Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.10.2018, 09:49
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 463
Perusasetus Umpitrailerin pohja pohdintoja

Umpitrailerin (Eurowagon) filmivaneri pohja on paikoitellen pehmeä.
Katsastusmies ehdotti alumiini turkki / kyynel levyä vanerin sijaan.
Hinta pomppaa ja alumiinilevyn paksuus jäi auki.
Taidan jatkaa 12mm filmivanerilla joka pohjana nyt. Nykyinen pohja kesti 10v
ja seuraava 10v riittää minulle, valitettavasti.

Vaneri on pehmennyt varsinkin käytettyjen kiinnityslenkkien kohdalla joka saa
olettamaan että lenkin pultinreiästä kosteus tunkeutuu vaneriin.

Toivoisin kommentteja:
- Laitanko alumiini turkkilevyä ja jos kuinka paksua?
- Jos jatkan vanerilla, millä suojaan reiät ja sahaukset jotta kosteus ei tunkeudu vaneriin?
- Muita kokemusperäisiä "tee näin" juttuja.

Kiitos!

__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.10.2018, 10:45
jmk jmk on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 723
Perusasetus

Mikä on pohjan runkorakenne? Millaissa ruuduissa on kantava runko? Tämä vaikuttaa aika paljon turkkilevyn paksuuteen. Jos vanha on ollut 12mm vaneri niin ei ilmeisesti ole hovin suurellakantavuudella oleva kärry kyseessä. Vanerista jos teet niin omissa olen käynyt kaikki reunat saumat ym. Sikakitillä tiivistäen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.10.2018, 14:53
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 463
Perusasetus

Pahoittelen epätäydellisiä kysymyksiä.

Kärryn sisäpituus on 546cm ja 208cm leveä.
Kantavuus on 1900kg.

Pohjassa on Z-palkit 42cm välein johon pohja kiinnitetty
POP niiteillä, itse oletettavasti laitan ruuveilla.
Pohja tehty 125 leveästä 12mm filmivanerista jolloin saumat
sattuu Z-palkin päälle.

Vanerin päällä on 3mm paksut 200cm pitkät al-turkkilevyn
suikaleet kohdassa mihin tulee auton moottoripään pyörät

Tää on autonkuljetustraileri joka kylläkin rekisteröity tavaran
kuljetukseen. Mikähän siinä on taustalla että jos autonkuljetus
traileri, ei saa kuskata kun autoa? Vai pitäkö tää paikkaansa?

Eikö SIKA kitin saaminen esimerkiksi pultinreikiin ole aika vaikeeta?
Mietin jos jotain enempi juoksevalla sahaukset ja poraukset käsittelisi.
Sika kitillä sit liimaus traileriin. Ilmeisesti 221 on sopiva kitti?

Kyllä on haperoksi mennyt vaneri, ei ihme et katsasatusmies ehdotti
sen vaihtoa.

Saanko jotain erinomaista etua jos teen pohjan turkkilevystä enkä
vanerista. Mutkistuu kun joutuu ne saumat ilmeisesti hitsaamaan.
Voimakkaasti olen vaneriin kallistumassa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_1048.JPG‎
Views:	268
Size:	149,0 Kt
ID:	87820  
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.10.2018, 16:07
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.533
Perusasetus

Tollaista tuli laitettua kuljetusauton lavan pohjalle:

https://www.byggmax.fi/levytavara/ra...i-viira-p10042

Pitkällä, yli metrin tukivälillä jousti, joten siihen tuli sitten alumiinilevyä tueksi. Tuolla 42cm tukivälillä ei varmaan jousta.

Tarjoavat näköjään Byggmaxin sivuilla ulkomaalia reunojen tiivistykseen. Jospa sitten seuraaviin laittaisi sitä...
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.10.2018, 16:18
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 201
Perusasetus

Mä maalasin oman kärryn vanerin päät ja vedin liimamassaa.
Avokärry ja pohja yhdestä palasta ,niin tietty hiukan helpompi homma.
Toivon että se säilyis tossa taivasallakin 10v käyttökelpoisena.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.10.2018, 16:43
jmk jmk on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 723
Perusasetus

Kyllähän se vaneri taitaa olla huomattavasti edullisempaa. Ja eihän sitä pultin reikää tarvi kitata vaan estää kitillä kosteuden pääsy rakenteisiin. Eli alapuolelle ennen mutteria kittiä. Ja kannattaa ostaa kunnon vaneria, itse olen käyttänyt ulkotiloissa ainoastaan metsägroupin vaneria. Muutaman kerran ostanut tuonti vaneria ja se on ollu rungoltaan jotain ruskeaa ja viilut irtoilee sisätiloissakin
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.10.2018, 18:17
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 5.933
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Td5 Näytä viesti
Saanko jotain erinomaista etua jos teen pohjan turkkilevystä enkä
vanerista. Mutkistuu kun joutuu ne saumat ilmeisesti hitsaamaan.
Voimakkaasti olen vaneriin kallistumassa.
Turkkilevyllä saat paremmin aikaa kestävän mutta mahdollisesti rämisevän lopputuloksen. En osaa sanoa kumpi on parempi vaihtoehto.

Minulla alkaa omassa kärryssä näkymään myös vanerin pehmiämistä, ja olenkin nyt vuoden verran pitänyt pressua kärryn päällä että vaneri pysyisi kuivassa suurimman osan vuodesta. Mitenkähän tilanne muuttuisi jos ruuvaisi turkkilevyn vanerin päälle? Kestääkö pidempään kun alumiini pitää suurimman osan vedestä ja UV-säteilystä poissa vanerista? Vai mätäneekö entistä nopeammin kun vesi menee kuitenkin koloista sisään mutta ei pääse haihtumaan pois?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.10.2018, 18:50
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 463
Perusasetus

Kiitoksia kommenteista. Enköhän mee vanerilla ja Metsägroupin valmistamana.
Taitaa se Byggmaxin vaneri olla tuontikamaa kun sanovat värin vaihtelevan toimittajan
mukaan? Täytyy vielä pohtia millä sahaukset käsittelee, mutta jotenkin kuitenkin se täytyy
"sulkea".

Turkkilevy olis varmaan "lopullinen" vaihtoehto, mut hinta pomppaa.

Äkkiseltään pohdittuna en menis peittää avokärryä, jos sen kallistaisi niin ettei vesi pääse
seisomaan ja kattois et vesi pääsee valumaan pois hyvin. Ehkä se sateiden välissä hieman
kuivaisi?
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.10.2018, 10:13
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.466
Perusasetus

Taitaa tuo vaneri kestää n.10v. Koska itsellä ois pitänyt kärryyn kanssa vaihtaa vaneri. Ikää oli juuri 10v. Siinä on vielä melkein aina ollut kuomu päällä, joten sillä ei ole vaikutusta kestoon. Taitaa se maakosteus olla pahin ongelma? Mut mulla ainakin oli halvempaa hävittää koko kärry ja ostaa uusi tilalle. Ois pitänyt sähköjä kanssa uusia. Mut ei maksanut vaivaa kun kärryn myi niin 200e lisää niin sain uuden kärryn kaupasta. Ihan uskomattomia hintoja maksavat käytetyistä. Toki tuo oli jarruton kärry.
__________________
Suzuki Grand Vitara 2.0TD
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.10.2018, 20:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 9.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Td5 Näytä viesti
Täytyy vielä pohtia millä sahaukset käsittelee, mutta jotenkin kuitenkin se täytyy
"sulkea".
Tein peräkärryn 12 vuotta sitten, neliöprofiilista putkikehikko ja olikohan 12 mm paksuisesta filmivanerista lattia, laidat ja päädyt. Aika kivasti kestänyt vaikka huolenpito ollut olematonta ja välillä vesi seisoo sisällä. Sivelin tervalla sahauspinnat ja jollain sialla tiivistin pitkät sisäkantit (lähtenyt nykyään jo lähes irti), sittemmin joskus isompia kolhuja/nirhaumia ”paikkamaalannut” spray-tervalla. Aika saman sävyistä tumman ruskeeta niin oli luonteva valinta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.10.2018, 05:06
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 608
Perusasetus

Alumiini lankku poikittain.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.10.2018, 06:01
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.165
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Alumiini lankku poikittain.
Oma traileri tarviais kans uuden pohjan. 2x4 metriä. Millanen alumiinilankku ja mistä?
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Audi a4 Avant Quattro V6 (emännän kulkine)
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.10.2018, 08:31
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.403
Perusasetus

Vanerin reunoihin on ihan oma maalinsakkin olemassa, en muista nimeä ulkoa. Kotiverstaan foorumilla oli aiheesta keskustelua.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.10.2018, 17:22
JaakkoM:n Avatar
JaakkoM JaakkoM ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.01.09
Sijainti: nivaLA
Viestit: 290
Perusasetus

Filmi vaneria ja jos haluaa vähäkää panostaa nii ottaa K-A lavalle tarkotettua ponttivaneria pintakin makean karhea nii ei oo talvellakaan liukas mutta se huono että lumi/jää tarttuu sitä vastoin lujempaan ja on meleko myrkyllä käsitelty valmiiksi

sahaus reunaan ainakin itte vedin iha perus saniteetti silikoonia ja hyvi pysyy

EDIT

http://www.vaneria.fi/tuotteet.php?s=vanerit&p=php Tota Wiiraa näkyy saavan aika montaa vahvuutta
__________________
Simply put klever


Kurssin ei tarvitse olla pitkä, jos se on riittävän kallis

Taivas yksin tietää, miksi
linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja

Viimeksi muokannut JaakkoM : 16.10.2018 18:03
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.10.2018, 17:40
jmk jmk on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 723
Perusasetus

On vaan tuo kuorma-auton lava vaneri 30mm niin pikkasen syö kantavuutta, mutta on kyllä hyvää muuten
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.10.2018, 17:50
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 608
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
Oma traileri tarviais kans uuden pohjan. 2x4 metriä. Millanen alumiinilankku ja mistä?
Se on 20-30 senttiä leveätä uritettua alumiinia jota käytetään nykyään melkein kaikissa laveteissa,Pontti reunat ja niiteillä pontista kiinni.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 17.10.2018, 19:31
jmk jmk on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 723
Perusasetus

Repro vois tietää tuosta materiaalista enemmän...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.10.2018, 20:39
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 5.028
Perusasetus

Amuliini maksanee n. 4euroa kilo.

Hieman olisi vastaavia tarpeita kun pitäisi tehdä toinen kevyempi lava tuohon meitsinkin kärriin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA.
Where is the wonder and where is the arg?
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bobcatin vakiokauha...

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.10.2018, 23:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.336
Perusasetus Oletettavasti sinkitty teräs runko k.o trailerissa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Td5 Näytä viesti
Kiitoksia kommenteista. Enköhän mee vanerilla ja Metsägroupin valmistamana.
Taitaa se Byggmaxin vaneri olla tuontikamaa kun sanovat värin vaihtelevan toimittajan
mukaan? Täytyy vielä pohtia millä sahaukset käsittelee, mutta jotenkin kuitenkin se täytyy
"sulkea".

Turkkilevy olis varmaan "lopullinen" vaihtoehto, mut hinta pomppaa.

Äkkiseltään pohdittuna en menis peittää avokärryä, jos sen kallistaisi niin ettei vesi pääse
seisomaan ja kattois et vesi pääsee valumaan pois hyvin. Ehkä se sateiden välissä hieman
kuivaisi?
Alumiini muodostaa kemiallisen sähköparin sinkityksen (ja teräksen kanssa)
ja alumiinin lämpölaajeneminen on aika paljon eri, kuin teräksen.

Minä laittasin tuohon uuden, hyvälaatuisen havuvanerin, ja tuo "pop-"niittaus ei ole huono vaihtoehto; nuo leveäkantaiset, pitkät vetoniitit, ainakin osa, on aika "neutraaleja" tuolle teräs;-sinkki; korroosiota vastaan.

-> sovita pohjalevyt paikoilleen, poraa niihin tarvittavat reijät,
JA kuivaa ne kunnolla; siis että ainakin reunat/reiät on kuivat.
Ja sitten sivele nuo reunat ja reijät vedenkestävällä vaseliinilla. mitä enempi sitä parempi.
ja parin päivän päästä niittaa nuo vanerit paikoilleen, ja pyyhi ylimääräinen vaseliini pois.
Parin viikon kuluttua traileri taas kuivaan/lämpimään, ja lattian saumat putsataan ja esim. sikaflex 11 fc massaa saumoihin... ja kun ei tartu, niin uudelleen hierotaan tuota 11 fc...

tuo vedenkestävä vaseliini on hyvä puussa.

Ja tuo sika 11 fc toimii myös ns. pesuaineena, siis tarttuu hierottaessa.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 17.10.2018, 23:44
ZAU:n Avatar
ZAU ZAU ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: vaasa
Viestit: 2.693
Perusasetus

Muovipinnoitettu vaneri meillä käytössä jo 15v eikä mätävikaa ole havaittu, on kuskattu autoja ym tavaraa ja saanut osumaa siihen pintaan reilusti mutta on kestänyt.
__________________
JEEP Wrangler TJ Sahara edition 4l
Uaz-315126-01 Porttaali akseleilla

Uaz/Gaz/Zil varaosia-> UAZ Osia.

zau(ät)offipalsta.com
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 24.10.2018, 19:21
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 220
Perusasetus

Jos kärry ei ole päivittäisessä ammattikäytössä niin vaneri on hinta/laatu-suhteeltaan sopivin ratkaisu.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.10.2018, 05:28
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 2.926
Perusasetus

9 vuotta sitten tein trailerin ja samat vanerit on edelleen, ulkoreunoihin laitoin ruskeaa maalia vaan siksi
että että oli hiukan siistimmän näköinen silmään, keskiosan saumoissa ei ole mitään
Pari vuotta sitten tuli tehtyä katos kärrylle ,että siihen asti se on ollut ihan taivasalla
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=189984
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty HJ:n virtalukon pohja AH-poraus O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 07.12.2016 22:27
pohja panssareita kellukka Tekniikka & Jutustelu 45 18.02.2016 20:40
Ostettu XJ -90 virtalukon pohja Limite O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.03.2014 09:55
o: hiluxin 2l koneen ö-pohja Hharri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.02.2007 20:54
BJ 40 pohja panssari Tekniikka & Jutustelu 4 16.03.2004 18:35


Sivu luotu: 04:40 (GMT +2).