|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Toyota 3b turbotusViime kesänä sain hommattua pitkään himoamani BJ-75 Tojon ja talven sitä hitsailin ja maalailin ja nyt on päästy ajelemaankin. Voiman puute tuossa alkaa vähän vaivaamaan ja turbohan se on mielessä ollu jo pitemmän aikaa. Alkuhuumassa jo hommasinkin Tojota ct26 turbon, alkujaan Mr2 peräisin muistaakseni, ensi talvena meinasin alkaa sanoista tekoihin mutta nyt tuli mieleen onko tuo kuitenkaan paras vaihtoehto spekseiltään ja mitoiltaankin tuo on aikamoinen möhkäle. Hauilla löytyneet keskustelut on aika vanhoja ja mitoitus laskuritkaan ei enää toimi, mikä olis paras turbo tuohon 3,4l koneeseen nyt kun vielä voisi suunnitelmia muuttaa? Pakosarjaa ei vielä ole hitsattu läjään, osat löytyy ja laippa tuolle ct26 mutta vielähän tuota ehtii muuttamaan jos vaan parempia vaihtoehtoja olis?
|
#2
|
||||
|
||||
Ihan ensiksi onnea! Ja toiseksi kuvia kehiin huutaa Toyotakansa,,,
Mutta tuosta malmiläjästä saat reilut sata-130 oivaa, laiskahkoa mutta hemmetin sitkeää työhevosia irti, joten ei ole niin justiinsa mikä fööni siellä on. Ellet sitten tee jotain toisin kuin ennen. Mutta oliko tuossa vielä se paine-ero säätöinen pumppu?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
|||
|
|||
Kiitoksia! Yritetäänpäs laittaa joku kuva tänne, tekninen tietämys moottoreista ja tietokoneista on aika heikkoa Ja mitään rakettiahan tuosta ei saa mutta jos samoihin kulkuihin pääsis kun mun 4wd hiace niin olisin tyytyväinen. Näin oon ymmärtäny että pumppu säätyy paine-erolla. Muutaman palstalaisen kanssa tuosta turbotuksesta on juttua ollutkin mutta kaikilla on jo hetki aikaa vierähtänyt projektista, tuleeko mieleen jotain mitä tekisi nyt toisin?
|
#4
|
||||
|
||||
No sitten sen ylänipan kääntö, ja kierrosten rajoitus katsastusta varten kaasupolkimen tai vivun liikettä rajoittamalla.
Syöttöä lisää, ja sen jälkeen mutkaista tietä näkymättömiin. Syöttöpumpun Säätökalvo kandee vaihtaa, ja toinen hommata hanskalokeroon varoiksi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
|||
|
|||
Kiitos vinkeistä, nuo kaikki keinot kyllä käytetään varmasti
|
#6
|
||||
|
||||
Sopivimpia turboja on esim. Subaru Impreza WRX:stä tuttu MHI TD04L-13T-6
Mä laitoin Holset HE221W 5.5cm2 pakopesällä. Tää on jostain 4.5 litraisesta Cumminsista, lienee joku tasanopeudella pyörivä kaivinkonemoottori, sen verran pieni kun on. Pitäis osua spekseiltään, mitä sain ynnäiltyä, hyvinkin liki optimia. https://forums.offipalsta.com/showpo...&postcount=217 Nippaa ei tartte käännellä, painepuolen letkun painetta voi säädellä muullakin tavoin, jolloin myös säilyy optio pitää kierrostenrajoitin toiminnassa. |
#7
|
||||
|
||||
3b ollu itsellä turbon kanssa vuosia ja isolla kaasulla on menty yhtään pumpun kalvoa ei ole tarvinnut vaihtaa.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#8
|
||||
|
||||
Mulla b-moottorissa hx30. Herää alhaalta ja ahtaa noin 1.5bar.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#9
|
|||
|
|||
:No nyt onkin taas mietittävää, hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan. Mikä oli Matilla syy asentaa se noin päin?
|
#10
|
|||
|
|||
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?
|
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Nämä siis oman kokemuksen huomioita. Ahdin on Garrett T03 joka on pajerosta peräisin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
Olekko poissulkenut kokonaan remmiahtimen ?
Molempia kokeilleena 3b kanssa , tuo remmi toimi mun ajoissa paremmin ...ahtaa heti tyhjäkäynnillä ja tulee vääntöö mukavasti lisää . Pystyi ajamaan jopa vakioväleillä 35-tuumasilla maantiesiirtymiä 5-vaihteella . Toki turbokin pelaa , mun budjettikokeilussa oli vaan turkasen suuri puhallin , joka heräs vasta silloin kun piti jo painaa jarrua Makean näkoinen seiskavitonen sulla |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
• ei tarvii pilkkoa orkkisilmanputsaria • pakoputki olis tullut tosi liki rintapeltiä = lämmittäis sitä • muutenkin noin asettui ihan kivasti/ongelmitta • kiva kokeilla jotain erilaista |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lämpöjen kanssa ei oo ongelmia alusyylärin kanssa. Tosin lämpömittarikaan ei oo toiminu pariin vuoteen
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
En ajelis muutenkaan yli barin ahdoilla, ei se kansi virtaa niin että siitä mitään isompaa hyötyä enää olis boostata lisää. |
#16
|
|||
|
|||
Ei kait se remmiahdinkaan mahdoton ole, oisko kuvaa toteutuksesta ja mitä ahdinta käytit?
|
#17
|
||||
|
||||
Sinulla on jo paketti kasassa. Sen kun tinaat läjään sen, ajelet vaikka alkuun 100tkm. Tai muutaman vuoden, ja teet pieniä säätöjä jos tarvii.
Jos ei herää tarpeeksi alhaalta niin pienempää turboa. Jos kyseessä on ajoauto niin nelosella 80 vauhdissa pitää olla suunnilleen kaikki käytettävissä. Öljyn saa vaikka öp.anturin lähdöstä t-haaralla ja 1/8" letkulla ja paluu öljypohjan yläreunaan. Ellei parempaa ideaa tule. Se ahtopaine ei tehoa tuo jos ei kaikki muu ole tehty myös. Eli paineet kiloon tai alle miten vaan hyvältä tuntuu ja sillä selvä Sitten kun avaimet pysyy kädessä, ja / tai oot valmis muuttamaan ajoneuvon statuksen projektiksi joka saa syödä aikaa ja rahaa, ja dieseltekniikka alkaa olla hanskassa niin sitten istutat tuohon jonkun muun syöttöpumpun, madallat puristuksia ym.niin sitten voi alkaa haaveilemaan kovemmista paineista. Tai samalla kutos koneesta. Mielellään suoraruiskusemmosesta koska etukammiokone on hieman Mooseksen aikainen tehokäyttöön. Eli takaisin perusasioihin. Tee mahdollisimman kompakti pakosarja niin että saat down pipen menemään alas mahdollisimman nätisti ja että orkkis ilmanputsari jää käyttöön. Mitkään pääskyverkot ei kuulu ajoautoihin. Tehoa saat hieman lisää. Pumpusta tulee se mikä tulee.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#18
|
||||
|
||||
https://landcruiserhm.com/media/k2/g...20ready026.jpg
Eikö suomessa joku heppu laittanut tälläisen tehdasturbo 13B-T koneen BJ40 sarjalaiseen joskus, tällä palstalla oli juttua siitä vuosia sitten?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#20
|
|||
|
|||
Tuo moottorin vaihto taitaa mennä vähän turhan haastavaksi ja oisko tuo olemassa olevien osien käyttö sit liian helppoo , noh vieläpä tässä ehtii tuumia... Eilen ilta-ajelulla sattu silmiin komia kärry
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tehdasturboja on ana hyvä syynätä, vaikkei niitä olisikaan ostamassa. Niissä kun on moni asia funtsittu just eikä melkein.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#22
|
||||
|
||||
Ei se ahtopaine moottoria tapa vaan pakopaineet ja sen aiheuttama lämpö.
Älkää siis laittako liian pieniä ahtimia ja yritä sitten ajaa kovilla paineilla. |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Talvella oli myynnissä yks Toyotan bussi, siinä olis ollut 15B-FT eli 4.1-litrainen 16-v. 4-sylinterinen suoraruiskuturbodiesel jakajapumpulla. 👌 Alkujaan 100kW ja joku 380Nm vääntöä, mut tehot ja väännöt saa tuplattua kohtuudella. Mega Cruiserissa käytetty samaa konetta. |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#25
|
||||
|
||||
Miten tuo pelasi?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Toyota 3b:hen turbotus paketti | reiska | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 04.09.2021 19:10 |
Toyota hj60 turbotus | kingkong78 | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 05.09.2018 19:44 |
Ostetaan 2l2 turbotus | Hilux777 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.12.2017 11:35 |
Myydään Turbo / Turbotus setti Toyota Hilux, LJ70 | Fourmotion | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 15.06.2013 13:54 |
hj-60 turbotus | Toni.k | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 12.10.2009 08:16 |