Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota 3b turbotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=171141)

Jusufix 29.06.2024 20:27

Toyota 3b turbotus
 
Viime kesänä sain hommattua pitkään himoamani BJ-75 Tojon ja talven sitä hitsailin ja maalailin ja nyt on päästy ajelemaankin. Voiman puute tuossa alkaa vähän vaivaamaan ja turbohan se on mielessä ollu jo pitemmän aikaa. Alkuhuumassa jo hommasinkin Tojota ct26 turbon, alkujaan Mr2 peräisin muistaakseni, ensi talvena meinasin alkaa sanoista tekoihin mutta nyt tuli mieleen onko tuo kuitenkaan paras vaihtoehto spekseiltään ja mitoiltaankin tuo on aikamoinen möhkäle. Hauilla löytyneet keskustelut on aika vanhoja ja mitoitus laskuritkaan ei enää toimi, mikä olis paras turbo tuohon 3,4l koneeseen nyt kun vielä voisi suunnitelmia muuttaa? Pakosarjaa ei vielä ole hitsattu läjään, osat löytyy ja laippa tuolle ct26 mutta vielähän tuota ehtii muuttamaan jos vaan parempia vaihtoehtoja olis?

Bj Andy 29.06.2024 21:53

Ihan ensiksi onnea! Ja toiseksi kuvia kehiin huutaa Toyotakansa,,,:D

Mutta tuosta malmiläjästä saat reilut sata-130 oivaa, laiskahkoa mutta hemmetin sitkeää työhevosia irti, joten ei ole niin justiinsa mikä fööni siellä on. Ellet sitten tee jotain toisin kuin ennen. Mutta oliko tuossa vielä se paine-ero säätöinen pumppu?

Jusufix 30.06.2024 07:27

1 Liiteet
Kiitoksia! Yritetäänpäs laittaa joku kuva tänne, tekninen tietämys moottoreista ja tietokoneista on aika heikkoa:) Ja mitään rakettiahan tuosta ei saa mutta jos samoihin kulkuihin pääsis kun mun 4wd hiace niin olisin tyytyväinen. Näin oon ymmärtäny että pumppu säätyy paine-erolla. Muutaman palstalaisen kanssa tuosta turbotuksesta on juttua ollutkin mutta kaikilla on jo hetki aikaa vierähtänyt projektista, tuleeko mieleen jotain mitä tekisi nyt toisin?

Bj Andy 30.06.2024 18:33

No sitten sen ylänipan kääntö, ja kierrosten rajoitus katsastusta varten kaasupolkimen tai vivun liikettä rajoittamalla.

Syöttöä lisää, ja sen jälkeen mutkaista tietä näkymättömiin. Syöttöpumpun Säätökalvo kandee vaihtaa, ja toinen hommata hanskalokeroon varoiksi.

Jusufix 03.07.2024 06:54

Kiitos vinkeistä, nuo kaikki keinot kyllä käytetään varmasti��

-MaTTi- 04.07.2024 10:53

Sopivimpia turboja on esim. Subaru Impreza WRX:stä tuttu MHI TD04L-13T-6

Mä laitoin Holset HE221W 5.5cm2 pakopesällä. Tää on jostain 4.5 litraisesta Cumminsista, lienee joku tasanopeudella pyörivä kaivinkonemoottori, sen verran pieni kun on. Pitäis osua spekseiltään, mitä sain ynnäiltyä, hyvinkin liki optimia.

https://forums.offipalsta.com/showpo...&postcount=217

Nippaa ei tartte käännellä, painepuolen letkun painetta voi säädellä muullakin tavoin, jolloin myös säilyy optio pitää kierrostenrajoitin toiminnassa.

lepa77 04.07.2024 12:07

3b ollu itsellä turbon kanssa vuosia ja isolla kaasulla on menty yhtään pumpun kalvoa ei ole tarvinnut vaihtaa.

kippo86 05.07.2024 19:20

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245445
Mulla b-moottorissa hx30. Herää alhaalta ja ahtaa noin 1.5bar.

Jusufix 05.07.2024 20:20

:No nyt onkin taas mietittävää, hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan. Mikä oli Matilla syy asentaa se noin päin?

Jusufix 07.07.2024 08:13

Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?

Bj Andy 07.07.2024 11:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix (Viesti 1474928)
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?

Riippuu mitä meinaat tehdä. Jotain täyskaasu sprinttejä kestää, mutta jos meinaat esim.vetää jotain, eli täydellä kaasulla mennään pitkiäkin aikoja niin se kilo alkaa olla maksimi. Itellä 0.9 bar. Jos tuosta nostaa niin ei pysy lämmöt enää kurissa. Toki välijäähdytin auttaa tässäkin. Mutta olikohan tuossa puristukset jtn.22-23 luokkaa, joten männän päällä alkaa olla ahdasta jos nostaa ahtoja liiaksi.

Nämä siis oman kokemuksen huomioita. Ahdin on Garrett T03 joka on pajerosta peräisin.

Palde 07.07.2024 16:14

Olekko poissulkenut kokonaan remmiahtimen ?
Molempia kokeilleena 3b kanssa , tuo remmi toimi mun ajoissa paremmin ...ahtaa heti tyhjäkäynnillä ja tulee vääntöö mukavasti lisää .
Pystyi ajamaan jopa vakioväleillä 35-tuumasilla maantiesiirtymiä 5-vaihteella .
Toki turbokin pelaa , mun budjettikokeilussa oli vaan turkasen suuri puhallin , joka heräs vasta silloin kun piti jo painaa jarrua :D

Makean näkoinen seiskavitonen sulla :cool:

-MaTTi- 07.07.2024 16:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix (Viesti 1474912)
:No nyt onkin taas mietittävää, hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan. Mikä oli Matilla syy asentaa se noin päin?

Meni mun mielestä luontevammin:
• ei tarvii pilkkoa orkkisilmanputsaria
• pakoputki olis tullut tosi liki rintapeltiä = lämmittäis sitä
• muutenkin noin asettui ihan kivasti/ongelmitta
• kiva kokeilla jotain erilaista

kippo86 07.07.2024 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix (Viesti 1474928)
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?

Ei oo ollu vielä ongelmia, ja tuo maksimi on arvio kun asteikko loppuu 1.0 bar ja siitä menee reilusti yli :) Ja ei se omassa käytössä käy kun hetkellisesti maksimissa, kiihdytyksissä yms. Eri asia jos ois kärryn veturina tms ni varmasti ylämäissä alkais hiki tulee männän päällä.
Lämpöjen kanssa ei oo ongelmia alusyylärin kanssa. Tosin lämpömittarikaan ei oo toiminu pariin vuoteen :D

-MaTTi- 09.07.2024 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix (Viesti 1474928)
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?

Kampiakseli kovilla, varsinkin vanhempi 3:lla runkolaakerilla oleva (vaihtui 08/84->). Syöttöä myöhäisemmälle niin helpottaa huomattavasti piikkikuormaan.

En ajelis muutenkaan yli barin ahdoilla, ei se kansi virtaa niin että siitä mitään isompaa hyötyä enää olis boostata lisää.

Jusufix 09.07.2024 22:00

Ei kait se remmiahdinkaan mahdoton ole, oisko kuvaa toteutuksesta ja mitä ahdinta käytit?

Bj Andy 10.07.2024 01:41

Sinulla on jo paketti kasassa. Sen kun tinaat läjään sen, ajelet vaikka alkuun 100tkm. Tai muutaman vuoden, ja teet pieniä säätöjä jos tarvii.

Jos ei herää tarpeeksi alhaalta niin pienempää turboa. Jos kyseessä on ajoauto niin nelosella 80 vauhdissa pitää olla suunnilleen kaikki käytettävissä.

Öljyn saa vaikka öp.anturin lähdöstä t-haaralla ja 1/8" letkulla ja paluu öljypohjan yläreunaan. Ellei parempaa ideaa tule.

Se ahtopaine ei tehoa tuo jos ei kaikki muu ole tehty myös. Eli paineet kiloon tai alle miten vaan hyvältä tuntuu ja sillä selvä

Sitten kun avaimet pysyy kädessä, ja / tai oot valmis muuttamaan ajoneuvon statuksen projektiksi joka saa syödä aikaa ja rahaa, ja dieseltekniikka alkaa olla hanskassa niin sitten istutat tuohon jonkun muun syöttöpumpun, madallat puristuksia ym.niin sitten voi alkaa haaveilemaan kovemmista paineista. Tai samalla kutos koneesta. Mielellään suoraruiskusemmosesta koska etukammiokone on hieman Mooseksen aikainen tehokäyttöön.

Eli takaisin perusasioihin. Tee mahdollisimman kompakti pakosarja niin että saat down pipen menemään alas mahdollisimman nätisti ja että orkkis ilmanputsari jää käyttöön. Mitkään pääskyverkot ei kuulu ajoautoihin. Tehoa saat hieman lisää. Pumpusta tulee se mikä tulee.

sisua45 10.07.2024 17:38

https://landcruiserhm.com/media/k2/g...20ready026.jpg

Eikö suomessa joku heppu laittanut tälläisen tehdasturbo 13B-T koneen BJ40 sarjalaiseen joskus, tällä palstalla oli juttua siitä vuosia sitten?

Jull 10.07.2024 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1474985)
https://landcruiserhm.com/media/k2/g...20ready026.jpg

Eikö suomessa joku heppu laittanut tälläisen tehdasturbo 13B-T koneen BJ40 sarjalaiseen joskus, tällä palstalla oli juttua siitä vuosia sitten?

Tätä tarkoittanet: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38165

Jusufix 10.07.2024 21:33

1 Liiteet
Tuo moottorin vaihto taitaa mennä vähän turhan haastavaksi ja oisko tuo olemassa olevien osien käyttö sit liian helppoo :), noh vieläpä tässä ehtii tuumia... Eilen ilta-ajelulla sattu silmiin komia kärry

sisua45 11.07.2024 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jull (Viesti 1474988)

Juurikin tuo. Eihän siitä ollut kuin liki 17 vuotta aikaa. :D

Tehdasturboja on ana hyvä syynätä, vaikkei niitä olisikaan ostamassa. Niissä kun on moni asia funtsittu just eikä melkein.

karvanoppa 12.07.2024 09:42

Ei se ahtopaine moottoria tapa vaan pakopaineet ja sen aiheuttama lämpö. :)

Älkää siis laittako liian pieniä ahtimia ja yritä sitten ajaa kovilla paineilla.

-MaTTi- 12.07.2024 10:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1475011)
Juurikin tuo. Eihän siitä ollut kuin liki 17 vuotta aikaa. :D

Tehdasturboja on ana hyvä syynätä, vaikkei niitä olisikaan ostamassa. Niissä kun on moni asia funtsittu just eikä melkein.

Aika kiven alla tollanen 13B-T tässä maassa. Noissakin tuo CT26 ei ole mitenkään optimiturbo, nykyään parempiakin vaihtoehtoja tarjolla.

Talvella oli myynnissä yks Toyotan bussi, siinä olis ollut 15B-FT eli 4.1-litrainen 16-v. 4-sylinterinen suoraruiskuturbodiesel jakajapumpulla. 👌 Alkujaan 100kW ja joku 380Nm vääntöä, mut tehot ja väännöt saa tuplattua kohtuudella. Mega Cruiserissa käytetty samaa konetta.

Palde 02.08.2024 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix (Viesti 1474976)
Ei kait se remmiahdinkaan mahdoton ole, oisko kuvaa toteutuksesta ja mitä ahdinta käytit?

Mulla oli Toyotan SC14 remmi paikallaan ( älkää hämääntykö viriputsarista , lopullisessa versiossa orkkispönttö käytössä )

https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=84108

Bj Andy 03.08.2024 03:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 1475415)
Mulla oli Toyotan SC14 remmi paikallaan ( älkää hämääntykö viriputsarista , lopullisessa versiossa orkkispönttö käytössä )

[IMG]https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=944&pictureid=84108[/MG]

Miten tuo pelasi?


Sivu luotu: 00:08 (GMT +2).