Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HUOMIO!!! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8194)

kristian 03.02.2005 21:52

HUOMIO!!!
 
Jos satutte omistamaan (2autona) vw 1.9td moottorilla ja vgr portilla varustetun vaunun ja siinä on viihdytty yli 170000km, niin suosittelen imusarjan irroitusta. Moottorivaurio on kohtuu varma, kun sieltä löydetyt nanopartikkelit saavat jalat alleen. Oireita ei välttämättä huomaa, kunnes..... Itse irroitin hieman viritys mielessä kuulapuhallusta suunitellen ja ........... sarja täynnä!
tavaraa. slck#205

blääh

Tikru75 03.02.2005 22:01

minkävuotisissa volkkareissa on sellainen vgr portti?

Tie on kaikkialla missä rengas ottaa maahan...! GD 300

kristian 03.02.2005 22:20

ei kovin tarkkaa tietoo kun vasta huomenna. ainakin 94,95,96,97

blääh

kristian 03.02.2005 22:28

eli ainakin näissä wähäpäästöisissä.lukee otteessa

blääh

03.02.2005 23:44

Lainaus:

quote: vgr portilla
Ilmeisesti tarkoitetaan EGR-venttiiliä, siis pakokaasujen takaisinkierrätystä. Tämä EGR on ongelma kaikissa dieselautoissa, joissa se on.

j.h

Note! This message was posted anonymously!

tomikoo 03.02.2005 23:55

Koittakaapa tulpata EGR:stä pääsy imusarjaan,vaikuttaa vääntöön jonkin verran,mutta lisää polttoaineen kulutusta vastaavasti.

-pieru,se tulee perseestä-
-miksi miksi,no miksei-

Eskimo 04.02.2005 09:03

Mikä pirun idea on työntää kerran jo poltettua ilmaa takasin koneelle ja sitten väittää, että tämä on jotenki ympäristöystävällisempi?
Siis en ole vielä sisäistänyt näitä maailamnlopun kierrätys sydeemejä.

Joku joskus tuumaili, että niillä saadaan "huijattua" pakokaasupäästöjä mittaustilanteessa mutta muuta virkaa niille ei olisi.

Omasta pensa datsunista (vai olikohan se nissan) tulppasin sen EGR venttiilin ohjauksen.
Tuntui, että vähän olisi se ruohonleikkurin moottori piristynyt.
Kulutus ei ainakaan noussut.

Onkos muuten tietoa löytyykö 2.4 dsl vapari transporterista (-98) moinen viritelmä?

- jm

KoMk ry. Off Road Team

harri4x4 04.02.2005 13:06

Tervehdya, ei oo 2.4d AAB AJA koneissa egr venaa, se löytyy lähinnä td/ tdi koneista. Selevähän se on jos öljysumun sekaaan lasketaan nokee ni tarttuuhan se, helpo poistaa pelistä tukkimalla alipainerasiaan tuleva putki laakerikuulalla n.5-6mm kooltaan, ja putki paikalleen niin ei katsastus setä oo pahalla päällä. Ei vaikuta savutestiin, kulutuksesta en tiedä mut en usko et vaikuttais.
t.harri


JiiPee 04.02.2005 13:14

Lainaus:

quote:
Mikä pirun idea on työntää kerran jo poltettua ilmaa takasin koneelle ja sitten väittää, että tämä on jotenki ympäristöystävällisempi?
Idea on muistaakseni ainakin dieselissä laskea palolämpötilaa sylinterissä ja sitä kautta vähentää typen oksidien syntymistä. Ahtamalla eli ilmaylimäärällä ja ruskutustekniikan parantamisella hoituu hiukkaspäästöjen vähentäminen.

Homma on toteutettu yleensä niin, että EGR aukeaa ja päästää pakokaasuja imupuolelle vain kun ajetaan tasakaasulla osateholla ja kun kone on lämmin. Venttiili on kiinni kylmäkäynnin aikana ja kaasua painettaessa sen pitäisi sulkeutua. Koska se putki tulee ahtimelta tai pakoputkesta, vaikuttaa pakopuolen vastapaine siihen, miten paljon tavaraa jaksetaan painaa ahtopainetta vastaan. Ilmaylimäärällä käyvän dieselin teho ei laske (kuin korkeintaan marginaalisesti) ja hiukkaspäästöt ei lisäänny EGR:n vuoksi, koska happea on osakaasulla ajettaessa kuitenkin tarpeeksi ruiskutetun polttoaineen polttamiseksi.

EGR lisää koneen nokisuutta ja kun öljy pesee sitä nokea sylintereistä mukaansa, on EGR:llä varustettujen nokivasaroiden moottoriöljyn laatuvaatimus yleensä korkeampi kuin ilman EGR:ää olevien - öljyn pitää pystyä pesemään ja sitomaan itseensä enemmän nokea kuin ennen ilman, että muut ominaisuudet heikkenevät.

Omassa ruohikkokiiturissa EGR on helppo kytkeä pois ottamalla yksi johtoliitin irti alipeine-magneettiventtiilistä, jolloin EGR-venttiiliä avaava alipainekello ei saa käyttövoimaa. Mitään kierrosten nousuherkkyyseroa ei perstuntumalla havaitse, olipa se kytketty tai irti. EGR sulkeutuu kyllä ihan heti, jos kaasua vähänkin painaa ja aukeaa, kun pumpun säätöakseli on ollut pari sekuntia samassa asennossa. Akselissa on potentiometri tms. anturi, joka kertoo älylaatikolle tapahtumista.

Täytynee jättää se venttiiliä ohjaava johto irti jos noin pahasti menee paikat tukkoon...



harri4x4 04.02.2005 14:19

Joo mut kaikissa ei kannata ottaa sähköpiuhaa irti tulee vikoja muistiin. Sit voi tehdä umpitiivisteen egrn ja pakosarjan väliin.
t harri


kristian 04.02.2005 15:03

Joo totesin itsekin ton kuula letkuun parannuksen. Kävin jälleenmyyjällä tiedustelemassa tätä hauskuutta ja heille se oli kuulemma uusi asia. Eivät osanneet sanoa kuka on korvausvastuussa jos/kun motti leviää. Antoivat maahantuojan numeron ja sieltä sanottiin että jälleenmyyjän olisi pitänyt osata vastata.....No pallo maahantuojalla ja siellä nyt pohditaan mikä on koneen käyttöikä jos ei sarjaa putsata. Ilmoittavat kun tietävät. Heidän tiedon mukaan on mennyt muttereitakin läpi rikkomatta suuremmin paikkoja !heh! No tais olla huono päivä pojalla. Bertassa ei tuota paskansyöttö porttia onneksi ole eikä tule.

blääh

JiiPee 04.02.2005 16:10

Lainaus:

quote:
Joo mut kaikissa ei kannata ottaa sähköpiuhaa irti tulee vikoja muistiin. Sit voi tehdä umpitiivisteen egrn ja pakosarjan väliin.
Aivan, näinhän se on. Hyvä huomio. Onneksi omassa turbodiisseli-kulkupelissä ei muistia ole kuin kuskin korvien välissä ja sekin on jo huononpuoleinen. Viimeksi kun vapaasti hörhöttävä vanhempi diisseli oli tulilla, tuli vuotavasta putkesta kabiini täyteen suutinvikaisen koneen savua. Oli aika ekologinen EGR (Estää Gurvailut ja Ruisailut).



kristian 09.02.2005 21:49

No niin, nyt imusarja ja mutkat puhallettu ja pientä kulkuhalujen paranemista on havaittavissa, vaikka olihan siinä vähäsen mutterin pyörittelyn tuntua. Vaikutti ainakin ahtamiseen. Alkaa nyt noin 200-300rpm aikaisemmin ja voihan tolla nyt päästä varaosakaupoille useammin.



Sivu luotu: 23:46 (GMT +2).