Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota Hilux huolto-ohjeita? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50485)

hifilux 10.09.2008 22:20

Toyota Hilux huolto-ohjeita?
 
Ostin äskettäin Saksasta tuodun Toyota Hilux 4WD N170 2.4TD:n vuosimallia 2000. Ajettu reilu 120 tkm ja kilometrimäärä vaikuttaisi järkevältä auton kuntoon nähden. Nyt olisi minun aikana ensimmäinen huolto ajankohtainen ja ajattelin talvea vasten tehdä vähän isomman huollon. Dieselit ja maastoautot on minulle jonkun verran uusi juttu, mutta bensa henkilöautoja olen rassannut toistakymmentä vuotta harrastusmielessä. Minulla ei ole tuohon autoon mitään korjausopasta, joten kysynkin täältä vähän neuvoja. Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista.

1.Mikä on tuon 2L-T moottorin öljytilavuus suodattimen kanssa, olen jostain saanut tiedon 6,9 litraa?
2.Mikä on vaihteiston öljytilavuus ja mitä öljyä?
3.Mikä on perän öljytilavuus ja mitä öljyä?
4.Käsittääkseni jakolaatikkoon pitäisi vaihtaa myös joskus öljyt, vai onko se öljy vaihdelaatikon kanssa samassa? Jos on omansa, niin paljonko menee ja minkälaista?
5.Miten polttoainesuodattimen vaihdossa järjestelmä ilmataan? Suodattimen yhteydessä taitaa olla joku käsipumppu, vai?
6.Ilmansuodatin vaihtuu samalla, siinä ei liene mitään erikoista...?
7.Jarrujen liikkuvat osat aion käydä läpi, putsata, kuparitahnaa liikkuviin jne. ja jarrunesteet vaihtuu
8.Onko tuossa koneessa vesipumpun vaihtoväli miten pitkä? Onko Saksassa eri termostaatti kuin Suomiautoissa? Letkulämmitin tuossa on asennettuna, ehkä nesteet voisi uusia samalla.

Mitähän vielä kannattaisi tehdä tai katsoa? Hehkut tuntuu pelaavan eikä auto savuttele normaalia enempää. Onko venttiilien välykset tuossa käsin säädettävät?

Vilkutin 11.09.2008 05:29

2,3,4
itelläni on kastrolin SAF-XO ja sitten oli se toinen oisko ollu X1? Tietävät varaosa liikkeessä. Toinen on kitkalukko lisäaineistettu toinen ei. Noi on täys synteettisiä, mitkä kyllä kannattaa ehottomasti laittaa. Maksaahan toi liki 20€ / L, mutta vaihto on 100.000tkm välein. Että kannattaa ostaa hyvät. Ja ite teen öljyjenvaihdon yhteydessä niin että ajan auton montun päällä hieman kallelleen, jolloin perät valuvat kokonaan tyhjiksi öljystä, tyhjennysroppu kun on sivussa, niin osa öljyistä jää perään jos auto on tasamaalla.
Etuperään, päävaihteistoon, jakovaihteistoon, menee sama öljy. Mutta taakse sitten tuo kitkalukon vaatima lisäaineistus. Ja kyllä jakolaatikko on omassa öljyssään, mutta siis samaa kun päävaihteistossa.

5.
uus putsari kiinni, ilmaruuvi auki ja lutkutetaan pumpusta niin kauan että ruuvista rupee tulee tieseliä.

6.
ilmansuodatin on ihan ok, katsoo patruunan vaan tarkasti kotelon keskelle... ettei ilma kierrä jostain raosta putsarin ohi.

8.
en muista antaako toyota mitään huoltoväliä, mutta omalla vm.91:llä oli ajettu 300.000tkm, jolloin laitoin vasta vesipumpun. Sukulaiselta hajos tuossa vähän jälkeen 300.000km. Että pumpun suhteen ei pitäis olla hätiä vielä. Jos vaihdat nesteen niin laita punanen, ns. long life neste. Kallista mutta parempaa.

+
venttiilit on itselläni 2L2 koneessa ainakin palasäätöiset, kartaanit kandee tietty rasvata, ninku ite teen aina 10.000km välein, samalla ku öljyroppua aukoo ja tulee auton alla oltua.
Kato nyt vetareiden suojakumit, ettei ole häikkäää... tuhoutuu vetarit nopeesti jos pääsee talvella kura ja paska sisään.

hifilux 11.09.2008 21:06

Mitäs tuo palasäätöiset venttiilit meinaa? Eikö niitä voi tavallisen rakotulkin avulla säätää? :confused:

KarvaTurpa 11.09.2008 21:24

Palasäätöiset tarkoittaa, että välys säädetään erityisellä säätölevyllä. Jos liian suuri välys, niin pannaan paksumpi säätölevy entisen tilalle jne. Samaa välystä edelleen säädetään, mutta vähän eri tavalla.

Vilkutin 12.09.2008 08:18

Jeeez, juuri noin... sinne tarvii heitellä sellasia paloja, kovemmat jätkät varmaan hitsaa nöölin ja pyyhkäsee viilalla oikeeseen korkeuteen :D

hifilux 08.10.2008 06:44

Pari viikkoa sitten laittelin kaikki muut mitä tässä viestiketjussa on mainittu, mutta vielä olisi voimansiirron (perät ja laatikot) öljyt vaihtamatta. Mistähän saisin selville öljytilavuudet jotta osaisin mennä ostamaan sopivan määrän eri öljyjä? Huoltokirjassa taitaa jotain olla, mutta se on Güntheriksi kirjoitettu näissä Saksan tuliaisissa... ehkä siitä sanakirjan kanssa saisi selvää :D

Kardaanin rasvaus oli jännä operaatio, tähän asti kun on henkilöautoja vaan tullut laitettua. Paikalle onneksi sattui 30 vuotta raskaskalustoa huoltanut appiukko, niin sain hyviä vinkkejä. Kuulemma on Sisussa sama periaate :)

hifilux 09.10.2008 21:49

Nyt on öljymäärät abouttia rallaa selvillä ja litkut on ostettu. Viikonloppuna pitäisi ruveta vaihtohommiin. Lueskelin ulkomaalaiselta foorumilta, että esim. peräöljyä tulee Hiluxissa täyttää 5mm täyttöaukon alapuolelle, miksi näin? Olen aiemmin mm. Bemareissa täyttänyt perä- ja laatikkoöljyä täyttöaukkoon asti kunnes öljyä alkaa tulla ulos.

Jappi 09.10.2008 23:56

Ihan samalla lailla vaan täyteen,tuskin on muuta ajatusta tuossa ohjeessa kuin se ettei sotke paikkoja täyttäessä.

hifilux 10.10.2008 06:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 495319)
Ihan samalla lailla vaan täyteen,tuskin on muuta ajatusta tuossa ohjeessa kuin se ettei sotke paikkoja täyttäessä.

No niin minä vähän ajattelin, että kun tuo Castrolin lukkoperseöljy maksoi yli 20€ litralta, niin laitetaan nyt koko rahan edestä sitä :D Muutenkin meni noihin velleihin noin 150 eskoa.

Löytyyköhän näistä huohotinreikiä peristä ja laatikoista? Bemareissa ainakin on perässä ollut ja jos se on tukossa, niin stefat alkaa vuotaa.

tjl 10.10.2008 17:27

niin ja yksi asia mikäpitää huomioida rasvatessa. kardaanin liukuun ei liikaa rasvaa, muuten pohjaa helposti. eli vaan sillen sopivasti!

on siellä*huohottimet ihan kuin kaikissa muissakin, ja rupee vuotaan jos ei auki.

Vilkutin 13.10.2008 05:44

itse olen laittanu kaikkiin liukuihinkin rasvaa sen verran että työntää vähän laatikoita, kyllä se rasva tulee booreista läpi.

Ambula 08.06.2011 05:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hifilux (Viesti 495295)
Nyt on öljymäärät abouttia rallaa selvillä ja litkut on ostettu. Viikonloppuna pitäisi ruveta vaihtohommiin. Lueskelin ulkomaalaiselta foorumilta, että esim. peräöljyä tulee Hiluxissa täyttää 5mm täyttöaukon alapuolelle, miksi näin? Olen aiemmin mm. Bemareissa täyttänyt perä- ja laatikkoöljyä täyttöaukkoon asti kunnes öljyä alkaa tulla ulos.

Voisitko valottaa, että paljonko se öljyjen tilavuus oli?

Joudun vianhaku mielessä laskemaan luultavasti etuperän (ainakin) tyhjäksi, ja tuskin tekisi huonoa vaihtaa öljyjä myös takaperään ja vaihteistoihin...

Kiitoksia etukäteen! Saa toki joku muukin vastata, jos tietää noin bauttiarallaa LN170 Hiluxin etuperän, takaperän, jakovaihteiston ja päävaihteiston öljytilavuudet.. :)

RIPAX 08.06.2011 22:12

Muistista..
 
Etu perä 1.7 takaperä 2.2 jakis n.2 laatikko4.3.. luultavasti väärin ku noi on ln110 malliseen mut akselit on samat ln170 vaikka laatikot eri. Halvempaa olis ollu esim. Mobilin SHC ja sitä on myös LS eli kitkalukko mausteilla,jotai 11-16€ litra. Esson 317 on hyvä kans ja Motonetti myy synteettistä laatikko öljyä myös,tosin ei kitkalukollisiiin. Hyvä resepti vois olla et laita Motonetin aineet ja takaperään Mobilin LS ja vaihto 60000välein,110 koppasen manuskassa suositellaan 40000 vaihtoväliä mutta lienee mineraali öljyille,synteettisellä sen voi varmaanki tuplata.

liero 08.06.2011 22:17

koittakaas vaikka tuota , rekkarin kun näpyttelee niin antaa suositukset määrineen...
https://www.neste.fi/suositustaulukk...;13458&lang=fi

Ambula 09.06.2011 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja liero (Viesti 774120)
koittakaas vaikka tuota , rekkarin kun näpyttelee niin antaa suositukset määrineen...
https://www.neste.fi/suositustaulukk...;13458&lang=fi


Suurkiitokset!

Tuo oli aivan valtavan hyvä linkki. Nyt on koko klaanin kaluston tiedot tulostettu ylös. Saavutti kyseinen sivu työpaikallakin suuren suosion. Jännä ettei kukaan täälläkään (työpaikalla siis) tiennyt tuon olemassaolosta.. :)

RIPAX 09.06.2011 22:39

Neste...
 
Toi nesteen sivustohan on hyvä mut olis parempi ku siel olis vielä valmistajan vaatimukset mainittuna,eikä minkä niminen nesteen aine käy mihinki. Olis helpompi kääntää vaikkapa Castrolin aineille,Nesteen hinta/laatu suhde ei mielestäni ole niitä parhaimpia.


Sivu luotu: 14:17 (GMT +2).