Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.06.2019, 13:59
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 25
Red face Mb sprinter 315 -07 mikä vinkuu turbon ahtaessa?

Onko kenelläkään arvon palstalaisella kokemuksia Mersun tuplaturboista?
Vian hakuun tarvisin vinkkejä.
Potilaana siis sprinter 315cdi -07 kahdella ahtimella.

Ääni kuuluu vain 2200 kierrokselta ylöspäin ja ainoastaan kun moottorilla on kuormitus. Pystyy ajamaan kierrokset 3-4tonnissa ilman vinkunaa ,mutta kun kaasua painaa lisää niin vihellys alkaa. Ja jatkuu niin pitkään kun antaa kuormaa moottorille.

Vinkuu kuin paineilmaletkun liitin vuotaisi/pilliin puhaltaisi.

Taustatietona autolla ajettu 364000 ja moottorilla n60 000.
Ahtopuoli painetestattu,
Cooleri vaihdettu uuteen,
Imusarjan tiivisteet uusittu,
Ahtopainesäätö venttiilit vaihdettu,
Ohjelmoitu dpf ja egr pois,
Mahdollistaa ajamisen ilman pakoputkea (ei tukossa),
Turbot vaihdettu toisiin vähän ajettuihin ja pakosarjan tiiviste vaihdettu.
Millään näistä ei ollut mitään vaikutusta.

Toivottavasti saatte selvän ja tulisi hyviä vika ehdotuksia. Kiitos.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.06.2019, 14:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 9.740
Perusasetus

Miten on ”ahtopuoli painetestattu”? Sieltähän tuo jostain tuntuisi tulevan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.06.2019, 14:57
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 25
Perusasetus

Omalla patentilla. Katkaisin Crossipyörän sisäkumin ja laitoin klemmareilla turbosta lähtevään putkeen ja toisen pään imusarjaan menevään putkeen. 2 baaria sietää ilman vuotoja.
Isommalla paineella en kokeillut.
Testasin myös imusarjan solmimalla sisäkumin toisen pään.
Cooleri, letkut ja imusarja pitäisi olla siis ok.

Vikakoodeja ei tule mistään.
Millasia välyksiä näissä ahtimissa saa olla?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2019, 15:42
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 25
Perusasetus

Voi tietenkin olla käynyt niin huono tuuri että nämä käytetyt vaihtoturbot viheltää prikulleen samanlailla, mutta toivon että vika löytyisi muualta. Ääni ei ainakaan muuttunut yhtään turbon vaihdolla.
Onko mitään muita kotikonsteja millä voisi selvittää ahtovuotoa paremmin?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.06.2019, 16:23
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 5.819
Perusasetus

Ja jotkut sitten vielä ostaa vaparien hormeihin pillejä, että saisi katu-uskottavamman turbosoundin
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.06.2019, 20:30
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 276
Perusasetus

Onko EGR tulpattu?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.06.2019, 01:27
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 410
Perusasetus

Saattaisi olla egr:n putkessa vuotoa. Ainakin pari vaggilaista on tullut vastaan jossa kuuluu vihellystä kuormitettaessa moottoria, ja niissä on vika ollut vuotavassa egr:n putkessa.

Savulla kun saisi vuodot tarkistettua niin voisi helpoimmalla löytyä vika.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.06.2019, 05:32
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 25
Perusasetus

Egr ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmallisesti poistettu käytöstä.
Otan asian tutkintaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.07.2019, 13:57
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Ja jotkut sitten vielä ostaa vaparien hormeihin pillejä, että saisi katu-uskottavamman turbosoundin
No sitä mieki, että turbohan on kunnossa just sillon ku turbo viheltää. Siitähän lauletaan lauluissaki. Eikä tietenkään vihellä isoillakaan kierroksilla ilman kuormaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.07.2019, 22:23
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.715
Perusasetus

Onks tää semmoin pinGispallo vaihtaa ahtokanavaa vai oikea läppäversio ?


Kahta ahdintahan noissa ei (?) ole, mutta kaksoisahdin kyllä.



Mulla yks kaksoisahdin OM654 koneessa halkesi sisäisesti, vihels tyhjäkäynnillä kuin olis pakokaasujarru putkessa, kierroksilla ei niinkään ... (eikä toiminnassakaan mitään vikaa)


Pakosarjan halkeama vois kans tehdä tuota.
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 01.07.2019 22:29
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.07.2019, 22:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.530
Perusasetus Kyllä ennen turbot vihelti... vielä -80 luvun? kunnossaolevatkin...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
No sitä mieki, että turbohan on kunnossa just sillon ku turbo viheltää. Siitähän lauletaan lauluissaki. Eikä tietenkään vihellä isoillakaan kierroksilla ilman kuormaa.
Auto on v.2007 jos sama kone kuin vitossa, niin lienee yhdellä ahtimella oleva, kuten PEE kertoi.

Jos ahtopainelinjoissa on vuotoa, niin ääni ennemminkin pihinää.

Tuo vihellys viittaa ongelmiin (turbiinin tai-) kompsessorin siipiissä:

Ja tuohon ongelmaan riittää, että pakkasessa? on kertynyt vettä jonnekkin coolerin jälkeen;
Ja sitten vesi jäätynyt...

Ja sitten, nollakelissä tai vaikka pikkupakkasessa, lähdetään ajamaan normaalisti esim. vain 80 km/h, niin että ahtopaineet nousee esim. 0,5 kg, niin ahtopaineputkiston lämpötila nousee plussalla;
Siis jää sulaa irti putkistosta..... Tai tuommoinen 0,1 gramman jääpala jää odottamaan sitä pientä kiihdytystä:

Kun kevytmetallinen kompressorisiipi pyörii muutamia/useita 10 000 kierroksia minuutissa, niin noin? riisinjyvän kokoinen jää "pala" tekee kompressorisiipeen
pienen "vekin-" ja alkaa viheltää....

Jos isompi, niin kompressori saa enempi kipeää, ja jopa akseli poikki, kun liikaa epätasapainoa tms.
Ja kaikki tämä tapahtuu nopeimmillaan alle sekunnissa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.07.2019, 22:51
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: 016
Viestit: 1.497
Perusasetus

Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.07.2019, 23:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.530
Perusasetus Nuo , olisko olleet numeroa paria isommat Vitot oli yhdellä turbolla....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Näistä tuplaturboista ei kokemusta, sorry
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.07.2019, 23:31
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 25
Perusasetus

Vian selvittely on jatkunut. Egr en ole saanut tukittua. Loppuu oma osaaminen.
Ei ollu yhtä helppo kuin vaikka vaggilaisissa
Turbojen kutsuma termeihin en osaa ottaa kantaa kun en niistä ymmärrä mutta moottorikoodi on 646 ja pienempi turbo on yhtä pakosarjan kanssa ja isompi on irroitettavissa mistä lähtee pakoputki. Niiden välissä on joku jousikuormitteinen pingispallo. Tiedä näistä. Oli miten oli

Havaintona nyt. Vaihdoin molemmat ahtopaineventtiilit eri osanumerolla oleviin. Tehoa lähti huomattavasti mutta ei vihellä. Vanhat takas ja taas viheltää..
Ilmeisesti ei anna nostaa ahtoja niin korkealle.
Noh tutkitaan ja opitaan lisää kun keretään.
Yritän saada tänne videota äänestä .

Tuosta netistä kaapatusta kuvasta puuttuu pari mutkaa, mutta on selvemmän näköinen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot_20190525-192539.jpg‎
Views:	59
Size:	162,5 Kt
ID:	91571  
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.07.2019, 06:27
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Oliko nämä moottorit alakerraltaan samoja kuin henkilöautomallin 646? Joskus nämä voi kestää pitkäänkin.
Näissä on ollut tosiaan laakeri/kampiakselirikkoja. Kuulemma yleinen väli on 3 ja 4 sylinterien seudulla. Sinne taitaa muodostua kova rasitus.
Syitä voi olla monia. Monesti kuski antaa liikaa monoa kun ei kulje tarpeeksi. Tämä yhdistettynä vaikkapa kirkontornin kokoiseen kevyt kuorma-auto sprintterin jossa aivan täys mälli kuormaa päällä. Huono kaksmassa ja pieni moottori josta ohjelmoidaan 200hv parempien kulkujen toivossa. Niin ei voi kun toivottaa moottorille onnea ja pitkää ikää
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.07.2019, 07:50
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: 016
Viestit: 1.497
Perusasetus

Sama peruskone se on henkilöautojen kanssa.
Apulaitteissa eroja.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.07.2019, 09:13
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 977
Perusasetus

Pikkuserkku osti tuollaisen manuaalin, kaksoisturbolla varustetun isokorisen Sprintterin.
Eipä mennyt montaa viikkoa, kun kiertokanki tuli kurkkimaan lohkon reiästä.
Koneen remontointiin hupeni muutama tonni, vaikka työt teki itse.

Moottorin ongelmana on se, että koneen alaväännöt ovat aika kovat jo 1600rpm:n kohdalla.
Houkuttelee ajamaan isolla vaihteella, pienillä kierroksilla.
Netti on pullollaan juuri tämäntyypin koneen sairaskertomuksia...

Tampereella Aitolahdessa vaikuttaa jonkinlainen MB-ohjelmoijavelho.
Tuon Sprintterin alavääntöjä muutettiin miedommiksi alakierroksille ja parempia vääntöjä parisataa rpm:ä korkeammalle.
Nyt on Sprintteri kestänyt jo kolmatta vuotta nipussa...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu MB Sprinter 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.09.2012 13:56
Myydään MB Sprinter -05 Team Lypsikki O/M/V Ajoneuvot 1 30.11.2011 14:31
Td5/webasto-polttoainesuodatin vinkuu ? p3000 Tekniikka & Jutustelu 6 31.01.2007 11:31
tunnistus apua, mikä vinssi mikä kartaani? Hiprakka Tekniikka & Jutustelu 12 03.12.2005 18:30
Koteloa vaihdettaessa mikä kestää ja mikä hajoaa mika Hardware 0 26.12.2001 14:04


Sivu luotu: 19:11 (GMT +2).