Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.10.2009, 16:20
Kulmamies Kulmamies ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.10.09
Sijainti: Laitila
Viestit: 3
Perusasetus

Taka-akseli jumppaa


Tervehdys kaikille tasapuolisesti!

Päätin käänytä asiantuntijoiden puoleen, kun tuolta Volvo-miesten foorumilta ei varmaan saa apuja ongelmaani.

Ideana on siis saada vuoden -63 Pyhimys Volvoon vahvempi perä, mutta vaihtoehtoja on liikaa. Helpointahan olisi laittaa sellaisenaa 200-sarjan Volvon akseli, mutta aina kun ei halua mennä siitä, mistä aita on matalin (taitaa olla offi-miesten piirissä vielä kirjaimellisemmin otettava seikka).

Nyt on herännyt idea laittaa Volvon perän kuoriin joku muu tasauspyörästö, jotta saisi käytettyä 2wd Hiluxin vetareita, jotka lienevä vahvemmat, kuin Volvon omat. Kysymys kuuluukin, että onko Dana 44:n tasauspyörästö sovitettavissa eli onko siinä sama rihla vetareilla, kun on Hiluxin akseleissa? Vai onko se ulkomitoiltaan jo niin iso, että ei kannata edes haaveilla Dana 30:n sisuksiin sellaista?

Toinen vaihtoehto olisi käyttää sellaisenaan sitä Hiluxin perää, niin tulisi samaan kauppaan etupäätä vastaava pulttijako. Sen kohdalla epäilyttää välitys ja lukkojen saanti. Perä on lähtöisin jostain about vm. -83 Hiluxista eli mikä on sen tarkka tyyppi tai siis tuumakokoina nämä ilmeisesti ilmoitetaan? Minkälaisia välityksiä ja lukkoja näihin on siis saatavilla ja mistä?

Saa esittää myös omia ideoita, jos nuo mun esittämät tuntuvat ihan pöljiltä. Lähtökohteisesti haluaisin kuitenkin tehdä jommasta kummasta noista aiemmin mainituista, kun sellaiset sattuisi jo löytymään.

Kiitos ja anteeksi, voisi olla ehkä parempi, että vaan nipistäisi itseään, heräisi ja päästäisi kissan ulos.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.10.2009, 17:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Noh, eikös tuo Dana30/35- pohjainen Volvon perä ole kuitenkin melkoisen kestävä kapistus katukäytössä? Jos täyslukollisena metäautossa kestää 1500kg:n auton alla 33" renkailla ja kohtuutehoisella koneella vielä varsin hyvin, niin ei varmaan hajoa myöskään pyhimys- volvon alla?

Pari duunikaveria käyttää noita 200- sarjan volvojen periä ratapeleissään, molemmilla tehoja ~300hv.. eli en jaksa uskoa että tuollaista kummempaa tarvitset. D44:n kilkkeitä et taatusti saa sovitettua volvon perään, on aivan liian iso.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.10.2009, 19:03
MF356:n Avatar
MF356 MF356 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.04.07
Sijainti: lappi (tl), Finland.
Viestit: 523
Perusasetus

Taitaa tähän pyhimykseen tulla jerkkua vielä vähän enemmän kuin tuo 300hv Hiluxin perät on ns. 8tuumaisia, välityksiä löytyy ainakin seuraavat 3.9:1, 4,3:1, 4,56:1, 4,88:1 ja 5,29:1. Varmasti on muitakin, mutta noita taitaa melkein kaikkia olla joissain Hiluxeissa ja Hiaceissa alkuperäisenä. Lukkoja tuohon perään taitaa saada lähes kaiken tyyppisiä, Detriot Truetrack on käsittääkseni eräänlainen kiristyvä kitkalukko ja olisi ehkä aika hyvä tehokkaaseen katuautoon. Alkuperäistä kitkalukkoa on ainakin joissain jokkisautoissa käytetty, mutta on siinä ja siinä onko -83 taka-akselissa vielä sellaista. Kitkalukkoja kyllä löytyy esim. minulta, laita vaikka yv:tä jos haluat sellaisen kitkalukon tarkemmin tutkittavaksi. Kävin alkuviikolla puhelemassa siitä 144 Volvosta, niin tiedät kuka täällä huutelee
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.10.2009, 19:20
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

On sulla vielä tää Amazoni? http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/v...n-turbo-418-hv Kerran livenä näin jossain kiihdytys kilpailussa, tais mennä 12s pintaan. Pirun hieno peli......
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2009, 19:51
thudor thudor ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: Lapua, Finland.
Viestit: 109
Perusasetus

Ama tainnu lähteä, mutta tekniikka kuulemma tulos pyhimykseen..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.10.2009, 20:03
Kulmamies Kulmamies ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.10.09
Sijainti: Laitila
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MF356 Näytä viesti
Taitaa tähän pyhimykseen tulla jerkkua vielä vähän enemmän kuin tuo 300hv Hiluxin perät on ns. 8tuumaisia, välityksiä löytyy ainakin seuraavat 3.9:1, 4,3:1, 4,56:1, 4,88:1 ja 5,29:1. Varmasti on muitakin, mutta noita taitaa melkein kaikkia olla joissain Hiluxeissa ja Hiaceissa alkuperäisenä. Lukkoja tuohon perään taitaa saada lähes kaiken tyyppisiä, Detriot Truetrack on käsittääkseni eräänlainen kiristyvä kitkalukko ja olisi ehkä aika hyvä tehokkaaseen katuautoon. Alkuperäistä kitkalukkoa on ainakin joissain jokkisautoissa käytetty, mutta on siinä ja siinä onko -83 taka-akselissa vielä sellaista. Kitkalukkoja kyllä löytyy esim. minulta, laita vaikka yv:tä jos haluat sellaisen kitkalukon tarkemmin tutkittavaksi. Kävin alkuviikolla puhelemassa siitä 144 Volvosta, niin tiedät kuka täällä huutelee
Melko tyhjentävä vastaus, eipä paljoa enää jäänyt epäselvää. Taitaa ajatukset kallistua sen Hiluxin perän puoleen. Pitänee avata se jossain vaiheessa ja tarkistaa se välitys. Näköjään tuohon 8" perään saa mukavasti välityksiä esim. Drivetrainspecialists.com:sta. Truetrac lukko mulla on käyttis-Volvossa ja tuntuu toimivan ihan hienosti.

Kyllähän tuo tavallinen 200-sarjan akseli varmaan kestäisi, kun ei tässä kuitenkaan mitään sliksejä tulla käyttämään, mutta pääasiallinen tarkoitus tälle suunnitelmalle on vaan erikoisuuden tavoittelu ja rakentamisen/harrastamisen riemu.

Tuossa tuulilasin artikkelissa esitelty Amzon tuli just myytyä pois tämän Pyhimys-projektin edestä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.10.2009, 20:14
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Vieläkö pihalla majailee se harmaa pitkäkattoinen (diesel) kun miekin tunnistin miehen naapuripitäjästä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.10.2009, 20:20
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Hiluxin taka-akseliin löytyy chromo vetareitakin! Mikä on mielestäni melko suuri plussa jos on tehonpaskaa kertynyt.
Suomesta löytää esim. Cros4wd:ltä.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.10.2009, 20:37
Kulmamies Kulmamies ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.10.09
Sijainti: Laitila
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Hiluxin taka-akseliin löytyy chromo vetareitakin! Mikä on mielestäni melko suuri plussa jos on tehonpaskaa kertynyt.
Suomesta löytää esim. Cros4wd:ltä.
Loistava vinkki! Onko noissa 2wd ja 4wd akseleissa muuta eroa, kun pulttijako? No tietysti jousenkorvakkeet, mutta niin kuin teknisesti.



Delivery-diesel on kovassa käytössä...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.10.2009, 20:40
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Veikkaisin että välitys?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.10.2009, 21:27
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

vmtnipnbuip


Taka vetoses on kai heikommat vetarit,ei ainaska paljo.4vetoses on 34 tai 31 milliset vetarit,takavetoses dynas 4.10 perä,hiluksis 4.30 tai 4.55,nelivetoses samoin ja vanhois 4wd hilukseis 4.88,tiuhin on 4wd hiases 5.125.Ne tiuhat on harvinaisia ja siks kysyttyjä ja puna tiskillä jotai 600e.Monest lafkast jenkeist saa kyl välityksii ja suomi kaupatki niitä myy.Hinnat alkaa 300 eurost.Kitka lukko tuli hiaseen -86 ja hiluksiin kai myös.Mult saa ilmaseks hiluks -89 4wd akseliputken jos haluaa vaik mitta malliks.Sisuskaluja siin ei oo.Nii ja edittinä et hiases ja takavetosis on kapeempi axeliputki,emmuista kuin paljo.

Viimeksi muokannut RIPAX : 22.10.2009 21:30
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Pienirenkainen taka-akseli, kantavuus min 3.5tn tai 2xhj60 taka-akseli Kovakalu69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 23.07.2009 09:32
Myydään hj 60 taka-akseli tonnisata O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.08.2008 16:49
O: taka-akseli (4,625) O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 08.01.2008 09:34
M hj:n taka akseli kristian O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 07.06.2006 20:12
O:BJ taka akseli O/M/V Muut 0 02.08.2005 06:09


Sivu luotu: 10:15 (GMT +2).