Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   orbiohjaus suunnistuksessa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65561)

sos 11.11.2009 23:21

orbiohjaus suunnistuksessa
 
pistetään paskanjauhantaan ni ei ole niin virallista eli osaako joku kertoa mikä siinä on niin vaarallista vai antaako se liika etua joillekki vai mikä siinä mättää itse en ole keksiny mikä siinä olisi vaarallista oikein toteutettuna eli läpi kulkeva sylinteri tai kaksi sylinteriä jolloin ohjaus liike on yhtä nopea molempiin suuntiin.ja jos joku tästä vetää herneen nenään ni siitä vaan.
kertokaa mielipiteitä

FROM 11.11.2009 23:35

joskus kyselin kanssa samaa niin ainoo selitys oli että voi mennä rikki:confused::confused::confused:

täytyykin tehdä kuva vertailu suzukin ohjaus vs orbitrol

piippu79 11.11.2009 23:36

mielestäni ei orpi ohjauksessa oo mitään huonoo etua tai haittaa muihin verrattuna ja jos joku meinaa ettei saa siirtymis ajaa orpilla ni nopeus rajotus niihin vehkeisiin onhan niitä rattoreis puimureis ym. vehkeis tieliikentees.

Kartse1 11.11.2009 23:37

Kerkisin jo naputtelemaan tuonne toiseen topikkiin, mutta

"Asian ydin on siinä, että ohjaus pitää toimia myös moottori sammuneena."

Edit: Lisätään tähän vielä se oleellisin, eli se mekaaninen yhteys ratilta renkaisiin.

Olkku 11.11.2009 23:39

Kaipa siinä on haettu sitä että TEORIASSA letkuvälitteinen ohjaus ei ole niin varma kuin mekaanisesti välitetty.

Ja jos lain mukaan katsoo täytyisi rakeenteellinen nopeus rajata 50 tai 40 km/h, jolloin saa olla orbitrooli.

piippu79 11.11.2009 23:44

niin mun mielestä nopeus rajotus. ja kyllä orpi kääntää aina sen verran vaikka moottori sammuu mut jos letku hajoo ni eri juttu, voihan joku ohjaustankoki mennä poikki missä vaa ku niitä on mettäs aikansa väännelty

Repro 11.11.2009 23:44

Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...

sos 11.11.2009 23:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Olkku (Viesti 612631)
Kaipa siinä on haettu sitä että TEORIASSA letkuvälitteinen ohjaus ei ole niin varma kuin mekaanisesti välitetty.

Ja jos lain mukaan katsoo täytyisi rakeenteellinen nopeus rajata 50 tai 40 km/h, jolloin saa olla orbitrooli.

voi olla että sitä on haettu mut miten varmoja ne rattiakseleiden rätti nivelet ja ässän malliset sektorivarret on?
ja eihä tuo nopeus ole ongelma ku rajataan se 40-50
mulla kuksassa hitaalla puolella huiput gepsin mukaan37kmh 44 eli 42 vielä vähemmän

sos 11.11.2009 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 612638)
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...

pystyy ajamaa noin 70kmh mut eihän sitä ole pakko ajaa niin kovaa ja ajaa täällä paikallinen yrittäjä valmetilla vetävä kärry perässä rantaväylää 80-85kmh

FROM 11.11.2009 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 612638)
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...

kuinka moni ajaa siirtymillä 80km/h on kuule 50-60 aika maksimi protoissa

myös suzukin rättinivel voi mennä rikki mitäs silloin tapahtuu 80km/h vauhdissa?
ja toden näköisesti menee monta kertaa enemmän rikki kuin esim omassa laitteessa oleva orbi

Repro 12.11.2009 00:12

On ajettu 100 km/h:kin rajoitusten mukaan kunnes luin säännöistä et 80 km/h on maksimi.
Onhan noita rättiniveliäkin kuulemma rikki mennyt...

Repro 12.11.2009 00:16

Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..

FROM 12.11.2009 00:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 612652)
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..

mihinkä simpukkaan?????tais puuttua meiän autoista

sos 12.11.2009 07:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 612652)
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..

puhun nyt vain ja ainoastaan omasta ja itseni puolesta eli ajan omaa etua mut joustot on sitäluokkaa ettei simpukka ohjaus yksinkertaisesti voi toimia eikä ole simpukalle tilaa.mut näköjää orbi ohjaus on vaarallisempi ku esim puutarha tuoli ruuvattuna porakärki ruuveilla auton taakse kaarien ulkopuolelle ja kun puhutaa ettei saa käyttä tiellä obia ni kuinka monella otteessa 38 tai isommat renkaat mites betlogit?

sjeeppi 12.11.2009 09:18

Mikä, Mitä ja Miksi ?
 
Jos säännöt kietää kyseisen toteutuksen ohjauksessa, niin siiloin se kieltää sen, mutta ainahan voi tulla muutoksia sääntöihin, kun nopeusrajoitukset suunnistuskisoissa on yleensä 50km/h. Ei silloin pitäisi olla ongelmia sen suhteen.
No hinauksessa sitten pitäisi olla Dolly tai jokin muu vastaava.
Oikeasti minä en tiedä minkä vuoksi se on kielletty, eihän suunnistuksessa edes ajoneuvot ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä, ei ainakaan kaikki ajoneuvot.

Kisakatsastuksessa jos olisi vaatimuksena että ajoneuvo on tieliikenteeseen katsastettu ja siinä on myös sellaiset varusteet jotka on paikoillaan katsastuksessa olisi se ehkä lajin jonkinmoinen lopahtaminen.

Siis sääntömuutoksia odotellen ajetaan nykyisillä säännöillä.

Eskimo 12.11.2009 10:58

Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?

Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.

Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.

Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.

Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.

sos 12.11.2009 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 612708)
Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?

Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.

Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.

Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.

Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.

en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä

Olkku 12.11.2009 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 612712)
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä

Johtuu juurikin siitä, että niitten rakenteellinen nopeus on todettu testeissä 40km/h.

Mutta kyllä se niin on, että se orbi ohjattu auto on ihan yhtäpaljon laiton kun joku kilvissä oleva auto 37" kummeilla kun otteessa on 235x85-16. Siis virkavallan silmissä, jos alkavat tutkimaan ja ymmärtävät tutkimaansa.

CJ7 12.11.2009 11:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 612629)
Kerkisin jo naputtelemaan tuonne toiseen topikkiin, mutta

"Asian ydin on siinä, että ohjaus pitää toimia myös moottori sammuneena."

No sepä ainakin mulla toimii! PSC systeemi on mulla käytössä. Kääntyy auton ollessa sammuksissa ihan ratista kääntäen.

En tosin ole osallistumassa suunnistukseen.... mutta kuitenkin.

Repro 12.11.2009 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 612712)
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä

Ei tikulla miun mielestä saa ajaa tieliikenteessä.:p Sen takia on rattikin niissä vehkeissä.
Esim. tuo työkoneena oleva Komatsu WA500, tikulla ohjattaessa ei anna 4.vaihdetta ollenkaan käyttöön, kolmosella kulkee max. 20 km/h.
No joo...Menee offtopiciks...

lepoantti 12.11.2009 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 612669)
puhun nyt vain ja ainoastaan omasta ja itseni puolesta eli ajan omaa etua mut joustot on sitäluokkaa ettei simpukka ohjaus yksinkertaisesti voi toimia eikä ole simpukalle tilaa.mut näköjää orbi ohjaus on vaarallisempi ku esim puutarha tuoli ruuvattuna porakärki ruuveilla auton taakse kaarien ulkopuolelle ja kun puhutaa ettei saa käyttä tiellä obia ni kuinka monella otteessa 38 tai isommat renkaat mites betlogit?

kyllä orbiohjauksenkin vois mun mielestä sallia, varmasti paljon "laillisempi" ja turvallisempi kuin kaikenmaailman kotitarve raidetangot ja ohjausvarret ja yleensä koko ohjauslaitteisto. jos jonkun suunnistuskisan lähtölinjalla kattoo taipaleelle lähtevää kalustoa niin kuinka moni niistä on oikeesti tieliikennelaillinen??? osa ei taida olla kunnolla edes tieliikennekelpoinen laillisuudesta puhumattakaan, ja sitten puhutaan orbin vaarallisuudesta!!!tuskin edes 30% kisaan osallistuvista autoista on edes suunnilleen laillisia ilman että renkaita ja vanteita huomioidaan ollenkaan.

muutamaan kisaan osallistunut leikkimielisesti ja muutamassa ollut turistina, siinä kokoemuspohjaa mielipiteilleni raakasti. ja sitten tietysti tätä nettioffia olen ajanut ja seurannut vuosia sääntökikkailua, valittamista, sääntöjen kiertämistä, renkaanpolttoa jotta mahtuu tulkista läpi ja kaikkea muuta varsin säälittävältä vaikuttavaa toimintaa!! ja yhä vaan vahvemmin tulee mieleen että miksi pilata hyvä harrastus osallistumalla kisoihin!!!!

jos kisoja on muutamat vuodessa ja niiden takia pitäis tehdä kompromissi omiin autoihin renkaiden tai jonkun säännöissä kielletyn jutun takia niin ei paljon nappaa, täällä päin onneksi pääsee ajamaan useimmin ja monessa paikkaa kuin mitä on ajallisesti on mahdollisuuksia.

-sami- 12.11.2009 14:49

Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.

just my five cent

-sami-

FROM 12.11.2009 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 612769)
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.

just my five cent

-sami-

mitäs vittua kustannus puoli tähän asiaan liittyy,

sos 12.11.2009 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 612741)
Ei tikulla miun mielestä saa ajaa tieliikenteessä.:p Sen takia on rattikin niissä vehkeissä.
Esim. tuo työkoneena oleva Komatsu WA500, tikulla ohjattaessa ei anna 4.vaihdetta ollenkaan käyttöön, kolmosella kulkee max. 20 km/h.
No joo...Menee offtopiciks...

en tiedä minäkään volvot kulkee saman ratin tai tikun kanssa mut harva tuskin kukaan täys järkinen ajaa tiellä sillä tikulla voi töyssyn jälkee vävän mietityttää miksen enää olekkaan tiellä:)eikä täällä chit chatissä voi kovin paljoo tulla offtopiccia

Racingrabbit 12.11.2009 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 612769)
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.

just my five cent

-sami-



Kustannus ja kustannus... :)
Turaoffissa ihailin paria proto luokan autoa johon oli hakattu noin 25000€ auton ostohinnan lisäksi.

Suunnistus ei ole kyllä meidän (minun) köyhien laj ;)


Sivu luotu: 23:32 (GMT +2).