etsin mutta ei se sillä kummentunut joten vanhan vois laittaa takaisin.
Syönyt ittensä holoksi.Liittynee siihen että hiluksin akselissa on murikka keskellä ja kulmaa tulee jonkin verran jakolaatikolta=nivelen kestoikä lyhenee.
-2vuotta kesti toiotan nivel viimeksi,varmaan enemmänkin jos muistais painaa vaseliinia syvien upotuksien jälkeen joka painais kuraveden edeltään pois:D
Ainiin ja suitsan kardaanissa ei riitä liukuosa edessä,kun käännetty riipukkeet taakse:rolleyes:,muuten kyllä suosisin suzukin omia:)
hiluvitkutin
29.10.2018, 08:36
Miksi riipukkeet on tuommoset mutkamallit?
Saako niillä jotain hyötyä johonkin?
Miksi riipukkeet on tuommoset mutkamallit?
Saako niillä jotain hyötyä johonkin?
Alunperin tein ton muodon sen takia että ehkäisee riipun nuljahtamisen ”väärinpäin” vinssatessa vastapenkkaa vasten.
Ottaa siis runkoon kiinni ja näin rajoittaa riipun liikkeen.
Tätä nykyä niillä ei oo enään mitään virkaa...
Takasinpäin meni 1,3kg.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216810
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216811
Turvakaaren pää ei ole ainoastaan tämän kiinnikkeen takana,Kuvasta ei näy että on tuettu myös oven saranan pulttien alta:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216812
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216813
Isot reiät helpotti hitsausta ja onhan se reiän verran kevyempi vs. umpinainen:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=216814
Seuraavaksi kohteena voisi olla joku seuraavista.
-takajousen kannattimet
-Pakoputki
-koneen siivapyörä
-katkaistun vitaran vaihdelaatikon tukilaakeri ja sen takana oleva "turha" n.4litran öljytila+vaihdelaatikon kannatinpalkki.
Kuljetus/kurja keli pika ikkunat oviin.
12mm putkesta taivutin runkon+2mm PC+2mm PE levyä.
Takaosaan sorvasin sopivan holkin mikä tippuu oviputkeen ja samalla ajaa saranan virkaa.
Joku lukitus pitää tehdä vielä etureunaan ja pikku hipistelyä..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217143
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217144
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217145
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217148
Jousenkannattimiin aloin nikertämään uusia osia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217187
Turhia osia pois..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217189
Reiät umpeen,Niin ei vedä kylkeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217190
Ikkunan kiinnike.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217191
Ikkunan kiinniken vastapeluri+karmin kevennys.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217192
Merssuun niggaroin imusarjahehkulle pienen välisäiliön,Niin voi hehkuttaa vaikka vähän pidempäänkin:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217188
Uuteen mosaankin joutui suuuttimet vaihtamaan,Kun kärytti tyhjäkäynnillä ja käynti oli vähän karkeahko.
Suuttimeksi metsästin 5-reikäisen vs.4
-5-reikäisen koodi on--->DLLA 142 S 1173
Nyt koirankaan ei tarvii tehdä hirmu lenkkiä kiertäen pakoputkeaa että pääsee autoon:D:D:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=217193
Takajousen kiinnikkeet tein uusiksi+kesällä tehdyt iskarin kiinnikkeet,Kun ne tuli tehtyä niin stydistä putkesta:D.
Samalla otin kuormalehden pois pakoista,Kun auto on keposessa kunnossa niin ei oo tarvetta.
7kg/per puoli pois ja takaisin meni 3.5kg joten mukavat -7kg jäätiin viivan alle:).
Renkaista aloin siivoomaan keskinappulan jämiä pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218033
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218038
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218036
kiinnitykset tuli ponnistettua masinmäessä.
Aika lässysti ajeltiin kun letkaan oli eksynyt jeepi-miehiä;):D.
Renkaatkin joutui dietille -2kg/per virsu.
Eturenkaat pitää vielä veistellä,Sen verran hyvin tuntui elävän:).
Ynnäilin vähän lukuja ja tulin siihen tulokseen että suitsa painaa 1220kg tällä hetkellä +-/10kg.(pitää varmistaa vielä työpaikan vaa`alla).
-n.20kg kun jostain sais purastua,Niin olis kiva tasaluku
-10kg mulla on vielä ideoita,Mutta sitten mennään pikku osien pariin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218061
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218038
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218047
Minkäslainen se sun pakoputkes taas olikaan?
Minkäslainen se sun pakoputkes taas olikaan?
Auton alla ja takarenkaan edestä ulos.vaimennin pohjapanssarin päällä.
Vaimennin oli joku iso,kun tuli tiellä ajettua.
Mietin sellaista että tekisi uuden pakosarjan ja rätkän kevyt pönttö syylärin jättämään tyhjään koloon koneen eteen ja hantin lokarista pihalle.
Sillein sain kakskolme/kg pois ja vois heivata koko pohjapanssarin mäkeen=7kg.
-jakolaatikon ”häkkiä” muokkais siten että suojais käsijarrun levynkin...
Tuli vaan mieleen ku noi rallimiehet on ajellu jo kauan alumiini pöntöillä.
Kaverilla Volvossa kans ollu alu pönttö jo kauan,on meinaan aika painoero entiseen,hyvin on kestäny.
Niin Ja sullahan on viel teräs vanteetkin,niistähän sais aika paljo pois.Ei muuta ku tekemään kevyitä aluvanteita ameriikan malliin.
Tuli vaan mieleen ku noi rallimiehet on ajellu jo kauan alumiini pöntöillä.
Kaverilla Volvossa kans ollu alu pönttö jo kauan,on meinaan aika painoero entiseen,hyvin on kestäny.
Niin Ja sullahan on viel teräs vanteetkin,niistähän sais aika paljo pois.Ei muuta ku tekemään kevyitä aluvanteita ameriikan malliin.
Juu joku kevyt pönttö olis pop,semmonen pitää sitten vaan toteuttaa.
Aluvanne homma kaatuu kyllä tohon 12” leveyteen/et-100.
-niistä sais kyllä ihan sika kevyet,kun laittais ne pussit pienillä sisärenkailla mitkä painaa renkaan jalkaa vannetta vasten.joku tietää virallisen nimen:D?
-niistä sais kyllä ihan sika kevyet,kun laittais ne pussit pienillä sisärenkailla mitkä painaa renkaan jalkaa vannetta vasten.joku tietää virallisen nimen:D?
Inner Air Beadlock löytyy googlella ja Staun on toinen yleisesti käytetty.
-niistä sais kyllä ihan sika kevyet,kun laittais ne pussit pienillä sisärenkailla mitkä painaa renkaan jalkaa vannetta vasten.joku tietää virallisen nimen:D?
Samaa mietin joskus kun kevennyshomma lähti laukalle. :D
Vanteetkin oli jo hommattu mutta erinäisten elämänmuutosten myötä ne lähti nopeasti myyntiin.
-villeN-
08.01.2019, 23:51
Kyllähän aluvanteet on ainut oikee ratkasu kun kevennys on tällä tasolla, trepadori taitaa tällä hetkellä olla markkinoitten kevyin?? Rengas ja niitten kanssa alupallot nii tulee namu, 37x12,5-16 trepadori 16x10 aluvanteella täydellä pinnalla oli 56kg ja siitä saa pelkät reunapalat leikkaamalla 5,5kg/rengas pois, keskeltä jos raastais vielä vähän nii vois saada 7-8kg renkaasta pois.. toki kun kokoa lähetää kasvattamaa nii painoa tulee lisää mutta arvio (toive) että 42/14,5-17 17x9 aluvanteella leikattuna jäis jonnekki sinne 60-65 kgtietämille.. hieno projekti muuten, kiva seurata ku joku jaksaa näprää
tapsa4x4
09.01.2019, 09:59
Hyvinkin mahdollista et renkaiden painon saa noihin lukemiin kun 39x18.5x16.5 boggeri painoin 69kiloa kpl h1 hummerin 8pulttisella vanteella jossa omavalmiste Sisäputki ja sisäkehää vanhistettu.mun patrolli projektin kuvissa on vaakaus kuva siitä.
Ois kyllä kiva nähdä miten kelluu jossain oikeen pehmeellä kun rupeaa olemaan aika hiton kevyt. Hieno projekti👍
Thänks.:)
Ideoita painonpudotukseen saa ehdotella ihan vapaasti:rolleyes:.
Tässä mitä itellä on vielä mielessä.
-Hihnapyörät
-Etujousista kuormalehdet pois
-alumiinista kaikki luukut
-Runko+auton pohja puhaltaa puhtaaksi samalla tulpata runko ja siivota turhat käikäleet pois.
-Perämurikat rei`ittää ja hioa tukirimat pienemmiksi.
-Kardaaneista lastu pois
-Se vaihdelaatikon adapterilevyn muokkaus
-vaihteiston tukirauta+lootan kiinnike
-pakosarja/putki-Alumiini tai prätkän pönttö ja sijoitus konehuoneeseen
-työvalot vaihtaa kevyempiin
-Renkaista leikata vielä nappula välit kokonaan(starkin facebookissa kuva kun joku tehnyt)
-Tuulilasista ja karmista vois tehdä irroitettavan
-Revolveri riiput tehdä kevyemmäksi...
-Lämmityslaitteen vois vaihtaa pienemmäksi
-Pohjapanssarin poisto/jakolaatikon suojaus sen mukaan paremmaksi
-Ratti
Näillä saa sen 20-50kg pois?
Eikö melkein kaiken listalla olevan saa hoidettua kun dippaa koko auton happoon? :D
Jäähdytin konehuoneeseen(ei välttämättä moottorin eteen), nesteen määrä vähenee jne.
Tarviiko luukkuja?
Pääkaaren vinotukien takapuolelta putket mäkeen.
Palautat sen auton vakioks, niin paino putoo ihan kivasti. :D
J0hannes
10.01.2019, 09:10
Oliko tuulilasi jo polycarbonaattia?
Mites lasikuituinen tuulilasinkehys? Saksassa on vaikka kuinka tyrkyllä. En tosin ole varma, tuleeko peltisestä keventämällä enempi painonsäästöä.
https://www.ebay.at/itm/Scheibenrahmen-GFK-Suzuki-SJ410-SJ413-Samurai-Santana-Frontscheibenrahmen-/142861362970?hash=item214333671a
Vinssistä saa painoa pois kaventamalla rumpua
Oliko tuulilasi jo polycarbonaattia?
Voi samalla poistaa sitten pyyhkijätkin, niin säästää siinäkin...:rolleyes:
_kekkula_
10.01.2019, 13:20
Kyllähän aluvanteet on ainut oikee ratkasu kun kevennys on tällä tasolla, trepadori taitaa tällä hetkellä olla markkinoitten kevyin?? Rengas ja niitten kanssa alupallot nii tulee namu, 37x12,5-16 trepadori 16x10 aluvanteella täydellä pinnalla oli 56kg ja siitä saa pelkät reunapalat leikkaamalla 5,5kg/rengas pois, keskeltä jos raastais vielä vähän nii vois saada 7-8kg renkaasta pois.. toki kun kokoa lähetää kasvattamaa nii painoa tulee lisää mutta arvio (toive) että 42/14,5-17 17x9 aluvanteella leikattuna jäis jonnekki sinne 60-65 kgtietämille.. hieno projekti muuten, kiva seurata ku joku jaksaa näprää
Muistin syövereitä kun kaivelin niin minusta 40x13,5 R17 Trepador painaa 10x17 bedlock peltivaanteella 74,5kg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=776&pictureid=198030
Ois kyllä kiva nähdä miten kelluu jossain oikeen pehmeellä kun rupeaa olemaan aika hiton kevyt. Hieno projekti
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4589&pictureid=218219
Hienosti pysy lapland trophyssä pinnalla mutta löyty sieltä sellaistakin missä ei pysynyt
J0hannes
10.01.2019, 14:59
Voi samalla poistaa sitten pyyhkijätkin, niin säästää siinäkin...:rolleyes:
Kovapinnoitettu kestää kyllä tuulilasina, esim Ponsse käyttää koneissaan ja niissä on kyllä pyyhkijät.
-villeN-
10.01.2019, 15:58
Muistin syövereitä kun kaivelin niin minusta 40x13,5 R17 Trepador painaa 10x17 bedlock peltivaanteella 74,5kg
tuosta kun miinustaa alumiini vanteen ~8kg ja leikkaa kuvion toiset ~8kg niin alkaa olla jo melko köykänen.
Joo, lexania tuulilasiks, itellä ollut kilpakäytössä jo vuodesta 2013 eikä ole tarvinnut vaihtaa.
Saisko jousista paraboli jousilla enempi painoa pois kun ottamalla lehtiä?
Ideoita oli tullut ja pari hyvää,Tuulilasi kuitenkin jää lasiksi kerta on leimakampe.Muutenkaan mun omatunto ei kestäisi moista laittomuutta:D...
Meseen laakeroin laatikon,Kun hirnui kun hölläsi isosta nopeudesta kaasua..Ristikot vaihdoin samalla kun pykälsivät olivat mallia "ei sokallisia" joten sorvissa joutui kopottelemaan keskelle ja hitsi täpillä kiinni.
Voi jo puhua akselista.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=218415
Tälläisiä on tosi ihana metsästää,Valmistus jo lopetettu.Maailmalta löytyi vielä vanhaa varastoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=218412
Kartiolaakereille esijännitys...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=218411
Kohtuullisen painava nostaa,Pihalla oli onneksi niin kova pakkanen että oli suoriuduttava nopeasti nousi yksinään parin kullivittuperkeleen kera paikkaansa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=218413
Susse joutui taas leikkuun uhriksi.
Gummeihin vähän ura syvyyttä/avarrusta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218421
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218424
Keskinappulan väli Ennen/Jälkeen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218418
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218419
syvyys ennen/jälkeen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218416
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218417
Painoakin lähtee pois.
Yhden nappulan väli x48x4kpl gummeja
-Melkein toinen mokoma lähtee vielä kun "silottelee" ja avartaa vähän+nappulan takaa otan vähän muotoa pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218420
veijon-esso
23.01.2019, 22:56
Millä tota kumia on työstetty, toi hiotun näkönen pinta?
Millä tota kumia on työstetty, toi hiotun näkönen pinta?
Tolla pyöreellä kiekolla+kartiolla.
Sanoisin että 4-tuntia menee per rengas kun tekee kunnolla.
Täytyy käyttää puntarilla kun ovat valmiit,Starkin facebookki sivuilla olivat kalvaneet -14kg per rengas painoa pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218430
veijon-esso
25.01.2019, 09:30
Tolla pyöreellä kiekolla+kartiolla.
Ok, täytyypä harkita tommosia. Creepyjä vois aikansa kuluks vähä hieroa. Mites toi kuppimainen terä, tekeekö sillä mitään?
Ok, täytyypä harkita tommosia. Creepyjä vois aikansa kuluks vähä hieroa. Mites toi kuppimainen terä, tekeekö sillä mitään?
Kyllä sillä samanlaisia matoja saa kun leikkurillakin irti,Ei toki niin syvälle pääse,Mutta tohon nappulan väli hommaan oli oikein kätevä.
Yks ois jo valmis vaikka mun piti vasta viikolla aloittaa näitten tekeminen:).
-2.5kg lähti vielä eli nopea plussamiinusyhteen sanoo että n.66-67kg pitäis näyttää puntarin maanantaina
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218478
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218479
veijon-esso
28.01.2019, 17:47
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218430
Luulin nähneeni noita kiekkoja motonetissä yms, mutta nehän oli paljon miedompia versioita aiheesta. Eli mistä noita voipi ostella? ja toi kartiomainen versio ja kuppimainen terä kans?
hirvee hinku olis päästä työstää renkaita!
pikku-pepe
28.01.2019, 20:00
Rema TipTop ainakin myy.
Juu remalta tuli.
Työpaikan alennuksella ulkomuistista hinnat.
30mm kuppiterä 40e näitä sai myös 20mm ja 50mm
Kartio 60e
100mm kiekko k14 karkeus 90e
Noille oli lisäksi vielä 3500rpm max. Suositus.
Joten ei voi laittaa paineilmavinkuun tai tavan rälläkkään,alkaa kuulemma kumi sulamaan ja menee tukkoon...
Joten pyörittelin ”myllytys rälläkällä” missä oli kierrosten säätö reiluun 3tonniin ja porakonneella..
Lisäksi laikassa oli outo reikäkoko,sorvasin sopivaksi vastapelurit.
Ja terissä oli tuumainen kierre.niihin sai näprättyä putkitartunta liittimestä sopivat.
Noilla hinnoilla en viittinyt ottaa sopivia teräpitimiä:D
veijon-esso
28.01.2019, 22:19
Ei saaketti mitä hintoja.. paluu maan pinnalle! Hitto kun sähkömoottorisaha on mökillä, sil vois tehdä karkee työstöö ja pyöreereunasella lamellilaikalla vähä silittelis pienen savun kera!
Ei saaketti mitä hintoja.. paluu maan pinnalle! Hitto kun sähkömoottorisaha on mökillä, sil vois tehdä karkee työstöö ja pyöreereunasella lamellilaikalla vähä silittelis pienen savun kera!
Juu oli aika porsastelu-hinta,Mutta hintansa väärtti että homma sujuu toivotulla tapaa.
Jos sahalinjalle mennään,Niin mites tälläinen laikka?Piraten sivuilla joku oli boggerin välit syventänyt tommosella ihan siistillä jäljellä jopa.
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hiomatarvikkeet/Laikat/Terälaikat/655/Teräketjulaikka+125mm++230mm/2355
Toki rengasleikkurinkin saa lainaan tän urakan jälkeen jos haluaa nappuloita halkoa.Pistää vaan YV:tä
-Muistaakseni siihen on kaikkia teriä väliltä 5-20mm.
Vähän ois saanut syvemmältä höylätä että olis osunut painoarvauksen sisälle.
-No ihan hyvä tulos,lähtöpaino oli kuitenkin 76,5kg.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218524
Starkki on näköjään hionut renkaan kyljenkin jollain ja päässyt -14kg/kpl
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218525
veijon-esso
29.01.2019, 18:30
Toi sahalaikka on kans käyny mielessä. Toki vaikuttaa melko vaaralliselta jos ihan rehellisiä ollaan..! :D pitää tutkia vielä puuntyöstöpuolen kamoja.
Katsotaan sitten kun oot urakoinut noi starkit että mikä työstötapa on valikoitunut parhaaks! Monesti tuppaa työtavat kehittymään kun homma etenee.
vellihousu
29.01.2019, 21:30
Tommosella moottorisahalaikalla hieroin hirstalon alimmasta hirrestä pehmeet pois. Ei kyl uskaltanu hirveen kaljois olla ku työsti, vaikka lidlin parksidessä kierrosten säätö onkin.
PAri virsua valmiit joten pitihän ne käydä ponnistamassa,Aika pitkälle pääsi takavedolla,Mutta lunta oli lopulta liikaa starkillekkin.
https://www.youtube.com/watch?v=jw9hJ-RHM9o
Tossa kohtaa joutui vetäsemään jakiksen keppiä yhden taakseppäin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218553
Peltoaukealla oli tuiskulunta puoleenväliin ovea,Teki jo vähän tiukkaa etenimisen kannalta.
-Kevyt auto ja levee rengas ei oo paras vaihtoehto tommoseen lumeen enään...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218552
Ihmeen hyvin menee takavedolla.:eek: Luulis että tuon kokoiset renkaat jo vastustais menoa aikalailla, jos ei oo veto päällä, mutta hyvin näyttää pyörivän.
:)hyvin tuntuu olevan vetoja moottorissakin.
artsi777
01.02.2019, 22:36
Sussuki woimaa eikä keulalla mitään nuhasia dieseleitä ;)
Kaikki gummit kahnatttu,Vedin eturenkaat vielä uusiksi ny on hyvät:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218600
Loppuviimein muokkasin rengasleikkurin päätä kapeammaksi,että sillä pääsi ihan nappulan kylkeä pitkin.
Multitoolilla nappuloista isoimmat pois.
Rengasleikkurilla pohjat syviksi.
Kiekkokarhentimella loppu silaus.
Kuppiterä+kartio todettu turhiksi...
Pitoa riitti,Mutta lumen olomuotokin oli ihan eri kuin viime kerralla,Joten paha sanoa että miten paljon parempi...
Laatikko takas nippuun uusilla laakereilla,Kaikki tuli uutta paitsi ne puolikuun malliset neulalaakerit,Kun niiden saatavuus huono/Niissä mitään vikaa ollut.
Nyt pyörii sievän kuuloisesti:).
osat kävi työpaikalla pesussa,Niin oli kiva niputtaa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=201754
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7978&pictureid=201755
Miten toi laippa tuos laatikon päässä on toteutettu, onko tuossa joku tukilaakeri tuon stefan takana ja entäs tuo laatikosta tuleva aksilan boori, onko sama ku samurain välikardaani?
Miten toi laippa tuos laatikon päässä on toteutettu, onko tuossa joku tukilaakeri tuon stefan takana ja entäs tuo laatikosta tuleva aksilan boori, onko sama ku samurain välikardaani?
Booritus on sama joo.laatikossa on niin pitkä ja ohut häntä että vaatii tukilaakeroinnin.
Laipassa on täyttö/tyhjennys proput ja laipan takainen tila on täytetty laakerin yläpintaan asti öljyllä.Huohotin myös tehty öljytilaan luonnollisesti...
Toi on mallia Versio1
Ja oon tekemässä kevyempää versiota tilalle to be continued...
PS.
Joku oli hakenut 4kpl 1000x2000 2mm köykämiini levyä oviinhan olisi riittänyt ihan 2m2,saa nähdä mitä lopuista syntyy:D.
-villeN-
21.02.2019, 19:52
Tänää punnattu 42"x14,5-17 trepadori 17x8,5 aluvanteella 62kg 😉 rengas uusi ja leikkaamattomalla pinnalla,alle 55 kg pitäs mennä helposti ku leikkaa kuvion mieleiseks 👍
Tänää punnattu 42"x14,5-17 trepadori 17x8,5 aluvanteella 62kg 😉 rengas uusi ja leikkaamattomalla pinnalla,alle 55 kg pitäs mennä helposti ku leikkaa kuvion mieleiseks 👍
Nepäs on sutjakat noin isoiksi virsuiksi:).Mitä oli kpl/hinta?
-villeN-
25.02.2019, 11:16
450e/kpl renkaat ja 189e/kpl vanteet 4x4partsilta
Keulan hypytys/nypytys korjattu:).
Etu-traction barin runkon puoleinen kiinnitys oli murtanut ittensä irti 6mm levystä.
Tein kiinnikkeen uudelleen vähän kevyempänä luonnollisesti,Mutta silti vahvempana kuin se oli aikaisemmin.
Samalla otin etulehdistä kuormalatit pois.
Pienellä vaivalla -4kg yht.
Töissä on taas luonnolisesti kiirettäkin kiireempi,Joten alumiinilevyt saa nojata tallin seinään X-määrällisen ajan...
Joo kiirettä on pitänyt,Mutta siitä huolimatta on koitettu saada harrastettuakkin...
Sussella+parin muun auton voimin ajeltiin MLL lasten iloksi salossa,Monta tyytyväistä hymylärviä bongattu:).
Sitten vedettiin lumirymytys reissu masinmäessä.
No nyt aloin taas kiloja viilailemaan.
POIS.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=219720
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=219721
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=219723
Takas 5kpl jotain 20w 6 vai 9d linssillä,Ihan hyvin näkys.
-7kg?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=219722
Snorkkelin siirsin sisätiloihin ja vedän sen takaloosteriin vielä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=219726
Seuraava savotta onkin tässä,Teen köykämiinistä koko takaosan(ei tuu edes luukkua).
-Etuovet samoiten ja niiden ympärykset...Sitten maalaan ton "liekki" teeman taas oviin/perään..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=219727
Paljon fiksumman näköinen ilman valopötköä/putsaria katolla:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=220198
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=220202
Tavoite painossakin ollaan melko varmasti sen jälkeen kun "pari" juttua on vielä tehty.
Tän hetkinen paino 1233kg:rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=220199
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=220200
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=220201
veijon-esso
26.04.2019, 20:59
On kyllä perhanan kevyt!
Jaaha pikku tauko ollut.
Nyt on taas virtaa touhuta,Kesälomaakin ois pari viikkoa tulossa lähitulevaisuudessa:D.
Mersu sai uudet vanteet ja valkoista raitaa+7.50-16 renkaat.
-pEtikin siitä löytyy pimennysverhoilla...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221324
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221085
Sussea alettu kanssa työstää hiljalleen..
KArdaaneista pieni siivu pois.
-Etu -0.7kg
-taka -0.5 kg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221699
Pulteista kannasta pois:D.
4kpl perä proppuja -35g
16kpl kardaanin pultit lyhennys+senkkaus.-70g
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221698
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221697
Romuun meneviä osia -22kg+laatikon adapteri laipan takana 3litraa öljyä -3kg?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221701
Laippa unohtui punnita...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221702
Uuden kevyemmän tukilaakerin tekoa laatikon hännälle...Puristin letkuprässillä murroksen pronssiholkin -2mm ja vedin sorvissa mittaaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221700
LAatikon tuki sen aikaa että teen kevyemmät kannatinraudat..Jakiskin saa kevyemmät,kun sen aika koittaa.
Sitten kun alustan osat on kihnattu,Niin siirryn korin kimppuun.Ilman kompromisseja:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=221703
Kannattimia aloin tekemään+Taivutuslestiä.
Pulttivalinnalla voi vaikuttaa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221883
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221884
Tukilaakerin rauta kevyempänä,Tällä kertaa vaseliinilla voitelu.kierteytin tohon vielä putkitartunta liittimet ja pätkä rasvarin letkua,Niin on vassun lisääminen helpompaa.
3mm vanha oli 6mm
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221885
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221886
Kannatinraudasta teen irroitettavan mallin..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221890
Pohjapanssaria ei enään tuu ollenkaan.
-Jakolaatikon suojaan raudalla ja 10mm PE-muovilla,Niin tulee luistavan mallinen:).
-Äänenvaimennin tulee konehuoneeseen..Sopivan kokoista/muotoista pönttöä ei oikein löydy,Niin teen alumiinista senkin.
Taivutuslesti aloitettu myös.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221889
veijon-esso
16.07.2019, 11:37
Sitkeesti se vaan keventää, vaikka auton on jo tosi kevyt! Ootko alumiinipultteja kattellu, joihinkin ei niin kriittisiin paikkoihin vois laitella ehkä.
Juuri katteltiin viikonloppuna kuinka auton keveys kyllä auttoi monessa paikassa. Tosin oli sellaset savimaastot että helposti auton paino nousee sata kilo kun vähän sudittelee. :D
antti_boy
16.07.2019, 12:38
titaanipultit.
Sitkeesti se vaan keventää, vaikka auton on jo tosi kevyt! Ootko alumiinipultteja kattellu, joihinkin ei niin kriittisiin paikkoihin vois laitella ehkä.
Juuri katteltiin viikonloppuna kuinka auton keveys kyllä auttoi monessa paikassa. Tosin oli sellaset savimaastot että helposti auton paino nousee sata kilo kun vähän sudittelee. :D
UUSI tavoite tälle vuodelle on 1150kg,Kun toi 1200kg tulee täyteen naurettavan helpolla.
No juu joskus oon luullut että sussessakin on takaata lehdet poikki,kun makaa pohjaanlyöntikumeihin.
-Sitten kun autosta on pessyt pari kottikärryllistä märkää tinttaa irti,Niin jouset on normalisoitunut:D
Raudat tuli ready.
Poispäin on lähtenyt -27.5kg+1,3kg
ja takaisin mennyt n.4kg+pala muovia.
Eli paino olisi sen n.1210kg tällä hetkellä:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221950
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221952
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221957
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221953
Taka traction barin kiinnikkeitä,vedin koko runkopalkin mäkeen samalla.
-Pitää vielä vähän puntaroida,millä osilla "riipun" tekee.
Virosta tilasin 16x10" aluvanteet,joutui ottamaan sekasarjan 2+2vannetta,Kun ei ollut tiedossa milloin tulee lisää.
No sama et-44 molemmissa joten ei haittaa ja hyvä tarjous kun alle 400e sai rahteineen:).
-Nää kun tulee,Niin mulla on yksi idea:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221992
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221993
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221994
JA taas mennään:D:D:D.
-Turvakaaren vino/takatuet/takapuskuri -22kg
-Korin takaosa -17kg
-Tuulilasin karmista siivu pois mihin irtokatto pultattiin -1,5kg
-Saranat -1,3kg
-Takaluukku -7kg
-Ovet "ikkunoilla" -15kg
Eli sen -63.8kg ja kilo kaks lähtee vielä,kun raapii loput raudat irti.
Jos takaisinpäin menisi vaikka puolet vähemmän,Niin olis bueno:).
-Toki teen muitakin muutoksia samalla,Mitkä lisää vähän painoa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222294
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222295
veijon-esso
25.07.2019, 17:05
Suzuki merkistäkin on kevennetty puolet! :D
Suzuki merkistäkin on kevennetty puolet! :D
No kohta on pakko ottaa vielä vähän lisääkin pois, kun ei oo paljon enään suzukia jäljellä...:D
Suzuki merkistäkin on kevennetty puolet! :D
Mersu antoi niin rajun kyydin että oli lentänyt huitsin helvettiin,Siin on pullonkeräys mummo ihmeissään kun löytää palasen keltaista kultaa tiensyrjästä:D.
No kohta on pakko ottaa vielä vähän lisääkin pois, kun ei oo paljon enään suzukia jäljellä...:D
Onhan siinä vielä omaa hyvääkin vaikka muille jakaa..
-Ratti
-Mittaristo
-Tulipelti ja etulattia
-Runko
-jakolaatikko
-Hmm.. siinä ne sitten olikin:confused:
vielä löytyi nipistettävää.
"helman" pellit -3kg
Pätkä runkoa ja riipun kannake(oli takavinssin vahvikelaput) -4.8kg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222313
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222311
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222310
Hitsaushommiin joutui ennen sivupeltien tekoa molemminpuolin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222308
Takapäähän jatkoin lokarin kaaria+hitsasin lattian päähän asti,Kun oli vähän ahtaat ja ja ...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222314
Sä voisit ruveta myymään näitä "innovatiivisia laihdutuspalveluita" muillekkin, tuotteistat jotenkin tyyliin: Vakiorakenteilla olevasta autosta -100kg => 500€ + mahdolliset materiaalit, -150kg = 1000€ jne... :D
Sä voisit ruveta myymään näitä "innovatiivisia laihdutuspalveluita" muillekkin, tuotteistat jotenkin tyyliin: Vakiorakenteilla olevasta autosta -100kg => 500€ + mahdolliset materiaalit, -150kg = 1000€ jne... :D
Ei varmaan kannata vielä loman jälkeen heti kuitenkaan näyttää keskisormea työpaikan johdolle ja huutaa että tää paska loppuu nyt?:D:D
Turvavyölle uus lenkki ja kulmaa helmapalkkiin kiinni...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222321
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222322
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222323
Tunnollisena tein vahingossa leimarenkaille sopivan kaaren..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222324
Tuntui jotenkin hassulta,varmaan liika aurinko sotkenut pään sisäistä toimintaa lopullisesti..Onneksi oli varaa ottaa laajempi linjaisesti:).
-Kavensin samalla perää n.20cm.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222325
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222326
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222327
Huomenna pitää koittaa jotenkin saada pyöreät takanurkat tehtyä...
Perä sai pyöreyttä ja ovet leikattu+karmit täpätty paikkaansa.
Samalla nostin vähän helmapellin korkeutta,Niin ilman ovea kahluukorkeus pysyy hyvänä.
Taivutan vielä kulman kiertämään tohon pellin reunaan,Niin tulee luja rakenne.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222334
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222333
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222339
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222338
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222332
Nyt on tekemisen meininki,hyvältä näyttää.Tota menoo ku jatkat ni kohta se jo kelluu.
Nyt on tekemisen meininki,hyvältä näyttää.Tota menoo ku jatkat ni kohta se jo kelluu.
Kylhän ton pitäisi jo,Mutta testataan toki joskus:).
Nyt saattaa olla jo pahasti keulapainoinen vaan,Voishan tekniikkaa siirtää taakseppäin,Mutta puntaroidaan ja ihmetellään,kun saadaan valmiiksi...
Ovet sain saranoita/salpaa vaille valmiiksi,Hyvin taittuivat ja istuvat:).
Tein tosiaan tollaisen taivutuslestin,mihin sai Neliöprofiilin+Lattaraudan samanaikaisesti taivutukseen...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222288
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222360
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222354
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222355
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222364
Reunavahvike kiertämään levyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222361
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222358
Perästä tuli jopa hyvännäköinen ainakin omaan silmään:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222359
Vielä pitää rakentaa tiivis väliseinä toi nykyinen syylärin imu suoraan penkkien takaa kabiinista..takaa lämpimän kyydin:D.
Syylärille ilmanotto katolta ja sitten rakentaa turvakaarille poikkituki+alumiinista katon tuenta.
Sitten pääseekin maalaustouhuinin,Löysin purkinpohjan keltaisempaa väriä.toi nykyinen on lähinnä oranssiaa..Niin pitää vetää koko auto uusiksi väriin:).
Siitäkin sais monta kiloa helposti pois kun siirtäis syylärin orkkispaikalle, tai yleensä konehuoneeseen ;)
Tää on kyllä mukavasti pelastettu museoinnilta :D
james_III
30.07.2019, 07:53
Tää on kyllä mukavasti pelastettu museoinnilta :D
Jotenkin semmosia project binkymäisia otteita havaittavissa :) Tekijälle olisi varmaan kauhea kohtalo joutua autiolle saarelle suzukin kanssa, ilman vaakaa :D
On se vaan hienoo katottavaa kun metalli tottelee ihmismieltä.
Syyläri tulee sivuun,Niin on huoletonta ajoa:).
Ilma katolta parilla letkulla+scooppi.
Lisäksi lähellä syyläriä pari reikää jos alkaa letkut ahdistamaan,kun flekti lyö päälle...
Syylärin putket tulee kanssa alumiinista,Pitää vaan käydä töissä puristamassa letkuprässillä päät..Kun letku on 28mm ja putki päältä 30mm+hitsata kaulukset niihin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222384
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222383
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222386
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222387
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222388
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222385
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222389
Ainiin ja kiitos mieltä lämmittävistä kommenteista:).
Kabiinikin saattaa olla lämmin ku flekti pukkaa kuumaa takaoikeelta luultavasti kesäsäällä koko ajan. 😅 Vai puuttukos vasemmalta takaa vastaava seinä kokonaan, ikkunoitakaan ei taida olla eikä tulla?
Kabiinikin saattaa olla lämmin ku flekti pukkaa kuumaa takaoikeelta luultavasti kesäsäällä koko ajan. 😅 Vai puuttukos vasemmalta takaa vastaava seinä kokonaan, ikkunoitakaan ei taida olla eikä tulla?
Väliseinä tulee vielä penkkien taakse muovista/pc-ikkunasta ja toiselle puolelle tulee PE-muovista seinä..toi muovi on kevyempää kuin alumiini,Niin käytetään sitäkin kun on palasia jäljellä.
Kyllä oviinkin tulee irroitettavat pc/alu runko ikkunat,kunhan päästään niin pitkälle...Onhan ne mukavat olla kuljetuksen aikana ja huonolla säällä.:)
Vanhat vanteet painoi 20.5kg/kpl ilman bd-kehän pultti muttereita.Puoli kiloa per vanne?
Uusi vanne painaa 9.3kg/kpl:).
vanhat 84kg
uudet 37,2kg
eli sen 42.8kg kevyemmät...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222395
Seinää+jäähdyttimen putket.
Putkiin tein pienet humpit sen lisäksi että puristin ne 28mm.
Putkien läpivienti vahvistetulla kumilevyllä.Nyt kabiinin puolella on pelkät alumiiniputket,Jos sattuu letku räjähtämään.
Vesijärjestelmäkin ilmaantui ihan itsestään,Kun putkissa ei ole tiukkoja mutkia:).
-Viimeksi piti ajaa perse korkeelle...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222419
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222420
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222465
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222471
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222417
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222472
Suodattimeen kulma,Niin pystyi käyttämään olemassa olevia letkuja.
-kärsä piiloon turvakaaren taakse...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222498
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222499
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222500
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222501
saranat ja lukitus.
-Pienet suikaleet pe-levyä,Niin luistaa kivasti ja peittää "reiän".
-Oviputken sisään menee sorvattu holkki joka hitsattu kahta puolen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222504
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222503
Vielä kun sais väännettyä vanteet,Niin voiskin mennä puntarille:).
PS.jos joku on kiinnostunut noista vanhoista vanteista,Niin tarjoa YV.
alunperin 16x10" et-44 joihin tehty 50mm levitys ulospäin eli 12"+mitä bd kehä tuo ulospäin 0.5"?
-6x139,7
-Ei vuoda mistään
-Maalattu hiljan teollisuusmaalilla
veijon-esso
04.08.2019, 20:16
Onks toi uus vanne nyt BL vanne vai näyttääkö vaan vai mikä siinä on meininki?
Onks toi uus vanne nyt BL vanne vai näyttääkö vaan vai mikä siinä on meininki?
Meininki on se että se ei oo lukko vanne..Toistaiseksi..kunnes..
Nopsa maalaus ei tuu rajauksiakaan..
-Vähän mustalla maalailla vielä,Kunhan kuivuu.Ainakin maski+Lampun kehykset/turvakaaret ja kopin takaosa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222528
Hienoa tekemistä!
Tässä taannoin tuli kaahlattua koko projektikertomus läpi, paljo on tapahtunu.. 👍🏻
Hienoa tekemistä!
Tässä taannoin tuli kaahlattua koko projektikertomus läpi, paljo on tapahtunu.. 👍🏻
Oho,Miten joku on viittinyt..Kaikennäköistä jonninjoutavaa diipadaapaa sivutolkulla:D.
Alkoi ripottelemaan vettä joten joutui vetäytymään autonpukille 19.90e laaturuiskun kanssa.Mersukin tuli tuolla maalattua ja nyt suzukikin..Joten hintansa väärtti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222543
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222542
Vanteisiin tulee 6kpl tollasia alumiinimölliköitä ulkoreunalle.
-Poraan ja teen tosta M8 kierteen läpi,Mikä osuu "humpille"(kunhan saan yhden renkaan irti ja pääsen mittaamaan renkaan jalan leveyden,Niin saa kohdan selville kierteelle).
-Tarkoitus on että pultti painaisi osittain myös kumin reunaa/ehkäisee sen että renkas ei pääse lipsahtamaan humpilta pois..
-Kierrelukitteella kiinni(ilmatiivis)
-Paksu maali möllin ympärille(varuiksi ilmatiivis)
Sisäreunaan teippaan 2-3kerrosta gorillateippiä,Mikä saa aikaan sen että jalka on tiukasti kiinni vanteella..Saatan teipata myös ulkoreunankin noiden pulttivarmistuksien lisäksi..
Pitää hakea miggiin hyvät säädöt ja tehdä isot hitsiviisteet+Hakea rosteriharja huomenna,Niin näkee onko vaikutusta saumaan:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222541
veijon-esso
06.08.2019, 20:15
Mä testasin gorillan vaikutusta tohon renkaan pysymiseen... pari kierrosta niin selkeä ero kun rengasta laittaa paikalleen. Eli tiukempi, vaati enempi painetta että nousee. Kesti normioffit, mutta vaikee sanoa oisko kestänyt ilmankin. Kunnon tärähdyksessä lähti kumi vanteelta ja gorilla oli revennyt 20cm matkalta.
Noi pultit voi olla hyvä keksintö, mielenkiintoista nähdä miten pelaa. Teoriassa kumi pysyy kyllä. Voiko se pultti sitten vaurioittaa rengasta tai voiko pultti taipua ja sitten purkaminen on kivaa? :-)
No noin kevyessä autossa varmaan vähän pienempiä ne voimat mitä noihin tulee.
Paljonkos tuo maali painaa / litra, keventämisen paikka
Minun mielestäni pultit pitäisi olla sisäpuolella vannetta ja siten, ettei ne puhkaise reikää ulos asti. Siinä voisi olla joku palikka lisänä, ettei ole pelkän pultinkannan varassa.
Gorillateipin toimivuuteen on todella vaikea uskoa. Liimoja on koitettu, korotetun tubelesshumpin kanssa on säädetty, puhkeamisenestoainetta on koitettu.
Mitäpä jos laittaisi tuonne Staunit tai vastaavan tuotteen?
Ei tuu stauneja,niillä tehdään mitä itse pystyy tekemään ja mihinkään ompelukoneeseen allekirjoittanut ei tartu(vaikka mulla ajokortti oliskin ajettu ala-asteella:D).
+nekään ei oo kevyet,lähes 10kg/srj mitä katoin netistä..
En oo huolissani että pultti taittuis,kun tohon saa 20mm kierrettä ja jos laittas esim.30mm mustan pultin,niin kumilla 10mm osuuden työntäminen tuntuu mahdottomalta taipumispisteesees asti?
veijon-esso
07.08.2019, 14:47
Jos pultit tulis sisäpuolelta, niin miten ne saa paikalleen, jostain kumin ja vanteen välistä takapuolelta? Vois toimii jos ne vaan saa paikalleen joku näppärä kumikäsi!
10mm kuulostaa vähältä, ettei kumi mee siitä väkisin yli ja rikki? Liian korkeakaan se pultti ei saa olla ettei töki kumin reunaa. Mielenkiintoista. Ja hienoa että tälläisiä jaksetaan kokeilla ja kehittää.
Gorilla niksin mä luin pirates sivuilta jostain lumioffi jutusta. Ne vakuutti että se toimii, mutta autot oli kevyitä hiluxeja tms ja tarkoitus vaan hiippailla lumen päällä. Kovareunaisessa kuraspoorissa täräyttely on ehkä vaativampaa tuolta osin.
Jos pultit tulis sisäpuolelta, niin miten ne saa paikalleen, jostain kumin ja vanteen välistä takapuolelta? Vois toimii jos ne vaan saa paikalleen joku näppärä kumikäsi!
Kierteiden tekokin kuullostaa aavistuksen haastavalta jos eivät läpi.
Ei minulla ole mitään ongelmia laittaa rengasta ensin palteelle ja painaa takapuoli pois. Voihan sen ottaa vaikka uudestaan pois vanteelta, jos on sopivan mallinen vanne.
Minulta löytyy hyllystä kierretappeja, joilla saa tehtyä kierteen ihan pohjaan asti. Tuollaisessa, mihin on hitsattu lisää materiaalia, ei ole mikään ongelma.
Toisaalta, eipä minua ihan hirveästi haittaa, jos joku muu kokee vaikeaksi.😉
offroadjouni
07.08.2019, 20:39
Ei tuu stauneja,niillä tehdään mitä itse pystyy tekemään ja mihinkään ompelukoneeseen allekirjoittanut ei tartu(vaikka mulla ajokortti oliskin ajettu ala-asteella:D).
+nekään ei oo kevyet,lähes 10kg/srj mitä katoin netistä..Tuossa painossa on kyllä joku väärin - yhden renkaan säkki ja sisäkumi painaa alle 0,5 kg kun äsken kävin hypistelemässä. Ja vanteeseen tulee vielä kevennys kun saa porata ylimääräiselle venttilille reiän. :D
Tuossa painossa on kyllä joku väärin - yhden renkaan säkki ja sisäkumi painaa alle 0,5 kg kun äsken kävin hypistelemässä. Ja vanteeseen tulee vielä kevennys kun saa porata ylimääräiselle venttilille reiän. :D
Koitetas linkata puhelimella..
Tommosta sivua selailin,siellä oli painoja ilmoitettu—>https://www.coyoteents.com/beadlocks/
Ei minulla ole mitään ongelmia laittaa rengasta ensin palteelle ja painaa takapuoli pois. Voihan sen ottaa vaikka uudestaan pois vanteelta, jos on sopivan mallinen vanne.
Minulta löytyy hyllystä kierretappeja, joilla saa tehtyä kierteen ihan pohjaan asti. Tuollaisessa, mihin on hitsattu lisää materiaalia, ei ole mikään ongelma.
Toisaalta, eipä minua ihan hirveästi haittaa, jos joku muu kokee vaikeaksi.😉
Nyt kun vanteet oli lähemmässä syynissä,Niin älysin mitä kivisellä oli mielessä.
-Toimiva ratkaisu sekin,Vaatii vaan vähän näpräämistä ja rengaskoneen mihin mahtuu isotkin renkaat.Parilla 0,5m rengasraudalla en lähtisi kokeilemaan vanteen muodosta johtuen:D.
-Vanteessa on yhdessä kohtaa sen verta materiaalia että siihen olisi varmaan saanut pohjakierretapilla 10mm kierteen ilman että vanne puhkeaa.
Pidättäydyin kuitenkin alkuperäisessä ideassa:).
Pari vannetta ähräsin tänään.
MB pääs jeesaamaan,Siinä riittää keulapainoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222591
Kierteet asemoin,Niin että pultti painaa rengasta väkisin n.3mm vanteen reunaa vasten((tällä pyrin siihen että rengas ei pääsisi pyörähtämään vanteella)kiihkeä bensiinimoottori pyöräyttää melkein maapalloa kun avaa kaasun seljälleen:D)
Pultin kierreosa tulee 15mm yli,Ihme jos siitä renkaan jalka pääsee yli...
Vanteen pinta oli sen verran vino että tein tollaisen työkalun millä saa ajettua pinnan suoraksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222593
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222592
Kasasin logtiten 577 ja jätin 1.9baria painetta(toki kävin fairyvedellä läpi ja totesin ettei vuoda:)).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222597
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222598
Huomenna loput pari vannetta,Ne onkin helpompi tehdä,Kun niissä ei ole noita syvennetyjä kirjaimia siinä kohtaa mihin pitäisi hitsata.
Naamassa sama arvaus hommeli,Mutta täällä on kuitenkin sellaisia jääriä ketkä ei mokomaa humpuukia lue.Ainakin yksi kova suzuki mies salon sydämestä:D.
Arvataan siis suzukin painoa?
-30litraa benssiiniä,auton sisällä pakoputki tarpeet+levikkeet eli kokolailla valmis auto
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222635
artsi777
10.08.2019, 07:06
1121kg
1002 kg koska mun suiza painaa leimarenkailla 1050 kg
Arvataan siis suzukin painoa?
-30litraa benssiiniä,auton sisällä pakoputki tarpeet+levikkeet eli kokolailla valmis auto
1111 kg
Täällä ollaan kartalla enemmän;).
Lärvissä on arvattu 700-2600kg:D...kaikkia puupäitä sitä onkin,taidan jatkossakin kirjoitella vaan täällä:).
Täällä ollaan kartalla enemmän;).
Lärvissä on arvattu 700-2600kg:D...kaikkia puupäitä sitä onkin,taidan jatkossakin kirjoitella vaan täällä:).
😳
Melkosen kevennyksen sais tehä että 700 alkais lähestyä.. :D
1117kg sille jäi painoa,Mutta oma tavoite 1150kg meni reilusti rikki:).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222643
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222644
artsi777
10.08.2019, 15:38
Täällä ollaan kartalla enemmän;).
Lärvissä on arvattu 700-2600kg:D...kaikkia puupäitä sitä onkin,taidan jatkossakin kirjoitella vaan täällä:).
Suuri viisaus asuu offipalstalla, älä pidä muita uskontoja :D:D
No ei mennyt mun 1100kg arvaus kauheasti pieleen. Toki tällä vakoillut niin tuo 1250kg paino olikin tiedossa jo :D
1113kg taisin arvata lärvikirjassa😁
En ois itekkään osannut arvata paremmin vaikka pääsinkin hypistelemään pois lähtevää/tilalle tulevaa materiaa.. epäilin jopa pääseekö oman tavoitteen alle..
Paljon lähti painoa pois takaata,20cm edempää joutui ottamaan nostoliinalla kiinni turvakaaresta punnituksen yhteydessä.
Pitää puntaroida vielä akselien alta ja miettiä miten on balansissa jos on kuskin kanssa etupainoinen,niin miettiä jos siirtää vinssin taakse ja akunkin niin pärjää lyhyillä kaapeleilla.samalla sais option jos tarvii nypätä joskus taakseppäin.
Kevennys jatkuu jossain kohtaa..
-g10b tekniikka houkuttelee remmiahtimella (alton 4-pyttyinen).
-jarrut
-alumiinia/lasikuitua
Minusta etupainoisuus ajokunnossa on perempi kuin tasapainoinen. Mäkeä noustessa painoa siirtyy taakse jolloin etupainoinen pitää tassut maassa pitempään. Samaten koskemattomalla pinnalla ajaessa takarenkaat kulkee rikotulla pinnalla jolloin tasapainoinen upottaa helpommin takasia.
Painopisteen sijainti korkeussuunnassa on toki osa yhtälöä mäennousussa.
Aika hyvin tuntuu liikkuvan:).
0,15bar löllö renkailla otti 100km/h omaan mittariin aika helposti hiekkatiellä(muistaakseni se näytti aika oikein tahi vähän jopa alle).
-Auto myös pysähtyy kiukkuisesti,Liekkö vaikuttaa kun pyörivää massaa lähti renkaista n.40kg+muu auton keveys
Sähköt vetelin lampuille,Niin on leimakuntoinen jos kävis näyttämässä kun joutaa..
Lärväkumit oli pakko laittaa,kun starkki viskoo isoa kiveä korkeuksiin ja tumahtelee auton päälle(onneksi ei tippunut lasiin).
Pakoputki tuli nyt tylsästi ihan tavallinen(vähän piti madaltaa että sai sen suojaan runkopalkin päälle.)
Porattu lohkoa aloin kasaamaan..Laakereihin aion koittaa tommosta lientä,kun ne porsii näistä ekana.
-KArhunkielellä vähän karheeksi ja ohut huntu päälle ja uunitus...
150a laturi tuli laitettua,Kun vanhassa oli laakerit loppu ja ei jaksanut alkaa vaihtamaan...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222873
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222877
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222875
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222876
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222874
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222878
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=222879
veijon-esso
27.08.2019, 11:07
Voi helvetti kun tuli komean näköinen kampe tuosta!
Tossa pakoputkessahan voisi koittaa hyödyntää modernien kyykkyprätkien putkisto osia ja änkkäreitä. Nehän on aika kevytrakenteista, ohutta seinämää ja jopa alumiinia änkkärin kuorissa. Kun haluat kuitenkin jataka tuota keventelyä! Niitä vakioita luulis saavan aihioksi kohtuu rahalla, kun vaihtavat tilalle kaikenmaailman tuning putkia.
Voi helvetti kun tuli komean näköinen kampe tuosta!
Tossa pakoputkessahan voisi koittaa hyödyntää modernien kyykkyprätkien putkisto osia ja änkkäreitä. Nehän on aika kevytrakenteista, ohutta seinämää ja jopa alumiinia änkkärin kuorissa. Kun haluat kuitenkin jataka tuota keventelyä! Niitä vakioita luulis saavan aihioksi kohtuu rahalla, kun vaihtavat tilalle kaikenmaailman tuning putkia.
Piti tulla prätkän vaimennin.Yhden tarvike pöntön googlettelinkin 89e sopivaan hintaan 55mm reiällä.
Piti tehdä lyhyt pakosarja/putkisto ja pönttö konehuoneeseen ja lokasuojasta ulos.
-Sitten tuli taas aikapoliittinen probleema joka esti ideoiden suorittamisen loppuun asti..
Toi pönttö painoi 3.5kg,minkä sinne lykkäsin paikoilleen.
No nyt peli on ajokuntoinen ja koitetaan taas keretä vähän ajamaankin..Rakennellaan sit taas joskus päässä pyöriviä ajatuksia valmiiksi asti:).
Sivuikkunat tehty 20x20x2 alumiinista ja 2mm pc+alumiini pultti/prikka/muttereilla kiinni.
Pitää pienet pärskeet ulkopuolella...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=223829
Hienoa toimintaa. Ei puutu enään ku alusta;)
Hienoa toimintaa. Ei puutu enään ku alusta;)
Höpö höpö,En vaihtais lehtijousia pois vaikka uhattais hehkuvalla puukolla:D.
MaastoNiko
11.12.2019, 19:29
Onko leimallinen kitkotin?
Onko leimallinen kitkotin?
On kilpien välissä,poislukien renkaat..ne kun sais vielä,niin kävisin maitokaupassa riemastuttamassa kylän virkavallan edustajia:D..
Lamput laittaa ledeiksi,Kun toisinaan on umpiot ollut täynnä kuravettä...
Tuommoiset kiinan ihmeet..hyväksyntöjäkin on ja hinta ei päätä huimannut.
Vilkut/parkitkin näistä löytyy,Mutta niille ei ole sitruunaturpa painanut hyväksyntää?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=225358
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=225359
Suzzukin touhuuminen on jäänyt taka-alalle,Pesin mä sen viimeisen ajokerran jälkeen ja vaihdoin öljyt joka reikään.
-Onneksi ukko upottaa trukin aina johonkin pehmeeseen,niin saa edes ressukka pientä jaloittelua...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=227646
SEN sijaan olen touhunnut tuollaista toimintoa nummelaan:)--->
https://www.facebook.com/Nummelan-kiipeilyverstas-102511354728417/
Jaaha jotain kiireen tynkää ollut olevinaan.
Viime talvena kytkin kiljui ajopäivällä jotain ja otti aika alhaalta vasta. No nyt piti vähän hankalia puita ihan talon vierestä varmuudeksi vinssin avustuksella kaataa. No säädin kytkinvaijjeria vähän tiukemmalle ja hyvin liikkui taas(pahan äänen kera toki, kun kytkintä painoi).
Sain hommat tehtyä ja ajelin talliin, niin vinkaisi viimeisen kerran ja ravisti tiedoksi että loppu tuli jollekkin...
Tipautin laatikon pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238285
No painelaakeri oli vähän huonona. 300tkm ajettu kytkin menisi kyllä vielä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238286
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238287
Kytkin luisti kuitenkin jossain tilanteissa, kun antoi kolmosella kytkin pommia vähän syvemmässä tintassa...Joten tilasin tähän isommalla halkaisijalla olevan vitaran kytkimen. Nyt paikallaan on balenon levy+asetelma. Katotaan käykö suoraan vai joutuuko askartelemaan.
offroadjouni
14.12.2021, 07:53
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238285Siinä on työturvallisuus otettu huomioon - pädi pehmustaa alastulon vaikka laatikko tai remonttimies tippuisi vähän korkeammaltakin! :D
Pädillä oli kiva pötkötellä ja miettiä ulkokauden lukuisia hienoja kiipeily reissuja mitkä tuli tehtyä tänäkin vuonna:).
Mutta asiaan!
Vitaran kytkin tosiaan isompi n.15mm ja paineasetelma myös isommalla jaolla. Olishan ton voinut sorvata ja tehdä uuden reikäpiirin keskityksineen.
Tilasin puolasta 40e g16b grand vitaran vauhtipyörän laiskuuttani.
Tämä on tipan painavampi, joten sitkeyttä tulee samalla alakierroksille.
Sanoisin että toi balenon paine asetelma+levy saattaisi olla tehtävissä 1.3 vauhtipyörään, jos haluaa päivittää kytkimen pitävämpään. Pitäisi olla sellainen vauhtipyörä jossain, niin voi katsoa olisiko mahdollinen...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238388
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238389
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=238390
Löin laatikon nippuun ja vehkeet tulille Harmillisesti vesipumppu tiputteli juorureiästä..No jaksanut alkaa vaihtamaan pumppua, niin vaihdoin samalla tuon rempatun alakerran paikoilleen ja vaihdoin samalla imusarjan missä on pidemmät putket lisäväännön toivossa. Imusarja on jostain etuvedosta, kun siinä ei ole termostaatin lähtöä.
Näppärää tekniikkaa, kun ei tarvii mitään nostureita moottorinvaihdossa yksinäänkään.
Lunta nyt oli tippa, niin kävin viheltelemässä kaikki auraamattomat metsätiet läpi sisäänajona.
Vääntöä on kyllä nyt hyvin. Pienen puolen ykkösellä ei saa konetta tumpattua vaikka seisoo jarrun päällä tyhjäkäynnillä puksuttaen. Raskaampi vauhtipyörä söi kyllä tipan kierrosherkkyyttä, mutta ihan hyvin se kiekuu kyllä vieläkin.
Ohjaussimpukkaan vaihdoin stefan, kun pissi jonkun verran. Laitoin sinne kaksi stefaa päällekkäin vs yksi, kun löytyi matalempia mittojakin. Tässähän on troopperin simpukka...
veijon-esso
08.02.2022, 12:35
Vääntöä on kyllä nyt hyvin. Pienen puolen ykkösellä ei saa konetta tumpattua vaikka seisoo jarrun päällä tyhjäkäynnillä puksuttaen.
Kuulostaa hyvältä, paljonko on kokonaisvälitys lyhyellä ykkösellä?
Kuulostaa hyvältä, paljonko on kokonaisvälitys lyhyellä ykkösellä?
116:1 on tällä hetkellä.