![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() SJ410 kaasuttimestaPikkulohkon suikka toimii OK mutta pienillä kierroksilla on aavistuksen tehonpuutetta. Moottorin ollessa lämmin alle 2500 rpm (korvakuulolla arvioituna, kieppimittari rikki) ryypyn vetäminen päälle kiihdytyksessä hiukan parantaa vääntöä. Isommilla kierroksilla moottori käy ja kukkuu hyvin eikä ryypystä ole apuja. Eli oliskohan seos vähän pienellä ? Muuten kone on peruskorjattu ja sytytys kunnossa ja säädöissään. Autossa on suorasytytys. Kaikki letkut ja liittimet tarkistin eilen. Ilmavuotoja en havainnut, mutta voihan niitäkin jossain olla. Niin ja kaasari on peruskorjattu pari vuotta sitten. Tyhmä kysymys: kumpaan suuntaan sitä kaasarin päällä olevaa seosruuvia pitää kääntää, jotta seos menee rikkaalle ? Voisko tohon olla jotain muuta syytä ? Kysymys ei ole mistään isosta tehonpuutteesta mutta olishan ne kaikki 45 hp kiva olla kotona.
__________________
Tumpula Racing Team |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Aukipäin rikastuu. Onko huohotin systeemi alkuperäinen? jos niin on venakopassa pcv tai pvc venttiili josta on kuula hajalla, uusia saa kai suzukikaupasta. Sen voi koittaa vaikka laittamalla lukkopihdit siihen letkuun jos kulku paranee niin venttiili on rikki. nimimerkki juudenin suikka korjattiin laittamalla aaa paristo katkaistuun letkuun. Eli ei välttämättä tarvii uusia sitä venttiiliä. t ap-1 nyypinä
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pitää koittaa seosta säätää pikkuisen rikkaammalle. Kuinkahan paljon sitä "ruuvia" voisi huoletta avata ?
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Koita ny vaikka 1 kierros, on aika tihee jenka siinä ruuvissa. Seos mittari olis hyvä, siis sellanen kun katsastusmiehillä tai korjaamoilla.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
itelle vastaavia onkelmia, kaasarina uusi weber, tarvinee viedä auto kanssa korjaamolle missä säätäisivät mittarin avulla.
Alakierroksilla tukehtuu eikä jaksa oikein mennä, mutta kun saa kevyellä pumppailulla kierrokset ylös niin rupee pelaan ok. Toki vois koittaa laittaa ruuvia kierroksen auki ja kiinni päin ja kattoa mikä on ero.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
410 on todella tarkka katkojan kärkivälistä, kuten jo tiesitkin. Tuplatarkasta kuitenkin vielä kosketuskulma mittarilla, useammin sieltä saa ne hukkuneet orit kiinni kuin kaasaripuolelta
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta kokeillaan kumpaakin ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta joo, 410:n kaasariin on ainakin takavuosina ollut saatavissa korjaussarjaa. Mukana ei valitettavasti ollut mitään apua väljistyneelle läppäakselille mutta muuten jeesesi paljon ja tuolta sarjan ostin http://www.teloos.fi/company/autohuo...6006149940.htm |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Näinhän se vähän on. Aikanaan autossa oli sitkeitä ongelmia käymisen kanssa ja tuo Bill Gates härveli kyllä muutti autoa ihan pirusti positiiviseen suuntaan. Onhan se pienoinen riski mutta ihme ja kumma systeemi on toiminut 99,99% luotettavasti. Aikanaan oli ajatus rakentaa myös polttoaineen ruiskutus saman boksin taakse mutta eipä ole saanut sitä aikaiseksi. Ehkä sitten joskus....
__________________
Tumpula Racing Team |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kaasarin korjaussarjaa saa vieläkin Kaasutin Expertiltä. Nimim. 3kk ajeltu uudistetulla kaasarilla, ja kyllä se aivan älyttömästi muutti auton luonnetta ärhäkämpään suuntaan.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Pientä päivitystä tähän. Niin yksinkertainen toimenpide kun seoksen säätäminen rikkaammalle paransi tilannetta aikas paljon. Ja pitää aina muistaa, että kyseessä on kuitenkin pikkulohkon suikka. Sitä helposti vertaa suikkaa käyttikseen, jossa vääntöä on monta kertaa enempi.
__________________
Tumpula Racing Team |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Pientä viilausta vielä tämän asian kanssa. Tuli ajeltua autolla metsässä ja seos oli siihen tarkoitukseen liian rikkaalla. Meinasi auto hetkittäin tukehtua bensaan ja mikäli moottori sammui, sai sahata käyntiin tavallista kauemmin. Ilmeisesti kasteli jo tulppia.
Ajojen jälkeen seosta ruuvattu laihemmalle puoli kierrosta.
__________________
Tumpula Racing Team |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Jatketaan samaa juttua vähän toiselta kantilta.
Eilen aamulla koitin normaalisti päräyttää auton käyntiin. Pirssi oli seissyt parisen viikkoa lämpimässä tallissa ja oli ajettu sinne ihan normikunnossa. Ei meinannut millään lähteä käyntiin, ei edes luvannut. Kipinää tuli tulpille hyvin, eli vika bensapuolella. Lopulta akun jo liki hyytyessä auto suostui käynnistymään. Lämpimänä kävi suhteellisen hyvin, ehkä vähän "röpötti". Kulmassa toimi hetkittäin kuin unelma mutta joskus vaati kierroksia toimiakseen. Ja auton kallistuessa tuppasi joskus (siis ei aina ?) sammumaan. Jos sammui, niin vaati aikamoisen pyörityksen jotta lähti käyntiin. Ilmeisesti ei saa tarpeeksi pensaa, vai saako liikaa ? Mites tuo kallistumisen aiheuttama sammuminen, mistä se voisi johtua ? Tuo kaasarihan on aika simppeli laitos, voisko koho olla jumissa ? Tai kenties bensapumppu on tullut tiensä päähän ? Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tähänkin löytyi selitys autoa katsastettaessa. Saastepäästöjä mitattaessa CO-pitoisuus hipoi kymmentä, mikä on huima lukema. Katsastaja antoi luvan säätää seosta ja aika monta kierrosta meni säätöruuvi tiukemmalle, lopulta pitoisuus kolmen kohdilla.
Tuota seosruuvia olen siis aikaisemmin vähän avannut mutta en todellakaan noin paljoa. Olisko ruuvi itsekseen auennut tärinästä ? Joka tapauksessa nyt kone käy taas normaalisti. Tein siihen säätöruuvin päähän merkin, josta pystyy katsomaan onko auennut ajossa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Niinno olihan siellä venttiili. Hyvin kulki ilma molempiin suuntiin. Tulppasin. Viimeksi muokannut sepi : 04.12.2011 22:19 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzukin kaasuttimesta | Suzu-ukko | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 03.02.2008 15:54 |
M: SJ410 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 06.08.2006 22:42 | |
Sj410/413? | jallu80 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.01.2006 20:56 |
M:SJ410-85 | Suizaman | O/M/V Muut | 0 | 25.07.2005 14:35 |
M:SJ410 AVO | O/M/V Muut | 0 | 25.08.2003 08:10 |