Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.10.2009, 16:13
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Dieselputkien valmistus?


Moi

Pitäs tehdä jäykät tulpanjohdot melekeen ihan ite. Toi jarruputkityökalu ei riitä. Miten sitten net voi tehdä tai teettää ja missä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.10.2009, 16:32
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

No varmaan ne jossain tiisselipajassa/huollossa noita tekee. Alkuperaisen putkenostosuunnitelman olet varmaan hylannyt jo ennen miettimista?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.10.2009, 17:28
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.681
Perusasetus

soita Janille, se on tollasia jäykkiä tulpajohtoja väännellyt muutaman setin. hämärästi muistelen että olisko sillä ollut joku taivutin äreemmille mutkille....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.10.2009, 18:00
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Joo pakko kysyä ku masiinaan tulee eri punppu ku siihen on tarkotettu ja niitten putkien reitti on erilainen ja eri pituinen. Ja niistä on pirun vaikeaa ottaa mallit diisselipajaa varten. Tosin jos vie koneen sinne ja pyytää niitä tekemään putket. Tosin kun tuntee dieselityyppien hinnoittelun niin ne tehdään kullasta.... ainakin laskun perusteella. Six yrittää TI mallia löytää.

Janille pirahtaa luuri sitten jossain vaiheessa

Viimeksi muokannut SuurSyömäri : 06.10.2009 18:05
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.10.2009, 19:48
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.109
Perusasetus

volvoon sopivia suutinputkia (eli boschin pumppuun) sai ainakin taannoin taivuttamattomina,eli suora putki mihin oli tehty päät valmiiks.
Valitsi vaan sopivan pituuden ja taivutteli mieleisen. Helppo pitää varalla tarpeeks pitkä varaputki,mistä saa tarvittaessa taivuteltua putken mille sylinterille tahansa.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.10.2009, 20:39
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Väännä vaikka jäykästä sähköjohdosta malli, kaikkein pisimmän putken vaativalle suuttimelle, sopivan jouhevilla mutkilla. Mittaa se, ja hae paikallisesta dieselhuollosta tai korjaamosta uudet suorat putket. Kaikki putket tietysti saman mittaisia.

Ruiskuputkia on helppo taivuttaa, sillä niitä ei saa helposti läjään. (siis kasaan, ei LJ:hin) Tiukempia mutkia voi taivutella vaikka sopivan putken päällä.

Boschin ruiskupumpussa on 12x1,5 mm kierre, oikein isoissa 14x1,5. Jos tässä on toyota kyseessä, niin onko sen suuttimissa sama kierre?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.10.2009, 21:41
nixu:n Avatar
nixu nixu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.05
Sijainti: pohjois-savo, Finland.
Viestit: 137
Perusasetus

Jonkun aikaisemman omistajan sovittamana oli fiat dieseliin vaihdettu bosch jakajapumppu. Suutinputket oli tehty kaksista putkista. Molemmat väliltä pokki ja keskenään erikokoisina sisäkkäin ja juotettu kiinni toisiinsa. Toimi moitteetta putkien puolesta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.10.2009, 21:48
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

tojotaa on sylinterinpääty ja pumppu on zexel tai bosch muttei denso
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.10.2009, 21:51
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Lainaus:
Jonkun aikaisemman omistajan sovittamana oli fiat dieseliin vaihdettu bosch jakajapumppu. Suutinputket oli tehty kaksista putkista. Molemmat väliltä pokki ja keskenään erikokoisina sisäkkäin ja juotettu kiinni toisiinsa. Toimi moitteetta putkien puolesta.
Ruiskuputkien sisähalkaisija on moottorista riippuen 1,5-2,0 mm tietämissä. Eli aika hankala sinne on toista sisälle laittaa. Onhan isompaa putkea toki voitu porata, että pienempi sopii sisälle.

Itse en juottamiseen kannusta. Putken sisältä voi irrota juotoskohdasta likaa, ja sitten on suutin tukossa.

Puhtaat ruiskuputket, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.10.2009, 06:34
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Tartteeko putkien olla saman mittaiset joka pytylle? Näin muistelen ainakin aikoinaan asconaan putkea teettäessäni ymmärtäneeni.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.10.2009, 10:26
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Tartteeko putkien olla saman mittaiset joka pytylle? Näin muistelen ainakin aikoinaan asconaan putkea teettäessäni ymmärtäneeni.
eiköhän painepulssi etene nesteessä putken pituudesta riippumatta. ?ja ainakin mb ssä vakiona eri mittaset
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.10.2009, 10:42
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.943
Perusasetus

Juottaa voi vaikka hopealla, jos epäilee että normitinasta töhkää irtoaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.10.2009, 14:17
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ongelma on teräksen hilseily,ei juotosaine.Juotokset on tehty yleensä niin että jarruputkesta tms. pätkä katkoskohdan päälle ja messinkijuotos.
Enkä suosittele,noita on tehty ainostaan pakkotilanteissa työkoneisiin joiden seisonta-aika on sen verran kallista ettei mahdollinen suutintuho tunnu missään ja varaosan saanti kestää kauan.

Ja painepulssi kyllä etenee nesteessä,mutta putki venyy paineen alla joten kovin suuri pituusero heittää ajoituksia.Ihan eri asia vaikuttaako sen vertainen mihinkään oikeasti...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.10.2009, 18:46
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Ongelma on teräksen hilseily,ei juotosaine.Juotokset on tehty yleensä niin että jarruputkesta tms. pätkä katkoskohdan päälle ja messinkijuotos.
Enkä suosittele,noita on tehty ainostaan pakkotilanteissa työkoneisiin joiden seisonta-aika on sen verran kallista ettei mahdollinen suutintuho tunnu missään ja varaosan saanti kestää kauan.

Ja painepulssi kyllä etenee nesteessä,mutta putki venyy paineen alla joten kovin suuri pituusero heittää ajoituksia.Ihan eri asia vaikuttaako sen vertainen mihinkään oikeasti...
Pakko "heittää" kylmää vettä niskaan, mutta suutinputkissa saa olla heittoa MAX 1/100mm juuri tuon paine- ja aikaeron takia.

Helpoimmalla pääset, kun mittaat "sinnepäin" olevan mitan ja marssit (kuukkeloit) pumppupenkin koeputket, joissa KAIKKI mitat ja liittimet kohdillaan. Sitten vain mutkille, kiinni ja tulille. Ennakkoa voi joutua "ettimään" ja kierroksia antaessa saattaa tullla savutusongelmia jos putket on liian pitkät.

Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita. Ja mietikääpä, jotta putkeen menee esim. 5ml naftaa, ja siihen ruiskutetaan pisarasta 1/3osa, ja sillä pitää kone saada käymään... Ei tartte olla kovin suuri "onkalo" putkessa, kun tuo pisaran osa sinne katoaa!

Toisaalta jos putkeen tekee "kuristuksen", ja siihen ajetaan 800+bar paine, paljonkohan virtausnopeus ja paine kasvaa??? (ja kovan paineen alla oleva neste toimii enemmän soonisena aaltona kuin normaalina paineaaltona)!!!

SUOSITTELEN UHRAAMISTA RAHAT TÄSSÄ KOHDASSSA moottorin ja oman mielentervayden säästämiseksi!

Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti

VAIN 15NM
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.10.2009, 19:23
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita. Ja mietikääpä, jotta putkeen menee esim. 5ml naftaa, ja siihen ruiskutetaan pisarasta 1/3osa, ja sillä pitää kone saada käymään... Ei tartte olla kovin suuri "onkalo" putkessa, kun tuo pisaran osa sinne katoaa!
eikös se putki oo jo täynnä nestettä. ja onpa olllut autossa juottamalla korjatut putket, jotka sittten taas reikiintyessä vaihdoin uusiin, eipä vaikuttanut mitään
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.10.2009, 21:14
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Jaketaampa samaa juttua, kun meinaan laittaa Audin 5/syl aat moottoriin Mersun mekaanisen rivipumpun, niin kuinka järettömänä te tätä pitäisittä? Tarkoitus olis päästä kaikesta sähköisestä tingentangelista eroon, mutta päästä kuitenkin kunnon tehoihin ja pieneen kulutukseen. Päästöillä ei mitään väliä, kun auto ompi vanha. Kannattaako tuo pumppu ottaa sitten vapari vai turbokoneesta?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.10.2009, 21:55
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.232
Perusasetus

Siis niinku Hä! 800 bar painetta putkissa ?
Jos avautumispaine on 100-150bar niin mites tuo on mahdollista
Mikäli nyt oikein ymmärsin niin puhutaan dieselkoneen syöttöpumpun putkista.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.10.2009, 22:06
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

farmari, vaparista, (kun mulla olis ylim sellainen pumppu ) ei vaan, jos pajalla käyttää niin ei kovin suurta väliä
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.10.2009, 22:20
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Lainaus:
Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti

VAIN 15NM
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!
Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.

Lainaus:
Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita.
Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.

Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?

Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.

Stanadyne on muuten aivan perseestä. Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 09.10.2009, 22:29
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

ööö... mun mielestä 1 putki tai 2 putki ei yllä 4 tai 5 syl... talliin mittaan mittasin... kumasti ne mutkat taitaa ihmis silimää hämätä. mahtaa olla saman mittasia likimain ainakin. Sry guys

Viimeksi muokannut Jari : 09.10.2009 22:45
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 09.10.2009, 22:39
landruiseri landruiseri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.04.07
Sijainti: kuopio
Viestit: 574
Perusasetus

sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 09.10.2009, 23:16
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Lainaus:
sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?
Ovat laittaneet niihin New Hollandin Bosch jakaja pumppuja. Muuten en siitä muutoksesta tiedä juuri mitään, mutta melko hyvin se kuulemma sinne istuu. Joku paja on tehnyt näitä muutoksia lukuisia.

Saatanadynen perässä on "vääntöruuvi", se kierretään täysin AUKI. Ruuvi on nestepään, eli ruiskuputkien lähtöjen, yläpuolella. Se ruuvaaminen ei ole niin tarkkaa, vaikutus tehoihin on aika pieni.

"Tehoruuvit" löytyvät sivuluukun alta. Sivuluukun ruuvien kanta on joko 1/4 tuuman kuusiokanta, tai viisi kulmainen torx. Normi ruuvit aukeavat vaikka jakoavaimella, mutta torxit ovat vähän ilkeitä. Saa neki auki vaikka hyvillä pihdeillä. Älä hukkaa ruuveja, niissä on tuumainen kierre.

Sivuluukun alta löytyy muistakseni kuusiokolo pultti, tuumamitoilla tietenkin. Kierrä sitä aluksi täsmälleen 1/4 kierrosta KIINNI päin. Käännä pumppua puoli kierrosta, eli kampiakselia koko kierros. Silloin löytyy toinen samanlainen ruuvi, jota kierretään saman verran. Näitä ruuveja käännetään tarkasti, ja saman verran...!!!

Jos tuo ei riitä, niin sivuluukun alta vielä toinen 1/4 kierros lisää. Ei tuosta pumpusta mitään isoa teholisäystä saa, vähän kuitenkin. Bosch A-rivipumppu antaa helposti 30 hv lisää, nelosissakin
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 09.10.2009, 23:20
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.141
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...
Tähän liityen jotenkin muistaisin joskus lukeneeni että jus toi tilavuus pitää olla sama eli vois olla eri mittasia mutta sisä mitta vaihtelis putkessa.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 10.10.2009, 18:05
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Sellaista ne kouluaikoina opetti että putken tilavuus pitää olla tarkasti sama,itse ei ole tullut huomattua mitään eroa muista vehkeistä realisoitujen tai juottamalla korjattujen putkien ollessa käytössä.Tosin eihän noissa mitään järkyttävän suuria mittaerojakan ole ollut...

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 10.10.2009, 21:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.289
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.
Katon kun vastaan tulee, noita koneita ei vaan enää näy tehtaalla. Alkavat olla liian vanhoja tehdaskunnostukseen. Ruiskuputkisarja saattais tosin löytyä jostain.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hirvipaistin valmistus? -Jyki- Chit-Chat 28 18.11.2015 00:00
kaikkien ameriikan autojen valmistus loppuu?? toyota4x4 Chit-Chat 36 18.12.2008 11:37
UAZin VALMISTUS LOPPUU ???? myllis Tekniikka & Jutustelu 13 10.12.2007 12:37
Muoviosien valmistus Aapo-A Tekniikka & Jutustelu 2 22.11.2007 11:45


Sivu luotu: 12:35 (GMT +2).