Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2009, 08:35
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Hyviä talvirenkaita hj61:een


Nyt kun tuli se oikea talvi eteen, niin ilmeni ongelmia pidon kanssa. Hj61 menee kyllä ylämäkeen kun nelikolla ajelee, mutta olisi mukava jos tuo pulkka pysähtyisi tai pysyisi tiellä. Osasin jo pysähtymisvaikeuksia ostaessa odotella, mutta tämä tilanne ylittää odotukset

Eli, jos löytyisi kunnollisia renkaita, niin saattaisi tilanne olla parempi. Alla on tällä hetkellä edessä Hakkapelitta 4 ja takana jotkut Cooperit. Nastaa ja pintaa molemmissa reilusti jäljellä, mutta pito puuttuu. Renkaiden koko on 235/75R15 ja alle saisi laittaa 31:t rekisteriotteen mukaan.

Nyt kaipaisin siis kokemuksia renkaista tuohon pulkkaan. Talvikäytöstä on nyt kyse, mutta saahan nuo olla ympärivuotisetkin. Juuri kyllä ostin uudet kesäkiekot, mutta samahan tuo...

Ja kyllä, olen amatööri näissä asioissa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2009, 12:26
Blis Blis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.01.09
Sijainti: Temmes
Viestit: 168
Perusasetus

kyllä jossain on vikaa jossei nastoilla pysy tiellä, itellä tällä hetkellä 31" cooperit nastoilla ja hyvästi nuilla pärjää toki tietenkin jos oikein luikasta niin neliko päälle silloin... sen oon huomannu että tilannenopeus on varsin ratkaiseva tuolla kahen tonnin pulkalla kun päästelee talvella...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.11.2009, 13:03
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Itse olen pärjännyt Patrollin kanssa pari talvea tuollaisilla nastarenkailla ja uskallan suositella myös HJ:n alle:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...136&sowigan=Wi

Joka tapauksessa kannattaa katsella tuollaisia, joissa on runsas lamellointi, niin niissä on aika hyvä pito ilman nastojakin.

Kannattaa vertailla eri valmistajia & hintoja, mutta tämä rengas on saanut hyvät arvosanat testeissäkin:

http://www.tyretest.com/4x4_reifen/index.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.11.2009, 13:09
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
moi!

Mulla on sekä discon alla etta defen alla coopperin M+S:ät nastoilla 235/85/16 kokona ja hyvin pysähtyy ja on pysynyt tiellä!

--Janne--
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.11.2009, 13:16
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Jep jep

Tuossa ohikulkiessani vielä tarkastin, niin takana olevan gummit on Cooper Discoverer M+S 235/75/15. Ja nastaa ja pintaa siis on.

Eli jos noilla on muut pysyneet tiellä, niin missä sitten vika? Eturenkaat, siis Hakkapelitat, pitävät ihan hyvin, mutta tuo perä sipottelee pienimmässäkin jarrutuksessa miten sattuu.

Perä liian kevyt? Takana tuossa ei kyllä painoa juuri ole, kun on kaikki ylimääräinen sieltä riivitty pois.

Ja jos totta puhutaa, niin voihan tämä olla tottumattomuutta, kun en ennen tuolla reilun 2000 kilon painoisella vermeellä ole juurikaan talvella ajanut. Edelliset kokemukset on puolta kevyemmästä farkusta...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.11.2009, 13:18
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Korjauksena sen verran, että R16...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.11.2009, 13:32
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Taka-akselille menevän jarrupaineen säätäjän vivusto jumissa.
Taka-akselin jarrut saavat aina täyden jarrupaineen, vaikka takakontti on tyhjä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.11.2009, 14:06
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Taka-akselille menevän jarrupaineen säätäjän vivusto jumissa.
Taka-akselin jarrut saavat aina täyden jarrupaineen, vaikka takakontti on tyhjä.
Jaahas.

Pitääpä illalla tarkastella, jos jotain löytyisi. Onko tuo miten helppo saada yleensä toimimaan, vai meneekö helpommalla jos vaihtaa suorilta?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.11.2009, 14:36
maakari maakari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.09.08
Sijainti: Pörsänmäki
Viestit: 70
Perusasetus

Cooperin diskover mullakin hoijjakassa kokoa 31-10.5-15. Aikasemmat Nokian nastarenkaat ja niissä kyllä parempi jääpito. Cooper toimii paremmin lumessa karkeemman kuvion ansiosta.

Karhu-urissa ajellessa tahtoo vedellä voimakkaasti, johtuneeko pitkittäis urista renkaassa. Muillakin on sen kaltaisia kokemuksia ko. renkaista.
Kaiken kaikkiaan ihan hyvä rengas hintaluokassaan.

Jarruttaessa omassa autossa menee kyl etuset herkästi lukkoon, mut takaset ei, jarrupaineen säädin toimii niinkuin pitääkin. Viime syksynä ekan kerran katsuri katto toimiiko säädin, onneks toimi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.11.2009, 15:13
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Suihki jotain sprayöljyä kaikkiin nivellettyihin osiin ja runsaasti myös sinne säätimen suojakumin sisään.
Sitten vaan pientä nitkuttelua vivuistoista & tarkistaa että sen säätimen omat liikkuvat osat
(nämä jumittuessaan tekevät kiusaa) myös liikkuvat vivuston mukana.

Edit: Kuvat on kivoja:




Tuli vielä lisää ongelmakohtia mieleen, jotka tuon säätimen lisäksi aiheuttavat vikurointia jarrutteluissa:

Lehtijousien kuluneet puslat, - kokonaan tai jousipakan puolivälistä katkennut keski"naula",
eli "Kuningaspultti".

Viimeksi muokannut Kartse1 : 11.11.2009 18:34
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.11.2009, 18:09
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Talking

swammperit eteen ja pokkerit taakse
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.11.2009, 18:24
UPO:n Avatar
UPO UPO ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Ylämylly, Finland.
Viestit: 121
Perusasetus

Jos tää ongelma on havaittavissa lähinnä jarruttaessa niin kallistuisin jarrujen puoleen. Tuo edellä mainittu jarrupaineen säädin kannattaa tosiaan tarkistaa, mutta jos etujarrut on jumissa niin pysähtyminen on takajarruilla aika heikkoa vaikka kuinka polkisi pedaalia.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.11.2009, 18:54
VonLeka:n Avatar
VonLeka VonLeka ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: TEXAS
Viestit: 2.807
Perusasetus

itse meinaan ajaa koko talven 33x12.5x15 bfg at jos en jostain löydä hyviä ja halpoja 16" nastallisia kumeja
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan.

autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.11.2009, 19:01
Blis Blis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.01.09
Sijainti: Temmes
Viestit: 168
Perusasetus

tulipa vielä mieleen kun jarruista puhetta että onhan takajarrut suunnilleen tasapainossa...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.11.2009, 21:43
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blis Näytä viesti
tulipa vielä mieleen kun jarruista puhetta että onhan takajarrut suunnilleen tasapainossa...
Keväällä kun katsastin, niin kyllä ne normeissa oli. Voi olla tilanne kyllä muuttunutkin, mistä näitä tietää.

Tuossa illemmalla ajellessani huomasin, että pysähtymisongelmaa ei enää oikeastaan ollutkaan siinä määrin, niin kuin aamulla. Keli vaihtelee kyllä, mutta aika rajut erot oli. Irtolunta oli kuitenkin aamulla ja illalla ja alusta oli tamppaantunut. Eli ei kyllä kokonaan sään piikkiin mene.

Tuo perä tuntuu kuitenkin vähän livakalta. Sekä jarruttaessa, että kiihdyttäessä. Jarruttaessa ongelman on mielestäni suurempi...Eteenpäin pääsee aina, mutta toisen peräkontista on ikävä ruveta peruuttelemaan.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.11.2009, 22:40
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Hojo tuntuis olevan vanhan pätkä paten ja pitkän gr paten jälkeen melkoinen panssarivaunu liukkaalla joten talveks seisontaan,ei sellaisia renkaita ole ensinkään jotka toimis hojos (patrolleissa 33" mt)
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.11.2009, 12:56
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Itellä oli blizzakin dzm kitkat kokoa 275/75 16" ja "panssarivaunu" pysy tiellä vaikka oli kuinka paha keli, suosittelen! eikä tarvii nastojen ropinaa kuunnella

Mutta ne jarrut ekaks tasapainoon!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 12.11.2009, 13:56
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Mahollisimman kapeat renkaat esim. hakkapeliitta 205 kapeena niin varmasti pitää kovalla lumella ja jäällä niin hyvin kuin talvirengas norminastoilla yleensä voi.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 12.11.2009, 21:16
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Rengaspaineella on suuri vaikutus. Jos rengas on niin täynnä että se ei pullota niin ei se pidäkkään. Itsellä BFG AT 35" nastoitettuna ja ei voi moittia
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 12.11.2009, 21:22
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Nytpä tuo tuntuu perä ihan hyvin toimivat. Jarruja olen tuossa pumppailut ja poleksinut. Olisiko jumia vaan ollu.

Hauskintahan tässä on, että kun yhdestä ongelmasta pääsee, niin toinen tulee tilalle. Ei suostu neliveto (nappi) menemään päälle kun pakkasta tuli enemmän Tähän tuossa jo katselin vastausta ja pitää viikonloppuna selvitellä sitäkin. Jos jaksaa.

Tähän kun vielä pistetään lisukkeeksi mönkijä, joka heitti öljyt pihalle, niin rattoisa viikonloppu on tulossa
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 12.11.2009, 22:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Mahollisimman kapeat renkaat esim. hakkapeliitta 205 kapeena niin varmasti pitää kovalla lumella ja jäällä niin hyvin kuin talvirengas norminastoilla yleensä voi.
Ihan pikkusen dorkan näkönen HJ 205:lla! Joku raja sentään.

Ittellä on 285/75 nastarenkaat LC90:ssä ja pito on ollut aina varmaa lumessa ja jäällä, täysin huoletta on saanut heittää tilanteeseen kuin tilanteeseen. Eikä ne näytä yhtään liian leveiltä, päinvastoin, aika ujon näköinen 12.50" leveiden jälkeen.

Mitä korkeampi profiili, sitä kapeampi kulutuspinta yleensä, varsinkin talvirenkaissa. Esim. tuon 285/75R16 Kumho KC11:n kulutuspinta on 22.5 cm leveä ja pihalla lojuvan 205/55R16 Blizzakin kulutuspinta on 19 cm leveä. Eli ei varmasti ole tollanen leveydeltään 22.5 cm liian leveä rengas talvikäyttöön reilusti yli 2 tonnin HoJon alle, jos 19 cm on tehtaan (myös talvirengas) koko Corollalle.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 12.11.2009, 23:18
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

tmoobmomob,ob


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu Näytä viesti
Nytpä tuo tuntuu perä ihan hyvin toimivat. Jarruja olen tuossa pumppailut ja poleksinut. Olisiko jumia vaan ollu.

Hauskintahan tässä on, että kun yhdestä ongelmasta pääsee, niin toinen tulee tilalle. Ei suostu neliveto (nappi) menemään päälle kun pakkasta tuli enemmän Tähän tuossa jo katselin vastausta ja pitää viikonloppuna selvitellä sitäkin. Jos jaksaa.

Tähän kun vielä pistetään lisukkeeksi mönkijä, joka heitti öljyt pihalle, niin rattoisa viikonloppu on tulossa
Putosinkohan kärryiltä jo mut oliko näin et edessä noxut,takan cooperit?Eihän niissä oo halkasijassa kokoeroa?Jos on ni nelivetopäällä voi olla aika mielenkiintoinen ajettava,joka tilanteessa.Koska/kun hojossahan ei keskitasauspyörästöä ole joten yhtä puuta kartaanit.Taka vedolla ei pitäs kenkkuilla niinkään,sen nelivedon päälle/pois kytkennän kans on varmaan vaikeuxia??
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 13.11.2009, 07:53
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Putosinkohan kärryiltä jo mut oliko näin et edessä noxut,takan cooperit?Eihän niissä oo halkasijassa kokoeroa?Jos on ni nelivetopäällä voi olla aika mielenkiintoinen ajettava,joka tilanteessa.Koska/kun hojossahan ei keskitasauspyörästöä ole joten yhtä puuta kartaanit.Taka vedolla ei pitäs kenkkuilla niinkään,sen nelivedon päälle/pois kytkennän kans on varmaan vaikeuxia??
Samaa kokoa ovat renkaat. Edessä nokiat, takan cooperit. Nuo oli siis ostaessa talvirenkaina.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 14.11.2009, 21:09
tkomulainen:n Avatar
tkomulainen tkomulainen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.09
Sijainti: SUKEVA
Viestit: 77
Perusasetus

Omassa alla Maxxis Buckshot mudder 33/12.5/15 10" vanteella, paineet n. 1bar ja hyvin menee kesät talvet, talvella neliveto päällä jatkuvasti, helpottaa tuota hoijakan liikkeelle lähtöä liukkaalla..
Liiukas kelihän ei yllätä yleensä kuljettajaa vaan kuljettajan ajotyyli ylittää fysiikan lait
__________________
"Tuosta suon yli, että heilahtaa".
Gen3 Pajero 3.2DI-D
entiset:
L200 Mitsuuppi 33" wrangler MT/R, betlokit, 3" alusta
HJ61, SOA, High Steer, Differential Locks, Maxxis Buckshot mudder 33", TML12000
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 14.11.2009, 21:36
nixu:n Avatar
nixu nixu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.05
Sijainti: pohjois-savo, Finland.
Viestit: 137
Perusasetus

Voihan niitä etu ja takarenkaita kokeilla vaihtaa keskenään. Selviääpähän sitte olisiko nokiassa parempi vetopito takana, tai pysyisikö paremmin suunnassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Talvirenkaita:195-70-15c ja 225-75-16 Nitsi O/M/V Renkaat ja vanteet 2 06.03.2009 01:17
Ostetaan 9.5R 17.5 talvirenkaita 33SD O/M/V Renkaat ja vanteet 0 30.11.2008 16:57
M:talvirenkaita 15" ja 16" O/M/V Renkaat ja vanteet 0 01.02.2008 22:06
M:talvirenkaita vanteineen kesäksi... arska4x4 O/M/V Renkaat ja vanteet 5 06.05.2007 07:32
TALVIRENKAITA VANTEILLA JAMANT O/M/V Muut 3 21.09.2005 07:58


Sivu luotu: 12:26 (GMT +2).