![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() 120a laturille akutEli miun autossa on 120a laturi ja kaksi akkua kytkettynä,akut vaan on sökönä.. Eli minkä kokoiset akut kannattaa laittaa että hyöty on maksimaalinen? 2*65a vai isommat?
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Laita niin isot ku mahtuu fyysisesti paikalleen. Jos on Geehen tulossa, niin konehuoneeseen taitaa mahtua 95/100Ah(=ampeeritunti) akku. Laturin ampeerit kertoo kuinka nopeasti laturi lataa(120A laturi lataa 60Ah akun puolessa tunnissa täyteen), akun ampeeritunnit taas kertovat kuinka paljon akkuun mahtuu sähköä(500a vievää vinssiä voi käyttää 12min 100Ah akulla ja 6min 50Ah akulla yksinkertaistettuna). Jos on joku 24V laitos, niin joku viisaampi saa kertoa miten siihen valkataan akut. Lähtökohtaisesti isompi on aina parempi(ja painavampi) =D Jos autossa on sähkövinssi ja valotehoa pienen kaupungin katuvalaistuksen verran, niin sähköä ei ole koskaan liikaa...
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
pari optimaa = hyvä
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tai vaikka 2kpl 180Ah kuorma-auton akkua jos ei ole pikkurahasta kiinni
![]() se laturin koko ei yksiselitteisesti määritä käytetyn akun kokoo, vaan noin karvalakkimallilla "lataa vaan nopeemmin pienemmän täyteen" ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
120 A laturin jälkeen ois hyvä keskittyä olennaiseen, eli akkujen varautumiskykyyn, ja siihen kuinka paljon se muuttuu esim lämpötilan vaikutuksesta
hiljattain oli asiantuntevassa julkaisussa mittailtu kylmäkäynnistyksen jälkeen pakkasessa akkujen varautumista, ja oli surullista luettavaa... laturi voi olla vaikka kuinka iso ja tehokas, mutta akkupa ei otakaan virtasta vastaa kuin pari hassua Ampeeria / h kylmissään
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
tämon synkkä tosiasia ja nuissa on yllätyksiä monissa ns laadukkaissakin akkuloissa, vaikka nyrkkisääntösesti voisi luulla, että tunnettu valmistaja ja kallis akku = älyttömän hyvä
![]() ![]() ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eihän noihin akkuihin hirveesti huvittas rahaa laittaa,kyllä mersuun ois muutakin hankittavaa. Mutta kait sitä jotkut motonetin 90a akut hankittava on??
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mä laitoin peräkonttiin yhden tuollaisen ison Exciden 180Ah AGM/geeliakun. Ajattelin että yksi kunnollinen ja yhdet johdotukset on vähän yksikertaisempi ja helpompi mitä useamman akun virittäminen. Asennus peräkonttiin tasapainottaa myös painopistettä, keulahan on raskaampi mitä perä.
Noi "AGM" akut kestää enemmän purku/lataus-sykliä ja on nimenomaan suunniteltu siihen, että ne menee välillä aika kyykkyyn jos vertaa perinteiseen starttiakkuun. Samoin tärinänkesto ja umpinainen huoltovapaa rakenne tekee niistä vähän fiksumpia varsinkin jos laittaa akun kabiiniin sisälle. Halpahan tuo ei ollut, mutta kaksi erillistä riskiä AGM akkua olisi maksanut suunnilleen saman verran.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Iso 12V laturi 90-120A | Mutamies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.09.2010 19:56 |
Ostettu datsun 120a OVENKAHVA -80 | niko69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 19.08.2010 19:11 |
Myyty 12v/120A laturi**MYYTY** | AVRO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 22.09.2009 17:04 |
Pajeron laturille suojaa/uudelleen sijoitusta | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 25.07.2007 12:55 |
Minkälaista piuhaa laturille? | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.08.2006 05:43 |