|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Miten vinssi toimii startti boosterillaOnko tietoa tai kokemusta miten startti boosteri jaksaa pyörittää vinssiä? Oletetaan, että vinssissä on 5,5 hv:n kone ja kiskotaan koko kapasiteetillä, niin kauanko riittää pikku boosterissa virtaa.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#2
|
||||
|
||||
En ko. kysymykseen vastausta tiedä, mutta ihan pakko kysyä että mitä siellä oikeen meinataan tehdä??
|
#3
|
|||
|
|||
Virtaa riittää just sulakkeen palamiseen asti jos on yhtään kuormaa vinssillä.
|
#4
|
||||
|
||||
Onko siellä auto jumissa, kone ei käy, mutta verkkovirtaa olis saatavilla...?
Mulla meni pajerosta suodatin jäähän tammikuussa. Auto oli onneksi verstaan takapihalla, joten "verkkovirta vinssasin" sen katokseen. Paskat akut eivät kauaa jaksa, mutta akkulaturi viereen, naru puuhun, ja menoksi. En käyttänyt startti buustia, kuin muutaman kerran kokeeksi. Muuten latasin vaan maksimi virralla. Maksimi lataus virta on jotain 30-40A, ja starttiapu antaa vissiin 300A. Hyvin se sieltä tuli, kun piti vähän lataus taukoja. Alusta tasainen, mutta reilusti lunta. Vinssi on 13000 lbs kiinan peli. Laturista napsahti pari kertaa lämpörele, mutta pakkasessa ei tarvinnut kauaa sitä odotella. Kyllä se akkulaturi jaksaa vinssiä pyörittää, mutta aikaa se vie. Lataa ensin kunnolla akun/akut, ja tarvittaessa antaa buustia jos ei muuten jaksa. Eikä kannata vedättää akkuja ihan kuoliaaksi, tupakkatauko siihen väliin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
|||
|
|||
Ainakin tuo mun laturi nostaa voltteja kun antaa starttiapua, palaa välillä auton/koneen sulakkeita/releitä
|
#6
|
|||
|
|||
Jotain sisua45:n tilannetta tässä mallinsin. Ei ole nyt jumissa, mutta vois joskus olla. Suunnittelin mobiilialusta vinssiä, joka olisi "kansainvälinen" eli täysin itsenäinen yksikkö, jonka vois laittaa minkä vaan rakkineen mukaan tarvittaessa. Eli isohko vinssi jollakin "pulkalla" ja siinä startti boosteri mukana (koska on halpa). Olis kotona töpselin nokassa lämpimässä yleensä ja nakkais lavalle kun lähtee auttaan jotain, tai meinaa ite oikeasti offailla.
Ilmeisesti kuitenkin isohko akku pitäs siinä olla lisänä että kunnolla toimisi itsenäisenä yksikkönä? Vai tietääkö joku boosteria joka jaksais kauemmin? Omaan autoon kannattanee kuitenkin vetää piuhat pikaliittimin eteen ja taakse, että saa virtaa kunnolla. Akku kuitenkin 95Ah ja laturi 90A.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#7
|
||||
|
||||
Tuo minun laturi on ihan verkkovirta malli, ilman omaa akkua. Noissa akullisissa startti-apu vehkeissä on aika pieni akku, joku 20Ah. Sillä ei pelkästään oikein vinssata. Kuorma-auton 140-180Ah akulla jo vinssaakin, mutta painoa tulee helposti 40-50 kg. Ei kovin näppärä peli enää...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
Riippuen millaisesta buusterista puhutaan, omassa on pari jotain 7Ah geeliakkua sisässä eli 14 Ah. Tästä varmaan on tehollista kapasiteettia puolet, mutta lasketaan nyt teoriaa:
5,5 hv = 3,8 kW 3,8 kW 12 voltilla ottaa 320 ampeeria. Tunnin pyöritys vaatisi siis 320Ah akusta. Mikäli tuo 5,5 hv on vinssin antoteho niin ottaa varmaan tuplat. 60 min / (320 / 14) = 2,625 minuuttia Paperilla teoriassa minun buusteri siis periaatteessa antaa 2 minuutia 37 sekuntia 5,5 hv ulos jos se jostain kumman syystä sattuisi 320A antamaan pihalle (varmaan lähempänä totuutta 32A) . Käytännössä kun otetaan huomioon kiinan akun sisäinen resistanssi ja todellinen kapasiteetti niin tyhjää vinssiä taitaa vähän aikaa pyörittää Tiedä sitten noista kalliimpien puusterien kapasiteeteista ja resistansseista, mutta epäilen vahvasti ettei maksa vaivaa. Kunnon akku ei turhaan paina ja maksa niin perkuleesti, siihen on syynsä. Pistä polttomoottori pyörittämään..? Viimeksi muokannut Reisrdok : 11.03.2010 13:09 |
#9
|
|||
|
|||
Kyllä minä luulen, että ilmoitettu 5,5 hv on nimenomaan vinssin ottoteho. Nuin laskin itekki, että pari-kolme minuuttia sieltä sais, mutta ei taija käytännössä mennä nuin ja sitä jäinkin veikkaileen. Polttomoottori tai generaattori tai iso akku, mikään nuista ei ole kevyt ja halpa.. Jos tuon kaksikin minuuttia olisi saanut täystehon ulos, niin olisi minulle riittänyt. Kauemmin kestää kun ei koko ajan vedä täysillä. Taitaa vaan olla liikaa vaadittu pari minuuttiakin perus boostereilta. Lisäksihän vois ottaa virtaa hyppykaapeleilla auton akusta, mutta menee jo kötöstykseksi. Eli ei näin ja eteenpäin..
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#10
|
|||
|
|||
Juuh, kaipa noi on tarkotettu lähinnä että pistetään kaapelit tyhjään akkuun ja poltellaan tupakki rauhallisesti, sitten voi yhden hyvän starttauksen saada. Pikku hiljaa liruttelee latinkia paukkulankaa pitkin. Noissa omissa akuissa on perus apiko liittimet, muuttuvat höyryksi jos niistä pistäis 300A läpi Hyvän näköinen kun kaapelien päässä on kauheat tongit ja lootan sisällä pikkuset apikot..
|
#11
|
|||
|
|||
Ei taida 2minsaa pyöriä edes akulla???
Mulla puusteri kiinni ja hehkutus, eikä inahdakkaan, ja on sentää 400tkm vatkattu väljä Passatti. Tai sitte hehkut imasee puusteri heti tyhjäksi??? Emmä tiiä... |
#12
|
||||
|
||||
Farmilaite myi semmosta polttomoottorikäyttöistä vinssiä, en ny vaan muista hintaa... Savenmaallakin oli joku semmote härpäke muistaakseni myynnissä...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#13
|
||||
|
||||
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...emcode=moo2250
Tossa on se savenmaan kapine. Kai tuommosen vanhan moottorivikaiseen sähkövinssiinkin nyt istuttaisi jonkun perus brigss&strattonin aika vaivattomasti.
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan |
#14
|
||||
|
||||
Entäs suunnanvaihto ? oisko siinä vetonarut kahteen suuntaan
Maaastotunkilla olis jo vinssattu poies.. eiks se ollu se tärkein varuste koko hommassa.. Heti paskapaperin jälkeen |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miten 12v startti 24v sähköihin??? | TTHimanen | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.10.2008 09:35 |
Abt 10000 12V vinssi edelleen mykkänä"TOIMII TAAS" | korbimotors | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 31.05.2007 10:37 |
Miten toi Virtuashoppi toimii ja mistä pojot? | SuurSyömäri | Chit-Chat | 26 | 17.12.2006 13:09 |
Miten toimii??? | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 12.01.2006 12:07 | |
miten tää toimii | toppa | Chit-Chat | 6 | 05.04.2005 23:05 |