Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.10.2010, 19:36
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Starttiapuja hitsikoneesta


Pakko raportoida kun meni niinkuin elokuvissa Åkermanin startti aamulla.

Koneessa akut tyhjänä eikä kunnon akkuja lähellä. Ei edes yrittänyt startata.

Kaveri kuittasi, että kai sulla hitsikone tontilla ja olihan se.
Akkukaapeleilla invertteri kiinni koneeseen. Puikko-osa plussaan ja maa runkoon.
Jännitemittari kaveriksi monitoroimaan akkujen jännitettä.

Hitsikoneen virran säädöllä esiladattiin akut 28-32V jännitteellä about 10 minuuttia. Virran säätö on tosi tarkkaa. Hyppää jännite nopeaan vaarallisen korkeaksi. Kokoajan pitää säätää.
Hitsikoneen lepojännite on kuitenkin luokkaa 60V.

Kun akuissa sen verta voimaa, että solenoidi jaksoi kytkeä startin tulille niin virrat kaakkoon invertteristä ja kone tulille niinkin ei mitään.
Jännite pysyi noin 24 voltissa startin aikana.

Jännitemittari on ihan pakollinen tässä hommassa. Muuten tulee akut silmille.

__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.10.2010, 19:43
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

samanlaisia hurjia tarinoita kuullut myös, kuinka käynnistetään vanaja puikkokoneella, ja ilman mitää jänniemittareita
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.10.2010, 19:48
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Joskus aikaa sitten isäukko lataili isoja koneen akkuja vanhalla Kempin suuntaajalla pikkuvirralla eikä ne siitä halkeilleet. Tuo käynnistys oli kyllä ihan uutta...pitää joskus muistaa (tosin on hj että saa myös 24v). Töissä katsoivat hoomoilasena kun ekan kerran näkivät kuinka kuorma-auton rengas nousee vanteelle pilotilla
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com

Viimeksi muokannut Yölento : 20.10.2010 19:50
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.10.2010, 19:54
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Naapurin vanha majori on kanssa lyöty tulille Hakaksen isolla tasurilla, kun ei muuta keksitty. Akussa oli vähän paukkuja, muttei ihan jaksanu kunnolla pyörittää, niin maakäpälä startin johtoon ja puikolla runkoon pikku hippaus. (Majorissa oli päinvastaset sähköt, plussa rungossa)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.10.2010, 19:58
jakenbj jakenbj ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 10.04.03
Sijainti: Tupos
Viestit: 2.132
Perusasetus

Kempin Tylarcilla pistettiin Norjassa pakkasaamuna scania tulille.Eikä ollu mittareita...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.10.2010, 20:04
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Kyllä siinä varmaan tieto lisää tuskaa mutta rajuja jännitteitä sinne saa akuille ilman mittareita.

Tuossa mun invertterissä on 10-160A virta-alue nupissa ja jännite oli sen 28-32 V 10-30A virralla. Siitä kun nosti niin jännite kiipeili pahimmillaan 50 voltissa.
Maa oli tosiaan rungossa ja kun virtaa meni liikaa niin päävirtakytkimestä alkoi tulla käyttösavua pihalle.
Poltti vissiin rasvoja pinnoilta
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.10.2010, 20:07
geedee240 geedee240 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.07.10
Sijainti: Lieksa,
Viestit: 69
Perusasetus

Kuollut Hiivatti (iveco) pakkasyön jälkeen, ei etes merkkivalot syttynyt. 80-120 ampeeria suoraan vanhalla kempin muuntajalla virtaa tyhjiin akkuihin.. ja lähti melkein kuin palmun alta käyntiin. Edellyttää muuten että kaveri on avainta kääntämässä samalla hetkellä kun virtaa tumppaa akuille
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.10.2010, 20:11
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Joskus pikku nööseinä kaverin kans koitettiin ladata fiat 127 akkua ja pyörittää starttia halpis muuntajalla. Jännä homma ettei mitään tapahtunu.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.10.2010, 20:25
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Junnuina ladattiin rannekellonpattereita auton akusta. Se se vasta oli tarkkaa puuhaa
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.10.2010, 21:19
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Loppina kans laitettiin virtaa hakas + mikistä voimaa akkuihin. Eipä enään tohtisi tuallaista tehä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.10.2010, 21:52
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Itse olen vierestä seurannut kuinka lyödään puikkokoneella pyöräkone käyntiin,maa runkoon,kone isolle ja suoraan isketään puikolla startin napaan,pyörii kohtuu vihaisesti mutta saa olla tarkkana ettei riko starttia. Jotenkin tuntuu että jäis itseltä kokeilematta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.10.2010, 19:51
kunevis kunevis ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.07
Sijainti: Ahlainen
Viestit: 39
Perusasetus

On kans jokusen kerran tullu 8011 zetori käynnistettyä puikko inventterillä
eikä oo akku sitä moittinu
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.10.2010, 20:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jos olisi kysytty niin olisin väittänyt ettei invertteristä ole startti avuksi,mutta ilmeisesti on.

Joskus omalla kokeilin niin silloin se ei ainakaan onnistunut,liekkö sitten liian vähän virtaa....
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.10.2010, 00:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pitää tietää mitä tekee!


Itselläni -80 luvun Kemppi mig, ja siinä jo alunperin nuo lataus yms. mahdollisuudet, muistaakseni suuruusluokkaa
70A 12v....

Nuo kommentit muuntajalla apuvirtaa... kannattaa jättää kokeilematta, sillä laturi (ja muu elektroniikka)
kärähtää, akkuhan oli jo paska.

Kuten jo aiemmin todettiin, mig:llä voi ladata akkuja (ja antaa apuvirtaa) koska mig on vakiojännite (dc) lähde.
puikkokoneet ovat vakiovirta lähteitä.
Ts. dc puikkokoneet työntää haluttua virtaa, jännite vaihtelee tarpeen mukaan -> kun akku täyttyy, niin jännite nousee "taivaisiin" -> elektroniikka kärähtää, ja akkuhan oli jo paska

Jopa nuo kaupan "startterit-" antaa semmoista jännitettä että nuo "sähkö-"autot heittää lukikan nurkkaan!!!!

-> itselläni C-tek 7000 ? merkkinen 7 amppeerin akkulaturi, ja se maksaa 4x niin paljon kun tuplasti riskimmät
halpakaupan laturi!
Ja alko vituttaan oikein urakalla kun ostin tuon c-tekin!; Miksi on pitänyt kärsiä noita halpoja paskoja

Noista start boost:sta epävirallinen "ennätys" lienee ML mersulla, remppa makso huhupuheiden muka tosi paljon
kilo euroja.

-> Jos "sähköauto", niin taksi, hinuri ja korjaamo voi olla tosi halpa vaihtoehto.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.10.2010, 08:32
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itselläni -80 luvun Kemppi mig, ja siinä jo alunperin nuo lataus yms. mahdollisuudet, muistaakseni suuruusluokkaa
70A 12v....

Nuo kommentit muuntajalla apuvirtaa... kannattaa jättää kokeilematta, sillä laturi (ja muu elektroniikka)
kärähtää, akkuhan oli jo paska.

Kuten jo aiemmin todettiin, mig:llä voi ladata akkuja (ja antaa apuvirtaa) koska mig on vakiojännite (dc) lähde.
puikkokoneet ovat vakiovirta lähteitä.
Ts. dc puikkokoneet työntää haluttua virtaa, jännite vaihtelee tarpeen mukaan -> kun akku täyttyy, niin jännite nousee "taivaisiin" -> elektroniikka kärähtää, ja akkuhan oli jo paska

Jopa nuo kaupan "startterit-" antaa semmoista jännitettä että nuo "sähkö-"autot heittää lukikan nurkkaan!!!!

-> itselläni C-tek 7000 ? merkkinen 7 amppeerin akkulaturi, ja se maksaa 4x niin paljon kun tuplasti riskimmät
halpakaupan laturi!
Ja alko vituttaan oikein urakalla kun ostin tuon c-tekin!; Miksi on pitänyt kärsiä noita halpoja paskoja

Noista start boost:sta epävirallinen "ennätys" lienee ML mersulla, remppa makso huhupuheiden muka tosi paljon
kilo euroja.

-> Jos "sähköauto", niin taksi, hinuri ja korjaamo voi olla tosi halpa vaihtoehto.
Just näin eli muuntajahan on muuntaja niinkuin jokainen peruskoulun käynyt tietää, muuntaja on vaihtovirta laite,ja tasasuuntaaja on tasasuuntaaja eli antaa tasavirtaa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.10.2010, 17:39
pahapaimen:n Avatar
pahapaimen pahapaimen ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.11.09
Sijainti: Hamina
Viestit: 562
Perusasetus

Mikillä lähtee diesel mersukin lumihangesta käyntiin, eikä tartte hehkuttaa
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 22.10.2010, 19:43
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Wanhassa wara barembi.


Ei kauheesti ujostuttais tota kokeilla mihinkään
tikapuuhermostoiseen vanhukseen. Korkeintaan
soittimen sulake irti ennen operaatiota.
Noi modernit Mersut sen sijaan on jo aikaa sitten
ryövänny "pimeyden ruhtinaan" arvonimen ittelleen.
Ei ne tartte mitään boostereita sen aikaansaamiseen.
Miks kukaan sellasesta haluaa maksaa mitä ne maksaa
on jotain ihan käsittämätöntä. On nimittäin jo suvun
pahin mesefanaatikkokin nähny päivänvaloa kun äijän
syömähammas(taksikuski) oli ekasta vuodesta
3 kuukautta pajalla nimenomaan sähkövikojen takia.
Aika salettiin viimeinen johtotähti tossa osoitteessa...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.10.2010, 21:07
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ei kauheesti ujostuttais tota kokeilla mihinkään
tikapuuhermostoiseen vanhukseen. Korkeintaan
soittimen sulake irti ennen operaatiota.
Noi modernit Mersut sen sijaan on jo aikaa sitten
ryövänny "pimeyden ruhtinaan" arvonimen ittelleen.
Ei ne tartte mitään boostereita sen aikaansaamiseen.
Miks kukaan sellasesta haluaa maksaa mitä ne maksaa
on jotain ihan käsittämätöntä. On nimittäin jo suvun
pahin mesefanaatikkokin nähny päivänvaloa kun äijän
syömähammas(taksikuski) oli ekasta vuodesta
3 kuukautta pajalla nimenomaan sähkövikojen takia.
Aika salettiin viimeinen johtotähti tossa osoitteessa...
Aamen...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.10.2010, 21:44
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ei kauheesti ujostuttais tota kokeilla mihinkään
tikapuuhermostoiseen vanhukseen. Korkeintaan
soittimen sulake irti ennen operaatiota.
Noi modernit Mersut sen sijaan on jo aikaa sitten
ryövänny "pimeyden ruhtinaan" arvonimen ittelleen.
Ei ne tartte mitään boostereita sen aikaansaamiseen.
Miks kukaan sellasesta haluaa maksaa mitä ne maksaa
on jotain ihan käsittämätöntä. On nimittäin jo suvun
pahin mesefanaatikkokin nähny päivänvaloa kun äijän
syömähammas(taksikuski) oli ekasta vuodesta
3 kuukautta pajalla nimenomaan sähkövikojen takia.
Aika salettiin viimeinen johtotähti tossa osoitteessa...
Painavaa asiatietoa nyybillä...

Se on kyllä kun yhellä onnettomalla hajoo auto niin kaikki 10 miljoonaa ennen sitä valmistettua on sen perusteella ihan hanurista...
Niin se miksi kommentoin on se kun mulla on ollut 2001 lähtien kolme uudehkoa tähtinokkaa ja ainoa järkyttävä sähkövika oli siinä ensimmäisessä kun meni jarruvalokytkin rikki polkimen alta.
On ne kyllä huonoa laatua...
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.10.2010, 23:48
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Nih,ihan romuja kun jo puoleen miljoonaan kilometriin menee osia rikki...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 23.10.2010, 08:08
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Niinku ekassa kirjotin oli jännitemittarilla ratkaiseva osuus ettei mitään mennyt rikki.
Sillä saa säädettyä virran kohdalleen ettei pääse jännite nousemaan liikaa.

Kerran kun sääti esim. 28 volttiin ja jos ei koskenut virtahanikkaan niin puolen minuutin päästä jännite oli jo reilusti yli 30 volttia. Sen verta nopsaan akut latautui.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:27 (GMT +2).