Kuten Kraz edellä totesikin, SOA tulee juurikin sanoista spring over axle... Maastureissahan on vanhaseen aikaan lehtijouset olleet liki ainoa jousitusmuoto.. Toki, oli muutamia kierrejousellisia ja jopa vääntösauvajousellisiakin malleja.. Siis vanhaan aikaan, jolloin maasturit olivat vielä maastureita.
Lehtijousitus oli ja on itseasiassa vieläkin varsin etevä akseleiden tuentatyyli. Rakenne on kohtuu yksinkertainen ja sitäkautta varsin kestävä. Jouset tulee asettaa joko siten, että akseli pultataan jousipakan yläpuolelle, kuten mm. Land Cruisereissa, tai siten, että akseli pultataan jousipakan alapuolelle, kuten esimerkiksi Hiluxissa tai Uazissa on tehty. SOAn etuna on mm. maavaran lisääntyminen akseliputken (ei perän) kohdalla.. Lisäksi SOAlla saadaan ehkä jonkin verran paremmat maasto-ominaisuudet, sekä jossain mielessä helpompi korotettavuus, esimerkiksi jenkeissäkin käytetyilla korotuspalikoilla akselin ja jousipakan välissä.. SOAn heikkous on kenties siinä, että se on ehkä jonkinverran heikompi, kuin konstruktio, jossa akseli on lehtipakan yläpuolella..
Itsesiassa maasturi, johon on tehty SOA, on maasto-ominaisuuksiltaan, mikäli jouset on tehty hyvin, varsin maastokelpoinen värkki. Eli aina ei tarvita kierrejousia, jotta saataisin hyvät joustot.
Mielipide-erojakin varmasti löytyy, mutta tää olikin vain mun näkemys aiheesta.
|