Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.07.2011, 19:39
etsku etsku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.07.11
Sijainti: Heinola
Viestit: 59
Perusasetus

voisko joku kertoa tyhmälle vähän tosta soasta??


kun kaikki puhuvat siitä mutta ite olen alottanut harrastuksen vasta enkä tiedä mitä tarkottanee...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.07.2011, 19:41
etsku etsku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.07.11
Sijainti: Heinola
Viestit: 59
Perusasetus

..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja etsku Näytä viesti
kun kaikki puhuvat siitä mutta ite olen alottanut harrastuksen vasta enkä tiedä mitä tarkottanee...
tuli ehkä väärään osioon tehtyä alotus, mutta ehkä tätä hyväksikäyttäen voisin ruveta projektistani kertomaan
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.07.2011, 19:46
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja etsku Näytä viesti
kun kaikki puhuvat siitä mutta ite olen alottanut harrastuksen vasta enkä tiedä mitä tarkottanee...
tarkottaa akseleiden yläpuolisia lehtijousia.
springs over axle
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.07.2011, 20:15
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Kuten Kraz edellä totesikin, SOA tulee juurikin sanoista spring over axle... Maastureissahan on vanhaseen aikaan lehtijouset olleet liki ainoa jousitusmuoto.. Toki, oli muutamia kierrejousellisia ja jopa vääntösauvajousellisiakin malleja.. Siis vanhaan aikaan, jolloin maasturit olivat vielä maastureita.

Lehtijousitus oli ja on itseasiassa vieläkin varsin etevä akseleiden tuentatyyli. Rakenne on kohtuu yksinkertainen ja sitäkautta varsin kestävä. Jouset tulee asettaa joko siten, että akseli pultataan jousipakan yläpuolelle, kuten mm. Land Cruisereissa, tai siten, että akseli pultataan jousipakan alapuolelle, kuten esimerkiksi Hiluxissa tai Uazissa on tehty. SOAn etuna on mm. maavaran lisääntyminen akseliputken (ei perän) kohdalla.. Lisäksi SOAlla saadaan ehkä jonkin verran paremmat maasto-ominaisuudet, sekä jossain mielessä helpompi korotettavuus, esimerkiksi jenkeissäkin käytetyilla korotuspalikoilla akselin ja jousipakan välissä.. SOAn heikkous on kenties siinä, että se on ehkä jonkinverran heikompi, kuin konstruktio, jossa akseli on lehtipakan yläpuolella..

Itsesiassa maasturi, johon on tehty SOA, on maasto-ominaisuuksiltaan, mikäli jouset on tehty hyvin, varsin maastokelpoinen värkki. Eli aina ei tarvita kierrejousia, jotta saataisin hyvät joustot.

Mielipide-erojakin varmasti löytyy, mutta tää olikin vain mun näkemys aiheesta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.07.2011, 20:40
etsku etsku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.07.11
Sijainti: Heinola
Viestit: 59
Perusasetus

=)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
Kuten Kraz edellä totesikin, SOA tulee juurikin sanoista spring over axle... Maastureissahan on vanhaseen aikaan lehtijouset olleet liki ainoa jousitusmuoto.. Toki, oli muutamia kierrejousellisia ja jopa vääntösauvajousellisiakin malleja.. Siis vanhaan aikaan, jolloin maasturit olivat vielä maastureita.

Lehtijousitus oli ja on itseasiassa vieläkin varsin etevä akseleiden tuentatyyli. Rakenne on kohtuu yksinkertainen ja sitäkautta varsin kestävä. Jouset tulee asettaa joko siten, että akseli pultataan jousipakan yläpuolelle, kuten mm. Land Cruisereissa, tai siten, että akseli pultataan jousipakan alapuolelle, kuten esimerkiksi Hiluxissa tai Uazissa on tehty. SOAn etuna on mm. maavaran lisääntyminen akseliputken (ei perän) kohdalla.. Lisäksi SOAlla saadaan ehkä jonkin verran paremmat maasto-ominaisuudet, sekä jossain mielessä helpompi korotettavuus, esimerkiksi jenkeissäkin käytetyilla korotuspalikoilla akselin ja jousipakan välissä.. SOAn heikkous on kenties siinä, että se on ehkä jonkinverran heikompi, kuin konstruktio, jossa akseli on lehtipakan yläpuolella..

Itsesiassa maasturi, johon on tehty SOA, on maasto-ominaisuuksiltaan, mikäli jouset on tehty hyvin, varsin maastokelpoinen värkki. Eli aina ei tarvita kierrejousia, jotta saataisin hyvät joustot.

Mielipide-erojakin varmasti löytyy, mutta tää olikin vain mun näkemys aiheesta.
No nyt selkis kiitoksia!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.07.2011, 09:48
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Tuosta SOA:sta käytetään myös lyhennettä SPOA. Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa ja kuvia.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.07.2011, 16:24
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Tuosta SOA:sta käytetään myös lyhennettä SPOA. Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa ja kuvia.
Juu ei muuta kuin kuukkelin kuvahakuun soa :-)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
osko joku venäjän kieltä,tulkki apua vähän? tonnisata Tekniikka & Jutustelu 6 28.02.2009 23:30
HJ:n soasta, kannattaako... Vihavainen Tekniikka & Jutustelu 6 06.02.2009 14:20
muutM kyssäri bj:n soasta. tjl Tekniikka & Jutustelu 12 19.05.2008 10:15
tosta soa:sta petri.s Tekniikka & Jutustelu 0 21.07.2007 21:06
voisko joku lapland trophysta varmentaa??? Tapahtumat 4 05.10.2005 12:53


Sivu luotu: 16:56 (GMT +2).