![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Paperittoman auton rekisteröinti?tuli hommattua sukisuki ja ei oo papereista tietoo eikä ollut edelliselläkään omistajalla. Joten onko miten mahdollista saada omiin nimiin? Autoa ei ole katsastettu vuosiin. Runkonumero on!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Runkonumerolla löytynee ATJ:sta, eli AKE:n liikennetietojärjestelmästä. Siellä on edellisen omistajan nimi, eli siltä luovari sulle ja homma on rekisteröintikatsastuksen jälkeen reilassa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
muuten jees mut auto on ostettu joskus 15 vuotta sitte kuolinpesästä ilman papereita.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
eikös sekin riitä jos tietää/pystyy todistaan omistus historian viimeiseltä 10vuodelta?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sitten vaan jäljittämään kuolinpesän osakkaita, ja pyytämään puumerkkiä kauppakirjaan.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ite sain luovarin yhteen uaziin viimeiseltä rekisterissä olleelta omistajalta muistaakseni 2006, oli myynyt auton joskus -82 ja seuraava omistaja ei ollu tehny ilmoitusta ja sen jälkeen pyöriny ties missä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mites esim 60-luvun unimoggi tulkitaan, jos ei ole papereita? Saako kilpiin? Runkonumerolla ei ainkaan heti löytyny AKEsta mitään infoa, ku joskus kyselin. Tehtaalta tuli jonkun paperin kopio, että auton määränpää Suomi, mutta rekkaria ei siinä tehtaan lapussakaan ollu, ku eihän ne sitä ole siellä Saksassa edes voinu tietää. Että saako kilpiin vai silputaanko offi käyttöön
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Onko sitten ikinä ollut suomessa kilvissä? Jossain volkkarifoorumilla taisi olla juttua, kun 60-luvulla oli suomeen tuotu kupla, verotettu ym. mutta jäänyt seisomaan latoon. Nyttemmin rekisteröitäessä oli törmätty ongelmaan, että vaadittiin viimeisin alkuperäinen ulkomaan rekisteriote... Jota nyt ei tietenkään enää ollut. Ainoa vaihtoehto tälle alkuperäiselle suomiautolle oli rekisteröidä se ensin saksaan, jonka jälkeen raahata takaisin suomeen ja museokatsastukseen.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Senkun tietäis, mutta ei edellinenkään omistaja ollu varma. Muisteli kyllä, että siihen olis paperit jossain, mutta ei löytäny. Pitäs joskus ajella sinne uudestaan ja kysellä, että olisko sattunu jo löytymään paprut. Tai vaikka joku vanha valokuva, missä olis rekisterikilpi.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Alkuperäiseen kysymykseen, Tarvitset akesta "kantakortin" jossa viimeisen omistajan nimi ja hänen kuolinpesän kaikilta osakkailta luovutustodistukset niin rekisteröinti onnistuu. Parivuotta sitten oli vastaava tilanne ja 5 osakkaalta piti luovari saada.
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä siihen Suikkeliin AKE:sta paprut löytyy. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Noita mokkeja on aikanansa kaupiteltu maatalouskäyttöön ihan trakktorinvirkaan. ja traktoreitahan ei 60luvulla oo rekisteröity ollenkaan.Että jos on semmosessa toimessa ollu niin mikäs on laintulkinta sillon.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"Jos virallista asiakirjaa ei ole saatu hankittua, tulee esittää myös selvitys siitä, mistä todistusta rekisteröinnistä on yritetty hankkia (esim. SA-HK ry:ltä). Autoverottomien ajoneuvojen osalta vaatimus aikaisemmasta rekisteröinnistä Suomeen ei ole ehdoton. Näiden osalta riittää luotettava selvitys sii-tä, että ajoneuvo on ollut ja sitä on käytetty Suomessa pidemmän aikaa. Esim. traktoreita on usein käytetty vuosikymmenien ajan rekisteröimättä niitä." |
#17
|
|||
|
|||
![]() Kuolinpesän omistaman ajoneuvon ostosta.
Onko kellään antaa mitään vinkkiä siitä kuinka lähteä selvittämään asiaa eteenpäin, kun olisi tarkoitus päästä neuvottelemaan kuolinpesän omistaman ajoneuvon ostosta. Auto on arvoltaan vähäinen, joitain satasia.
AKE:n rekisteritietojen mukaan auton omistajaksi on merkitty yksityishenkilön kuolinpesä. Yhtiö jossa liikennevakuutus, on tiedossa. Pitäisi saada yhteys kuolinpesän osakkaisiin, taikka oikeammin mahdolliseen pesänhoitajaan. Kuinka edetä asiassa, liekö kirkkoherranvirasto taikka maistraatti oikea paikka lisäkyselyille. Vakuutusyhtiöstä eivät välttämättä näitä tietoja voi/halua ulkopuoliselle antaa. Auto seisoo parkkitalossa, joten ei voi kääntyä isännöitsijänkään puoleen kuten taloyhtiöissä. Luonnollisesti kaikilta perukirjaan merkityiltä osakkailta vaaditaan luovutustodistukseen allekirjoitus, ja liitteeksi kopio perukirjasta josta ilmenee kaikkien kuolinpesän osakkaiden nimet. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Koitappa kuolinpesän osoitetta
Kun AKE:lla on tieto omistajasta niin varmaankin on myös osoitetieto, olipa sitten kuolinpesä tai yksittäinen elossa oleva henkilö. Lähetä siihen kuolinpesän osoitteeseen kysely niin vastaavat jos ovat kiinnostuneita autosta kauppaa tekemään. Luulisi pesänhoitajalla (yleensähän se on leski tai joku vainajan muista perillisistä) olevan pesän osakkaiden osoitteet tiedossa.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Ja aina hyvin löytyvät maassa asustavat ihmiset ko. osoitepalvelun kautta. Maksaa tosin 2 e/min, mutta on sen väärti. Kun tietää nimen tai osoitteen edes joltakin vuosikymmeneltä niin alkaa löytyä vaikka olisi vällillä eronnut tai karannut jne. Ulkomaille muuttaneista tietää vain minne on Suomesta lähdetty.
P. 06000 1000 TT |
#20
|
||||
|
||||
![]()
"Ennen rekisteröimistä ajoneuvon tulee läpäistä rekisteröintikatsastus. Rekisteröinnin yhteydessä omistajan tulee esittää ajoneuvosta omistusoikeusselvitys. Jos ajoneuvo on ollut Suomen rekisterissä viimeisen 10 vuoden aikana, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien. Jos ajoneuvo ei ole ollut Suomen rekisterissä, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisen 10 vuoden ajalta sekä vahvistus autoveron maksamisesta Suomeen, jos kyseessä on autoverollinen ajoneuvo (esim. auto, moottoripyörä) tai tullauspäätös, jos kyseessä on autoveroton ajoneuvo (esim. mopo)."
Tämä löytyi Trafin sivuilta.. Eli kiinnostuksen kohteena olisi -80 vuoden henkilömaastoauto joka on ilmeisesti -99 poistettu rekisteristä. Eli silloin riittäisi tuo omistusoikeus selvitys? Minkähänlainen paperi se olisi? Ilmeisesti luovareita kymmenen vuoden ajalta? Runkonumero siis tiedossa ja muutamalta vuodelta luovareita. Laitetaanko latoon seitsemäksi vuodeksi??
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Samaan aiheeseen liittyen, jos vaikka -MaTTi- olisi kuulolla...
Ostin koulukaverilta aikoinaan helkama raisun, joka on ollut minulla nyt muistaakseni vuodesta 2001 asti, yli 10 vuotta joka tapauksessa. Miten tällaisen rekisteröinti, mopossahan se omistusselvitys riitti 10 vuoden ajalta, eli voinko kirjoittaa todistuksen että "mullon ollu tää jo toistakymmentä vuotta notta alakaapa kirjootella kilipiä"? Vai pitääkö kuitenkin etsiä koulukaveri käsiin jostain ja saada siltäkin luovari?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Eikö se vaan riitä kun viimeiseltä rekisterissä olleelta omistajalta pyytää luovarin.
Mulla oli mahdollisuus ostaa ensimmäinen autoni takaisin, Soitin viimeselle rek. merkitylle omistajalle.( Firma) Lafka oli mennyt nurin ja omistaja joutu linnaan talousrikoksista, tuli aika selväks että se ei luovareita kirjota. Jos ois tajunnut että siinä oli tommosta taustalla niin olis voinut ite ne luovarit kirjottaa, nyt ei kehtaa ettei linnakundi tuu vetää nokkaan. ![]() |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Et tarvii luovaria koulukamultas. Mutta jos mopo onkin ollut joskus rekisterissä/tiedot löytyy Trafista/ATJ:sta, niin sitten tarviit luovarin (mun käsittääkseni). Sama pätee FunJamin autoon, sen tiedot löytynee Trafista helposti. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Juu, ne vaan eivät ole ehtineet vastata kyselyyn vielä (netissä täytin sen kaavakkeen) ja haluavat vielä rahaa siitä
![]() Soittelin vanhoja omistajia läpi ja historian kirjo on mulle aika selkee (kuka hajotti moottorin kännipäissään ja kuka asensi siihen toisen jne.. ) Kokolailla mielenkiintoisia puheluita. Ongelma on vaan siinä, että rekisteriin merkittyä omistajaa ei ainakaan 118 löytänyt ja hän on jo kertaalleen kirjoittanut uudet luovarit joskus -07 (eli rotiskosta on jo kahteen kertaan hävitetty paperit.. ![]() ja silloinkin melko vastahakoisesti. Oli kuulemma vanha mies, eli lienee jo haudassa tai vanhainkodissa nykyään. Saman tien varrella (missä rekisteröity omistaja oli asunut) asuva saman sukunimen omaava mies ei tiennyt, että sen nimistä miestä asuisi siellä päin. Auto on kuitenkin ilmeisesti kierrellyt hänen jälkeensä jo yli 10 vuotta ja poistettu -99 rekisteristä. Huomenna soittelen kaverille joka osti auton rekisteröidyltä omistajalta. Eli jos tuollainen selvitys kera puutteellisen luovariketjun riittäisi, niin homma hoituisi sillä ..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Samalla alueella aikanaan asustellut 4 saman nimistä kaveria, joista 3 olen tavoittanut. Kukaan heistä ei tunnustanut omistaneensa koskaan kyseistä autoa..
![]() Edit: Siis rekisteröidyn omistajan kanssa saman nimistä. Puhelimessa olen jutellut ihmisen kanssa , joka omisti auton 6 vuotta sitten.
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory Viimeksi muokannut FunJam : 16.11.2013 10:26 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Työkoneeksi rekisteröinti | Peltonen | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 14.04.2023 17:06 |
GAZ 66 rekisteröinti | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 07.04.2014 16:56 |
Hiacen 4wd rekisteröinti 3+3 | Micco | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 10.01.2009 12:54 |
rekisteröinti ongelma | Chit-Chat | 6 | 28.05.2006 10:27 | |
Traktorin rekisteröinti | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.09.2003 21:42 |