![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Juuri tuota hainkin eli että onnistuuko pakkojen kääntäminen, lähinnä mietitytti jousen päiden silmukoiden sopiminen toiseen päähän, kun ovat erikokoisia edessä ja takana. Sekä se, että muuttuuko jousen ominaisuudet eli ovatko lehtien ominaisuudet koko matkalla samat vai erilaiset akselin etu ja takapuolella, mutta näyttävät suht symmetrisiltä. Tärkein on tuo akselin siirtyminen jonkin verran eteenpäin. Jousien silmukoiden puslien akselipulttien läpimitta näkyi olevan sama kummassakin päässä, eli ei tarvitse alkaa poraamaan toista ja holkittamaan toista päätä. Etukardaaniin pitänee hommata jatkospaceri, saa vinkata vaikka YV:llä mistä löytyy BJ75:n etukardaanin jaolla oleva jatkopala. Ohjausakselissa lienee tarpeeksi pitkät boori-uritukset, no sen näkee sitten. Laitoin YV:tä Hessu888:lle.
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin! Viimeksi muokannut PasMa : 17.09.2022 11:43 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Ohjaus akselin boorit?Lainaus:
En muista, kuinka lähelle BJ-75 raidetanko tulee sektoritangon päätä (siis se tanko, joka ohjaussimpukassa). Siis jos akselia siirtää eteenpäin, niin esim. ristijoustossa voi ottaa kiinni.... Jos käännät pakat väärinpäin, niin apunorran lenkki tulee kiikun puoleiseen päähän, ja ei periaatteessa ole säännösten mukainen? Siis jos norra katkeaa, jousi pääsee irti rungosta; kun apunorra on tehtaan jäljiltä, norran katketessa apunorran silmukka pitää akselin muutaman sentin tarkkuudella oikeassa kohdassa. Minä olen siirtänyt akselia eteenpäin noin 3 cm? poraamalla jousen petiin/akseliputkeen uuden "kuningaspultin" reijän, ja porasin myös jousen kiinnityslevyyn? uuden reijän. Helpoiten reijän poraus onnistuu ns. Joulukuusi- askelporalla; kun reikä kasvaa, ja akseliputki tulee haitolle, niin rälläkällä askelporaa lyhyemmäksi... P.S laita vaan näkyviin, mistä löytyy speiseri? jakolaatikon ja kardaanin väliin. (jos laitat etuakselin ja kardaanin väliin, niin kardaani entistä pahemmin haitolla maastoajossa) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joo se norran katkeamishomma on kuten bj40-mies kirjoitti.
Se toinen lenkki kun on isompi, niin pikkasen jos on väljä pusla takana, niin se lenkki ottaa kiinni sinne rungon korvakkeeseen. Nyt käännetyillä jousilla ei ota kiinni vaikka pusla väljistyisi.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 17.09.2022 16:22 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pura pakat joka tapauksessa osiin ja laita vassut latien väliin. Muuten ne ruostuu vuodessa...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos vaikka säännöllisesti tippakannulla voitelisi pakkoja norran päälle reilusti pumpaten; valuu siitä lehtien väliin voitelemaan?
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Valuu mitä valuu, vaseliinia latien väliin suosittelen minäkin. Ei oo iso homma jos pakka on irti.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Ja lisäys onnistuu helposti, kun pikkuisen tekee työkaluja...Lainaus:
Mitä vaseliinia (tai öljyä) sinne laittaa? -ovat jatkuvassa suolavesikylvyssä tms. Jos haluaa helpon, niin halpakaupasta whurtin hhs 2000. Ja jos haluaa "panostaa-" niin sitten parempaa rasvaa rasvaprässin patruunoissa, taikka jopa irtorasvana tuubeissa tms. -> siis kyselemään joko Veneen potkuriakselirasvaa(?) taikka kaivurin/raskaan kaluston suolavettä kestävää "tappirasvaa". Ja sitten apteekkiin ostamaan n.0,5mm reijällä oleva täysmetallinen "??punktio?? -neula. ainakin tukusta sai niitä 20v sitten, tuo ruiskun pää oli jotain messinkiä/pronssia, ja onnistui juottaa M6 jatkomutteriin kiinni normi elektroniikka tinalla, ja rasvanipassa on M6 kierteet, joten n.500 bar paineella saa työnnettyä vaseliinia lehtijousipakan väliin, kun rengas riippuu ilmassa, ja vasaralla on ensin iskenyt meisselin väliin... Aikanaan HJ-61 dopisonin alustasarjaan pumppasin vaseliinia, mutta pysyi niin kovana, että hankkiuduin autosta eroon.... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Saa kyllä voidella pari kertaa viikossa tuolleen jos auto aktiiviajossa. Ehkä joku jaksaa, mutta ite sen verran laiska että parin vuoden välein laitan molyrasvat. Joskus laitoin sisuöljyä spräynä, mutta ei sekään oikeen siellä välissä säilynyt.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ75 | pimmone | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 28.06.2018 10:16 |
Ongelma Ratkaistu...Torsen d27 salisbur ongelma | VOLIATTI | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.07.2017 23:02 |
Canterin sähkö ongelma???? Ongelma selvis..:) | OFFIDIRTY | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 30.05.2013 22:34 |
Patrollin etulehtijousien helojen vaihto??? | tessu | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 16.06.2010 08:12 |
M: BJ75 -86 | O/M/V Muut | 8 | 10.01.2005 20:23 |