Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.09.2022, 09:27
PasMa:n Avatar
PasMa PasMa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.13
Sijainti: Rovaniemi / Salla
Viestit: 164
Perusasetus

Juuri tuota hainkin eli että onnistuuko pakkojen kääntäminen, lähinnä mietitytti jousen päiden silmukoiden sopiminen toiseen päähän, kun ovat erikokoisia edessä ja takana. Sekä se, että muuttuuko jousen ominaisuudet eli ovatko lehtien ominaisuudet koko matkalla samat vai erilaiset akselin etu ja takapuolella, mutta näyttävät suht symmetrisiltä. Tärkein on tuo akselin siirtyminen jonkin verran eteenpäin.
Jousien silmukoiden puslien akselipulttien läpimitta näkyi olevan sama kummassakin päässä, eli ei tarvitse alkaa poraamaan toista ja holkittamaan toista päätä.
Etukardaaniin pitänee hommata jatkospaceri, saa vinkata vaikka YV:llä mistä löytyy BJ75:n etukardaanin jaolla oleva jatkopala. Ohjausakselissa lienee tarpeeksi pitkät boori-uritukset, no sen näkee sitten.

Laitoin YV:tä Hessu888:lle.

__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin!

Viimeksi muokannut PasMa : 17.09.2022 11:43
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.09.2022, 12:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ohjaus akselin boorit?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PasMa Näytä viesti
Juuri tuota hainkin eli että onnistuuko pakkojen kääntäminen, lähinnä mietitytti jousen päiden silmukoiden sopiminen toiseen päähän, kun ovat erikokoisia edessä ja takana. Sekä se, että muuttuuko jousen ominaisuudet eli ovatko lehtien ominaisuudet koko matkalla samat vai erilaiset akselin etu ja takapuolella, mutta näyttävät suht symmetrisiltä. Tärkein on tuo akselin siirtyminen jonkin verran eteenpäin.
Jousien silmukoiden puslien akselipulttien läpimitta näkyi olevan sama kummassakin päässä, eli ei tarvitse alkaa poraamaan toista ja holkittamaan toista päätä.
Etukardaaniin pitänee hommata jatkospaceri, saa vinkata vaikka YV:llä mistä löytyy BJ75:n etukardaanin jaolla oleva jatkopala. Ohjausakselissa lienee tarpeeksi pitkät boori-uritukset, no sen näkee sitten.

Laitoin YV:tä Hessu888:lle.
Meinaatko siirtää simpukkaa eteenpäin?
En muista, kuinka lähelle BJ-75 raidetanko tulee sektoritangon päätä (siis se tanko, joka ohjaussimpukassa).
Siis jos akselia siirtää eteenpäin, niin esim. ristijoustossa voi ottaa kiinni....
Jos käännät pakat väärinpäin, niin apunorran lenkki tulee kiikun puoleiseen päähän, ja ei periaatteessa ole säännösten mukainen?
Siis jos norra katkeaa, jousi pääsee irti rungosta; kun apunorra on tehtaan jäljiltä, norran katketessa apunorran silmukka pitää akselin muutaman sentin tarkkuudella oikeassa kohdassa.
Minä olen siirtänyt akselia eteenpäin noin 3 cm? poraamalla jousen petiin/akseliputkeen uuden "kuningaspultin" reijän, ja porasin myös jousen kiinnityslevyyn? uuden reijän.
Helpoiten reijän poraus onnistuu ns. Joulukuusi- askelporalla; kun reikä kasvaa, ja akseliputki tulee haitolle, niin rälläkällä askelporaa lyhyemmäksi...
P.S laita vaan näkyviin, mistä löytyy speiseri? jakolaatikon ja kardaanin väliin. (jos laitat etuakselin ja kardaanin väliin, niin kardaani entistä pahemmin haitolla maastoajossa)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.09.2022, 16:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Joo se norran katkeamishomma on kuten bj40-mies kirjoitti.

Se toinen lenkki kun on isompi, niin pikkasen jos on väljä pusla takana, niin se lenkki ottaa kiinni sinne rungon korvakkeeseen. Nyt käännetyillä jousilla ei ota kiinni vaikka pusla väljistyisi.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 17.09.2022 16:22
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.09.2022, 16:11
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Pura pakat joka tapauksessa osiin ja laita vassut latien väliin. Muuten ne ruostuu vuodessa...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2022, 17:31
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Pura pakat joka tapauksessa osiin ja laita vassut latien väliin. Muuten ne ruostuu vuodessa...
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.09.2022, 20:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
Valuu mitä valuu, vaseliinia latien väliin suosittelen minäkin. Ei oo iso homma jos pakka on irti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.09.2022, 22:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja lisäys onnistuu helposti, kun pikkuisen tekee työkaluja...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Valuu mitä valuu, vaseliinia latien väliin suosittelen minäkin. Ei oo iso homma jos pakka on irti.
Siis ensimmäinen kysymys, mikä pitää miettiä:
Mitä vaseliinia (tai öljyä) sinne laittaa? -ovat jatkuvassa suolavesikylvyssä tms.

Jos haluaa helpon, niin halpakaupasta whurtin hhs 2000.

Ja jos haluaa "panostaa-" niin sitten parempaa rasvaa rasvaprässin patruunoissa, taikka jopa irtorasvana tuubeissa tms.
-> siis kyselemään joko Veneen potkuriakselirasvaa(?) taikka kaivurin/raskaan kaluston suolavettä kestävää "tappirasvaa".
Ja sitten apteekkiin ostamaan n.0,5mm reijällä oleva täysmetallinen "??punktio?? -neula. ainakin tukusta sai niitä 20v sitten, tuo ruiskun pää oli jotain messinkiä/pronssia, ja onnistui juottaa M6 jatkomutteriin kiinni normi elektroniikka tinalla, ja rasvanipassa on M6 kierteet, joten n.500 bar paineella saa työnnettyä vaseliinia lehtijousipakan väliin, kun rengas riippuu ilmassa, ja vasaralla on ensin iskenyt meisselin väliin...

Aikanaan HJ-61 dopisonin alustasarjaan pumppasin vaseliinia, mutta pysyi niin kovana, että hankkiuduin autosta eroon....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.09.2022, 20:06
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
Saa kyllä voidella pari kertaa viikossa tuolleen jos auto aktiiviajossa. Ehkä joku jaksaa, mutta ite sen verran laiska että parin vuoden välein laitan molyrasvat. Joskus laitoin sisuöljyä spräynä, mutta ei sekään oikeen siellä välissä säilynyt.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ75 pimmone O/M/V Ajoneuvot 0 28.06.2018 10:16
Ongelma Ratkaistu...Torsen d27 salisbur ongelma VOLIATTI Tekniikka & Jutustelu 8 18.07.2017 23:02
Canterin sähkö ongelma???? Ongelma selvis..:) OFFIDIRTY Tekniikka & Jutustelu 4 30.05.2013 22:34
Patrollin etulehtijousien helojen vaihto??? tessu Tekniikka & Jutustelu 7 16.06.2010 08:12
M: BJ75 -86 O/M/V Muut 8 10.01.2005 20:23


Sivu luotu: 13:28 (GMT +2).