![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Toyota Hilux huolto-ohjeita?Ostin äskettäin Saksasta tuodun Toyota Hilux 4WD N170 2.4TD:n vuosimallia 2000. Ajettu reilu 120 tkm ja kilometrimäärä vaikuttaisi järkevältä auton kuntoon nähden. Nyt olisi minun aikana ensimmäinen huolto ajankohtainen ja ajattelin talvea vasten tehdä vähän isomman huollon. Dieselit ja maastoautot on minulle jonkun verran uusi juttu, mutta bensa henkilöautoja olen rassannut toistakymmentä vuotta harrastusmielessä. Minulla ei ole tuohon autoon mitään korjausopasta, joten kysynkin täältä vähän neuvoja. Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista. 1.Mikä on tuon 2L-T moottorin öljytilavuus suodattimen kanssa, olen jostain saanut tiedon 6,9 litraa? 2.Mikä on vaihteiston öljytilavuus ja mitä öljyä? 3.Mikä on perän öljytilavuus ja mitä öljyä? 4.Käsittääkseni jakolaatikkoon pitäisi vaihtaa myös joskus öljyt, vai onko se öljy vaihdelaatikon kanssa samassa? Jos on omansa, niin paljonko menee ja minkälaista? 5.Miten polttoainesuodattimen vaihdossa järjestelmä ilmataan? Suodattimen yhteydessä taitaa olla joku käsipumppu, vai? 6.Ilmansuodatin vaihtuu samalla, siinä ei liene mitään erikoista...? 7.Jarrujen liikkuvat osat aion käydä läpi, putsata, kuparitahnaa liikkuviin jne. ja jarrunesteet vaihtuu 8.Onko tuossa koneessa vesipumpun vaihtoväli miten pitkä? Onko Saksassa eri termostaatti kuin Suomiautoissa? Letkulämmitin tuossa on asennettuna, ehkä nesteet voisi uusia samalla. Mitähän vielä kannattaisi tehdä tai katsoa? Hehkut tuntuu pelaavan eikä auto savuttele normaalia enempää. Onko venttiilien välykset tuossa käsin säädettävät?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
2,3,4
itelläni on kastrolin SAF-XO ja sitten oli se toinen oisko ollu X1? Tietävät varaosa liikkeessä. Toinen on kitkalukko lisäaineistettu toinen ei. Noi on täys synteettisiä, mitkä kyllä kannattaa ehottomasti laittaa. Maksaahan toi liki 20€ / L, mutta vaihto on 100.000tkm välein. Että kannattaa ostaa hyvät. Ja ite teen öljyjenvaihdon yhteydessä niin että ajan auton montun päällä hieman kallelleen, jolloin perät valuvat kokonaan tyhjiksi öljystä, tyhjennysroppu kun on sivussa, niin osa öljyistä jää perään jos auto on tasamaalla. Etuperään, päävaihteistoon, jakovaihteistoon, menee sama öljy. Mutta taakse sitten tuo kitkalukon vaatima lisäaineistus. Ja kyllä jakolaatikko on omassa öljyssään, mutta siis samaa kun päävaihteistossa. 5. uus putsari kiinni, ilmaruuvi auki ja lutkutetaan pumpusta niin kauan että ruuvista rupee tulee tieseliä. 6. ilmansuodatin on ihan ok, katsoo patruunan vaan tarkasti kotelon keskelle... ettei ilma kierrä jostain raosta putsarin ohi. 8. en muista antaako toyota mitään huoltoväliä, mutta omalla vm.91:llä oli ajettu 300.000tkm, jolloin laitoin vasta vesipumpun. Sukulaiselta hajos tuossa vähän jälkeen 300.000km. Että pumpun suhteen ei pitäis olla hätiä vielä. Jos vaihdat nesteen niin laita punanen, ns. long life neste. Kallista mutta parempaa. + venttiilit on itselläni 2L2 koneessa ainakin palasäätöiset, kartaanit kandee tietty rasvata, ninku ite teen aina 10.000km välein, samalla ku öljyroppua aukoo ja tulee auton alla oltua. Kato nyt vetareiden suojakumit, ettei ole häikkäää... tuhoutuu vetarit nopeesti jos pääsee talvella kura ja paska sisään. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs tuo palasäätöiset venttiilit meinaa? Eikö niitä voi tavallisen rakotulkin avulla säätää?
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Palasäätöiset tarkoittaa, että välys säädetään erityisellä säätölevyllä. Jos liian suuri välys, niin pannaan paksumpi säätölevy entisen tilalle jne. Samaa välystä edelleen säädetään, mutta vähän eri tavalla.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jeeez, juuri noin... sinne tarvii heitellä sellasia paloja, kovemmat jätkät varmaan hitsaa nöölin ja pyyhkäsee viilalla oikeeseen korkeuteen
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Pari viikkoa sitten laittelin kaikki muut mitä tässä viestiketjussa on mainittu, mutta vielä olisi voimansiirron (perät ja laatikot) öljyt vaihtamatta. Mistähän saisin selville öljytilavuudet jotta osaisin mennä ostamaan sopivan määrän eri öljyjä? Huoltokirjassa taitaa jotain olla, mutta se on Güntheriksi kirjoitettu näissä Saksan tuliaisissa... ehkä siitä sanakirjan kanssa saisi selvää
![]() Kardaanin rasvaus oli jännä operaatio, tähän asti kun on henkilöautoja vaan tullut laitettua. Paikalle onneksi sattui 30 vuotta raskaskalustoa huoltanut appiukko, niin sain hyviä vinkkejä. Kuulemma on Sisussa sama periaate ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Toyota Hilux | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.04.2007 13:08 | |
toyota hilux 4x4 -84 | kivari | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 23.03.2007 21:34 |
M: Toyota Hilux 4x4 | V-P | O/M/V Muut | 2 | 02.11.2005 14:02 |
Denson laturin huolto-ohjeita (HYVÄ!) Toyota ym. | -MAKE- | Linkit | 1 | 04.09.2005 12:13 |
O: Toyota hilux 4x4 | O/M/V Muut | 0 | 28.11.2003 00:15 |