Lainaus:
quote:
Toinen vaihtoehto on, että se kuulalaakeri paikoittaa koko navan ja rullalaakeri on uiva.
|
Noin se näyttäisi olevan. Ulompi laakeri (kuulalaakeri) on ulkokehästään lukkorenkaalla portal boxissa ja se [u]muistaakseni</u> (jostakin luin joskus) 750-1000Nm momenttiin vedettävä keskipultti vetää yhteen navan laipan ja portaalin alemman hammasrattaan, kuulalaakerin sisempi kehä jää jumiin siihen väliin. Toinen laakeri mielestäni kelluu - ainakaan allaolevan jutun EPC-kuvassa ei siinä näy edes mitään shimmilevyjä tai lukkorenkaita. Se napapultin momentti pitää varmistaa jostakin, en muista sitä aikuisten oikeasti varmuudella.
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=481037
406:ssa muuten ne laakerit on päinvastoin, eli kuorman kantava ulompi on rulla ja sisempi pieni laakeri on kuulalaakeri. Siinäkin on keskipultti, mutta on toisin päin, eli kanta on sisemmän laakerin takana ja
kaksiosaisen napalaipan sisemmän osan (toimii ulomman stefan kulutusrenkaana) ulkopuolelle tulee mutteri, joka tiukataan tiettyyn momenttiin ja lukitaan se kruunumutteri reikään lykättävällä sokalla - shimmataan mutteria jos reikä ei osu kohdalleen.
Ennen keskipultin tiukkaamista pultataan pyöränpultit pitävä laippa monella pultilla sisemmän laipan osan läpi portaalin alempaan hammasrattaaseen.
EDIT:
vähän tarkennuksia sen 406:n portaalin alaosan rakenteeseen.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Edited by - JiiPee on 23/08/2006 09:52:54