Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2009, 23:21
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

orbiohjaus suunnistuksessa


pistetään paskanjauhantaan ni ei ole niin virallista eli osaako joku kertoa mikä siinä on niin vaarallista vai antaako se liika etua joillekki vai mikä siinä mättää itse en ole keksiny mikä siinä olisi vaarallista oikein toteutettuna eli läpi kulkeva sylinteri tai kaksi sylinteriä jolloin ohjaus liike on yhtä nopea molempiin suuntiin.ja jos joku tästä vetää herneen nenään ni siitä vaan.
kertokaa mielipiteitä

__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2009, 23:35
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

joskus kyselin kanssa samaa niin ainoo selitys oli että voi mennä rikki

täytyykin tehdä kuva vertailu suzukin ohjaus vs orbitrol
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.11.2009, 23:36
piippu79 piippu79 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.04.09
Sijainti: kankaanpää
Viestit: 707
Perusasetus

mielestäni ei orpi ohjauksessa oo mitään huonoo etua tai haittaa muihin verrattuna ja jos joku meinaa ettei saa siirtymis ajaa orpilla ni nopeus rajotus niihin vehkeisiin onhan niitä rattoreis puimureis ym. vehkeis tieliikentees.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.11.2009, 23:37
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Kerkisin jo naputtelemaan tuonne toiseen topikkiin, mutta

"Asian ydin on siinä, että ohjaus pitää toimia myös moottori sammuneena."

Edit: Lisätään tähän vielä se oleellisin, eli se mekaaninen yhteys ratilta renkaisiin.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 12.11.2009 20:07
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.11.2009, 23:39
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

Kaipa siinä on haettu sitä että TEORIASSA letkuvälitteinen ohjaus ei ole niin varma kuin mekaanisesti välitetty.

Ja jos lain mukaan katsoo täytyisi rakeenteellinen nopeus rajata 50 tai 40 km/h, jolloin saa olla orbitrooli.
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.11.2009, 23:44
piippu79 piippu79 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.04.09
Sijainti: kankaanpää
Viestit: 707
Perusasetus

niin mun mielestä nopeus rajotus. ja kyllä orpi kääntää aina sen verran vaikka moottori sammuu mut jos letku hajoo ni eri juttu, voihan joku ohjaustankoki mennä poikki missä vaa ku niitä on mettäs aikansa väännelty
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.11.2009, 23:44
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.11.2009, 23:47
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olkku Näytä viesti
Kaipa siinä on haettu sitä että TEORIASSA letkuvälitteinen ohjaus ei ole niin varma kuin mekaanisesti välitetty.

Ja jos lain mukaan katsoo täytyisi rakeenteellinen nopeus rajata 50 tai 40 km/h, jolloin saa olla orbitrooli.
voi olla että sitä on haettu mut miten varmoja ne rattiakseleiden rätti nivelet ja ässän malliset sektorivarret on?
ja eihä tuo nopeus ole ongelma ku rajataan se 40-50
mulla kuksassa hitaalla puolella huiput gepsin mukaan37kmh 44 eli 42 vielä vähemmän
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.11.2009, 23:50
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...
pystyy ajamaa noin 70kmh mut eihän sitä ole pakko ajaa niin kovaa ja ajaa täällä paikallinen yrittäjä valmetilla vetävä kärry perässä rantaväylää 80-85kmh
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.11.2009, 23:54
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...
kuinka moni ajaa siirtymillä 80km/h on kuule 50-60 aika maksimi protoissa

myös suzukin rättinivel voi mennä rikki mitäs silloin tapahtuu 80km/h vauhdissa?
ja toden näköisesti menee monta kertaa enemmän rikki kuin esim omassa laitteessa oleva orbi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.11.2009, 00:12
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Talking

On ajettu 100 km/h:kin rajoitusten mukaan kunnes luin säännöistä et 80 km/h on maksimi.
Onhan noita rättiniveliäkin kuulemma rikki mennyt...
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.11.2009, 00:16
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Wink

Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.11.2009, 00:39
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..
mihinkä simpukkaan?????tais puuttua meiän autoista
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.11.2009, 07:08
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..
puhun nyt vain ja ainoastaan omasta ja itseni puolesta eli ajan omaa etua mut joustot on sitäluokkaa ettei simpukka ohjaus yksinkertaisesti voi toimia eikä ole simpukalle tilaa.mut näköjää orbi ohjaus on vaarallisempi ku esim puutarha tuoli ruuvattuna porakärki ruuveilla auton taakse kaarien ulkopuolelle ja kun puhutaa ettei saa käyttä tiellä obia ni kuinka monella otteessa 38 tai isommat renkaat mites betlogit?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.11.2009, 09:18
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Mikä, Mitä ja Miksi ?


Jos säännöt kietää kyseisen toteutuksen ohjauksessa, niin siiloin se kieltää sen, mutta ainahan voi tulla muutoksia sääntöihin, kun nopeusrajoitukset suunnistuskisoissa on yleensä 50km/h. Ei silloin pitäisi olla ongelmia sen suhteen.
No hinauksessa sitten pitäisi olla Dolly tai jokin muu vastaava.
Oikeasti minä en tiedä minkä vuoksi se on kielletty, eihän suunnistuksessa edes ajoneuvot ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä, ei ainakaan kaikki ajoneuvot.

Kisakatsastuksessa jos olisi vaatimuksena että ajoneuvo on tieliikenteeseen katsastettu ja siinä on myös sellaiset varusteet jotka on paikoillaan katsastuksessa olisi se ehkä lajin jonkinmoinen lopahtaminen.

Siis sääntömuutoksia odotellen ajetaan nykyisillä säännöillä.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.11.2009, 10:58
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?

Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.

Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.

Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.

Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.11.2009, 11:18
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?

Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.

Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.

Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.

Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 12.11.2009, 11:26
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä
Johtuu juurikin siitä, että niitten rakenteellinen nopeus on todettu testeissä 40km/h.

Mutta kyllä se niin on, että se orbi ohjattu auto on ihan yhtäpaljon laiton kun joku kilvissä oleva auto 37" kummeilla kun otteessa on 235x85-16. Siis virkavallan silmissä, jos alkavat tutkimaan ja ymmärtävät tutkimaansa.
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 12.11.2009, 11:28
CJ7:n Avatar
CJ7 CJ7 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 942
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Kerkisin jo naputtelemaan tuonne toiseen topikkiin, mutta

"Asian ydin on siinä, että ohjaus pitää toimia myös moottori sammuneena."
No sepä ainakin mulla toimii! PSC systeemi on mulla käytössä. Kääntyy auton ollessa sammuksissa ihan ratista kääntäen.

En tosin ole osallistumassa suunnistukseen.... mutta kuitenkin.
__________________
Tanner RMX LS2
Jeep CJ7 V8
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 12.11.2009, 13:01
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä
Ei tikulla miun mielestä saa ajaa tieliikenteessä. Sen takia on rattikin niissä vehkeissä.
Esim. tuo työkoneena oleva Komatsu WA500, tikulla ohjattaessa ei anna 4.vaihdetta ollenkaan käyttöön, kolmosella kulkee max. 20 km/h.
No joo...Menee offtopiciks...
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 12.11.2009, 14:25
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
puhun nyt vain ja ainoastaan omasta ja itseni puolesta eli ajan omaa etua mut joustot on sitäluokkaa ettei simpukka ohjaus yksinkertaisesti voi toimia eikä ole simpukalle tilaa.mut näköjää orbi ohjaus on vaarallisempi ku esim puutarha tuoli ruuvattuna porakärki ruuveilla auton taakse kaarien ulkopuolelle ja kun puhutaa ettei saa käyttä tiellä obia ni kuinka monella otteessa 38 tai isommat renkaat mites betlogit?
kyllä orbiohjauksenkin vois mun mielestä sallia, varmasti paljon "laillisempi" ja turvallisempi kuin kaikenmaailman kotitarve raidetangot ja ohjausvarret ja yleensä koko ohjauslaitteisto. jos jonkun suunnistuskisan lähtölinjalla kattoo taipaleelle lähtevää kalustoa niin kuinka moni niistä on oikeesti tieliikennelaillinen??? osa ei taida olla kunnolla edes tieliikennekelpoinen laillisuudesta puhumattakaan, ja sitten puhutaan orbin vaarallisuudesta!!!tuskin edes 30% kisaan osallistuvista autoista on edes suunnilleen laillisia ilman että renkaita ja vanteita huomioidaan ollenkaan.

muutamaan kisaan osallistunut leikkimielisesti ja muutamassa ollut turistina, siinä kokoemuspohjaa mielipiteilleni raakasti. ja sitten tietysti tätä nettioffia olen ajanut ja seurannut vuosia sääntökikkailua, valittamista, sääntöjen kiertämistä, renkaanpolttoa jotta mahtuu tulkista läpi ja kaikkea muuta varsin säälittävältä vaikuttavaa toimintaa!! ja yhä vaan vahvemmin tulee mieleen että miksi pilata hyvä harrastus osallistumalla kisoihin!!!!

jos kisoja on muutamat vuodessa ja niiden takia pitäis tehdä kompromissi omiin autoihin renkaiden tai jonkun säännöissä kielletyn jutun takia niin ei paljon nappaa, täällä päin onneksi pääsee ajamaan useimmin ja monessa paikkaa kuin mitä on ajallisesti on mahdollisuuksia.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 12.11.2009, 14:49
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.

just my five cent

-sami-
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 12.11.2009, 16:11
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.

just my five cent

-sami-
mitäs vittua kustannus puoli tähän asiaan liittyy,
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 12.11.2009, 19:10
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Ei tikulla miun mielestä saa ajaa tieliikenteessä. Sen takia on rattikin niissä vehkeissä.
Esim. tuo työkoneena oleva Komatsu WA500, tikulla ohjattaessa ei anna 4.vaihdetta ollenkaan käyttöön, kolmosella kulkee max. 20 km/h.
No joo...Menee offtopiciks...
en tiedä minäkään volvot kulkee saman ratin tai tikun kanssa mut harva tuskin kukaan täys järkinen ajaa tiellä sillä tikulla voi töyssyn jälkee vävän mietityttää miksen enää olekkaan tielläeikä täällä chit chatissä voi kovin paljoo tulla offtopiccia
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 12.11.2009, 19:24
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.

just my five cent

-sami-


Kustannus ja kustannus...
Turaoffissa ihailin paria proto luokan autoa johon oli hakattu noin 25000€ auton ostohinnan lisäksi.

Suunnistus ei ole kyllä meidän (minun) köyhien laj
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:41 (GMT +2).