Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.07.2009, 18:50
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

WEBASTO ThermoTop C/Z


Millä kytkennällä kyseinen moottorin lämmitin saadaan pakkokäynnistymään?
Kysessä on KIA Sorenton alkuperäiskytketty moottorin lisälämmitin. Haluttaisi muuttaa laite kello-ohjatuksi esi- yms. lämmittimeksi. Kello ja erillinen vesipumppu on jo tullut hankittua.

Yleensä ehdotetaan ohjausvirran (12V) kytkentää kuusinapaisen pistokkeen pinniin numero 1. On jo kokeiltu, (myös 2- ja 3-pinni huomioon ottaen ), mutta laite pysyy mykkänä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.07.2009, 20:11
Pingviini:n Avatar
Pingviini Pingviini ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.08
Sijainti: Kempeleen ja Haukiputaan välimaasto
Viestit: 74
Perusasetus

Se on sitten varmaankin väyläohjattu, W-bus tai CAN? Mihin kaikkiin ohjausliittimen (6-nap.) nastoihin, paitevei, tulee johdot?

-Penguin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.07.2009, 20:56
Zamppa:n Avatar
Zamppa Zamppa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 23.07.04
Sijainti: Vantaa, Finland
Viestit: 615
Perusasetus

Jos en väärin muista niin nastasta 3 plus ohjauksella mutta vaatii lisäksi kiertovesipumpun muuten tulee veden keitin. Siihen on saatavilla semmonen Upgrade Kit.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.07.2009, 00:09
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

"PAKKOKÄYNNISTYS"


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zamppa Näytä viesti
Jos en väärin muista niin nastasta 3 plus ohjauksella mutta vaatii lisäksi kiertovesipumpun muuten tulee veden keitin. Siihen on saatavilla semmonen Upgrade Kit.
Kolmoseen näyttää tulevan ulkopuolinen lämpöanturi.
En tarvitse muita neuvoja kuin varman tiedon (ohjeen) "pakkokäynnistyksestä".
Ebereitä olen purkanut, kasaillut, testeröinyt ja asentanut useampiakin, joten rautapuoli paksun sähkön kera on jotenkuten hallinnassa...

Vaikkapas täältä ne nastat:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24643

ja täältä laajemmin:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.07.2009, 06:17
Zamppa:n Avatar
Zamppa Zamppa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 23.07.04
Sijainti: Vantaa, Finland
Viestit: 615
Perusasetus

Nastaan kolme tulee lämpötilatunnistimen kautta D+ . Eli kun auto lähtee käyntiin niin D+ lataustieto tulee lämpötila kytkimelle jos lämpötila on alle +5 celsiusta niin lämpötilakytkkin rupeaa johtamaan jolloin plus menee lämppärin navalle 3 jolloin lämmitin käynnistyy. Sitten kun teet kytkentöjä niin laita esto diodi väliin ettei syötä autoon päin sähköä ainoastaan lämppärille. Tai toinen vaihtoehto jos haluat lämppärin päälle kun auto käynnistyy niin poista se lämpötilakytkin ja laita katkaisia tilalle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.07.2009, 06:43
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Jos se on c/z niin vaatii c-kitin, jossa oma ohjausrele käynnistykseen ja vesipumppu jne...

Perusmallit lähtee tosta 1-navasta käyntiin, mutta nämä käynninaikaiset lisälämmittimet ei lähde, aivosta puuttuu vesipumpun ohjaus, lämm.puhaltimen ohjaus ym nippelit.

Joko vaihdat perus kauppamallin lämppäristä aivot tai hommaat ton kitin siihen.

Ton auton sarja on numeroltaan 13 013 81A ja siihen on webaston ihan omat ohjeet asennukseen olemassa myös...

Ja muistaakseni se kytketään juurikin tohon ulkolämpötilan väliin jotenkin...pitäähän sen kuitenkin toimia kuten alunperinkin on tarkoitettu ja lisäksi myös kellolla...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.07.2009, 17:50
proto:n Avatar
proto proto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.10.07
Sijainti: iisalmi, .
Viestit: 389
Perusasetus

olen asentanut muutaman kello sarjan sorentoon ja se onnistuu ihan hyvin webaston lisä kellosarjan asennus ohjeilla.kun vain laittaa johdot niinkuin se ohje neuvoo. puhallin juttu vaatii yhden lisä johdon et toimisi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.07.2009, 10:27
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zamppa Näytä viesti
Nastaan kolme tulee lämpötilatunnistimen kautta D+ . Eli kun auto lähtee käyntiin niin D+ lataustieto tulee lämpötila kytkimelle jos lämpötila on alle +5 celsiusta niin lämpötilakytkkin rupeaa johtamaan jolloin plus menee lämppärin navalle 3 jolloin lämmitin käynnistyy. Sitten kun teet kytkentöjä niin laita esto diodi väliin ettei syötä autoon päin sähköä ainoastaan lämppärille. Tai toinen vaihtoehto jos haluat lämppärin päälle kun auto käynnistyy niin poista se lämpötilakytkin ja laita katkaisia tilalle.

??? eli pystyykö lämmittimen käynnistämään kytkemällä 12V pinniin 3 ?
Tarkoitus olisi saada pelkkä lämmitin käynnistymään kellolta tulevalla ohjausjännitteellä.

Auton omaa puhallinta ei ole tarkoitus ottaa mukaan akkua tyhjentämään. Eikä hankkia mitään kittejä, koska vesipumppu on jo olemassa ja sen releöinti ei ole mikään ongelma.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.07.2009, 13:46
Pingviini:n Avatar
Pingviini Pingviini ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.08
Sijainti: Kempeleen ja Haukiputaan välimaasto
Viestit: 74
Perusasetus

Jos 1- ja 2-nastoihin ei tule johtoa, eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin lähteä käyntiin jännitteellä 3-nastasta.

Ensimmäisestä postauksestasi tuli mielikuva että jännitettä 3-nastaan on jo kokeiltu? Jos ei käynnisty, onko webasto varmasti kunnossa tai olisiko vikamuistissa jotain dramaattista ja webasto lukossa sen tähden?

-Penguin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.07.2009, 00:09
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pingviini Näytä viesti
Jos 1- ja 2-nastoihin ei tule johtoa, eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin lähteä käyntiin jännitteellä 3-nastasta.

Ensimmäisestä postauksestasi tuli mielikuva että jännitettä 3-nastaan on jo kokeiltu? Jos ei käynnisty, onko webasto varmasti kunnossa tai olisiko vikamuistissa jotain dramaattista ja webasto lukossa sen tähden?

-Penguin
Vain 1-nastaan on kokeiltu. 3-nastaan ei ihan kokeiluperiaatteella kehtaisi mennä virtasta syöttämään...

Aika uusi auto kyseessä, niin vaatinee Webasto uudelleen ohjelmoinnin yms. Näkyy olevan yleinen ongelma:

http://www.ffp-motorsport.com/bb/vie...34982f71ce2de1

On niin v.........ksi (jälkimarkkinointiystävälliseksi) tuo webasto laitettu, että taidan nakata tilalle euroystävällisemmän eberin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.07.2009, 06:38
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ihan perus webasto ei mitään ohjelmointeja kaipaa, ihan höpö juttuja...

Se kaupasta ostettava vaan on eri aivolla kuin ne tehdasasenteiset eli ohjataan erilailla.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.07.2009, 06:45
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ja sitten jos tiedon taso on tuota ffp-linkin alta löytyvää, niin kannattaa jättää homma semmoisen tehtäväksi, joka sen osaa...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.07.2009, 11:18
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Ja sitten jos tiedon taso on tuota ffp-linkin alta löytyvää, niin kannattaa jättää homma semmoisen tehtäväksi, joka sen osaa...
Hienoa kommentointia, annapa tulla lisää !
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.07.2009, 11:30
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Älä ota ittees tuota, ei vaan pitemmän päälle maksa vaivaa kokeilla +-syöttöä niihin tyhjiin reikiin, saan kyllä sulle sen kaavion ton laitteen kytkentään jos tarviit.
Ilmoittele privalla jos tarviit sen...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.07.2009, 22:02
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Älä ota ittees tuota, ei vaan pitemmän päälle maksa vaivaa kokeilla +-syöttöä niihin tyhjiin reikiin, saan kyllä sulle sen kaavion ton laitteen kytkentään jos tarviit.
Ilmoittele privalla jos tarviit sen...
Keskutelupalstojen jutuista käy selväksi, että Webastolla kehitys suuntautuu jälkimarkkinoinnilla rahastukseen ja autoilijan sitomiseen väkisellä pysyvään asiakassuhteeseen.

Katsonkin Eberin olevan parempi ratkaisu. Uusi vaihtokoneikko maksoi viime talvena 400€/kpl ja niitä tuli hankittua jemmaan. Parissa dieselautossamme Eberit ovat toimineet itseasennettuna jo yli viisi vuotta. Kokemukset Eberistä ovat ollet hyvät ja asennuksen, vaihdon, korjaukset (yksi hehku) yms. pystyy tekemään ilman erikoislaitteita.

Joten irti kirkosta... ääh anteeksi, Webastosta!

Kiitos kiinnostuksesta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.12.2009, 23:16
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Nostellaas hiukan topicia...

Eli hommasin käytetyn Webasto Thermo Top C:n ja oon sitä yrittäny saada toimiin. Laite on ilmeisesti ollu ensiasennus lisälämmittimenä volkkarin pakussa (vm. 2004) Eli tartteeko se jotain lisävirityksiä toimiakseen? Oon kytkeny +12V siihen ulkolämpötila-anturin johtimeen ja sit viä antanu jänitettä siihen 6 -napasen ohjausliittimen 1 nastaan, eli käynnistyskäskyn, mut mitään ei tapahdu, laite pysyy täysin mykkänä...

Kiitoksia jo etukäteen mahdollisesti viksuista vastauksista...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.12.2009, 04:40
Pingviini:n Avatar
Pingviini Pingviini ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.08
Sijainti: Kempeleen ja Haukiputaan välimaasto
Viestit: 74
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Nostellaas hiukan topicia...

Eli hommasin käytetyn Webasto Thermo Top C:n ja oon sitä yrittäny saada toimiin. Laite on ilmeisesti ollu ensiasennus lisälämmittimenä volkkarin pakussa (vm. 2004) Eli tartteeko se jotain lisävirityksiä toimiakseen? Oon kytkeny +12V siihen ulkolämpötila-anturin johtimeen ja sit viä antanu jänitettä siihen 6 -napasen ohjausliittimen 1 nastaan, eli käynnistyskäskyn, mut mitään ei tapahdu, laite pysyy täysin mykkänä...

Kiitoksia jo etukäteen mahdollisesti viksuista vastauksista...
Volsussa renkää olla W-bus väylä 1-pinnissä. Kokkeiles 1533 ajastimesta webasto-bus signaalia siihen.

-Penguin
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.12.2009, 14:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Webasto vs. eberi


Nuo ensiasennus webastot on yhdensortin ongelma, jos aikanaan ei ole tiedetty mitä halutaan.
Niin kuin olet huomannut, niiden modaaminen on vaikeaa.
Mutta kun ostat kerralla tuon termotop C:n niin ongelmat on ohi.
Itsellä markka-aikaan ostettu termotop c ja kesät veneessä ja talvet autossa.
Joten vebasto on asennettu yli 10 kertaa!
siirron jälkeen lähtee käyntiin toisella startilla, ja normaalisti aina ensimmäisellä.
koko aikana ei ole ollut yhtään ongelmaa, ainoastaa joskus sähköt vähänä

Tuo aivojen vaihto on aika kallis operaatio, mutta nuo aivot on ainoa osa, mikä termotopista
pettää (olen purkanut muutaman varaosiksi, ja höyrystimet, hehkut ja puhaltimet
kaikissa kunnossa, vesi- ja polttoainepumppuja ei ollut.
Toki poikkeus vahvistaa säännön, ja oikea asennus ja käyttö kaiken a ja o!
=> oikeaa käyttöä ei ole tuo ajonaikainen automaatti- käyttö, vaikkakin ensiasennus toimii nimenomaan niin!
termotop vaatii että se käytetään lämpimäksi, muuten tahtoo karstata. eli minimi käyttöaika 10 min.

Noita ebereitä on tuttavapiirissä muutamia, ja kaikilla on ollut ongelmia. toki kyseessä on vanhimmillaan 10v ikäisiä ebereitä. nytkin olisi tarvis ainakin yhdelle höyrystimelle ("villa" palanut puhki).
Tuo eberin "huoltosarja" on edullinen, mutta monesti tarpeen. (kuten joku kertoi yllä, kannattaa pitää hyllyssä varmuuden vuoksi)

Kaverilla oli ensin uusi auto, missä eberi (jälkiasennettu), ja se ei ollut 100% toimintavarma, ei syttynyt aina vaan kusi polttoainetta. Toiseen autoon osti sitten termotopin (minun kokemuksiin luottaen) ja tuumaili ensimmäisen talven jälkeen että on elämä tylsää, kun ei tarvi aamulla jännätä mitä pihalta löytyy....
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 18.12.2009, 20:51
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

taas eipäs juupas topic:i...

webaston heikkoudet:
- "pienessä" käytössä palopesä karstaantuu (kuten muissakin), mutta ei jaksa kunnolla puhdistua, ellei seoksia säädetä pariin otteeseen (eperissä EI ole säätöä)
- hehkutulppa "pimahtaa karstaantuessa
- ohjainlaitteita menee "kummallisista" syistä, ei vaan tiedetä miksi....
- merkkikohtaisissa lämmittimissä vesipumput poksahtelee, laittamalla C-kit:n pumpun vika poistuu. Softat valmistajan suojaamia, kaikkein pahimpia VW ja BMW!!!
- osat kalliimpia kuin Eberillä

Eberin heikkoudet:
- vesipumppu (liitin) katoaa todella nopeasti (laittaa webaston pumpun, niin vika poistuu --> maksaa n. ½ verrattuna Eeberin omaan!!!)
- paloilmapuhaltimet nopsasti kulahtavaa mallia
- hehkutulpat ei vaan kestä....
- Merkkikohtaisissa koneissa liiankin vikaherkkä (Volsun T4:n eberit ihan kaameita, tai Transhit:n versiot, ei juma.....)

Webaston hyvää...
- Helppo asentaa, selkeät ohjeet ja halvat tarvikkeet
- vikadiagnosointi helppoa, ei tarvii välttämättä edes testeriä, käynnistyskaavion perusteella pystyy vian paikallistamaan!
- osat helposti vaihdettavissa, voi käyttää myös "peruspalikoita" tehdaskoneissa (Z-versiot)
- seos säädettävissä polttoaineen "herkkyyden" mukaan (setaani / oktaani arvojen mukaan)
- vesipumppu lähes ikuinen, ei kuluvia osia!!!

Eberin hyvyydet:
- näppärän kokoinen, saa pieneen koloon asennettua, varsinkin S-versio
- käyttölaitteet "paremman kokoisia", mutta turkasen kalliita
- varaosat halpoja, mutta hehkun hinta pomppasi nyt "vain" 100%...
- uutena aina 100€ halvempi kuin Webasto, mutta varusteltuna PALJON kalliimpi??? Miksi????

Eli samanlaisia "kökkäreitä" nuo ovat, Webasto nyt on vaan tunnetumpi, mutta niihän jotkut juo vaan KOFF:a tai Lapin Kultaa... Toisille se nyt on AIVAN SAMA, kunhan kaljaa on ja lämmintä tulee, muttei kaljoille...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Webasto Pingviini O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 04.08.2009 20:40
Myydään M: Webasto Stihl O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 20.11.2008 10:26
Ostetaan Webasto tms. rhm O/M/V Muut 3 18.11.2008 21:43
Webasto nana Tekniikka & Jutustelu 9 13.10.2008 17:05
webasto Tekniikka & Jutustelu 9 05.01.2005 14:04


Sivu luotu: 13:44 (GMT +2).