Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.09.2014, 20:13
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Saranan puutteet.


Miksi ei tata pikku hommaa vois jo peravaunu tehtaalla suorittaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.09.2014, 20:18
kellukka kellukka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: joensuu(Uimaharju)
Viestit: 1.074
Perusasetus

kerros tarkemmin, mikä homman nimi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.09.2014, 20:23
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Kun toinen saranatappi on lyhyempi, on helppo sihtailla tapit reikiinsa vuorotellen. Yhtapitkien pittaa osua yhta aikaa, eika meinaa onnistua
helposti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.09.2014, 20:26
kellukka kellukka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: joensuu(Uimaharju)
Viestit: 1.074
Perusasetus

joo, samaa oon miettiny minäki tuolla rakenuksilla noitten ovien kanssa,
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.09.2014, 21:06
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Valmet 702:sen oven kanssa samaa tuskaillu
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.09.2014, 21:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin, mutta helpottaa varmaan huomattavasti, kun voi jättää roikkumaan toisen saranan varaan sihtauksen ajaksi. Ja pitää muistaa, että tappi vääntyy huomattavan herkästi, kun lyhennetty noin radikaalisti, siis ei "muljahda" pois, jos ote lipsahtaa...
Minä olen yrittänyt vielä teroittaa tuota päätä, helpommin osuu kuiviltaan...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.09.2014, 21:56
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Noissa peräkärryn luukuissa on kanssa yksi hyvä systeemi semmonen, että se rungonpuoleinen holkki on viistetty 45asteiseksi ja näinollen ne luukun tapit on helppo laskea ikäänkuin niiden holkkien päähän ja vaan tökkää luukun sivuttain paikalleen.

Eräs kotimainen jo toimintansa lopettanut perävaunuvalmistaja/entinen työnantaja käyttikin kyseistä rakennetta ja se oli kyllä hyvä systeemi kun ne niin tehtiin.

Tossa omassa hollantilaisessa tekeleessä kanssa kaipaisin kyseistä ominaisuutta, varsinkin sivulaitojen kanssa.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.09.2014, 09:30
JPK JPK ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 07.07.03
Sijainti: Haarajoki, Tuusula
Viestit: 157
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Miksi ei tata pikku hommaa vois jo peravaunu tehtaalla suorittaa?
]
No varmaan siks et sit pitäis olla eri sarana vasemmaks ja oikeeks saranaks. Tai vaihtoehtosesti eri sarana ylä ja ala saranaks. Tai sit vaikein osuus, opetella laittamaan tapit reikiinsä ihan yksin vaikka onkin saman mittaiset tapit saranoissa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.09.2014, 16:08
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JPK Näytä viesti
No varmaan siks et sit pitäis olla eri sarana vasemmaks ja oikeeks saranaks. Tai vaihtoehtosesti eri sarana ylä ja ala saranaks. Tai sit vaikein osuus, opetella laittamaan tapit reikiinsä ihan yksin vaikka onkin saman mittaiset tapit saranoissa.
Tai ostaa rälläkkä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.09.2014, 16:18
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

[QUOTE=BJ-40/76;1159158]Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin,

Ainoa tosi kuormitus, joka tuolle tapille voi tulla luukun kiinni ollessa on liikkuva=sitomaton
kuorma. Silloinkin rasitus on leikkausvoima, jota kestää tapin paksuus ei pituus,
edellyttäen ettei saranaholkki "aukea".

Viimeksi muokannut Topi1982 : 13.09.2014 07:11
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.09.2014, 20:47
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Isäukko teki aikoinaan itse peräkärryn ja ensitöikseen nappasi toisen puolen saranasta reilusti pois juuri tuon laidan irroitettavuuden ja takaisinlaiton takia.
Aika ajoi sitten n. 30:n vuoden kovan käytön ja huonon hoidon kanssa kärrystä ohi joten nyt mennäään FArmi Pro:lla johon tehtaalla laitatettiin lisää sidontalenkkejä pohjaan.
Orkkispohjssa niitä oli 4 , mun kärrysä on 10.
MAksoihan se sen 6 lenkkiä lisää hintaa mutta en oo katunu noiden lisäystä.

Edit: Niin tuo JYTYn saranajuttu, vissiin siellä tehtaalla tuo teksii aikamoisen lisätyön joten sen suoma hyöty vs. käytetty aika ei ole järkevää.

Viimeksi muokannut L-200 : 13.09.2014 20:49
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.09.2014, 22:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

[QUOTE=Jyty;1160188]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin,

Ainoa tosi kuormitus, joka tuolle tapille voi tulla luukun kiinni ollessa on liikkuva=sitomaton
kuorma. Silloinkin rasitus on leikkausvoima, jota kestää tapin paksuus ei pituus,
edellyttäen ettei saranaholkki "aukea".
Minun alkuperäinen viesti:"""""""""""""""""""""
Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin, mutta helpottaa varmaan huomattavasti, kun voi jättää roikkumaan toisen saranan varaan sihtauksen ajaksi. Ja pitää muistaa, että tappi vääntyy huomattavan herkästi, kun lyhennetty noin radikaalisti, siis ei "muljahda" pois, jos ote lipsahtaa...
Minä olen yrittänyt vielä teroittaa tuota päätä, helpommin osuu kuiviltaan...""""""""""""""""

Jos annetaan pilkulle kyytiä, niin tuo mainitsemasi leikkausvoima ei ole koko totuus, myös tuo taivutusrasitus vaikuttaa lujuuteen, edellyttäen että tuo sarana on valmistettu toiminnan kannalta tarpeellisella välyksellä....
Ja käytit termiä "Ainoa tosi kuormitus, joka tuolle tapille voi tulla luukun kiinni ollessa on liikkuva=sitomaton
kuorma. Silloinkin rasitus on leikkausvoima, jota kestää tapin paksuus ei pituus,
(mutta jos joku meikäläisen tapainen tumpula asettaa laitaa paikoilleen, niin kun huomio ei riitä siihen, että saisi kaksi saranaa helposti yhtäaikaa, niin en voi vannoa, että tuon puolen saranan verran kannattelisin laitaa +-5asteen kulmassa...

MUTTA: siis tarkoitin sitä, että minä rälläköin tuon toisen saranatapin vain senverran lyhyeksi, että kun laita on sen varassa, ja "sovitus/sihtaus/asetus" epäonnistuu (siis menee huti, syystä taikka toisesta) niin laidalla ei tule väännettyä sitä pitempää saranatappia, vaan laita putoaa tuosta viistosta tapista, eikä väännä sitä.

Ja tuo lujuuslaskenta on se, mihin haluaisin lisää oppia.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 13.09.2014 22:37
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.09.2014, 22:53
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Mulla on niin kierot silmät, että nään molemmat tapit yhtäaikaa. Helppo sihdata.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.09.2014, 23:52
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Vaikka huippusihtaaja reikään oonkin, niin kolme tappia ja 50 kg laita tarttee jo reilusti erimittaiset tapit ja niin sitten helpommin pärjää ja jokaiseen reikään vuorollaan osuu. Noin ne siis kaikki kuuluis olla, eikä tosiaan lujuuteen mitään vaikuta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.09.2014, 07:55
khager khager ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.07.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 208
Perusasetus

Mulla on vanha Carry merkkinen peräkärry, varmaan 70 luvun lopulta. Siinä tapit eripituisia jo tehtaalta
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.09.2014, 09:50
Jjurva Jjurva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 383
Perusasetus

Kyllä näitä eripitusilla tappeilla olevia saranoita on kotimaisilla valamistajilla ollu käytösä iät ajat.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.10.2014, 22:31
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

[QUOTE=TsKo;1160057]Noissa peräkärryn luukuissa on kanssa yksi hyvä systeemi semmonen, että se rungonpuoleinen holkki on viistetty 45asteiseksi ja näinollen ne luukun tapit on helppo laskea ikäänkuin niiden holkkien päähän ja vaan tökkää luukun sivuttain paikalleen.

Huomasin vasta nyt. Hyvä toteutus meille kaikille ja helppo toteuttaa jopa jpkeellekin ihan yksin tai useamman kanssa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 22:29 (GMT +2).