Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.10.2010, 16:23
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

20tkm ja peräöljyt mustana? (Dana 35, kitka)


Tuosa jo viime viikolla kyselin asiaa projekti topikissa, mutta aattelin ottaa ihan oman jutun tänne.

Elikkä kyseessä on -92 Cherokee jossa tammikuussa perään vaihdettu poskilaakerit + stefoja yms, olikoha joku "huoltopaketti". No viime viikolla kattelin että silikont on hiukan vuotaneet ja aattelin että pitänee vaihtaa öljyt ja tiivistää uusiksi. Samalla kattelin että aika mustana on öljy.
Tänään otin perän auki ja valuttelin vanhat öljyt pois. Tuolla Jamantin sivuilla olevassa tunnistekuvassa on samaa sävyä öljyt, mietin vaan että onko kyseessä hajonnut perä vai ihan ehjä ja toimiva http://jamant.valmiskauppa.fi/images/kuvat/perayksi.jpg

Muutaman kuvan napsasin ja koitan saada lisäiltyä kun kerkeen. Niin ja öljyinä on ollut Teboilin lukkoperä öljyt, ne LS lisäaineistetut. Juu...tiedetään, pitäs laittaa lisäainetta, mutta uskoin viime talvena korjaajaa joka on parikymmentä vuotta jenkkejä huoltanut. Sanoi että vanhalle perälle käy ihan LS öljykin.

Niin mielestäni ei mitää erikoisempaa ääntä pidä, tai sitten oon niin tottunu ja lukkokin tuntuu toimivan, hyvät kuopat sain pihalle pyöräytettyä.

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.10.2010, 16:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

No ei se kyllä välttämättä tarvi mitään lisäainetta jos on oikeasti hyvää GL-5 suosituksen mukaista kitkalukollisiin periin tarkoitettua öljyä, onhan ne valmiiksi lisäaineistettuja. Tai sitten ostat normi peräöljyt ja laitat sitä lisäainelitkua perään.

Jamantin kuvassa ainakaan ei mun mielestä mitenkään erityisen mustalta tuo öljy näytä, on tullut paljon pahempaakin tervaa vastaan ihan ehjästä perästä. Näkyyhän tuossa ihan originaaliväriäkin öljystä Jos ei tullut putsattua banjokoppaa brake cleanerilla rempan yhteydessä, niin voi hyvinkin olla mustaa töhkää tuloksena kun kitkalevyistä irtoaa sitä paskaa öljyn sekaan. D35:n kitkalukko ei todellakaan ole mitenkään kestävän maineessa niin siitä vielä sitä töhkää irtoaakin..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.10.2010, 17:57
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

track lock tarvii sen erillisen lisäaineen, näin olen antanut itselleni ymmärtää, ls lisäaineistetut öljyt ei auta tossa mallissa, näin ainakin ameeriikan sedät jollain palstalla puhelivat, joku juttu siinä oli mutten muista mikä, liukkauteen liittyvä juttu...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.10.2010, 18:09
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

No nii...Elikkäs sain tuon kännyn yhdistettyä koneeseen....

Tuon näköstä tuli ulos:



Pitihän sitä vähä sormella koittaa...



Niin joskus Vanin perään öljyjä vaihtelin niin pysy paljon paremman näköisenä, liekö sieltä jo pinnat olleet nii loppu ettei mitää irtoa (500tkm)

Samalla tässä kysäsen että mitäs ootte tehostajaan laittaneet. Ei ole atf:ää koska on kellertävän ruskeaa. Autotarvikeliikkeissä eivät uskaltaneet myydä mulle mitään...Käviskö joku TB:n hydrauli öljy?
Jamantin sivuilla mainitaa PSF, Power streeing fluid.

Edit: Tallissa olis pieni plo Ford LS lisäainetta, aikoinaan Vania varten hankittu. Mitenkäs käy jos LS öljyyn menee sekoittamaan tota?
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 07.10.2010 18:13 Perustelu: Lisäys....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.10.2010, 19:52
tiipe:n Avatar
tiipe tiipe ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.03
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 2.391
Perusasetus

Tehostimeen hytikka öljyä sisään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.10.2010, 22:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
track lock tarvii sen erillisen lisäaineen, näin olen antanut itselleni ymmärtää, ls lisäaineistetut öljyt ei auta tossa mallissa, näin ainakin ameeriikan sedät jollain palstalla puhelivat, joku juttu siinä oli mutten muista mikä, liukkauteen liittyvä juttu...
Ok, kai noissakin on sitten mielipide- eroja, kun olen itseni antanut ymmärtää että ei välttämättä tarvitsisi GL5- LS lisäaineistetuilla laatuöljyillä edes noi Danan track-lokit. Voin kyllä hyvinkin olla väärässä.. Mielenkiintoista olisi itse asiassa nähdä jotain ihan tutkimustietoakin tuosta aiheesta. Liukkauteenhan se lisäaineistus ja/tai kunnon öljyjen käyttö liittyy, huomasin kun joskus laitoin lukkoperäiseen b-omegaan vahingossa perusöljyt niin lukko oli ihan kummallisen tuntuinen ja "nykivä". Vaihdoin saman tien uudet öljyt tilalle ja hyvin pelitti.

Todella äkkiä voi kulua kitkalukko loppuun jos käyttää väärää öljyä. Aika mustalta näyttää kuvien öljy, ei ole minulla koskaan ollut ainakaan Danan aksuloissa noin pahaa mönjää sentään, vaikka mustaa onkin tullut ulos. A- Omegasta tuli joskus, mutta sillä oli ajettu samoilla öljyillä varmaan sen 150tkm vähintään
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.10.2010, 23:11
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

joo, no aika monet pitäis pärjätä tolla hyvällä ls öljyllä mutta jossain neuvottiin track-lockin ollessa kyseessä lisään aina se oma 4oz pullo mökää, on ilmeisesti aika lyhyt kestoiältään toi lukko muutenkin jo...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.10.2010, 00:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Jep, Danan track-locit ei ole mitenkään pitkäikäisen maineessa. Metsäkäytössä ainakaan, eikä taida oikein kadulla/ radallakaan kestää..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.10.2010, 15:33
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

Nonii..hydari öljyä löytyi uudesta ja vasta avarysta halpakaupan myymälästä...prk kun piti jonottaa yhen litran takia 15min kassalla!

Tuossa aikaisemmin laakeriviasta johtuen (tai niin luultiin) öljyt perässä olivat tosi mustat! Pitäs soitella rempan tehneelle taholle tai kävästä että mitenkä tarkasti putsasivat vanhat tökötit pois. Nyt kuitenkin uudet sisällä ja pitää hetken seurailla värin muuttumista.
- Niin ja mites toi D35 tekee kun kitkapinnat on loppu? Loppuuko kyyti vai huononeeko pito vaan?? Ainakin chevyssä (g-30) ei kuulemma tavallisessa ajossa huomannut onko lukossa tavaraa/toimintaa vai ei.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.10.2010, 20:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Ainakin mulla molemmissa Jeepeissä teki silleen, että alkoi tavallaan "nykiä" kun ajoi pitävällä pinnalla. Liukkaalla taasen ei jaksanut lukko pitää ollenkaan, eli jopa lumihangella alkoi pyörittää vain yhtä rengasta samalla kauhean jollotuksen saattelemana. Samoin metsässä jos ajoi niin vähänkin ristiriipuntaan niin ei siitä mihinkään päässyt.. Eli kyllä sen huomaa jos on kitkapinnat kuluneet. Kunnossa oleva kitkalukko pyörittää ihan nätisti molempia renkaita jos poltat kumia


Mutta ei matka tietenkään siihen katkea, lukko vain ei pidä. Kyllä siellä on vetarit kuitenkin ihan "kiinteästi" casessa paikallaan joten siellä ne mukana pyörii
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.10.2010, 17:45
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

Tässä yövuoroissa oli aikaa surffailla ja asioita selvittelin. Näytti usemmallkin valmistajall olevan D35 perälle rebuild kittejä joissa uudet vetarit ja lukko. Tuossa esim:
http://www.sams4x4store.com/SuperiorDana35AxleKit.htm

Kovasti kehuvat että kestää 35" renkaita ja muuta kovempaa käyttöä. Pitäneekö sitten paikkansa. D44 akseleiden saatavuus ja hinnat mietityttää. Jenkeissä on mainittu Ford 8.8 akseli Cherokeen D35 vaihtoehtona, edullisempana (USA:ssa) ja tukevampana mitä D44. Ilmeiseti vaatii akseliputkien lyhentämistä moisen asennus.

Vaihtoehtona no. 1. olisi tuollaisen D35 kitin hankkiminen ja sitten jostain vanha akselisto mitä vois kaikessa rauhassa tallissa rakennella. Suurin kysymys on tuossa vaan se että meneekö rahat kuitenkin hukkaan? Jos kitin sais 1200-1500e + akselit. Niin ja pitääkö ABSit heivata mäkeen samalla? Missään en huomannut että olisi mainittu soveltuvuus ABS versiolle. Ainakaan toistaiseksi ei ole aikomuksena 31" suurempia renkaita autoon laittaa kun ihan päivittäisessä ajossa on.

Noo..tällasta mietiskelyä tähän väliin.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.05.2011, 02:42
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

Nyt alkoi suunnittelu... Syksyllä ja talvella huomasi että ei siellä paljoa lukkoa enää ole. Muutoin kyllä liikkuu, vielä. Tässä muutaman tunnin olen yrittänyt selvittää asiaa itselleni ja kovin on pirstaleista tieto nii jatkan tätä aikaisempaa aiheitta.

Mietin tässä kolmea vaihtoehtoa:

1. Korjata vanha trac-lock, rebuild kitti, siis kitkalevyt, joita saa alle 100e. Ilmeisesti näissä ei juurikaan eroja vuosimallin ym. mukaan.
- Asennus varmaan vie jonkin aikaa ja jos pajalla teettää tuntityönä niin hintaa tulee.

2. Spartan tai Lockright tms. luncbox lukko. Hinta alk 300e, mutta käsittääkseni ei sovi trac-lockin murikkaan, siis tarvii avoimen perän (open case/ bare open case)
- Noita siis ilmeisesti kahta mallia, alle ja yli 3.55 välitysten + tietenkin vuosimallin mukaisesti vaihtelee, 1986-92 1993-01. Erona että vanhemmat ovat 1.625 ja uudemmat 1.560 "side gear hub" -mikä se nyt sitten suomeksi onkaan.
- Casen hinta olis varmaan jotain 80-120e, eli yhteensä jotain yli 400e tulis maksamaan osat, mutta asennus käsittääkseni ei niin kovin monimutkaista olisi että voi ite tehdä tai pajalla korvausta vastaan...

3. OX, ARB tms kytkettävä lukko...Olis hieno ja varmaan hyvä...mutta hinta kova! Joten...ei ehkä vaihtoehtona jos ei saisi edullisesti käytettyä.

Auto siis ihan käyttöajossa, mutta välillä olis kiva päästä safaroimaan ja satunnaista puunajoa ym. on. Lähinnä siis kiinnostaa tuo vaihtoehto 2.
- Mitähän muuta siinä kannattais perässä päivittää samalla ja mitä pitäisi huomioida. Onko luncboksi lukoissa jotain huomioitavia eroja tai pitäisikö jotain merkkiä/mallia välttää?
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.05.2011, 08:54
Cyno Cyno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.06.09
Sijainti: Hämeenkyrö
Viestit: 24
Perusasetus

Ostat


vaan sen Dana 44:n. Toimivalla kitkalla tietty. Oma mielipide että kitkalukko on takana paras yleiskäytös. Paras tietty kun akselin sais valmiiksi oikeilla välityksillä mutta se voi olla jo sula mahdottomuus. Ruotsin maalla on noita Dana 44:sia vähän paremmin kuin suomessa. Omani ostin Tukholmasta. 6500SEK makso etu- ja taka-akseli yhteensä. Myyvät ainoastaan yhdessä. Mutta hinta ei mielestäni paha kun sitten on varalla yks Dana 30:nen.

Voin mainostaa hyvän purkupaikan jos joku haluaa. Käsittääkseni hommat toimii myös englannin kielellä.

at
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.05.2011, 09:49
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

N. 750e siis kahdesta akselista!
- Onkos ne suoraan XJ sopivia vai pitikö rakennella?

ABSinhan joutuu poistamaan ja rakentelemaan jarrut uusiksi, ite oon ollu kaikesta huolimatta tyytyväinen tohon absiin, ainakin liukkaalla.

Oikeestaan pitäs hommata toinen XJ jota vois rakennella, vaikka crossikäyttöön Noo ei tullu kuiteskaa sitä lottovoittoa nii pitää ny miettiä.
- Viikonloppuna tuli hankittua 2000 mallin imusarja Pitää miettiä laittaako paikalle vai eteenpäin. Tarttee kuitenki muutakin modata et sopii paikalle.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.05.2011, 10:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.398
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cyno Näytä viesti
vaan sen Dana 44:n. Toimivalla kitkalla tietty. Oma mielipide että kitkalukko on takana paras yleiskäytös..

Voin mainostaa hyvän purkupaikan jos joku haluaa. Käsittääkseni hommat toimii myös englannin kielellä.

at
Tai sitten vaikka Fordin 8.8 Explorerin alta, jossa on vahvemmat vetarit kuin D44:ssä, on suoraan oikealla pulttijaolla ja suurinpiirtein oikean levyinen (ihan hitusen kapeampi), löytyy levyjarrut '95 vuotisista eteenpäin.

Kitkalukko on muuten hyvä, mutta siitä ei löydy pitoa silloin kun tarvitsee, ja ne kuluu aika nopeasti loppuun jos yhtään enempää metsässä ajaa. Detroit Truetrack olisi yleiskäyttöön kitkaa parempi, sitä kun saa huijattua jarrun kanssa huomattavasti kitkaa paremmin jos oikein paha paikka tulee.


Kerropa ihmeessä tuosta purkupaikasta, voisi jopa kiinnostaakkin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.05.2011, 17:55
Cyno Cyno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.06.09
Sijainti: Hämeenkyrö
Viestit: 24
Perusasetus

purkupaikka Ruotsi Jeep


Hei,

http://www.jeepcherokeedelar.se/

Tuolta saa. Akselit mitkä ite ostin niin ovat MJ:n alta. Ovat vielä hyllyssä ja käsittääkseni pitää taka-aksua muunnella koska on menossa YJ:n alle.

Ruotsin MJ:t ovat kuulemma todella usein Dana 44:lla varustettuna.

Tässä purkaamossa se hyvä puoli että vaikka se sijaitsee Örebrossa niin omistaja(ilmeisesti) asuu melkein Tukholman keskustassa ja tuo chevyn lavallansa osat "stokiksee"

at
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.05.2011, 20:49
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.277
Perusasetus

Ai se on tuo sama jonka ilmotuksia oon joskus katellu bloketista.
- Voi sanoa että malli ja merkki erikoistunu purkaamo (tai harrastaja)

Kesä on tulossa niin mikäs olis sen kivempaa kun autoloma ruotsissa, peräkärryn kanssa
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Täyssynteettiset peräöljyt? Tekniikka & Jutustelu 23 06.04.2007 20:22
Peräöljyt.. SamiN Tekniikka & Jutustelu 1 20.10.2005 07:11
Peräöljyt Tekniikka & Jutustelu 2 06.02.2005 20:41
SJ:n peräöljyt talvella Suizaman Tekniikka & Jutustelu 6 02.12.2004 12:18
Peräöljyt? Teme_76 Vuosimallit 1984-1996 2 12.03.2004 22:38


Sivu luotu: 06:43 (GMT +2).