Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Dieselputkien valmistus? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64093)

SuurSyömäri 06.10.2009 16:13

Dieselputkien valmistus?
 
Moi

Pitäs tehdä jäykät tulpanjohdot melekeen ihan ite. Toi jarruputkityökalu ei riitä. Miten sitten net voi tehdä tai teettää ja missä?

Pete 06.10.2009 16:32

No varmaan ne jossain tiisselipajassa/huollossa noita tekee. Alkuperaisen putkenostosuunnitelman olet varmaan hylannyt jo ennen miettimista?

lepoantti 06.10.2009 17:28

soita Janille, se on tollasia jäykkiä tulpajohtoja väännellyt muutaman setin. hämärästi muistelen että olisko sillä ollut joku taivutin äreemmille mutkille....

SuurSyömäri 06.10.2009 18:00

Joo pakko kysyä ku masiinaan tulee eri punppu ku siihen on tarkotettu ja niitten putkien reitti on erilainen ja eri pituinen. Ja niistä on pirun vaikeaa ottaa mallit diisselipajaa varten. Tosin jos vie koneen sinne ja pyytää niitä tekemään putket. Tosin kun tuntee dieselityyppien hinnoittelun niin ne tehdään kullasta.... ainakin laskun perusteella. Six yrittää TI mallia löytää.

Janille pirahtaa luuri sitten jossain vaiheessa

Arpe 06.10.2009 19:48

volvoon sopivia suutinputkia (eli boschin pumppuun) sai ainakin taannoin taivuttamattomina,eli suora putki mihin oli tehty päät valmiiks.
Valitsi vaan sopivan pituuden ja taivutteli mieleisen. Helppo pitää varalla tarpeeks pitkä varaputki,mistä saa tarvittaessa taivuteltua putken mille sylinterille tahansa.

sisua45 06.10.2009 20:39

Väännä vaikka jäykästä sähköjohdosta malli, kaikkein pisimmän putken vaativalle suuttimelle, sopivan jouhevilla mutkilla. Mittaa se, ja hae paikallisesta dieselhuollosta tai korjaamosta uudet suorat putket. Kaikki putket tietysti saman mittaisia. :)

Ruiskuputkia on helppo taivuttaa, sillä niitä ei saa helposti läjään. (siis kasaan, ei LJ:hin) Tiukempia mutkia voi taivutella vaikka sopivan putken päällä.

Boschin ruiskupumpussa on 12x1,5 mm kierre, oikein isoissa 14x1,5. Jos tässä on toyota kyseessä, niin onko sen suuttimissa sama kierre?

nixu 06.10.2009 21:41

Jonkun aikaisemman omistajan sovittamana oli fiat dieseliin vaihdettu bosch jakajapumppu. Suutinputket oli tehty kaksista putkista. Molemmat väliltä pokki ja keskenään erikokoisina sisäkkäin ja juotettu kiinni toisiinsa. Toimi moitteetta putkien puolesta.

SuurSyömäri 06.10.2009 21:48

tojotaa on sylinterinpääty ja pumppu on zexel tai bosch muttei denso

sisua45 06.10.2009 21:51

Lainaus:

Jonkun aikaisemman omistajan sovittamana oli fiat dieseliin vaihdettu bosch jakajapumppu. Suutinputket oli tehty kaksista putkista. Molemmat väliltä pokki ja keskenään erikokoisina sisäkkäin ja juotettu kiinni toisiinsa. Toimi moitteetta putkien puolesta.
Ruiskuputkien sisähalkaisija on moottorista riippuen 1,5-2,0 mm tietämissä. Eli aika hankala sinne on toista sisälle laittaa. Onhan isompaa putkea toki voitu porata, että pienempi sopii sisälle.

Itse en juottamiseen kannusta. Putken sisältä voi irrota juotoskohdasta likaa, ja sitten on suutin tukossa.

Puhtaat ruiskuputket, parempi mieli. :D

A-P 07.10.2009 06:34

Tartteeko putkien olla saman mittaiset joka pytylle? Näin muistelen ainakin aikoinaan asconaan putkea teettäessäni ymmärtäneeni.

Jari 07.10.2009 10:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 600521)
Tartteeko putkien olla saman mittaiset joka pytylle? Näin muistelen ainakin aikoinaan asconaan putkea teettäessäni ymmärtäneeni.

eiköhän painepulssi etene nesteessä putken pituudesta riippumatta. ?ja ainakin mb ssä vakiona eri mittaset

T€€MU 07.10.2009 10:42

Juottaa voi vaikka hopealla, jos epäilee että normitinasta töhkää irtoaa.

Jappi 07.10.2009 14:17

Ongelma on teräksen hilseily,ei juotosaine.Juotokset on tehty yleensä niin että jarruputkesta tms. pätkä katkoskohdan päälle ja messinkijuotos.
Enkä suosittele,noita on tehty ainostaan pakkotilanteissa työkoneisiin joiden seisonta-aika on sen verran kallista ettei mahdollinen suutintuho tunnu missään ja varaosan saanti kestää kauan.

Ja painepulssi kyllä etenee nesteessä,mutta putki venyy paineen alla joten kovin suuri pituusero heittää ajoituksia.Ihan eri asia vaikuttaako sen vertainen mihinkään oikeasti...

Mikki 09.10.2009 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 600614)
Ongelma on teräksen hilseily,ei juotosaine.Juotokset on tehty yleensä niin että jarruputkesta tms. pätkä katkoskohdan päälle ja messinkijuotos.
Enkä suosittele,noita on tehty ainostaan pakkotilanteissa työkoneisiin joiden seisonta-aika on sen verran kallista ettei mahdollinen suutintuho tunnu missään ja varaosan saanti kestää kauan.

Ja painepulssi kyllä etenee nesteessä,mutta putki venyy paineen alla joten kovin suuri pituusero heittää ajoituksia.Ihan eri asia vaikuttaako sen vertainen mihinkään oikeasti...

Pakko "heittää" kylmää vettä niskaan, mutta suutinputkissa saa olla heittoa MAX 1/100mm juuri tuon paine- ja aikaeron takia.

Helpoimmalla pääset, kun mittaat "sinnepäin" olevan mitan ja marssit (kuukkeloit) pumppupenkin koeputket, joissa KAIKKI mitat ja liittimet kohdillaan. Sitten vain mutkille, kiinni ja tulille. Ennakkoa voi joutua "ettimään" ja kierroksia antaessa saattaa tullla savutusongelmia jos putket on liian pitkät.

Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita. Ja mietikääpä, jotta putkeen menee esim. 5ml naftaa, ja siihen ruiskutetaan pisarasta 1/3osa, ja sillä pitää kone saada käymään... Ei tartte olla kovin suuri "onkalo" putkessa, kun tuo pisaran osa sinne katoaa!

Toisaalta jos putkeen tekee "kuristuksen", ja siihen ajetaan 800+bar paine, paljonkohan virtausnopeus ja paine kasvaa??? (ja kovan paineen alla oleva neste toimii enemmän soonisena aaltona kuin normaalina paineaaltona)!!!

SUOSITTELEN UHRAAMISTA RAHAT TÄSSÄ KOHDASSSA moottorin ja oman mielentervayden säästämiseksi!

Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti:mad:

:eek::eek:VAIN 15NM:eek:
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!

Jari 09.10.2009 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 601413)
Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita. Ja mietikääpä, jotta putkeen menee esim. 5ml naftaa, ja siihen ruiskutetaan pisarasta 1/3osa, ja sillä pitää kone saada käymään... Ei tartte olla kovin suuri "onkalo" putkessa, kun tuo pisaran osa sinne katoaa!

eikös se putki oo jo täynnä nestettä. ja onpa olllut autossa juottamalla korjatut putket, jotka sittten taas reikiintyessä vaihdoin uusiin, eipä vaikuttanut mitään

farmari 09.10.2009 21:14

Jaketaampa samaa juttua, kun meinaan laittaa Audin 5/syl aat moottoriin Mersun mekaanisen rivipumpun, niin kuinka järettömänä te tätä pitäisittä? Tarkoitus olis päästä kaikesta sähköisestä tingentangelista eroon, mutta päästä kuitenkin kunnon tehoihin ja pieneen kulutukseen. Päästöillä ei mitään väliä, kun auto ompi vanha. Kannattaako tuo pumppu ottaa sitten vapari vai turbokoneesta?

bluevan 09.10.2009 21:55

Siis niinku Hä! 800 bar painetta putkissa ?
Jos avautumispaine on 100-150bar niin mites tuo on mahdollista
Mikäli nyt oikein ymmärsin niin puhutaan dieselkoneen syöttöpumpun putkista.

Jari 09.10.2009 22:06

farmari, vaparista, (kun mulla olis ylim sellainen pumppu :D ) ei vaan, jos pajalla käyttää niin ei kovin suurta väliä

sisua45 09.10.2009 22:20

Lainaus:

Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti:mad:

:eek::eek:VAIN 15NM:eek:
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!
Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.

Lainaus:

Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita.
Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.

Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?

Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.

Stanadyne on muuten aivan perseestä. :D Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille. :)

Jari 09.10.2009 22:29

ööö... mun mielestä 1 putki tai 2 putki ei yllä 4 tai 5 syl... talliin mittaan mittasin... kumasti ne mutkat taitaa ihmis silimää hämätä. mahtaa olla saman mittasia likimain ainakin. Sry guys

landruiseri 09.10.2009 22:39

sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?

sisua45 09.10.2009 23:16

Lainaus:

sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?
Ovat laittaneet niihin New Hollandin Bosch jakaja pumppuja. Muuten en siitä muutoksesta tiedä juuri mitään, mutta melko hyvin se kuulemma sinne istuu. Joku paja on tehnyt näitä muutoksia lukuisia.

Saatanadynen perässä on "vääntöruuvi", se kierretään täysin AUKI. Ruuvi on nestepään, eli ruiskuputkien lähtöjen, yläpuolella. Se ruuvaaminen ei ole niin tarkkaa, vaikutus tehoihin on aika pieni.

"Tehoruuvit" löytyvät sivuluukun alta. Sivuluukun ruuvien kanta on joko 1/4 tuuman kuusiokanta, tai viisi kulmainen torx. Normi ruuvit aukeavat vaikka jakoavaimella, mutta torxit ovat vähän ilkeitä. Saa neki auki vaikka hyvillä pihdeillä. Älä hukkaa ruuveja, niissä on tuumainen kierre. :)

Sivuluukun alta löytyy muistakseni kuusiokolo pultti, tuumamitoilla tietenkin. Kierrä sitä aluksi täsmälleen 1/4 kierrosta KIINNI päin. Käännä pumppua puoli kierrosta, eli kampiakselia koko kierros. Silloin löytyy toinen samanlainen ruuvi, jota kierretään saman verran. Näitä ruuveja käännetään tarkasti, ja saman verran...!!!

Jos tuo ei riitä, niin sivuluukun alta vielä toinen 1/4 kierros lisää. Ei tuosta pumpusta mitään isoa teholisäystä saa, vähän kuitenkin. Bosch A-rivipumppu antaa helposti 30 hv lisää, nelosissakin ;)

Tojo4wd 09.10.2009 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 601526)
Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Tähän liityen jotenkin muistaisin joskus lukeneeni että jus toi tilavuus pitää olla sama eli vois olla eri mittasia mutta sisä mitta vaihtelis putkessa.

Jappi 10.10.2009 18:05

Sellaista ne kouluaikoina opetti että putken tilavuus pitää olla tarkasti sama,itse ei ole tullut huomattua mitään eroa muista vehkeistä realisoitujen tai juottamalla korjattujen putkien ollessa käytössä.Tosin eihän noissa mitään järkyttävän suuria mittaerojakan ole ollut...

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.

sisua45 10.10.2009 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 601728)

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.

Katon kun vastaan tulee, noita koneita ei vaan enää näy tehtaalla. Alkavat olla liian vanhoja tehdaskunnostukseen. Ruiskuputkisarja saattais tosin löytyä jostain. :)


Sivu luotu: 19:24 (GMT +2).