Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.02.2005, 21:52
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

HUOMIO!!!


Jos satutte omistamaan (2autona) vw 1.9td moottorilla ja vgr portilla varustetun vaunun ja siinä on viihdytty yli 170000km, niin suosittelen imusarjan irroitusta. Moottorivaurio on kohtuu varma, kun sieltä löydetyt nanopartikkelit saavat jalat alleen. Oireita ei välttämättä huomaa, kunnes..... Itse irroitin hieman viritys mielessä kuulapuhallusta suunitellen ja ........... sarja täynnä!
tavaraa. slck#205

blääh

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.02.2005, 22:01
Tikru75 Tikru75 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.05
Sijainti: Kajaani, Finland.
Viestit: 486
Perusasetus

minkävuotisissa volkkareissa on sellainen vgr portti?

Tie on kaikkialla missä rengas ottaa maahan...! GD 300
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.02.2005, 22:20
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

ei kovin tarkkaa tietoo kun vasta huomenna. ainakin 94,95,96,97

blääh
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.02.2005, 22:28
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

eli ainakin näissä wähäpäästöisissä.lukee otteessa

blääh
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.02.2005, 23:44
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote: vgr portilla
Ilmeisesti tarkoitetaan EGR-venttiiliä, siis pakokaasujen takaisinkierrätystä. Tämä EGR on ongelma kaikissa dieselautoissa, joissa se on.

j.h

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.02.2005, 23:55
tomikoo:n Avatar
tomikoo tomikoo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 06.02.04
Sijainti: mäntsälä, hautjärvi
Viestit: 1.846
Perusasetus

Koittakaapa tulpata EGR:stä pääsy imusarjaan,vaikuttaa vääntöön jonkin verran,mutta lisää polttoaineen kulutusta vastaavasti.

-pieru,se tulee perseestä-
-miksi miksi,no miksei-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.02.2005, 09:03
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Mikä pirun idea on työntää kerran jo poltettua ilmaa takasin koneelle ja sitten väittää, että tämä on jotenki ympäristöystävällisempi?
Siis en ole vielä sisäistänyt näitä maailamnlopun kierrätys sydeemejä.

Joku joskus tuumaili, että niillä saadaan "huijattua" pakokaasupäästöjä mittaustilanteessa mutta muuta virkaa niille ei olisi.

Omasta pensa datsunista (vai olikohan se nissan) tulppasin sen EGR venttiilin ohjauksen.
Tuntui, että vähän olisi se ruohonleikkurin moottori piristynyt.
Kulutus ei ainakaan noussut.

Onkos muuten tietoa löytyykö 2.4 dsl vapari transporterista (-98) moinen viritelmä?

- jm

KoMk ry. Off Road Team
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.02.2005, 13:06
harri4x4 harri4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.04
Sijainti: virrat, .
Viestit: 95
Perusasetus

Tervehdya, ei oo 2.4d AAB AJA koneissa egr venaa, se löytyy lähinnä td/ tdi koneista. Selevähän se on jos öljysumun sekaaan lasketaan nokee ni tarttuuhan se, helpo poistaa pelistä tukkimalla alipainerasiaan tuleva putki laakerikuulalla n.5-6mm kooltaan, ja putki paikalleen niin ei katsastus setä oo pahalla päällä. Ei vaikuta savutestiin, kulutuksesta en tiedä mut en usko et vaikuttais.
t.harri

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.02.2005, 13:14
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.318
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mikä pirun idea on työntää kerran jo poltettua ilmaa takasin koneelle ja sitten väittää, että tämä on jotenki ympäristöystävällisempi?
Idea on muistaakseni ainakin dieselissä laskea palolämpötilaa sylinterissä ja sitä kautta vähentää typen oksidien syntymistä. Ahtamalla eli ilmaylimäärällä ja ruskutustekniikan parantamisella hoituu hiukkaspäästöjen vähentäminen.

Homma on toteutettu yleensä niin, että EGR aukeaa ja päästää pakokaasuja imupuolelle vain kun ajetaan tasakaasulla osateholla ja kun kone on lämmin. Venttiili on kiinni kylmäkäynnin aikana ja kaasua painettaessa sen pitäisi sulkeutua. Koska se putki tulee ahtimelta tai pakoputkesta, vaikuttaa pakopuolen vastapaine siihen, miten paljon tavaraa jaksetaan painaa ahtopainetta vastaan. Ilmaylimäärällä käyvän dieselin teho ei laske (kuin korkeintaan marginaalisesti) ja hiukkaspäästöt ei lisäänny EGR:n vuoksi, koska happea on osakaasulla ajettaessa kuitenkin tarpeeksi ruiskutetun polttoaineen polttamiseksi.

EGR lisää koneen nokisuutta ja kun öljy pesee sitä nokea sylintereistä mukaansa, on EGR:llä varustettujen nokivasaroiden moottoriöljyn laatuvaatimus yleensä korkeampi kuin ilman EGR:ää olevien - öljyn pitää pystyä pesemään ja sitomaan itseensä enemmän nokea kuin ennen ilman, että muut ominaisuudet heikkenevät.

Omassa ruohikkokiiturissa EGR on helppo kytkeä pois ottamalla yksi johtoliitin irti alipeine-magneettiventtiilistä, jolloin EGR-venttiiliä avaava alipainekello ei saa käyttövoimaa. Mitään kierrosten nousuherkkyyseroa ei perstuntumalla havaitse, olipa se kytketty tai irti. EGR sulkeutuu kyllä ihan heti, jos kaasua vähänkin painaa ja aukeaa, kun pumpun säätöakseli on ollut pari sekuntia samassa asennossa. Akselissa on potentiometri tms. anturi, joka kertoo älylaatikolle tapahtumista.

Täytynee jättää se venttiiliä ohjaava johto irti jos noin pahasti menee paikat tukkoon...


Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.02.2005, 14:19
harri4x4 harri4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.04
Sijainti: virrat, .
Viestit: 95
Perusasetus

Joo mut kaikissa ei kannata ottaa sähköpiuhaa irti tulee vikoja muistiin. Sit voi tehdä umpitiivisteen egrn ja pakosarjan väliin.
t harri

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.02.2005, 15:03
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

Joo totesin itsekin ton kuula letkuun parannuksen. Kävin jälleenmyyjällä tiedustelemassa tätä hauskuutta ja heille se oli kuulemma uusi asia. Eivät osanneet sanoa kuka on korvausvastuussa jos/kun motti leviää. Antoivat maahantuojan numeron ja sieltä sanottiin että jälleenmyyjän olisi pitänyt osata vastata.....No pallo maahantuojalla ja siellä nyt pohditaan mikä on koneen käyttöikä jos ei sarjaa putsata. Ilmoittavat kun tietävät. Heidän tiedon mukaan on mennyt muttereitakin läpi rikkomatta suuremmin paikkoja !heh! No tais olla huono päivä pojalla. Bertassa ei tuota paskansyöttö porttia onneksi ole eikä tule.

blääh
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.02.2005, 16:10
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.318
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Joo mut kaikissa ei kannata ottaa sähköpiuhaa irti tulee vikoja muistiin. Sit voi tehdä umpitiivisteen egrn ja pakosarjan väliin.
Aivan, näinhän se on. Hyvä huomio. Onneksi omassa turbodiisseli-kulkupelissä ei muistia ole kuin kuskin korvien välissä ja sekin on jo huononpuoleinen. Viimeksi kun vapaasti hörhöttävä vanhempi diisseli oli tulilla, tuli vuotavasta putkesta kabiini täyteen suutinvikaisen koneen savua. Oli aika ekologinen EGR (Estää Gurvailut ja Ruisailut).


Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.02.2005, 21:49
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

No niin, nyt imusarja ja mutkat puhallettu ja pientä kulkuhalujen paranemista on havaittavissa, vaikka olihan siinä vähäsen mutterin pyörittelyn tuntua. Vaikutti ainakin ahtamiseen. Alkaa nyt noin 200-300rpm aikaisemmin ja voihan tolla nyt päästä varaosakaupoille useammin.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sotahullut huomio! Rausku4x4 Chit-Chat 10 09.04.2007 08:08
MMC huomio -MAKE- Tapahtumat 5 06.01.2007 21:01
HJ omistajat huomio! Vihavainen Chit-Chat 1 31.05.2006 20:24
Gaz 66 Tietäjät huomio. Mikki10 Tekniikka & Jutustelu 8 23.04.2006 19:47
Huomio, tietokonemaisterit! Tapahtumat 1 30.05.2005 18:57


Sivu luotu: 02:55 (GMT +2).