Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.07.2019, 13:57
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Ja jotkut sitten vielä ostaa vaparien hormeihin pillejä, että saisi katu-uskottavamman turbosoundin
No sitä mieki, että turbohan on kunnossa just sillon ku turbo viheltää. Siitähän lauletaan lauluissaki. Eikä tietenkään vihellä isoillakaan kierroksilla ilman kuormaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.07.2019, 22:23
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Onks tää semmoin pinGispallo vaihtaa ahtokanavaa vai oikea läppäversio ?


Kahta ahdintahan noissa ei (?) ole, mutta kaksoisahdin kyllä.



Mulla yks kaksoisahdin OM654 koneessa halkesi sisäisesti, vihels tyhjäkäynnillä kuin olis pakokaasujarru putkessa, kierroksilla ei niinkään ... (eikä toiminnassakaan mitään vikaa)


Pakosarjan halkeama vois kans tehdä tuota.
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 01.07.2019 22:29
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.07.2019, 22:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kyllä ennen turbot vihelti... vielä -80 luvun? kunnossaolevatkin...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
No sitä mieki, että turbohan on kunnossa just sillon ku turbo viheltää. Siitähän lauletaan lauluissaki. Eikä tietenkään vihellä isoillakaan kierroksilla ilman kuormaa.
Auto on v.2007 jos sama kone kuin vitossa, niin lienee yhdellä ahtimella oleva, kuten PEE kertoi.

Jos ahtopainelinjoissa on vuotoa, niin ääni ennemminkin pihinää.

Tuo vihellys viittaa ongelmiin (turbiinin tai-) kompsessorin siipiissä:

Ja tuohon ongelmaan riittää, että pakkasessa? on kertynyt vettä jonnekkin coolerin jälkeen;
Ja sitten vesi jäätynyt...

Ja sitten, nollakelissä tai vaikka pikkupakkasessa, lähdetään ajamaan normaalisti esim. vain 80 km/h, niin että ahtopaineet nousee esim. 0,5 kg, niin ahtopaineputkiston lämpötila nousee plussalla;
Siis jää sulaa irti putkistosta..... Tai tuommoinen 0,1 gramman jääpala jää odottamaan sitä pientä kiihdytystä:

Kun kevytmetallinen kompressorisiipi pyörii muutamia/useita 10 000 kierroksia minuutissa, niin noin? riisinjyvän kokoinen jää "pala" tekee kompressorisiipeen
pienen "vekin-" ja alkaa viheltää....

Jos isompi, niin kompressori saa enempi kipeää, ja jopa akseli poikki, kun liikaa epätasapainoa tms.
Ja kaikki tämä tapahtuu nopeimmillaan alle sekunnissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.07.2019, 22:51
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.07.2019, 23:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nuo , olisko olleet numeroa paria isommat Vitot oli yhdellä turbolla....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Näistä tuplaturboista ei kokemusta, sorry
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.07.2019, 06:27
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 31
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Oliko nämä moottorit alakerraltaan samoja kuin henkilöautomallin 646? Joskus nämä voi kestää pitkäänkin.
Näissä on ollut tosiaan laakeri/kampiakselirikkoja. Kuulemma yleinen väli on 3 ja 4 sylinterien seudulla. Sinne taitaa muodostua kova rasitus.
Syitä voi olla monia. Monesti kuski antaa liikaa monoa kun ei kulje tarpeeksi. Tämä yhdistettynä vaikkapa kirkontornin kokoiseen kevyt kuorma-auto sprintterin jossa aivan täys mälli kuormaa päällä. Huono kaksmassa ja pieni moottori josta ohjelmoidaan 200hv parempien kulkujen toivossa. Niin ei voi kun toivottaa moottorille onnea ja pitkää ikää
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.07.2019, 07:50
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Sama peruskone se on henkilöautojen kanssa.
Apulaitteissa eroja.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.07.2019, 09:13
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Pikkuserkku osti tuollaisen manuaalin, kaksoisturbolla varustetun isokorisen Sprintterin.
Eipä mennyt montaa viikkoa, kun kiertokanki tuli kurkkimaan lohkon reiästä.
Koneen remontointiin hupeni muutama tonni, vaikka työt teki itse.

Moottorin ongelmana on se, että koneen alaväännöt ovat aika kovat jo 1600rpm:n kohdalla.
Houkuttelee ajamaan isolla vaihteella, pienillä kierroksilla.
Netti on pullollaan juuri tämäntyypin koneen sairaskertomuksia...

Tampereella Aitolahdessa vaikuttaa jonkinlainen MB-ohjelmoijavelho.
Tuon Sprintterin alavääntöjä muutettiin miedommiksi alakierroksille ja parempia vääntöjä parisataa rpm:ä korkeammalle.
Nyt on Sprintteri kestänyt jo kolmatta vuotta nipussa...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.08.2021, 03:30
pasi_pakarinen@ pasi_pakarinen@ ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.07.21
Sijainti: Rääkkylä, Suomi
Viestit: 1
Perusasetus

sprinteri vinkuu


Moro kannattaa tarkistaa imusarja, onko ehjä... Itselläni oli se haljennut päältä.
Joskus kuulemma pulttikin voi katketa...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.07.2019, 23:31
arrow arrow ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.10.14
Sijainti: Ilmajoki
Viestit: 31
Perusasetus

Vian selvittely on jatkunut. Egr en ole saanut tukittua. Loppuu oma osaaminen.
Ei ollu yhtä helppo kuin vaikka vaggilaisissa
Turbojen kutsuma termeihin en osaa ottaa kantaa kun en niistä ymmärrä mutta moottorikoodi on 646 ja pienempi turbo on yhtä pakosarjan kanssa ja isompi on irroitettavissa mistä lähtee pakoputki. Niiden välissä on joku jousikuormitteinen pingispallo. Tiedä näistä. Oli miten oli

Havaintona nyt. Vaihdoin molemmat ahtopaineventtiilit eri osanumerolla oleviin. Tehoa lähti huomattavasti mutta ei vihellä. Vanhat takas ja taas viheltää..
Ilmeisesti ei anna nostaa ahtoja niin korkealle.
Noh tutkitaan ja opitaan lisää kun keretään.
Yritän saada tänne videota äänestä .

Tuosta netistä kaapatusta kuvasta puuttuu pari mutkaa, mutta on selvemmän näköinen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot_20190525-192539.jpg‎
Views:	571
Size:	162,5 Kt
ID:	91571  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu MB Sprinter 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.09.2012 13:56
Myydään MB Sprinter -05 Team Lypsikki O/M/V Ajoneuvot 1 30.11.2011 14:31
Td5/webasto-polttoainesuodatin vinkuu ? p3000 Tekniikka & Jutustelu 6 31.01.2007 11:31
tunnistus apua, mikä vinssi mikä kartaani? Hiprakka Tekniikka & Jutustelu 12 03.12.2005 18:30
Koteloa vaihdettaessa mikä kestää ja mikä hajoaa mika Hardware 0 26.12.2001 14:04


Sivu luotu: 15:41 (GMT +2).