Jos sitä sattuisi turbohankkeen yhteydessä kiinnostua moottoriöljyn jäähdyttämisestä, mistä mielestänne kannattaisi jäähdyttimeen öljyt ottaa, ja mihin ne valuttaa? Jäähdyttimen malli olisi putki sisään, ilmajäähdytteinen kenno, putki ulos. Asennus johonkin korkeahkolle etuvalojen väliin.
Ajattelin vain kun jos siihen ottaa liian aikaisin kierrosta öljyjä niin tuollaisen vastapainehan on aika mitätön verrattuna esim. alakerran laakerien parin millin reikiin eli käytännössä öljy kyllä varmaan jäähtyy mutta ne varsinaiset voitelukohteet jäävät ilman liukasteita...
Toisaalta jos se kestäisi painetta, ei ongelmaa tietenkään olisi ja jos virtausvastus olisi tarpeeksi pieni, voisi sen heittää vaikka öljynsuodattimen heti jälkeen, tietysti maastoajon kannalta riski että jäähdytin puhkeaa ja ruutaa komeassa kaaressa moottoriöljyt pihalle on olemassa. EDICin pitäisi osata sammuttaa kone alle 0,3 barin paineilla mutta eipä ole tullut testattua.
Täytyypä muuten mennä katselemaan firman kaivinkoneita vähän tarkemmin, muistin juuri että niissä saattaa olla painetta kestäviä jäähdyttimiä hydrauliöljyille ja virtaukset ovat varmaan riittävät. En kyllä mene takuuseen.
3B-koneessa ON kyllä alunperinkin öljynjäähdytin, mutta se toimii jäähdytysnesteellä. En ole vaivautunut tarkastamaan missä vaiheessa nestekiertoa öljyä jäähdytetään.
Tuollaisella erillisellä jäähdyttimellä voisi vain pikkuisen helpottaa turbon tuomaa lämpörasitusta, kun termostaattia vaihtamalla koko koneen käyntilämpötilaan vaikuttaminen tuntuisi jotenkin pöhköltä.
Note! This message was posted anonymously!