Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitsu L200 outo turbo vaiva (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170173)

PikkuViljami 10.11.2023 21:01

Mitsu L200 outo turbo vaiva
 
Terve. Paljon on nettiä selattu ja autoa tutkittu mutta vastaavaa ei ole tullut vastaan(englanti ei oikein taivu)
Eli autona on otsikon mukainen 2003 mallinen mitsu.
Ongelmana on ahdot, ei niinkään yliahto mistä löytyy paljon juttua. Vaan sellainen että kylmällä koneella ahtaa hyvin, mutta koneen lämmittyä ei enää ahda, vikakoodit 12,52 eli ahtopaineanturi ja vgt ohjaus. Ahtopaineanturi vaihdettu, vgt solenoidi(ruskea) vaihdettu ja letkut uusittu. Autossa on ahtopainemittati jonka mukaan kylmällä koneella ahtaa noin 1 bar maksimit, koneen lämmittyä saattaa kivuta 0.3 ja hetken päästä syttyy moottorin valo. Myös lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnin laskiessa syttyy tuo moottorin vikavalo. Ei nyt vaan mene mitenkään jakeluun että mikä tuota ohjaa kun kylmänä toimii mutta lämpimänä ei. Tuon vgt solenlidin vieressä on se toinen(musta) vaikuttaako tämäkin ahtimeen vai kaasuläppään? Alipainetta järjestelmässä on, letkun irrottaessa kuuluu puhahdus kun alipaine katoaa, ei vain tule lämpimänä turbolle asti. Vgt liikkuu, myös letkua imemällä olen saanut sen hieman liikahtamaan. Onko kenelläkään mitään käsitystä mikä kaikki tuota ahtoa ohjaa? Mistään ei tunny löytyvän mitään kirjallisuutta.

MetAxi 11.11.2023 07:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuViljami (Viesti 1470397)
Terve. Paljon on nettiä selattu ja autoa tutkittu mutta vastaavaa ei ole tullut vastaan(englanti ei oikein taivu)
Eli autona on otsikon mukainen 2003 mallinen mitsu.
Ongelmana on ahdot, ei niinkään yliahto mistä löytyy paljon juttua. Vaan sellainen että kylmällä koneella ahtaa hyvin, mutta koneen lämmittyä ei enää ahda, vikakoodit 12,52 eli ahtopaineanturi ja vgt ohjaus. Ahtopaineanturi vaihdettu, vgt solenoidi(ruskea) vaihdettu ja letkut uusittu. Autossa on ahtopainemittati jonka mukaan kylmällä koneella ahtaa noin 1 bar maksimit, koneen lämmittyä saattaa kivuta 0.3 ja hetken päästä syttyy moottorin valo. Myös lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnin laskiessa syttyy tuo moottorin vikavalo. Ei nyt vaan mene mitenkään jakeluun että mikä tuota ohjaa kun kylmänä toimii mutta lämpimänä ei. Tuon vgt solenlidin vieressä on se toinen(musta) vaikuttaako tämäkin ahtimeen vai kaasuläppään? Alipainetta järjestelmässä on, letkun irrottaessa kuuluu puhahdus kun alipaine katoaa, ei vain tule lämpimänä turbolle asti. Vgt liikkuu, myös letkua imemällä olen saanut sen hieman liikahtamaan. Onko kenelläkään mitään käsitystä mikä kaikki tuota ahtoa ohjaa? Mistään ei tunny löytyvän mitään kirjallisuutta.

Miten EGR, onko tutkittu? Päästää vuotaessaan ahtopaineet pakosarjaan.
Laita peltilevyn kappale tiivisteen tilalle ja testaa.

PikkuViljami 11.11.2023 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi (Viesti 1470401)
Miten EGR, onko tutkittu? Päästää vuotaessaan ahtopaineet pakosarjaan.
Laita peltilevyn kappale tiivisteen tilalle ja testaa.

Kiitos! Kokeilemisen arvoinen juttu. Ei taida tämän ikäinen valoja sytytellä vaikka egr tukkii

PikkuViljami 11.11.2023 21:17

Egr tukittu, ei vaikutusta. Itse vieläkin olen sähkövian kannalla, toki en tiedä ajattelenko liian vaikeasti

Hcet 11.11.2023 22:31

Saatko gopron tms konehuoneeseen että liikuuhan turbon siivikko myös lämpimänä?
Vähän kuulostas että ei ahda, tai ei saa ruokaa lämpimänä.
Minkä vikakoodin sen antaa?

PikkuViljami 11.11.2023 23:49

Siis nimenomaan tuo säätö ei liiku lämpimänä, eikä siis tule alipaine kalvolle lämpimänä. Nyt on myös se että tänään kun koitin taas, niin tasakaasulla ahdot seilaa, laitoin käsikaasulla 2500kierrosta ja seurasin siipien säädön liikettä, niin kokoajan souti edes takas.

PikkuViljami 11.11.2023 23:51

Ja vikakoodit tosiaan on tuo 12 ja 52, eli ahtopaineanturi ja vgt ohjauspaine

MetAxi 12.11.2023 08:55

Kokeilepa vielä tukkia egr:lle menevä letku, tai egr:n ohjausventtiilille menevä letku.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös jarrutehostin.

Hcet 12.11.2023 09:21

Uusitko kaikki alipaineletkut? Onko tuossa erillista varaajaa? Koneessa alipainepumppu? Oletko koittanut että siellä on alipainetta myös lämpimänä? Ja ajonaikana erillisellä mittarilla?

Onhan vaihdettu vgt anturi oikea? Nopea googlaus viittaisi alipainevuotoon tai vialliseen anturiin noilla koodeilla.

dmn 12.11.2023 11:34

Toimiiko uudelleenkäynnistyksen jälkeen hetken hyvin?

Ongelma luultavasti on se että yliahtaa jostain syystä (siivikko jumissa, perussäätö pielessä, ...), jonka jälkeen menee vikatilaan yliahdon johdosta, jolloin syöttöä on rajoitettu, ja samaten vnt/vgt:n toimintaa.

Yksi volkkarin kone teki vastaavaa, korjauksena laitoin ahtimelle menevään alipaineletkuun muoviputken palan, johon porattiin 1mm reikä. Todellinen vika tässä autossa on varmaan kuitenkin turbon päässä perussäädössä, mutta tuolla tempulla saatiin auto taas käyttäytymään normaalisti.

PikkuViljami 12.11.2023 16:03

En ole vielä kaikkia alipaineletkuja uusinut, lämpimänä tosiaan ku irroottaa letkun niin pihahtaa, eli alipainetta on, en ole mitannut paljonko alipainetta on, täytyy kokeilla vielä sekin mitata. Ja tosiaan uudelleen käynnistyksen jälkeen valo sammuu, mutta ahtamaan
ei rupea muutakun vasta jäähdyttyään. Ja tästä johtuen vikavalo syttyy taas uudelleen vedätyksessä tai kun on hetken tyhjäkäynnillä lämpimänä. Vgt venttiili on kylläkin tarvike mallia ja edellisen omistajan vaihtama oli myös tarvikemallia, sillä erotuksella että asentaessa paja oli tuon letkulähdön poikkaissu ja liimannu umpeen.. sen vähän kun englantia ymmärrän niin jossain palstalla noita tarvikkeita kyllä moitittiin. En tiedä mikä tässä alipaineen kehittää(luultavasti pumppu) mutta alipainetta on oltava koska neliveto kytkeytyy kyllä. Pidempään seisseenä virrat päälle laittaessa nelivedon valo vilkkuu ennen käynnistystä(saman tekee kun käyttää alipaineletkuja irti)

PikkuViljami 16.11.2023 13:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1470430)
Uusitko kaikki alipaineletkut? Onko tuossa erillista varaajaa? Koneessa alipainepumppu? Oletko koittanut että siellä on alipainetta myös lämpimänä? Ja ajonaikana erillisellä mittarilla?

Onhan vaihdettu vgt anturi oikea? Nopea googlaus viittaisi alipainevuotoon tai vialliseen anturiin noilla koodeilla.

Anturi tosiaan oli tarvikemallia, tänään perehdyin taas asiaan ja koneen lämmittyä kun ahdot katosivat jäähdyttelin tuota venttiiliä hetken paineilmalla, tämän jälkeen ahtoi taas hetken, toistin toimenpiteen ja taas ahtoi hetken, nyt vahvasti epäilen että tuo tarvike venttiilu on sen verran piukka sovite, että lämmetessään laajentuu sen verran ettei enää jaksa liikkua. Laitoin mitsulta alkuperäisen tilaukseen

PikkuViljami 16.11.2023 13:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuViljami (Viesti 1470528)
Anturi tosiaan oli tarvikemallia, tänään perehdyin taas asiaan ja koneen lämmittyä kun ahdot katosivat jäähdyttelin tuota venttiiliä hetken paineilmalla, tämän jälkeen ahtoi taas hetken, toistin toimenpiteen ja taas ahtoi hetken, nyt vahvasti epäilen että tuo tarvike venttiilu on sen verran piukka sovite, että lämmetessään laajentuu sen verran ettei enää jaksa liikkua. Laitoin mitsulta alkuperäisen tilaukseen

Siis tuo vaihdettu venttiili oli tarvikemallia. Eivät anturit

PikkuViljami 17.11.2023 16:19

Päivitystä. Jos jollakin sattuu samaa vaivaa tulemaan. Tänään vgt ohjaussolenoidi vaihdettu mitsun alkuperäis osaan ja ainakin paikallaan moottorilämpimänä ahdin toinii toisin kuin tuon tarvikeosan kanssa. Säästö se on mikä kannattaa!

Hcet 17.11.2023 18:07

Mitsu on monesti tosi ronkeli tarvike osille.
Hieno homma että tuli kuntoon.


Sivu luotu: 16:02 (GMT +2).