![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mitä tuolla keraamisella männällä on haettu aikoinaan? Kyllähän kaikki keraamiset jarrut tietää mut ei nyt ihan sama asia vissiin😀
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Keraaminen mäntä.
Todennäköisesti on ollut halvempi valmistaa.
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei tunnu liukutapit voitelulla elpyvän, sen verran juntturassa nuo niiden kumihelat on. Toinen liikkuu vaivoin ja toinen jämähtää juuri sihen asentoon, mihin sen tökkää. Uusimallahan siitä selviää.
Oliko joku muuten kokeillut noita teräsmäntiä? Meneekö koko satula uusiksi, eli onko sylinteri yhteensopiva teräksen kanssa (miksipä ei)? Pahoittelut offtopicista, aihetta liipaten kuitenkin ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
itse rohkeesti omasta jeepiistä hion niitä mäntiä hienolla paperilla porakoneen avulla välillä sovittaen.. kun ei ollut siihen hätään uusia saatavilla just heti ja nyt...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Keraaminen jarrumäntä imee vuosien saatossa jarrunestettä sisäänsä ja lämmetessään turpoaa ja alkaa ahdistamaan. Jarrujen viilentyessä liikkuu taas kunnolla. Yleensä ongelma tulee vastaan kun vaihdetaan uudet palat ja mäntä painetaan sisään. Itse kun vaihdan palat Jeep/Chrysler autoihin, koejan reilun 10-15 km tämän takia jonka jälkeen mitataan lämmöt joka levystä. Kylmässä männässä riittää 0,1mm turpoaminen jumittamaan kuumana. Turvonnut kohta on yleensä männän puolivälissä tai 1/3 korkeudessa jarrupalojen puoleisesta päästä. Hiomalla tämän ylikoon pois mäntä toimii taas vuosia oikein, jos on varovaisesti liikkeellä ei tarvi edes kumisarjoja vaihtaa. Tietenkin teräsmäntä on paras ratkaisu tähän ongelmaan ja sopii vanhaan satulaan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Lämpö ei siirry jarrunesteeseen kuten rautamännällä siirtyy, jumitus pienempi paha kuin jarrujen häipyminen....
__________________
Killing time is not murder |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kun lisäksi vielä muistetaan, että nämäkin männät yleensä kestää sen 15-20 vuotta ennenkuin kaipaa uusimista, niin ei se nyt ihan surkea ratkaisu ole.
..ja juu, siis keraamiset männät, eikä komposiittiset niinkuin tuolla ylempänä kirjoitin. Ajatukset ristissä ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ninni tuo min Chero on vm-90. Ja luulisin syynä jumitteluun olevan vaan ihan pelkkä reilun vuoden seisonta? Pitää nyt viikonloppuna aukoo se jarru, ja putsailla. Tosin eipä se enää o jumissa. Ei edes ollut sen jälkeen kun savu hälveni. Levy oli ihan ruosteessa.. Ois ehkä pitänyt putsata ennenkuin läks liikenteeseen. Mutta olin niin inoissani kun sain mätähommat tehtyä, että jäi tuommonen pikkuasia mielestä, kun se kuitenki tuntu toimivan.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä ruuvi? | Arctic Rhino | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.10.2013 22:36 |
Myyty Ruuvi kompressori | JaakkoM | O/M/V Muut | 2 | 18.05.2013 19:03 |
Ruuvi pulma | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 29.11.2011 08:55 |
Ostettu Ruuvi | NORT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.01.2009 22:16 |
turbo ruuvi | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.09.2004 19:59 |