![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kettumainen ruuvi jarrusatulassaKäytin öylön tuota xj Jeeppiä katsurilla ja eihän se Mänt, kun takajarrussa ei ole tehoa. Mutta kas perhana, tämä ei olekaan se ongelma, vaan etujarru, joka kotia tullessa oli melko lämmin, etten rohkeaisi sanoa, jopa, kuuma. Hirvee käihä, ja savu... No kun oli pakko noi takajarrut käydä läpitte, niin meinasin sitten katsoo mikä siellä edessä, mutta eipäs se satulan alempi pultti halunnutkaan aueta. Se on kooltaan 5/8" ja olipa jo valmiiksi nylpätty, jotain ei minun taito riittänyt sen aukaisemiseen. Poltin sitä toholla, ruiskuttelin rostoffia, väänsin papukaijoilla, sitten isommilla papukaijoilla, ja lopuksi vielä lukkopihdit kiinni ja sormet verille ja suunnaton vitutus. (Oikeesti ei ees vituta, tätähän tää aina on!) . Se on niin saatanan pehmeetä metallia, ja niin onnettoman pienikin, ei siitä saa oikein millään kunnon otetta. Tosin se jarru ei enää laahannut! Mutta onko muita ehdotuksia, kun hitsata siihen pulttiin joku osa, jolla sitä saa käännettyä?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
10mm mutterin hitsaat siihen kiinni, helppo hitsata siitä mutterin reijästä
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Muistaakseni XJ:ssä kyllä pitäisi olla 13mm vai olikohan 1/2" kanta etujarrusatuloissa, mutta voin toki muistaa väärinkin. Onko tämä 1990-> tuotos, vai vanhempi? Niissä vanhemmisahan on erillinen kannake olkavarressa satulalle, uudemmissa on sitten satula suoraan olkavarressa.
Mutta juu, esim. 12mm mutterin hitsaat kiinni siihen kantaan niin pitäisi lähteä auki. Pari yleistä syytä XJ:n (ja MJ/TJ/ZJ) jarrujen laahaukseen: * Jarrumäntä jumii satulan sisällä, on jotain komposiittia. Korjauksena joko uudet männät ja kumit yms., tai sitten ihan suosiolla tehdaskorjatut tai uudet satulat. * Jarrusatulan liukuihin on kulunut kolot, missä satula kanittaa (korjauksena migillä täyttö ja tasaiseksi hionta).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Melko koominen yhteensattuma, kun tuli tänään ajeltua ZJ Jeepillä kuskin puolen jarru kiinni hirttäneenä pihaan. Käry oli karmea, kun kaikki jarrun tuntumassa ollut moska savusi.
Mäntä tuntuikin olevan jotain kurjaa materiaalia. Tosin itsellä vaikutti ongelmana olevan alempi tappi, joka hankasi kovasti vastaan. Pitää koettaa jos tuoreella rasvalla vähän elpyisi. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mäntä lienee keraaminen ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]() XJ: etujarrut.
Mäntä on keraaminen ja käyttäytyvät juurikin noin eli turpoavat ja jumiutuvat ajan kanssa.
Ameriiikasta on kuulemma saatavana teräs mäntiä joita noihin vaihtavat tai sitten ostaa vaan uuden satulan ja ajaa taas seuraavan 15 vuotta enen kuin jumittaa. Omassa kävi juuri samoin juuri ennen safarin alkua ja sain onneksi Jeepperiltä vääränkätisen satulan ja se on toiminnassa vieläkin. Jumittavaan pulttiin hitsaat sen sopivan mutterin reijjästään niin kuin SOS jo tuolla sanoikin niin sillä pitäisi lähteä. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mitä tuolla keraamisella männällä on haettu aikoinaan? Kyllähän kaikki keraamiset jarrut tietää mut ei nyt ihan sama asia vissiin😀
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Keraaminen mäntä.
Todennäköisesti on ollut halvempi valmistaa.
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ei tunnu liukutapit voitelulla elpyvän, sen verran juntturassa nuo niiden kumihelat on. Toinen liikkuu vaivoin ja toinen jämähtää juuri sihen asentoon, mihin sen tökkää. Uusimallahan siitä selviää.
Oliko joku muuten kokeillut noita teräsmäntiä? Meneekö koko satula uusiksi, eli onko sylinteri yhteensopiva teräksen kanssa (miksipä ei)? Pahoittelut offtopicista, aihetta liipaten kuitenkin ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
itse rohkeesti omasta jeepiistä hion niitä mäntiä hienolla paperilla porakoneen avulla välillä sovittaen.. kun ei ollut siihen hätään uusia saatavilla just heti ja nyt...
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Keraaminen jarrumäntä imee vuosien saatossa jarrunestettä sisäänsä ja lämmetessään turpoaa ja alkaa ahdistamaan. Jarrujen viilentyessä liikkuu taas kunnolla. Yleensä ongelma tulee vastaan kun vaihdetaan uudet palat ja mäntä painetaan sisään. Itse kun vaihdan palat Jeep/Chrysler autoihin, koejan reilun 10-15 km tämän takia jonka jälkeen mitataan lämmöt joka levystä. Kylmässä männässä riittää 0,1mm turpoaminen jumittamaan kuumana. Turvonnut kohta on yleensä männän puolivälissä tai 1/3 korkeudessa jarrupalojen puoleisesta päästä. Hiomalla tämän ylikoon pois mäntä toimii taas vuosia oikein, jos on varovaisesti liikkeellä ei tarvi edes kumisarjoja vaihtaa. Tietenkin teräsmäntä on paras ratkaisu tähän ongelmaan ja sopii vanhaan satulaan.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Lämpö ei siirry jarrunesteeseen kuten rautamännällä siirtyy, jumitus pienempi paha kuin jarrujen häipyminen....
__________________
Killing time is not murder |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kun lisäksi vielä muistetaan, että nämäkin männät yleensä kestää sen 15-20 vuotta ennenkuin kaipaa uusimista, niin ei se nyt ihan surkea ratkaisu ole.
..ja juu, siis keraamiset männät, eikä komposiittiset niinkuin tuolla ylempänä kirjoitin. Ajatukset ristissä ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Ninni tuo min Chero on vm-90. Ja luulisin syynä jumitteluun olevan vaan ihan pelkkä reilun vuoden seisonta? Pitää nyt viikonloppuna aukoo se jarru, ja putsailla. Tosin eipä se enää o jumissa. Ei edes ollut sen jälkeen kun savu hälveni. Levy oli ihan ruosteessa.. Ois ehkä pitänyt putsata ennenkuin läks liikenteeseen. Mutta olin niin inoissani kun sain mätähommat tehtyä, että jäi tuommonen pikkuasia mielestä, kun se kuitenki tuntu toimivan.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä ruuvi? | Arctic Rhino | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.10.2013 22:36 |
Myyty Ruuvi kompressori | JaakkoM | O/M/V Muut | 2 | 18.05.2013 19:03 |
Ruuvi pulma | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 29.11.2011 08:55 |
Ostettu Ruuvi | NORT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.01.2009 22:16 |
turbo ruuvi | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.09.2004 19:59 |