|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Akseliston vaihto ja muutoskatsastusTässä vähän teoreettisesti pohdiskellut täydellisen etuakseliston vaihtoa harrastehenkilöautoon... Tilanne on se että vaihdettavan akseliston sallitut massat on hieman pienemmät kuin alkuperäisen, kuitenkin niin vähän että tuonkin uuden akseliston sallitut painot riittää helposti auton suurimpaan sallittuun kokonaispainoon. Oman logiikan mukaan luulisi onnistuvan mutta ei kai Trafilla ja logiikalla ennenkään ole niin tiivistä yhteyttä ollut... Vai unohdanko ihan suosiolla koko rekisteröinti- ja katsastushaaveet...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#2
|
||||
|
||||
Ota huomioon että otteella näkyvät akselimassat ei 90-luvun alkuun asti ole välttämättä teknisesti suurimmat sallitut vaan tieliikenteessä sallitut. Eli tyyppitiedoissa voi olla kerrottu suurempi etuakselimassa sille sun luovuttaja-autolle josta akselin ottaisit. Riittää että sen teknisesti suurin sallittu ea-massa on vähintään muutettavan auton tieliikenteessä sallitun suuruinen.
|
#3
|
|||
|
|||
Kyseessähän on vanha 140-sarjan volvo johon on tulossa 940 volvon etuakselisto ja tuon vanhuksen otteella on akselimassat ilmoitettu yhteisellä luvulla. 940 taas on omat massat kummallekin akselille.
Tuon 940 tekninen kokonaispaino on tosiaan isompi kuin liikenteessä sallittu kokonaismassa. Olisko ero sitten etuakselille tehty raskaammalla moottorille(diesel) olevalle mallille "varaus"
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#4
|
||||
|
||||
Eli sulla ei oo 140:ssä ollenkaan etuakselimassaa ilmoitettu. Se mikä on, on taka-akselimassa, ei mikään "yhteinen".
Ja mitä 940:een tulee, siinä on just toi aiemmin mainitsemani tapaus, otteen akselipainot eivät ole teknisesti sallitut suurimmat/valmistajan antamat, vaan jonkun vanhan suomalaisen laskukaavan keinotekoinen tulos. Eli alle vaan! |
#5
|
|||
|
|||
Joo... paitsi jos netin autowiki on oikeassa niin 21mm liian leveä tuo uudemman akselisto...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
|||
|
|||
Ei kait siinä mitään ongelmaa ole ettii vaan sopivat vanteet ellei pysy lokareiden sisäpuolella.
Tiemmä 100mm saa kaventaa tai leventää. |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Elän toivossa että nuo on ns. renkaasta mitattuja, silloin vakiovanteiden ET-lukemien ero korjaisi tilanteen...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
|||
|
|||
Juu näin taitaa olla raideleveys eroaa tuon 121mm. Uudessa vanteen et 25 ja vanhassa 40 tai jotain sinne päin, jos noin niin eikös sillon akselin levitys jää alle 100mm.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
etupenkin vaihto / muutoskatsastus | sampel | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 02.02.2013 15:25 |
rengaskoko ja muutoskatsastus | tool | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 06.01.2009 14:35 |
Moottorin vaihto ja muutoskatsastus | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.02.2007 09:15 | |
SOA ja muutoskatsastus??? | Skodillac | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 20.01.2006 16:00 |
Korotus ja muutoskatsastus | Killman | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.03.2005 08:56 |