![]() |
Miten vinssi toimii startti boosterilla
Onko tietoa tai kokemusta miten startti boosteri jaksaa pyörittää vinssiä? Oletetaan, että vinssissä on 5,5 hv:n kone ja kiskotaan koko kapasiteetillä, niin kauanko riittää pikku boosterissa virtaa.
|
En ko. kysymykseen vastausta tiedä, mutta ihan pakko kysyä että mitä siellä oikeen meinataan tehdä??
|
Virtaa riittää just sulakkeen palamiseen asti jos on yhtään kuormaa vinssillä. :D
|
Onko siellä auto jumissa, kone ei käy, mutta verkkovirtaa olis saatavilla...? :)
Mulla meni pajerosta suodatin jäähän tammikuussa. Auto oli onneksi verstaan takapihalla, joten "verkkovirta vinssasin" sen katokseen. Paskat akut eivät kauaa jaksa, mutta akkulaturi viereen, naru puuhun, ja menoksi. En käyttänyt startti buustia, kuin muutaman kerran kokeeksi. Muuten latasin vaan maksimi virralla. Maksimi lataus virta on jotain 30-40A, ja starttiapu antaa vissiin 300A. Hyvin se sieltä tuli, kun piti vähän lataus taukoja. Alusta tasainen, mutta reilusti lunta. Vinssi on 13000 lbs kiinan peli. Laturista napsahti pari kertaa lämpörele, mutta pakkasessa ei tarvinnut kauaa sitä odotella. Kyllä se akkulaturi jaksaa vinssiä pyörittää, mutta aikaa se vie. Lataa ensin kunnolla akun/akut, ja tarvittaessa antaa buustia jos ei muuten jaksa. Eikä kannata vedättää akkuja ihan kuoliaaksi, tupakkatauko siihen väliin. :rolleyes: |
Ainakin tuo mun laturi nostaa voltteja kun antaa starttiapua, palaa välillä auton/koneen sulakkeita/releitä:rolleyes:
|
Jotain sisua45:n tilannetta tässä mallinsin. Ei ole nyt jumissa, mutta vois joskus olla. Suunnittelin mobiilialusta vinssiä, joka olisi "kansainvälinen" eli täysin itsenäinen yksikkö, jonka vois laittaa minkä vaan rakkineen mukaan tarvittaessa. Eli isohko vinssi jollakin "pulkalla" ja siinä startti boosteri mukana (koska on halpa). Olis kotona töpselin nokassa lämpimässä yleensä ja nakkais lavalle kun lähtee auttaan jotain, tai meinaa ite oikeasti offailla.
Ilmeisesti kuitenkin isohko akku pitäs siinä olla lisänä että kunnolla toimisi itsenäisenä yksikkönä? Vai tietääkö joku boosteria joka jaksais kauemmin? Omaan autoon kannattanee kuitenkin vetää piuhat pikaliittimin eteen ja taakse, että saa virtaa kunnolla. Akku kuitenkin 95Ah ja laturi 90A. |
Tuo minun laturi on ihan verkkovirta malli, ilman omaa akkua. Noissa akullisissa startti-apu vehkeissä on aika pieni akku, joku 20Ah. Sillä ei pelkästään oikein vinssata. Kuorma-auton 140-180Ah akulla jo vinssaakin, mutta painoa tulee helposti 40-50 kg. Ei kovin näppärä peli enää... :rolleyes:
|
Riippuen millaisesta buusterista puhutaan, omassa on pari jotain 7Ah geeliakkua sisässä eli 14 Ah. Tästä varmaan on tehollista kapasiteettia puolet, mutta lasketaan nyt teoriaa:
5,5 hv = 3,8 kW 3,8 kW 12 voltilla ottaa 320 ampeeria. Tunnin pyöritys vaatisi siis 320Ah akusta. Mikäli tuo 5,5 hv on vinssin antoteho niin ottaa varmaan tuplat. 60 min / (320 / 14) = 2,625 minuuttia Paperilla teoriassa minun buusteri siis periaatteessa antaa 2 minuutia 37 sekuntia 5,5 hv ulos jos se jostain kumman syystä sattuisi 320A antamaan pihalle (varmaan lähempänä totuutta 32A) . Käytännössä kun otetaan huomioon kiinan akun sisäinen resistanssi ja todellinen kapasiteetti niin tyhjää vinssiä taitaa vähän aikaa pyörittää :D Tiedä sitten noista kalliimpien puusterien kapasiteeteista ja resistansseista, mutta epäilen vahvasti ettei maksa vaivaa. Kunnon akku ei turhaan paina ja maksa niin perkuleesti, siihen on syynsä. Pistä polttomoottori pyörittämään..? :) |
Kyllä minä luulen, että ilmoitettu 5,5 hv on nimenomaan vinssin ottoteho. Nuin laskin itekki, että pari-kolme minuuttia sieltä sais, mutta ei taija käytännössä mennä nuin ja sitä jäinkin veikkaileen. Polttomoottori tai generaattori tai iso akku, mikään nuista ei ole kevyt ja halpa.. Jos tuon kaksikin minuuttia olisi saanut täystehon ulos, niin olisi minulle riittänyt. Kauemmin kestää kun ei koko ajan vedä täysillä. Taitaa vaan olla liikaa vaadittu pari minuuttiakin perus boostereilta. Lisäksihän vois ottaa virtaa hyppykaapeleilla auton akusta, mutta menee jo kötöstykseksi. Eli ei näin ja eteenpäin..
|
Juuh, kaipa noi on tarkotettu lähinnä että pistetään kaapelit tyhjään akkuun ja poltellaan tupakki rauhallisesti, sitten voi yhden hyvän starttauksen saada. Pikku hiljaa liruttelee latinkia paukkulankaa pitkin. Noissa omissa akuissa on perus apiko liittimet, muuttuvat höyryksi jos niistä pistäis 300A läpi :) Hyvän näköinen kun kaapelien päässä on kauheat tongit ja lootan sisällä pikkuset apikot..
|
Ei taida 2minsaa pyöriä edes akulla???
Mulla puusteri kiinni ja hehkutus, eikä inahdakkaan, ja on sentää 400tkm vatkattu väljä Passatti. Tai sitte hehkut imasee puusteri heti tyhjäksi??? Emmä tiiä... |
Farmilaite myi semmosta polttomoottorikäyttöistä vinssiä, en ny vaan muista hintaa... Savenmaallakin oli joku semmote härpäke muistaakseni myynnissä...
|
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...emcode=moo2250
Tossa on se savenmaan kapine. Kai tuommosen vanhan moottorivikaiseen sähkövinssiinkin nyt istuttaisi jonkun perus brigss&strattonin aika vaivattomasti. |
Entäs suunnanvaihto ? oisko siinä vetonarut kahteen suuntaan :D
Maaastotunkilla olis jo vinssattu poies.. eiks se ollu se tärkein varuste koko hommassa.. Heti paskapaperin jälkeen |
Sivu luotu: 23:58 (GMT +2). |