![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mitsu L200 outo turbo vaivaTerve. Paljon on nettiä selattu ja autoa tutkittu mutta vastaavaa ei ole tullut vastaan(englanti ei oikein taivu) Eli autona on otsikon mukainen 2003 mallinen mitsu. Ongelmana on ahdot, ei niinkään yliahto mistä löytyy paljon juttua. Vaan sellainen että kylmällä koneella ahtaa hyvin, mutta koneen lämmittyä ei enää ahda, vikakoodit 12,52 eli ahtopaineanturi ja vgt ohjaus. Ahtopaineanturi vaihdettu, vgt solenoidi(ruskea) vaihdettu ja letkut uusittu. Autossa on ahtopainemittati jonka mukaan kylmällä koneella ahtaa noin 1 bar maksimit, koneen lämmittyä saattaa kivuta 0.3 ja hetken päästä syttyy moottorin valo. Myös lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnin laskiessa syttyy tuo moottorin vikavalo. Ei nyt vaan mene mitenkään jakeluun että mikä tuota ohjaa kun kylmänä toimii mutta lämpimänä ei. Tuon vgt solenlidin vieressä on se toinen(musta) vaikuttaako tämäkin ahtimeen vai kaasuläppään? Alipainetta järjestelmässä on, letkun irrottaessa kuuluu puhahdus kun alipaine katoaa, ei vain tule lämpimänä turbolle asti. Vgt liikkuu, myös letkua imemällä olen saanut sen hieman liikahtamaan. Onko kenelläkään mitään käsitystä mikä kaikki tuota ahtoa ohjaa? Mistään ei tunny löytyvän mitään kirjallisuutta.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Laita peltilevyn kappale tiivisteen tilalle ja testaa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos! Kokeilemisen arvoinen juttu. Ei taida tämän ikäinen valoja sytytellä vaikka egr tukkii
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Egr tukittu, ei vaikutusta. Itse vieläkin olen sähkövian kannalla, toki en tiedä ajattelenko liian vaikeasti
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Saatko gopron tms konehuoneeseen että liikuuhan turbon siivikko myös lämpimänä?
Vähän kuulostas että ei ahda, tai ei saa ruokaa lämpimänä. Minkä vikakoodin sen antaa? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Siis nimenomaan tuo säätö ei liiku lämpimänä, eikä siis tule alipaine kalvolle lämpimänä. Nyt on myös se että tänään kun koitin taas, niin tasakaasulla ahdot seilaa, laitoin käsikaasulla 2500kierrosta ja seurasin siipien säädön liikettä, niin kokoajan souti edes takas.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ja vikakoodit tosiaan on tuo 12 ja 52, eli ahtopaineanturi ja vgt ohjauspaine
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kokeilepa vielä tukkia egr:lle menevä letku, tai egr:n ohjausventtiilille menevä letku.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös jarrutehostin. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Uusitko kaikki alipaineletkut? Onko tuossa erillista varaajaa? Koneessa alipainepumppu? Oletko koittanut että siellä on alipainetta myös lämpimänä? Ja ajonaikana erillisellä mittarilla?
Onhan vaihdettu vgt anturi oikea? Nopea googlaus viittaisi alipainevuotoon tai vialliseen anturiin noilla koodeilla. Viimeksi muokannut Hcet : 12.11.2023 09:25 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Toimiiko uudelleenkäynnistyksen jälkeen hetken hyvin?
Ongelma luultavasti on se että yliahtaa jostain syystä (siivikko jumissa, perussäätö pielessä, ...), jonka jälkeen menee vikatilaan yliahdon johdosta, jolloin syöttöä on rajoitettu, ja samaten vnt/vgt:n toimintaa. Yksi volkkarin kone teki vastaavaa, korjauksena laitoin ahtimelle menevään alipaineletkuun muoviputken palan, johon porattiin 1mm reikä. Todellinen vika tässä autossa on varmaan kuitenkin turbon päässä perussäädössä, mutta tuolla tempulla saatiin auto taas käyttäytymään normaalisti. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
En ole vielä kaikkia alipaineletkuja uusinut, lämpimänä tosiaan ku irroottaa letkun niin pihahtaa, eli alipainetta on, en ole mitannut paljonko alipainetta on, täytyy kokeilla vielä sekin mitata. Ja tosiaan uudelleen käynnistyksen jälkeen valo sammuu, mutta ahtamaan
ei rupea muutakun vasta jäähdyttyään. Ja tästä johtuen vikavalo syttyy taas uudelleen vedätyksessä tai kun on hetken tyhjäkäynnillä lämpimänä. Vgt venttiili on kylläkin tarvike mallia ja edellisen omistajan vaihtama oli myös tarvikemallia, sillä erotuksella että asentaessa paja oli tuon letkulähdön poikkaissu ja liimannu umpeen.. sen vähän kun englantia ymmärrän niin jossain palstalla noita tarvikkeita kyllä moitittiin. En tiedä mikä tässä alipaineen kehittää(luultavasti pumppu) mutta alipainetta on oltava koska neliveto kytkeytyy kyllä. Pidempään seisseenä virrat päälle laittaessa nelivedon valo vilkkuu ennen käynnistystä(saman tekee kun käyttää alipaineletkuja irti) |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Päivitystä. Jos jollakin sattuu samaa vaivaa tulemaan. Tänään vgt ohjaussolenoidi vaihdettu mitsun alkuperäis osaan ja ainakin paikallaan moottorilämpimänä ahdin toinii toisin kuin tuon tarvikeosan kanssa. Säästö se on mikä kannattaa!
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Mitsu on monesti tosi ronkeli tarvike osille.
Hieno homma että tuli kuntoon. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Mitsu l200 turbo | aresti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.03.2020 09:37 |
L200 outo osa? | Yölento | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 17.03.2014 20:07 |
Ostetaan ostetaan TURBO mitsu L200:seen | aresti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.02.2012 09:46 |
Myydään / Vaihdetaan Mitsu L200 Turbo Diesel | julapp | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 19.07.2011 20:39 |
Myydään M Mitsu l200 4wd -91 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 08.04.2009 20:29 |