![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Koneen odotettavissa oleva elinikä?Tänään säädettiin venttiilivälykset 413:sen pannusta, kun kolkotti ikävästi. Pikku ylläri odotti venttiilkopan alla. ![]() Tältä näytti 3.pytyn pakonokka. 1. pytyllä imu- ja pako- samanlaisia, muttei ihan yhtä pahoja. 4. Imu- ja pakonokka kans melko rullalla. 2. myös skraaduja. Muutenkin aika karstanen... Kai se pahempikin vois olla. Mitähän tervaa täällä on öljynä käytetty? Mut siis kysymys on seuraavanlainen; Minkälainen käyttöaikaennuste tuolla nokalla on? (1h/10h/100h/???) Varakone olis, mutta siihen pitää tuunata sytytys, ennen kuin sen voi laittaa pannuhuoneeseen köhimään.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
paskan möivät hohhoho
![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuo nyt on ihan perusnäkymää Fordin OHC -koneiden venttiilikoneistosta.
Niitä on tullut omistettua ja auottua vuosikymmenien saatossa useita kymmeniä koneita. (Joku amisjuippi kuitenkin tärkeilee oman tietämyksensä kanssa, että Jassikkaan vaan kaikki Paska). Siinä Fordin koneessa pääsyyllisenä oli takavuosina nokan huono karkaisu ja nokkaa voitelevan öljyputken tukkeutuminen (esti sen vähäisenkin voitelun nokalle). Tähänkin on syypäänä huonojen öljyjen käyttö/öljynvaihtovälin laiminlyöminen. Tässä Suzukin koneessa nokka on koko ajan öljykylvyssä, joten voitelun puutteesta nokka ei ainakaan kulu. Seuraavaksi huomio kiinnittyy öljynvaihtoväliin/käytettävään öljyyn/nokan karkaisuun. Tuo piki öljykopassa ilmaisee, että on käytetty huonoa öljyä tai ainakin liian pitkää öljynvaihtoväliä. Niin tai näin, joka tapauksessa liikkuvat osat kuluvat normaalia käyttöä/huoltoa nopeammin. Auton moottorissa on vain kourallinen liikkuvia osia. Nokka-akselin nokat ovat sieltä kovemmasta päästä. Jos kovat nokat ovat tuossa kunnossa (vaikka uivat puoliksi öljykylvyssä), niin missähän kunnossa mahtavat olla kampiakselin ja kiertokangen laakerit... Vaikka Fordin koneita aina morkataan, juuri (ja aiheellisesti) noiden kuluneiden nokkien takia, niin silti niiden alakerta kestää ihan tolkuttomasti kiusaamista ja huonoa huoltoa. Suzkan alakerrasta en osaa sanoa, mutta jos noin hyvin voideltu nokka on tuossa kunnossa, niin on erittäin todennäköistä, että kampuran laakerit korkkaa ihan milloin vain... Fordin koneissa riitti, että sääti venttiilit kerran vuodessa, ja jos tuli ylimääräisiä kalinoita koneesta, niin silloin laitettiin erillinen öljynpainemittari, jolla tarkistettiin kylmän/kuuman koneen öljynpaineet. Jos kuuman koneen öljynpaineet menee alle 1 baarin, niin silloin kannattaa tutkia tarkemmin, että mistä kilahtaa ensimmäisenä. Jos noiden venttiilien säätämisien jälkeen kone vielä kilisee/kalisee, niin siloin pitää jo kiiruusti vaihtaa kampiakselille ja kiertokangille laakereita. Laakerisarjat maksaa reilusti alle satasen ja ne pystyy vaihtamaan sieltä öljypohjan kautta, kunhan ensin tekee tilaa... Jotta tarina ei karkaa liian kauaksi aiheesta, niin itse olen hionut omien autojen nokkia ja keinuvipuja ihan rälläkän lamellilaikalla varovasti ja ajanut Useita vuosia näillä hiotuilla osilla, vaikka "ammattimiehet" määräävät vaihtaa kaikki keinuvivut ja nokka-akselin samaan aikaan... ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tosiaan tähän vielä semmoinen lisäys, että tossa oli öljynpainemittari asennettuna(VDO). Mittari näytti paineiden olevan 4-5bari. Suizan huoltokirjan mukaan saa olla joku 3-3.5 (Piru ku muistais)
Niin, että minkähänlaiseen vikaan/ongelmaan tuo viittaisi? "Suzkan alakerrasta en osaa sanoa, mutta jos noin hyvin voideltu nokka on tuossa kunnossa, niin on erittäin todennäköistä, että kampuran laakerit korkkaa ihan milloin vain..." Toivottavasti ei, koska vaihtokoneeseen ei ole sytytyssysteemi vielä valmis, eli ei ole vaihtokone valmis vielä. :/ |
#5
|
|||
|
|||
![]()
jos mittari näyttää käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä tuollaisia lukuja öljynpaineelle niin kannattaa epäillä mittaria vaikka olis kuinka vdo, etenkin jos se on sähköinen! jos laittaa öljynpainemittaria niin samalla vaivalla sinne menee kunnollinen mekaaninen mittari johon ei ainakaan tule anturivikoja.
eihän nuo nokat vielä ollenkaan toivottomalle näytä, eikun kovaa ajoa. tuollaiset nokankulumiset on valitettavan yleisiä ihan nykyvehkeissäkin mitä pyöritellään ziljoonoan kilometrin öljynvaihtovälillä, ja etenkin sellaset mitkä pyörii aamusta iltaan tyhjäkäynnillä taksitolpalla. lienee ollut toi sun zutzuki taksina..... eikun koppa kiinni ja hyvät öljyt (ei mitään syntettisiä liruja ) koneeseen ja ajoa.... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Keinuvipuja saa ainakin entisöityä vingulla ja lamellilaikalla, ei ne siitä ainakaan huonommaksi mene. Ennen öljynvaihtoa joku moottorin pesuaine koneeseen niin saat paskaa vähennettyä ja öljykanavat kunnolla auki. Suzukin yläkerta menee tuommoiseksi kun kannen pieni öljyreikä tukkeentuu karstasta.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() mitä öljyä?
Moro
Mitä öljyä sitte suzukiin kannattais työntää? |
#9
|
||||
|
||||
![]() Forte
Olis helpoimmin saatavilla ja suhteellisen hyvää kamaakin!!!
Nokan kuluminen tuossa koneeessa kyllä viittaa öljyn "pikeentymiseen", eli muutamat huollot menneet "pitkäksi"... Ampua pitäis ne tyypit, kun pilaavat loppukäyttäjän moottorin ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
||||
|
||||
![]()
öljyksi Kendall elite 5w40 täys synteettinen, hyviä kokemuksia tullut käytössä. sit jos diisseli pata niin noita kendall super-D 10w30 ja 15w40
__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Laita tuubillinen RVS:ää öljyn sekaan.
Empä usko että Suikka mitään Kendallin öljyjä kaipaa, normi Teboilin Gold S 5W-40 on halpa ja hyvä täyssynteettinen bensakoneisiin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Terrano 2 varapyörätelineessä oleva anturi? | Rölli | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.12.2008 15:03 |
Mikä on kuvassa oleva mokkula? | janiojan | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.09.2007 21:36 |
12H-T moottorissa oikealla oleva alipaineliitin | osilpi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.08.2007 22:26 |
Ostettu: H A L P A leimassa oleva auto | Reetu | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 25.05.2007 16:47 |
Sähkövinssin elinikä? | Kovakalu69 | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 02.04.2005 19:40 |