Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2021, 21:49
Rizhto Rizhto ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.10.19
Sijainti: Oulu
Viestit: 7
Perusasetus

CR-V


Terve

Toivottavasti sallinette poikkeuksellisesti myös tällaisen liikkeellelähtöavustimella varustettua henkilöautoa käsittelevän keskustelun. Ostin meille kakkosautoksi Honda CR-V:n. Mokään offipeli se ei ole, mutta riittää meidän tarpeisiin, eli tarvittaessa pääsee huonompia metsäautoteitä. Vimosenpäälle pätäkkää nelivetoa keskeisempi ominaisuus on maavara. Siksi ajattelin varustaa Hondan maltillisella korotuksella ja kunnon renkailla. CR-V:n korotus on periaatteessa helppo homma. Spacerit vaan joustintornien päälle ja nelipyöräsuuntaus. Spacereita on netti pullollaan, mutta tämänpäiväisen katsastuskonttorikeskustelun lopputulemana autoon pitäisi löytää sarja, jonka mukana tulee TÜV-todistus. Yhdessäkään netissä myynnissä olevassa sarjassa en ole nähnyt mainintaa TÜV. Onko joku noita tilannut ja osaisi sanoa, mistä saa hyväksyttyjä sarjoja? Aika paljon on tarjolla venäläisiä/ukrainalaisia polyuretaanisarjoja. Jenkit myy hyvin hinnoiteltuja billet ja terässarjoja. Mutta EU-alueelta tarjonta tuntuu olevan heikompaa. Sitten vielä toinen kysymys liittyen tähän muutokseen. Kuinka korkean korotuksen. CR-V:lle voi oikeasti tehdä pelkillä spacereillä? Eli että vakioalustan säätövara vielä riittää. Jenkkipalstoilta luin, että 2” korotus vaatii offset-kitin lisäksi, 1,5” menis vielä alkuperäisillä. Toisaalla taas sanottiin, että 30mm ois maksimi. Eli löytyykö tästä kokemusta?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.09.2021, 12:27
Rizhto Rizhto ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.10.19
Sijainti: Oulu
Viestit: 7
Perusasetus

Vähän tilannepäivitystä.
Nyt on tullut kaikilta löytämiltäni eurooppalaisilta myyjiltä sähköpostivastaus TÜV- sertifikaatista. Tai siis siitä, ettei sellaisia ole. Eli tuohon autoon ei saa TÜV-hyväksyttyä sarjaa. Minkälaiset teillä on ollut yleensä ottaen kokemukset näiden spacer-sarjojen muutoskatsastuksista? Onko onnistunut ilman TÜV-lappua? Nyt siis puhutaan pelkistä spacereistä. Akseleita, jousia ja iskareita ei muuteta alkuperäisestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.09.2021, 18:30
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 401
Perusasetus

Ei tarvi tuv lappuja. Sarjan valmistajan ilmoitus sarjan sopivuudesta kys. autoon riittää.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.09.2021, 19:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.638
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja astalo Näytä viesti
Ei tarvi tuv lappuja. Sarjan valmistajan ilmoitus sarjan sopivuudesta kys. autoon riittää.
Juurikin näin. Lue määräys ja vaadi katsastajaa lukemaan myös jos ei muuten halua ymmärtää: https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.09.2021, 10:59
Rizhto Rizhto ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.10.19
Sijainti: Oulu
Viestit: 7
Perusasetus

Hyvä homma. Pistän sarjan tilaukseen. Kiitos tästä.

edit: Sain itse asiassa just toiselta katsastuskonttorilta tämän saman vastauksen sähköpostilla. Konttoreissa on siis eroja.

Risto

Viimeksi muokannut Rizhto : 22.09.2021 11:16
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.10.2021, 08:20
Rizhto Rizhto ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.10.19
Sijainti: Oulu
Viestit: 7
Perusasetus

Ei mee niinku Strömsössä tämäkään. Konttorin kanssa asiasta keskustelu toimii mallikkaasti ja muutiskatsastusporsessin ohjeistus erittäin yksinkertainen ja selkeä. Se vain että yksikään CR-V gen2 korostussarjan valmistaja ei suostu tuota soveltuvuustodistusta kirjoittamaan. Eli käytännössä CR-V:Hen ei ole mistään saatavilla sarjaa, jonka voisi Suomen nykysäädöksillä laillisesti muutoskatsastaa vuoden 2002 Honda CR-V:hen.

Vai tiedättekö mistä sais? Ja siis kyse korotuspaloista. En ole etsimässä koko akselistopakettia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.10.2021, 09:19
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rizhto Näytä viesti
Ei mee niinku Strömsössä tämäkään. Konttorin kanssa asiasta keskustelu toimii mallikkaasti ja muutiskatsastusporsessin ohjeistus erittäin yksinkertainen ja selkeä. Se vain että yksikään CR-V gen2 korostussarjan valmistaja ei suostu tuota soveltuvuustodistusta kirjoittamaan. Eli käytännössä CR-V:Hen ei ole mistään saatavilla sarjaa, jonka voisi Suomen nykysäädöksillä laillisesti muutoskatsastaa vuoden 2002 Honda CR-V:hen.

Vai tiedättekö mistä sais? Ja siis kyse korotuspaloista. En ole etsimässä koko akselistopakettia.
Ei sen tarvi mikään virallinen todistus olla. Kunhan jostain käy luotettavasti ilmi että ne osat on tarkoitettu siihen autoon. Siihen käy vaikka valmistajan tuotekatalogi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.10.2021, 23:46
Rizhto Rizhto ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.10.19
Sijainti: Oulu
Viestit: 7
Perusasetus

Eipä tuolta oikein mitään irronnut. Tieten jos nettisivujen/verkkokaupan tiedot riittää.

Asiasta kukkaruukkuun. Onkohan kellään kokemusta tuosta CR-V:n nelivedon kytkimen lukitsemisesta? Youtubesta löytyy jenkkivideoita, joissa perän lamellikytkin hitsataan terästangoilla jäykäksi. Eli tulee kiinteä jatkuva neliveto. Mahtaako moinen ratkaisu olla hyväksi muulle voimansiirrolle pidemmässä ajossa? Sofistikoituneempi ratkaisu olisi jotenkin sähkösolenoidilla kytkeä kytkin kiinni tarvittaessa. Jos oikein ymmärsin, niin systeemi toimii niin, että mitä enemmän etupyörät pyörivät nopeampaa, kuin takapyörät, sitä enemmän voimaa välittyy taakse. Eli periaatteessa siis jos järjestelmä luulee, että etupyörät pyörii, mutta takapyörät on paikoillaan, kytkentä pitäisi olla täysin kiinni. Tästä johdettuna takapumppu pitäisi siis saada jotenkin deaktivoitua kokonaan tarvittaessa. Tai saa se toimia, mutta se ei saa tuottaa ollenkaan painetta järjestelmään. Jollain solenoidiventtiilisysteemillä tuo vois onnistua. Onkos moista näissä piireissä jo joku kokeillut/selvitellyt?

P.S. Missä muuten tarkalleen ottaen sijaitsee tuo CR-V:n voimansiirron etupumppu? Takapumppuyksikkö on siinä heti kytkinpakan takana, mutta mistään kuvista en ole saanut käsitystä siitä, missä tuo järjestelmän etupumppu sijaitsee.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.10.2021, 15:53
MrHoboRobot MrHoboRobot ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.02.21
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rizhto Näytä viesti
Onkohan kellään kokemusta tuosta CR-V:n nelivedon kytkimen lukitsemisesta?
Omaan ensimmäisen sukupolven vehkeeseen kaavailin samanmoista systeemiä, mutta huomasin sittemmin että kyseinen automobiili kyllä meni mukisematta juuri sinne minne halusikin ilman lukitusta. Ennemminkin tuli vastaan ongelma että tasasupyörästö on avoin, ja pyörät lähtee sutimaan, en enää muista onko gen2 ja siitä eteenpäin jonkinsortin luistonesto kehitetty auttamaan. Takavetoakselit on näissä sen verran heppoisia että perän lukitseminen kyllä rikkoo niveliä viimeistään parin vuoden sisään, ja takavetoakselit on varsin tyyriitä (honda-kauppiaalta ~1500€ akseli nivelineen per puoli).

Jos kuitenkin haluaa kytkinpakan lukita ihan vaan silkasta ilosta ja mielenkiinnosta, niin on suotavaa askarrella kardaaniin viskokytkin pehmentämään kuormitusta. Honda Civic 4x4 farmarissa oli aikoinaan moinen ratkaisu, että kardaanissa on viskokytkin ja perämurikka oli ihan perinteinen, ja menivät ihan heittämällä CR-V:hen, mutta ovat erittäin harvinaisia ja kalliita nykään.

Onnistuneita operaatioita on ollut askarrella Land Rover Freelanderin kardaanin viskokytkin hondaan, tai näin ainakin internetin ihmeellinen maailma on antanut ymmärtää.

Pakan lukitukseen jenkkilässä AKDBuilt Performance myy levypakettia, joka ilman pultteja ja hitsaamista (kiekot vaihtamalla) saavuttaa halutun lopputuloksen.
(Linkki: RTAWD Rear Differential Clutch Block Plates

Muistan myös lukeneeni kehitysprojektista jossa olivat valmistamassa kytkimen ja tuplapumpun tilalle tulevan viskokytkimen, mallia Bolt-On & Plug-And-Play", mutta en nyt tähän hätään löydä siitä dokumentaatiota.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rizhto Näytä viesti
P.S. Missä muuten tarkalleen ottaen sijaitsee tuo CR-V:n voimansiirron etupumppu?
Molemmat pumput sijaitsevat perämurikassa, tasauspyörästön ja kytkinpakan välissä. Eli moottorin luota vaihdelaatikosta tulee kulmavaihteella jatkuva veto kardaanille, eli etupäässä ei ole mitään kytkentämekanismia.
Kardaani pyörittää perämurikassa kytkinpaketin kehärumpua, ja kehärumpu pyörittää etummaista hammaspyöräpumppua.
Perän tasauspyörästö taas pyörittää taaempaa pumppua, joka on pinioniakselin ympärillä, kuten myös ne kytkinpaketin levyt.
Kun auto liikkuu tasaisesti ja kummallakin akselilla on sama nopeus, pyörii pumput samaa tahtia ja niiden välinen paine-ero on nolla. kun etuakseli lähtee luistamaan, kasvaa akseleiden ja näin myös pumppujen välinen nopeusero, jolloin nopeammin pyörivä pumppu tuottaa posiitivista painetta nesteessä mikä ohjataan kytkintyösylinterille joka painaa laikat kiinni ja välittää vedon kardaanilta pinionille.

Alemmassa kuvassa nro 10 on etupumppu, nro 9 on takapumppu



Toivottavasti tämä auttaa edes vähäsen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.10.2021, 15:56
MrHoboRobot MrHoboRobot ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.02.21
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 6
Perusasetus

Jaa niin, olihan tuo HRG Engineering myös olemassa, kannattaa käydä katsomassa mitä heillä on tarjottavana: https://www.hrgengineering.com/cr-v
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:50 (GMT +2).