AKE muistuttaa rengasmuutoksista Muutoskatsastuksissa on etenkin M1G ja N1G luokkiin hyväksytty LMp auton rakenteen muuttamisesta ( 23.10.1998/779, luku 3, 10 § ) vastaisesti halkaisijaltaan liian suuria renkaita.
Katsastajia muistutetaan, että vertailurenkaana voidaan käyttää vain vastaavilla akselistoilla rakenteeltaan ja mitoitukseltaan varustetun samaan mallisarjaan kuuluvan auton tieliikenteeseen hyväksyttyjä renkaita. Auton valmistajat voivat ilmoittaa esimerkiksi korjaamokäsikirjoissaan autoon soveltuviksi myös tieliikenteeseen soveltumattomia renkaita tai vain tietyille markkina-alueille suunnattuja renkaita. Näiden rengaskokojen perässä on kui-tenkin usein maininta, ettei kyseinen rengas ole tarkoitettu tieliikenteeseen tai että rengas on vain Etelä-Afrikan markkinoille. Kokomerkintänä voi tällöin olla esimerkiksi 6.50-16-8 (SAND) ja markkina-alue rajoituksena esimerkiksi E47 (Etelä-Afrikan maakoodi). Tällainen rengas ei ole Suomessa hyväksytty tieliikenteeseen, vaan on niin sanottu hiekkarengas, joka on tarkoitettu vain maastokäyttöön.
Ensisijaisesti vertailurenkaana on kuitenkin aina käytetävä LTJ:n mallisarjatiedoista haettuja rengaskokoja. Halkaisijan ja leveyden määrittämiseen käytetään STRO -rengasnormi kirjaa. Mittaamista voidaan käyttää vain jos rengasnormistoista ei ole löydettävissä vastaavaa rengaskokoa. Koonnut: AKE 15.10.2004