Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.03.2010, 18:40
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Miten vinssi toimii startti boosterilla


Onko tietoa tai kokemusta miten startti boosteri jaksaa pyörittää vinssiä? Oletetaan, että vinssissä on 5,5 hv:n kone ja kiskotaan koko kapasiteetillä, niin kauanko riittää pikku boosterissa virtaa.

__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.03.2010, 18:46
apiaani:n Avatar
apiaani apiaani ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.07
Sijainti: Panelia
Viestit: 940
Perusasetus

En ko. kysymykseen vastausta tiedä, mutta ihan pakko kysyä että mitä siellä oikeen meinataan tehdä??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.03.2010, 18:49
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Virtaa riittää just sulakkeen palamiseen asti jos on yhtään kuormaa vinssillä.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.03.2010, 19:34
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Onko siellä auto jumissa, kone ei käy, mutta verkkovirtaa olis saatavilla...?

Mulla meni pajerosta suodatin jäähän tammikuussa. Auto oli onneksi verstaan takapihalla, joten "verkkovirta vinssasin" sen katokseen. Paskat akut eivät kauaa jaksa, mutta akkulaturi viereen, naru puuhun, ja menoksi. En käyttänyt startti buustia, kuin muutaman kerran kokeeksi. Muuten latasin vaan maksimi virralla. Maksimi lataus virta on jotain 30-40A, ja starttiapu antaa vissiin 300A. Hyvin se sieltä tuli, kun piti vähän lataus taukoja. Alusta tasainen, mutta reilusti lunta. Vinssi on 13000 lbs kiinan peli. Laturista napsahti pari kertaa lämpörele, mutta pakkasessa ei tarvinnut kauaa sitä odotella.

Kyllä se akkulaturi jaksaa vinssiä pyörittää, mutta aikaa se vie. Lataa ensin kunnolla akun/akut, ja tarvittaessa antaa buustia jos ei muuten jaksa. Eikä kannata vedättää akkuja ihan kuoliaaksi, tupakkatauko siihen väliin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.03.2010, 19:56
JanneBlomgren JanneBlomgren on kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 992
Perusasetus

Ainakin tuo mun laturi nostaa voltteja kun antaa starttiapua, palaa välillä auton/koneen sulakkeita/releitä
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.03.2010, 21:17
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Jotain sisua45:n tilannetta tässä mallinsin. Ei ole nyt jumissa, mutta vois joskus olla. Suunnittelin mobiilialusta vinssiä, joka olisi "kansainvälinen" eli täysin itsenäinen yksikkö, jonka vois laittaa minkä vaan rakkineen mukaan tarvittaessa. Eli isohko vinssi jollakin "pulkalla" ja siinä startti boosteri mukana (koska on halpa). Olis kotona töpselin nokassa lämpimässä yleensä ja nakkais lavalle kun lähtee auttaan jotain, tai meinaa ite oikeasti offailla.

Ilmeisesti kuitenkin isohko akku pitäs siinä olla lisänä että kunnolla toimisi itsenäisenä yksikkönä? Vai tietääkö joku boosteria joka jaksais kauemmin? Omaan autoon kannattanee kuitenkin vetää piuhat pikaliittimin eteen ja taakse, että saa virtaa kunnolla. Akku kuitenkin 95Ah ja laturi 90A.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.03.2010, 21:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Tuo minun laturi on ihan verkkovirta malli, ilman omaa akkua. Noissa akullisissa startti-apu vehkeissä on aika pieni akku, joku 20Ah. Sillä ei pelkästään oikein vinssata. Kuorma-auton 140-180Ah akulla jo vinssaakin, mutta painoa tulee helposti 40-50 kg. Ei kovin näppärä peli enää...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.03.2010, 13:00
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Riippuen millaisesta buusterista puhutaan, omassa on pari jotain 7Ah geeliakkua sisässä eli 14 Ah. Tästä varmaan on tehollista kapasiteettia puolet, mutta lasketaan nyt teoriaa:

5,5 hv = 3,8 kW

3,8 kW 12 voltilla ottaa 320 ampeeria. Tunnin pyöritys vaatisi siis 320Ah akusta. Mikäli tuo 5,5 hv on vinssin antoteho niin ottaa varmaan tuplat.

60 min / (320 / 14) = 2,625 minuuttia

Paperilla teoriassa minun buusteri siis periaatteessa antaa 2 minuutia 37 sekuntia 5,5 hv ulos jos se jostain kumman syystä sattuisi 320A antamaan pihalle (varmaan lähempänä totuutta 32A) . Käytännössä kun otetaan huomioon kiinan akun sisäinen resistanssi ja todellinen kapasiteetti niin tyhjää vinssiä taitaa vähän aikaa pyörittää Tiedä sitten noista kalliimpien puusterien kapasiteeteista ja resistansseista, mutta epäilen vahvasti ettei maksa vaivaa. Kunnon akku ei turhaan paina ja maksa niin perkuleesti, siihen on syynsä.

Pistä polttomoottori pyörittämään..?

Viimeksi muokannut Reisrdok : 11.03.2010 13:09
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.03.2010, 13:23
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Kyllä minä luulen, että ilmoitettu 5,5 hv on nimenomaan vinssin ottoteho. Nuin laskin itekki, että pari-kolme minuuttia sieltä sais, mutta ei taija käytännössä mennä nuin ja sitä jäinkin veikkaileen. Polttomoottori tai generaattori tai iso akku, mikään nuista ei ole kevyt ja halpa.. Jos tuon kaksikin minuuttia olisi saanut täystehon ulos, niin olisi minulle riittänyt. Kauemmin kestää kun ei koko ajan vedä täysillä. Taitaa vaan olla liikaa vaadittu pari minuuttiakin perus boostereilta. Lisäksihän vois ottaa virtaa hyppykaapeleilla auton akusta, mutta menee jo kötöstykseksi. Eli ei näin ja eteenpäin..
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.03.2010, 13:43
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Juuh, kaipa noi on tarkotettu lähinnä että pistetään kaapelit tyhjään akkuun ja poltellaan tupakki rauhallisesti, sitten voi yhden hyvän starttauksen saada. Pikku hiljaa liruttelee latinkia paukkulankaa pitkin. Noissa omissa akuissa on perus apiko liittimet, muuttuvat höyryksi jos niistä pistäis 300A läpi Hyvän näköinen kun kaapelien päässä on kauheat tongit ja lootan sisällä pikkuset apikot..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.03.2010, 21:01
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei taida 2minsaa pyöriä edes akulla???

Mulla puusteri kiinni ja hehkutus, eikä inahdakkaan, ja on sentää 400tkm vatkattu väljä Passatti.
Tai sitte hehkut imasee puusteri heti tyhjäksi???
Emmä tiiä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.03.2010, 21:18
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Perusasetus

Farmilaite myi semmosta polttomoottorikäyttöistä vinssiä, en ny vaan muista hintaa... Savenmaallakin oli joku semmote härpäke muistaakseni myynnissä...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.03.2010, 22:03
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...emcode=moo2250

Tossa on se savenmaan kapine.

Kai tuommosen vanhan moottorivikaiseen sähkövinssiinkin nyt istuttaisi jonkun perus brigss&strattonin aika vaivattomasti.
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.03.2010, 22:14
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.943
Perusasetus

Entäs suunnanvaihto ? oisko siinä vetonarut kahteen suuntaan

Maaastotunkilla olis jo vinssattu poies.. eiks se ollu se tärkein varuste koko hommassa..
Heti paskapaperin jälkeen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miten 12v startti 24v sähköihin??? TTHimanen Tekniikka & Jutustelu 10 25.10.2008 09:35
Abt 10000 12V vinssi edelleen mykkänä"TOIMII TAAS" korbimotors Tekniikka & Jutustelu 11 31.05.2007 10:37
Miten toi Virtuashoppi toimii ja mistä pojot? SuurSyömäri Chit-Chat 26 17.12.2006 13:09
Miten toimii??? Tekniikka & Jutustelu 23 12.01.2006 12:07
miten tää toimii toppa Chit-Chat 6 05.04.2005 23:05


Sivu luotu: 04:56 (GMT +2).