Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.09.2018, 19:36
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 190
Perusasetus 12HT syöttöpumpun ahtopainesäätimen toimintapaineen säätö

Tulipa mitattua paine jolla tuo boost compensaattorin painekello menee pohjaan.

Tallin lattialla lojuvan motin kello napsahtaa vähintään 1.5baarilla että heilahtaa, mutta autossa kiinni olevassa motissa ei tapahdu elämää alle 2.5barin. Onkohan kukaan säätänyt tuota menestyksekkäästi? Painekellon yläreunassahan se säätöruuvi on. Näemmä pitää imusarja irrottaa jos siihen haluaa päästä käsiksi. Ei millään viihtis ryhtyä ilman varmutta että asialle voi jotakin tehdä.

Paikoillaan olevan motin rehuruuveja on väännelty niin että ahdonalasisen säätöruuvi on otettu kokonaan pois, ja ahdotontakin syöttöä on väännetty sisään sen verran että vielä menee katsastuksesta läpi.

Mahtaakohan siellä boost compensatorin sisällä joku muukin kirrata vastaan, kun tuo pohjaanlyöntiruuvi on poissa?

Yhtäkaikki, kone kaipaisi lisää ahdonalaista syöttöä, ilman että tuota alkusyöttöä (ahdotonta syöttöä) tarviis enempää ruuvailla.

Joku tais joskus jossain mainita että myös keskipakosäätimen jousia tiukkaamalla tuota yläpään syöttöä sais lisää... tokis silloin taitaa kierrostenrajoitin toimia huonosti, ja vaarana on saada kiertokanki kurkistamaan blokin läpi...


Viimeksi muokannut Radis : 17.09.2018 19:39
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.09.2018, 22:05
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Keskipakosäätimen toimintaan sen verran on tullut perehdyttyä että taitaa sitä tiukemmalle ruuvaamalla saada syöttöjä vain siten että kone kiertää hieman enemmän. Tai siis tuolla facebookin puolella kun asiasta tuli jauhettua, niin maksimiainemäärä josta puhuin koski vain alavääntöä tilanteessa jolloin kaasupolkimeen ei kosketa ja keskipakosäädin on 100% vastuussa syötöistä. Jos haetaan täyskaasulla maksimitehoja niin silloin pelissä on tosiaan pumpun muutkin elementit ja syötön määrää rajoittaa ensisijaisesti ahtopainekompensaattori. Tässä viimeksimainitussa tilanteessa keskipakosäädin ei käsittääkseni kykene vaikuttamaan maksimiainemäärään millään kierroslukualueella.



Oliko nyt siis tarve saada enemmän syöttöjä, eli enemmän ainetta maksimiahtopaineelle? Vai saada maksimisyötöt alemmalla ahtopaineella, eli kompensaattorin kello liikkumaan enemmän pienemmällä ahtopaineella? Jälkimmäisen säätö tapahtuu guide bushingia, eli kellon jousen kireyttä säätämällä. Olettaisin että siellä on normaali oikean käden kierre, jolloin ylhäältä katottuna tuota räikkää pitäisi liikuttaa moottorista pois, eli oikealle, päin. Guide bushingia löysäämällä jos siis saavuttaisi maksimisyötöt (maksimiainemäärähän ei lisäänny jos jo lähtötilanteessa oli ahtopainetta tarjolla niin paljon että kello kolahtaa pohjaan) vaikka 1 barin ahtopaineella niin varmaan alkaa läänikin tummumaan ja pakolämpöjä kannattaa seurata tarkasti. Mutta toki ainetta tulisi matalemmilla ahtopainemäärillä enemmän joka saattaisi taasen herätellä turboa hieman aiemmin.



Mitenkä siis autossa kiinni oleva moottori ei reagoi paineeseen? 2,5 barilla ei siis kara ainakaan kuulosta kolahtavan pohjaan asti? Olisiko painekellon kalvo päässyt vuosien varrella täyttymään öljyllä joka estää liikettä? Tai voisiko kalvo vuotaa?
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 17.09.2018 22:27
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.09.2018, 06:27
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 190
Perusasetus

Tuota guide bushingin säätöä juurikin kyselin onko kukaan sitä kokeillu? Ja kirraako boost kompensaattorissa joku muu pohjaanpainumista, kun tuo full load stopper ruuvi on poitettu ja tilalla on 3mm pitkä M6 pultti tulppana.

Kello ei vuoda ja pohjaanlyötipaineen tutkin kompuralla. 2.5 barilla menee pohaan mutta ei sen alle.

Jätetäänpä tuo keskipakosäätö hetkeksi sivuun keskuatelusta.

Viimeksi muokannut Radis : 18.09.2018 06:31
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.09.2018, 18:49
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 190
Perusasetus

Noniin,

Tein seuraavan kokeen: Ruuvasin full load stopperin pois lattialla lojuvasta motista, ja kokeilin karan liikettä eri paineilla. Tästä tuli seuraavat havainnot:

1. Kun ruuvi on pois, joku siellä vielä rajoitaa karan liikettä. Kara päätyy lähimmillään noin 10mm päähän kompensaattorin ulkopintaa (kuoren paksuus on ehkä noin 4mm joten rakoa jää useita millejä).
2. Tarvitaan enemmän painetta, että menee kokonaan pohjaan

Johtopäätöksiä:
- Joko tuo alipainekellon liikerata rajoittaa liikettä, tai sitten joku muu siellä boost compensaattorissa (onhan siellä näitä säätökäyrän ruuveja 2 kpl, jotain kai nekin tekee tuon karan liikkeen suhteen).
- Pohjaanlyöntipaine kasvaa aika suureksi, kun sitä stopper ruuvia aukaisee paljon.

Seuraavaksi täytynee katsoa josko tuon alipanekellon irroitus olis helpompaa kuin imusarjan, jotta tuota guide-bushinngia pääsee säätämään.

Viimeksi muokannut Radis : 19.09.2018 19:04
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.09.2018, 21:57
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 190
Perusasetus

Kokeilinpa vielä miten autossa kiinni olevan pumpun kara liikkuu. Noin 1bar paineella liikahtaa sen verran mitä voisi olettaa karan liikkuvan alkuperiäisellä full load asetuksella. 1.5bar paineella liikahtaa tuosta vielä lisää, ja saavuttaa maksimin 2.5barilla.

Autossa ahdot on säädetty johonkin 1.2 bar kohdille, joten potentiaalia olis saada lisää ahdonalaista guide bushing -säädöllä.

Aika vaikeassa paikaassa on tuon painekellon ruuvit, joten ainoo vaihtoehto lienee irrottaa imusarja. Sen verran tympee homma on, että taidan odottaa kevättä enneku tuollasia keulimisia rupeen tekeen...

Niin ja kyllähän tuosta voimasavuja saa jos sitä ahdotonta syöttöä säätää isommalle, siinä tosin käy niin, että se savuttaa pienillä kierroksilla, ja isoilla kierroksilla jää syöttö vähän vajaaks.... Ei sekään hyvä oo.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.09.2018, 17:53
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.748
Perusasetus

Jep suht vittumainen on säätää. Kalvokotelon takaa siihen ei pääse käsiks, jos jollekkin se tulee mielee.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.09.2018, 15:35
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Pitänee ottaa vielä kuvia ja lisätä tähän topicciin. Tuon guide bushingin lisäksi on mahdollista säätää kelkan puolella olevaa ruuvia. Tämä ruuvi on myös se joka estää tuon kelkan liikkumista kotelon seinään asti. Eli lisää herkkyyttä syötölle (vs ahtopaineet) saa säätämällä ahtopainekellon jousen esijännitystä guide bushingista tai sitten säätämällä kelkan etäisyyttä painekellon kalvosta karaa/tankoa kiertämällä. Vaikuttaisi siltä että molemmilla saavutetaan käytännössä sama lopputulos sillä erolla että jälkimmäisellä kelkan maksimiasento voi olla pidemmällä ja maksimisyöttöä enemmän.

Sitä en osaa sanoa missä vaiheessa alkaa itse räkki ahdistamaan ja että onko mahdollista jumittaa koko räkki jos kompensaattorin kelkka pääsee liikkumaan liian pitkälle.

Ehkä kuitenkin olennaisempana sekkana se että imusarjaa ei tarvinnut irroittaa että pääsee säätämään joskin hieman ahtaasti. Suutinputket toki pitää karsia pois tieltä.
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.09.2018, 21:34
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Tämän verran oli työskentelytilaa kun avasi pelkän kannen.



Seuraavat kuvat otettu irrallaan olevasta kompensaattorista.

Jos olisi tehnyt 10mm kiintoavaimeen mutkan, niin ei olisi juurikaan ongelmia ollut tuon painekellon jousen akselin säädön kanssa. Siis tuo vasemmalla vaakasuunnassa tuo pultin näköinen. Persdynolla huomattava ero tuli ruuvaamalla auki n. kolme varttia.


Radiksen huomaama ilmiö että kelkka ei liiku kotelon kuoreen asti johtunee itse kompensaattorin jousen akselista, joka pohjaa omaan koteloonsa ennen kuin kelkka pohjaa. Vakioahtopaineilla, eli tehtaan säädöissä, tuolla kun ei ole merkitystä. Eli tähän lääke on lisätä kelkan etäisyyttä kalvosta/jousesta avaamalla tuota vaakatasossa olevaa ruuvia. Muutenkin koko laitoksen max liikerata on 10mm luokkaa. Ahtamattoman puolen syöttöruuvia kiristäen vähemmän, ehkä 5 mm. Joten melko tarkkaa on tuon säätäminen. Stoppari ja kelkan vastaava osa oikealla ylhäällä


Ja ne kaksi pystyssä olevaa ruuvia säätävät tämän liukulevyn asentoa. Siis tuon kulmaa ja korkeutta säätämällä muuttuu maksimisyötön rajoituksen profiili kierroslukujen mukaan. Tulkintani mukaan kierrosten noustessa liikutaan profiilia ylöspäin. Hauskaa, tai no vähemmän hauskaa, on se että manuaalin "in" ja "out" on mielestäni väärinpäin. Tai sitten on kyse tulkitsemisen näkökulmasta.
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 01.10.2018 16:58
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.10.2018, 16:54
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Nyt on tullut jokunen päivä ajettua säädön jälkeen. Aiemmin savua tuli vain ruuvaamalla ahdottoman puolen syöttöä niin että savutti kunnes ahtopaine ylitti tämän asetuksen. Toki savuhuntua ilmeni myös yläkierroksilla, mutta se ei nyt tähän säätöön suoranaisesti liity.

Säädön jälkeen ahtopaineet on siirtyneet vähintään 100rpm aikaisemmaksi. Eli jos aiemmin 0,5 bar painetta oli n. 1500 rpm paikkeilla niin nyt sama ahtopaine saavutetaan 1400rpm. Ja koska kyseisellä ahtopaineella pumppu lykkää enemmän ainetta kuin aiemmin, niin myös vääntöä on kyseisellä ahtopaineella enemmän. Toki savuverho on nyt millä tahansa ahtopaineella selkeästi havaittavissa siinä missä sitä aiemmin ei ollut käytännössä lainkaan.

Toki suoraan vakio 12HT:n arvoihin en lähtisi näitä omalla myllylä saavutettuja arvoja vertaamaan. Mutta varmasti tulokset ovat samankaltaiset. Ja jos siitä ahtopaineen alaisen ruuvin varomattomasta aukaisemisesta on varoiteltu. Niin tämän guide bushing / kompensaattorin jousen karan säätö on varmasti moninkertaisesti tehokkaampi tapa tuhota moottori liioilla pakolämmöillä jos liikaa innostuu ruuvaamaan.
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 03.10.2018 17:41
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.10.2018, 20:41
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 190
Perusasetus

Hyvät kuvat ja valaisevat tekstit! Tuon vaakaruuvin säätö houkuttais, mutta ajattelin kokeilla josko pelkällä guide bushing säädöllä sais toivotun vaikutuksen.

Talttapäisellä meisselilläkö sitä pystyy säätämään?

Sitten vielä siitä keskipakosäätimestä. Pumpun kyljessä on se noin 30mm halkaisijainen korkki, joka alla ne keskipakosäärimen painot (2kpl) löytyy. Käsittääkseni kyseinen säädin rajoittaa syötön määrää isoimmilla kierroksilla. Säätimen punnusten jousia tiukkaamalla kyseistä efektiä kaiketi pystyy hillitsemään. Haittapuolena on että kone voi rynnätä sitten ylikierroksille ja kiertokanki tulee kurkkimaan ulko-ilmaa. Riskaabeli säätökohde siis...

Mitähän säätöjä ne pumppupajalla säätelee virtauspenkissä?

Viimeksi muokannut Radis : 06.10.2018 04:30
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.10.2018, 21:34
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Tehdasmanuaalin mukaan se keskopakosäädin alkaa rajoittamaan syöttöjä vasta 3800rpm tuolla puolen. Ja vaikka tiukkasin nuo molemmat säätimen puolet tehdashimmauksilla niin tiukkaan kuin sai niin ei siinä muuta ollut kuin että kaasuvivusta taisi säätövarat loppua eikä saanut tyhjäkäyntiä alle 1000rpm.

Millä kierroslukualueella pitäisi olla enemmän höökiä tarjolla? Itse turboahdin varmasti on iso jarru jos on pienehkön puoleinen, varmaan hukkaportin puute lisäksi jarruttaa...

Vaakaruuvi ja guide bushing säätö periaatteessa sama. Guide bushing säätyy ihan vaikka talttapäämeisselillä. Oikeankäden kierre eli räikkää ylhäältä päin katsottuna poispäin moottorista. Tuota vaakaruuvia vaan sai säädettyä ilman imusarjan irroitusta.

Tuo kolme varttia taisi sittenkin olla melko raju säätö, ehkä vähän liikaa ainakin välijäähdyttämättömälle myllylle. Siinä missä ennen ahtopaineet meni aikalailla "käsi kädessä" kierroslukujen kanssa:
- 1100rpm 0,1bar
- 1300rpm 0,3bar
- 1700rpm 0,7bar
- 1900rpm 0,9bar hukkaportti aukesi
Nyt
- 1400rpm 0,5bar
- 1500rpm 0,7bar
- 1600rpm 0,9bar ja hukkaportti aukeaa
Ja pakolämmöt karkaa lapasesta kun ei ole maksimisyötönrajoitin kohdallaan...

Sen verran rupesi pelottamaan että laitoin välijäähdytinromut heti tilaukseen.
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 05.10.2018 22:58
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.10.2018, 21:45
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Noilla kannen alla olevalla kahdella adapteriruuvilla saa myös säädettyä maksimisyötön profiilia jolloin yläkierroksilla voi saada enemmän ainetta suhteessa alakierroksiin. Itse toki säädin toisinpäin että ainetta saa enemmän alas kun ei ole tarkoitus huudattaa konetta 3krpm yläpuolella ja näin ei vahingossa karkaa pakolämmöt niin pahasti..

Tuossa siis on oma profiilinsa jota saa hivutettua ylemmille kierroksille jolloin ei ainemäärä ala vähenemään ihan niin aikaiseen. Tuon säätö kuulostaisi enemmän siltä mitä haet takaa. Toki jos kelkalla on vain varaa liikkua pohjaamatta ja ahtopaine nousee niin sillä isompi vaikutus tässä kohtaa. Ja päinvastoin jos turbolta loppuu kyky tuottaa ahtopainetta niin sitä ei kauheasti enää säädöllä paikkaa..

Ja tässä kohtaa alkoiropellihattu pyörimään. Tuota profiilia olisi melko helppoa mulkata jos haluaa lisää ainetta ala-/keskirekisteriin yläkierroksiin verrattuna. Tai mitä nyt haluaakaan...
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 05.10.2018 21:52
Vastaa lainaten
Vastaus

Bookmarks
  • Submit Thread to Facebook
  • Submit Thread to Twitter
  • Submit Thread to Google Plus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2l2t 2.4d syöttöpumpun ym säätö mikok Tekniikka & Jutustelu 90 21.11.2015 14:38
hiluxin syöttöpumpun säätö ekaneliveto Tekniikka & Jutustelu 12 06.01.2015 20:06
syöttöpumpun ajoitus 12HT HJ-61 Tekniikka & Jutustelu 2 26.05.2010 11:14
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 12:11
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 21:53


Sivu luotu: 04:11 (GMT +3).