Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.09.2022, 16:47
PasMa:n Avatar
PasMa PasMa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.13
Sijainti: Rovaniemi / Salla
Viestit: 158
Perusasetus

BJ75 Dobinsons etulehtijousien ongelma


Toyota Land Cruiser BJ75 PickUpissa vm.1988 on ongelma Dobinsonsin korottavien etulehtijousien kanssa, eli akselia pitäisi saada hivenen eteenpäin ettei 35 tuumaiset renkaat ottaisi käännettäessä kiinni etulokasuojan taka-alareunaan. Jousipakassa keskinaula on vähän yli 2 cm lähempänä takapäätä kuin etupäätä, eli jousen takapää on sen reilu pari senttiä lyhempi kuin etupää. Myös eturiipukkeen kulma on liikaa taaksepäin (kuva2).

Jos siirtäisi rungon kiinnikettä eli jousen takakiinnikettä eteenpäin, niin silloin se akselikin siirtyisi eteenpäin (työläämpi tapa), mutta mitä jos kääntäisi vaan jousen toisin päin (tai norran), niin silloinhan myös akseli siirtyisi eteenpäin, mutta eturiipukkeen kulmaan ei kyllä tulisi muutosta, sillä eihän se jousi siitä kääntämisestä pitene.

Ja onkohan nuo muuten nytkään oikeinpäin (entinen omistaja asentanut) eli isompi jousen lenkki on nyt runkokiinnikkeessä (kuva3) ja pienempi lenkki eturiipukkeessa (kuva4). Ei ole ollut itsellä vähään aikaan lehtijousista autoa, niin ei muista kumminpäin ne kuuluu olla.
Riipun korvakkoa näyttäisi olevan helpompi jatkaa sisään eli taaksepäin ja siihen uudet reiät riipukkeen tapille?. Nuo iskaritkin näyttäisi siltä, että akselin kuuluisi olla pari senttiä edempänä kun ovat kallellaan taaksepäin enempi kuin rungossa olevat pokkaukset iskarituessa (kuva5).

Jos nuo pystyy kääntämään, niin ongelma ratkeaisi sillä eli akseli siirtyisi eteenpäin (toki pitää tutkia onko kardaanin ja ohjausakselin booreissa varaa) ja rengas ei ottaisi lokarin kaaren alaosaan. Mutta riippujen kulmaongelma ei sillä paranisi. Näyttäisi siltä, että Dobinsons tehnyt liian lyhyet jouset(ja keskinaulan reiän liian taakse?).. Tokihan nuo vähän pitenevät kunhan käytössä painuvat.
Eli kaivataan mielipiteitä, miten ongelma ratkaistaan?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220916_140322.jpg‎
Views:	123
Size:	326,1 Kt
ID:	103147   Click image for larger version

Name:	IMG_20220916_135239.jpg‎
Views:	115
Size:	436,2 Kt
ID:	103148   Click image for larger version

Name:	IMG_20220916_140343.jpg‎
Views:	116
Size:	325,8 Kt
ID:	103149   Click image for larger version

Name:	IMG_20220916_140353.jpg‎
Views:	107
Size:	343,8 Kt
ID:	103150   Click image for larger version

Name:	IMG_20220916_135324.jpg‎
Views:	106
Size:	323,1 Kt
ID:	103151  

__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin!

Viimeksi muokannut PasMa : 16.09.2022 20:26
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.09.2022, 20:59
mau573:n Avatar
mau573 mau573 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.11
Sijainti: Masku
Viestit: 126
Perusasetus

Eikös nuo riiput ole sen takia nyt tossa asennossa kun keula on ylhäällä ja lehdet roikkuu vapaasti. Sitten kun on renkaat paikallan ja auton paino päällä niin silloin luulis olevan niin kun kuuluu.

Oman järjen mukan kun lehdet joustaa niin akselihan siirtyy hivenen eteenpäin joloin iskari suoristuisi
__________________
Helppo 5min homma..... tai sitten ei!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2022, 21:49
PasMa:n Avatar
PasMa PasMa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.13
Sijainti: Rovaniemi / Salla
Viestit: 158
Perusasetus

Kyllähän se niin on, mutta vaikka auto on pyörillään ja auton paino päällä niin vähän riipun kulma ja iskarin asento paranee mutta ei paljoa ja akseli jää vieläkin vähän liian taakse. Pitää käydä alkuperäiset lehtijousipakat jotka on vielä entisellä omistajalla ja vertailla niistä esim. keskinaulan paikkaa Dobinsonseihin verrattuna sekä tutkia miten kävisi jos kääntäisi jousipakat toisin päin. Eli nuissa keskinaula ei ole pituussuunnassa keskellä vaan vajaan tuuman keskikohdasta taaksepäin. Tai yksi mahdollisuus on tietenkin muuttaa hieman lehtijousien korvakoiden paikkaa.
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin!

Viimeksi muokannut PasMa : 16.09.2022 22:40
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.09.2022, 04:21
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.332
Perusasetus

Eikös nuo jouset oo väärinpäin?
__________________
Kakkonen ja happee!!

SAFARIMESTARIT
VIROLAHTI

EASTCOAST
OFFROAD
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2022, 07:35
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.720
Perusasetus

Omen jousissa on ihan sama ongelma kuin Dobinssoneissa. Mulla on ne Omet ja laitoin jouset silleen kuin alkuperäsessä korjauskirjassa kuvat näyttää. 35 rengas otti kans kiinni ja näki että rengas ei ollut keskellä pyörän aukkoa. Käänsin ne jouset ympäri ja sillä poistui kaikki ongelmat.SeppoHovi-nimimerkki neuvoi näin. Oiskohan hänen projektitopikissa kuviakin kun oli ne kääntänyt omastaa. Kardaania joutu pidentää vähän. Jotkut laittaneet sellaisen limpun perän ja kardaanin väliin, mutta ite pidennytin sen.

Jos laitat privalla puhelinnumerosi voin laittaa whatsupilla kuvia mm. riippujen asennoista.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 17.09.2022 07:40
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.09.2022, 09:27
PasMa:n Avatar
PasMa PasMa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.13
Sijainti: Rovaniemi / Salla
Viestit: 158
Perusasetus

Juuri tuota hainkin eli että onnistuuko pakkojen kääntäminen, lähinnä mietitytti jousen päiden silmukoiden sopiminen toiseen päähän, kun ovat erikokoisia edessä ja takana. Sekä se, että muuttuuko jousen ominaisuudet eli ovatko lehtien ominaisuudet koko matkalla samat vai erilaiset akselin etu ja takapuolella, mutta näyttävät suht symmetrisiltä. Tärkein on tuo akselin siirtyminen jonkin verran eteenpäin.
Jousien silmukoiden puslien akselipulttien läpimitta näkyi olevan sama kummassakin päässä, eli ei tarvitse alkaa poraamaan toista ja holkittamaan toista päätä.
Etukardaaniin pitänee hommata jatkospaceri, saa vinkata vaikka YV:llä mistä löytyy BJ75:n etukardaanin jaolla oleva jatkopala. Ohjausakselissa lienee tarpeeksi pitkät boori-uritukset, no sen näkee sitten.

Laitoin YV:tä Hessu888:lle.
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin!

Viimeksi muokannut PasMa : 17.09.2022 11:43
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.09.2022, 12:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.016
Perusasetus

Ohjaus akselin boorit?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PasMa Näytä viesti
Juuri tuota hainkin eli että onnistuuko pakkojen kääntäminen, lähinnä mietitytti jousen päiden silmukoiden sopiminen toiseen päähän, kun ovat erikokoisia edessä ja takana. Sekä se, että muuttuuko jousen ominaisuudet eli ovatko lehtien ominaisuudet koko matkalla samat vai erilaiset akselin etu ja takapuolella, mutta näyttävät suht symmetrisiltä. Tärkein on tuo akselin siirtyminen jonkin verran eteenpäin.
Jousien silmukoiden puslien akselipulttien läpimitta näkyi olevan sama kummassakin päässä, eli ei tarvitse alkaa poraamaan toista ja holkittamaan toista päätä.
Etukardaaniin pitänee hommata jatkospaceri, saa vinkata vaikka YV:llä mistä löytyy BJ75:n etukardaanin jaolla oleva jatkopala. Ohjausakselissa lienee tarpeeksi pitkät boori-uritukset, no sen näkee sitten.

Laitoin YV:tä Hessu888:lle.
Meinaatko siirtää simpukkaa eteenpäin?
En muista, kuinka lähelle BJ-75 raidetanko tulee sektoritangon päätä (siis se tanko, joka ohjaussimpukassa).
Siis jos akselia siirtää eteenpäin, niin esim. ristijoustossa voi ottaa kiinni....
Jos käännät pakat väärinpäin, niin apunorran lenkki tulee kiikun puoleiseen päähän, ja ei periaatteessa ole säännösten mukainen?
Siis jos norra katkeaa, jousi pääsee irti rungosta; kun apunorra on tehtaan jäljiltä, norran katketessa apunorran silmukka pitää akselin muutaman sentin tarkkuudella oikeassa kohdassa.
Minä olen siirtänyt akselia eteenpäin noin 3 cm? poraamalla jousen petiin/akseliputkeen uuden "kuningaspultin" reijän, ja porasin myös jousen kiinnityslevyyn? uuden reijän.
Helpoiten reijän poraus onnistuu ns. Joulukuusi- askelporalla; kun reikä kasvaa, ja akseliputki tulee haitolle, niin rälläkällä askelporaa lyhyemmäksi...
P.S laita vaan näkyviin, mistä löytyy speiseri? jakolaatikon ja kardaanin väliin. (jos laitat etuakselin ja kardaanin väliin, niin kardaani entistä pahemmin haitolla maastoajossa)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.09.2022, 16:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.720
Perusasetus

Joo se norran katkeamishomma on kuten bj40-mies kirjoitti.

Se toinen lenkki kun on isompi, niin pikkasen jos on väljä pusla takana, niin se lenkki ottaa kiinni sinne rungon korvakkeeseen. Nyt käännetyillä jousilla ei ota kiinni vaikka pusla väljistyisi.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 17.09.2022 16:22
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.09.2022, 16:11
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.720
Perusasetus

Pura pakat joka tapauksessa osiin ja laita vassut latien väliin. Muuten ne ruostuu vuodessa...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.09.2022, 17:31
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.215
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Pura pakat joka tapauksessa osiin ja laita vassut latien väliin. Muuten ne ruostuu vuodessa...
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.09.2022, 20:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
Valuu mitä valuu, vaseliinia latien väliin suosittelen minäkin. Ei oo iso homma jos pakka on irti.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.09.2022, 20:06
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
Saa kyllä voidella pari kertaa viikossa tuolleen jos auto aktiiviajossa. Ehkä joku jaksaa, mutta ite sen verran laiska että parin vuoden välein laitan molyrasvat. Joskus laitoin sisuöljyä spräynä, mutta ei sekään oikeen siellä välissä säilynyt.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.09.2022, 22:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.016
Perusasetus

Ja lisäys onnistuu helposti, kun pikkuisen tekee työkaluja...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Valuu mitä valuu, vaseliinia latien väliin suosittelen minäkin. Ei oo iso homma jos pakka on irti.
Siis ensimmäinen kysymys, mikä pitää miettiä:
Mitä vaseliinia (tai öljyä) sinne laittaa? -ovat jatkuvassa suolavesikylvyssä tms.

Jos haluaa helpon, niin halpakaupasta whurtin hhs 2000.

Ja jos haluaa "panostaa-" niin sitten parempaa rasvaa rasvaprässin patruunoissa, taikka jopa irtorasvana tuubeissa tms.
-> siis kyselemään joko Veneen potkuriakselirasvaa(?) taikka kaivurin/raskaan kaluston suolavettä kestävää "tappirasvaa".
Ja sitten apteekkiin ostamaan n.0,5mm reijällä oleva täysmetallinen "??punktio?? -neula. ainakin tukusta sai niitä 20v sitten, tuo ruiskun pää oli jotain messinkiä/pronssia, ja onnistui juottaa M6 jatkomutteriin kiinni normi elektroniikka tinalla, ja rasvanipassa on M6 kierteet, joten n.500 bar paineella saa työnnettyä vaseliinia lehtijousipakan väliin, kun rengas riippuu ilmassa, ja vasaralla on ensin iskenyt meisselin väliin...

Aikanaan HJ-61 dopisonin alustasarjaan pumppasin vaseliinia, mutta pysyi niin kovana, että hankkiuduin autosta eroon....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ75 pimmone O/M/V Ajoneuvot 0 28.06.2018 10:16
Ongelma Ratkaistu...Torsen d27 salisbur ongelma VOLIATTI Tekniikka & Jutustelu 8 18.07.2017 23:02
Canterin sähkö ongelma???? Ongelma selvis..:) OFFIDIRTY Tekniikka & Jutustelu 4 30.05.2013 22:34
Patrollin etulehtijousien helojen vaihto??? tessu Tekniikka & Jutustelu 7 16.06.2010 08:12
M: BJ75 -86 O/M/V Muut 8 10.01.2005 20:23


Sivu luotu: 14:08 (GMT +2).