Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.10.2021, 23:46
Rizhto Rizhto ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.10.19
Sijainti: Oulu
Viestit: 7
Perusasetus

Eipä tuolta oikein mitään irronnut. Tieten jos nettisivujen/verkkokaupan tiedot riittää.

Asiasta kukkaruukkuun. Onkohan kellään kokemusta tuosta CR-V:n nelivedon kytkimen lukitsemisesta? Youtubesta löytyy jenkkivideoita, joissa perän lamellikytkin hitsataan terästangoilla jäykäksi. Eli tulee kiinteä jatkuva neliveto. Mahtaako moinen ratkaisu olla hyväksi muulle voimansiirrolle pidemmässä ajossa? Sofistikoituneempi ratkaisu olisi jotenkin sähkösolenoidilla kytkeä kytkin kiinni tarvittaessa. Jos oikein ymmärsin, niin systeemi toimii niin, että mitä enemmän etupyörät pyörivät nopeampaa, kuin takapyörät, sitä enemmän voimaa välittyy taakse. Eli periaatteessa siis jos järjestelmä luulee, että etupyörät pyörii, mutta takapyörät on paikoillaan, kytkentä pitäisi olla täysin kiinni. Tästä johdettuna takapumppu pitäisi siis saada jotenkin deaktivoitua kokonaan tarvittaessa. Tai saa se toimia, mutta se ei saa tuottaa ollenkaan painetta järjestelmään. Jollain solenoidiventtiilisysteemillä tuo vois onnistua. Onkos moista näissä piireissä jo joku kokeillut/selvitellyt?

P.S. Missä muuten tarkalleen ottaen sijaitsee tuo CR-V:n voimansiirron etupumppu? Takapumppuyksikkö on siinä heti kytkinpakan takana, mutta mistään kuvista en ole saanut käsitystä siitä, missä tuo järjestelmän etupumppu sijaitsee.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.10.2021, 15:53
MrHoboRobot MrHoboRobot ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 25.02.21
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 23
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rizhto Näytä viesti
Onkohan kellään kokemusta tuosta CR-V:n nelivedon kytkimen lukitsemisesta?
Omaan ensimmäisen sukupolven vehkeeseen kaavailin samanmoista systeemiä, mutta huomasin sittemmin että kyseinen automobiili kyllä meni mukisematta juuri sinne minne halusikin ilman lukitusta. Ennemminkin tuli vastaan ongelma että tasasupyörästö on avoin, ja pyörät lähtee sutimaan, en enää muista onko gen2 ja siitä eteenpäin jonkinsortin luistonesto kehitetty auttamaan. Takavetoakselit on näissä sen verran heppoisia että perän lukitseminen kyllä rikkoo niveliä viimeistään parin vuoden sisään, ja takavetoakselit on varsin tyyriitä (honda-kauppiaalta ~1500€ akseli nivelineen per puoli).

Jos kuitenkin haluaa kytkinpakan lukita ihan vaan silkasta ilosta ja mielenkiinnosta, niin on suotavaa askarrella kardaaniin viskokytkin pehmentämään kuormitusta. Honda Civic 4x4 farmarissa oli aikoinaan moinen ratkaisu, että kardaanissa on viskokytkin ja perämurikka oli ihan perinteinen, ja menivät ihan heittämällä CR-V:hen, mutta ovat erittäin harvinaisia ja kalliita nykään.

Onnistuneita operaatioita on ollut askarrella Land Rover Freelanderin kardaanin viskokytkin hondaan, tai näin ainakin internetin ihmeellinen maailma on antanut ymmärtää.

Pakan lukitukseen jenkkilässä AKDBuilt Performance myy levypakettia, joka ilman pultteja ja hitsaamista (kiekot vaihtamalla) saavuttaa halutun lopputuloksen.
(Linkki: RTAWD Rear Differential Clutch Block Plates

Muistan myös lukeneeni kehitysprojektista jossa olivat valmistamassa kytkimen ja tuplapumpun tilalle tulevan viskokytkimen, mallia Bolt-On & Plug-And-Play", mutta en nyt tähän hätään löydä siitä dokumentaatiota.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rizhto Näytä viesti
P.S. Missä muuten tarkalleen ottaen sijaitsee tuo CR-V:n voimansiirron etupumppu?
Molemmat pumput sijaitsevat perämurikassa, tasauspyörästön ja kytkinpakan välissä. Eli moottorin luota vaihdelaatikosta tulee kulmavaihteella jatkuva veto kardaanille, eli etupäässä ei ole mitään kytkentämekanismia.
Kardaani pyörittää perämurikassa kytkinpaketin kehärumpua, ja kehärumpu pyörittää etummaista hammaspyöräpumppua.
Perän tasauspyörästö taas pyörittää taaempaa pumppua, joka on pinioniakselin ympärillä, kuten myös ne kytkinpaketin levyt.
Kun auto liikkuu tasaisesti ja kummallakin akselilla on sama nopeus, pyörii pumput samaa tahtia ja niiden välinen paine-ero on nolla. kun etuakseli lähtee luistamaan, kasvaa akseleiden ja näin myös pumppujen välinen nopeusero, jolloin nopeammin pyörivä pumppu tuottaa posiitivista painetta nesteessä mikä ohjataan kytkintyösylinterille joka painaa laikat kiinni ja välittää vedon kardaanilta pinionille.

Alemmassa kuvassa nro 10 on etupumppu, nro 9 on takapumppu



Toivottavasti tämä auttaa edes vähäsen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2021, 15:56
MrHoboRobot MrHoboRobot ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 25.02.21
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 23
Perusasetus

Jaa niin, olihan tuo HRG Engineering myös olemassa, kannattaa käydä katsomassa mitä heillä on tarjottavana: https://www.hrgengineering.com/cr-v
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 23:10 (GMT +2).