Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2006, 19:04
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Mogin pyöränlaakerin kiristys?


<http://www.killeraxles.com/html/mog__axles.html>
Miten helvatissa tuosta kiritään pyöränlaakeri? Tuo ulompi laakeri on tavallinen kuulalaakeri ja sisempi rullalaakeri (ei kartio).

No kyllähän tuosta nyt pääsee!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.08.2006, 20:46
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Se rullalaakeri voi olla olakkeellinen. Silloin kuulalaakeria voi kiristää sitä vastaan.

Toinen vaihtoehto on, että se kuulalaakeri paikoittaa koko navan ja rullalaakeri on uiva.

T, Antti
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.08.2006, 21:50
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.377
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Toinen vaihtoehto on, että se kuulalaakeri paikoittaa koko navan ja rullalaakeri on uiva.
Noin se näyttäisi olevan. Ulompi laakeri (kuulalaakeri) on ulkokehästään lukkorenkaalla portal boxissa ja se [u]muistaakseni</u> (jostakin luin joskus) 750-1000Nm momenttiin vedettävä keskipultti vetää yhteen navan laipan ja portaalin alemman hammasrattaan, kuulalaakerin sisempi kehä jää jumiin siihen väliin. Toinen laakeri mielestäni kelluu - ainakaan allaolevan jutun EPC-kuvassa ei siinä näy edes mitään shimmilevyjä tai lukkorenkaita. Se napapultin momentti pitää varmistaa jostakin, en muista sitä aikuisten oikeasti varmuudella.

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=481037

406:ssa muuten ne laakerit on päinvastoin, eli kuorman kantava ulompi on rulla ja sisempi pieni laakeri on kuulalaakeri. Siinäkin on keskipultti, mutta on toisin päin, eli kanta on sisemmän laakerin takana ja kaksiosaisen napalaipan sisemmän osan (toimii ulomman stefan kulutusrenkaana) ulkopuolelle tulee mutteri, joka tiukataan tiettyyn momenttiin ja lukitaan se kruunumutteri reikään lykättävällä sokalla - shimmataan mutteria jos reikä ei osu kohdalleen. Ennen keskipultin tiukkaamista pultataan pyöränpultit pitävä laippa monella pultilla sisemmän laipan osan läpi portaalin alempaan hammasrattaaseen.

EDIT: vähän tarkennuksia sen 406:n portaalin alaosan rakenteeseen.

Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on


Edited by - JiiPee on 23/08/2006 09:52:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Olkalaakerin kiristys HJ85 Tekniikka & Jutustelu 28 22.09.2008 12:21
hj luko (kiristys) GENOBI Tekniikka & Jutustelu 3 14.08.2007 21:25
Vanhakoppaisen Pajeron pyöränlaakerin mitat/koodit Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 1 25.04.2007 15:28
hj pinjonin kiristys Tekniikka & Jutustelu 3 16.02.2006 19:39
Pyöränlaakerin äänimaailma? (ei offroad) AVRO Tekniikka & Jutustelu 5 28.06.2005 22:29


Sivu luotu: 01:35 (GMT +2).