Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   120a laturille akut (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118306)

xxpowellxx 09.12.2013 13:07

120a laturille akut
 
Eli miun autossa on 120a laturi ja kaksi akkua kytkettynä,akut vaan on sökönä..
Eli minkä kokoiset akut kannattaa laittaa että hyöty on maksimaalinen?
2*65a vai isommat?

tatsga 09.12.2013 13:25

Laita niin isot ku mahtuu fyysisesti paikalleen. Jos on Geehen tulossa, niin konehuoneeseen taitaa mahtua 95/100Ah(=ampeeritunti) akku. Laturin ampeerit kertoo kuinka nopeasti laturi lataa(120A laturi lataa 60Ah akun puolessa tunnissa täyteen), akun ampeeritunnit taas kertovat kuinka paljon akkuun mahtuu sähköä(500a vievää vinssiä voi käyttää 12min 100Ah akulla ja 6min 50Ah akulla yksinkertaistettuna). Jos on joku 24V laitos, niin joku viisaampi saa kertoa miten siihen valkataan akut. Lähtökohtaisesti isompi on aina parempi(ja painavampi) =D Jos autossa on sähkövinssi ja valotehoa pienen kaupungin katuvalaistuksen verran, niin sähköä ei ole koskaan liikaa...

xxpowellxx 09.12.2013 14:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 1076282)
Laita niin isot ku mahtuu fyysisesti paikalleen. Jos on Geehen tulossa, niin konehuoneeseen taitaa mahtua 95/100Ah(=ampeeritunti) akku. Laturin ampeerit kertoo kuinka nopeasti laturi lataa(120A laturi lataa 60Ah akun puolessa tunnissa täyteen), akun ampeeritunnit taas kertovat kuinka paljon akkuun mahtuu sähköä(500a vievää vinssiä voi käyttää 12min 100Ah akulla ja 6min 50Ah akulla yksinkertaistettuna). Jos on joku 24V laitos, niin joku viisaampi saa kertoa miten siihen valkataan akut. Lähtökohtaisesti isompi on aina parempi(ja painavampi) =D Jos autossa on sähkövinssi ja valotehoa pienen kaupungin katuvalaistuksen verran, niin sähköä ei ole koskaan liikaa...

Eli töynämies ostas kaksi 120a akkua?

pee 09.12.2013 21:53

pari optimaa = hyvä

PunisherFIN 09.12.2013 21:57

tai vaikka 2kpl 180Ah kuorma-auton akkua jos ei ole pikkurahasta kiinni :D

se laturin koko ei yksiselitteisesti määritä käytetyn akun kokoo, vaan noin karvalakkimallilla "lataa vaan nopeemmin pienemmän täyteen" :) onkos se siun kiesi 24V sähkölöillä vai 12V ?

pee 09.12.2013 22:02

120 A laturin jälkeen ois hyvä keskittyä olennaiseen, eli akkujen varautumiskykyyn, ja siihen kuinka paljon se muuttuu esim lämpötilan vaikutuksesta

hiljattain oli asiantuntevassa julkaisussa mittailtu kylmäkäynnistyksen jälkeen pakkasessa akkujen varautumista, ja oli surullista luettavaa...

laturi voi olla vaikka kuinka iso ja tehokas, mutta akkupa ei otakaan virtasta vastaa kuin pari hassua Ampeeria / h kylmissään

PunisherFIN 09.12.2013 22:30

tämon synkkä tosiasia ja nuissa on yllätyksiä monissa ns laadukkaissakin akkuloissa, vaikka nyrkkisääntösesti voisi luulla, että tunnettu valmistaja ja kallis akku = älyttömän hyvä :) eli kannattaa lukasta vaikka jonkun TM:n tai vastaavan julkasuita akkujen paremmuuksista jos asiaan haluaa oikeesti perehtyä :) tai sitten kyselet kavereilta ja foorumeilta mikä on toimiva kokoonpano tiettyyn autoon ;)

xxpowellxx 10.12.2013 10:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1076535)
tai vaikka 2kpl 180Ah kuorma-auton akkua jos ei ole pikkurahasta kiinni :D

se laturin koko ei yksiselitteisesti määritä käytetyn akun kokoo, vaan noin karvalakkimallilla "lataa vaan nopeemmin pienemmän täyteen" :) onkos se siun kiesi 24V sähkölöillä vai 12V ?

12v on..
Eihän noihin akkuihin hirveesti huvittas rahaa laittaa,kyllä mersuun ois muutakin hankittavaa.
Mutta kait sitä jotkut motonetin 90a akut hankittava on??

petr 10.12.2013 10:49

Mä laitoin peräkonttiin yhden tuollaisen ison Exciden 180Ah AGM/geeliakun. Ajattelin että yksi kunnollinen ja yhdet johdotukset on vähän yksikertaisempi ja helpompi mitä useamman akun virittäminen. Asennus peräkonttiin tasapainottaa myös painopistettä, keulahan on raskaampi mitä perä.

Noi "AGM" akut kestää enemmän purku/lataus-sykliä ja on nimenomaan suunniteltu siihen, että ne menee välillä aika kyykkyyn jos vertaa perinteiseen starttiakkuun. Samoin tärinänkesto ja umpinainen huoltovapaa rakenne tekee niistä vähän fiksumpia varsinkin jos laittaa akun kabiiniin sisälle. Halpahan tuo ei ollut, mutta kaksi erillistä riskiä AGM akkua olisi maksanut suunnilleen saman verran.

-MaTTi- 10.12.2013 10:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1076659)
Exciden 180Ah AGM/geeliakun

Minkälainen on AGM-geeliakku? :confused: Mun ymmärryksen mukaan eivät sovi samoihin kuoriin.

pee 10.12.2013 11:04

AGM on käsite joka tuntuu olevan hiukan hankala hahmottaa, eikä nekään tykkää ihan tyhjäksi päästämisestä ...

Nesteakkuja, joissa neste imeytetty lasikuitu mattoon, ei sen kummempia periaatteessa ...

Geelihommat sitten eri hommia, ymmärtääksein, samoin kuin AMG hommat :rolleyes:

petr 10.12.2013 12:50

Joo, AMG viittaa enemmän tuonne mersun virityspajan puolelle :D Joku viisas varmaan osaa selittää noiden tekonologioiden erot paremmin. Mutta ovat siis huoltovapaita, kestää enemmän tyhjäksi-täyteen käyttöä ja mahdollisissa kolareissa voi olla karvan turvallisempia kun happo on imeytetty lasikuituun (tai on vaihtoehtoisesti geelimäisessä muodossa?). Lisäksi minun ymmärtääkseni ne lyijylevyt on jotenkin eritavalla mitä perinteisessä akuissa (optiman akuissa ja joissain excidenkin normikokoisissa akuissa ne on spiraalilla) ja sen vuoksi ei tule niin helposti rikkoontuneita kennoja/osiota akkuun mitä perinteisessä tavassa. Tai sit mua on vaan kusetettu akkuliikkeessä...mikä ei olis kyllä mitään uutta :D

Micco 11.12.2013 18:04

Täällä kun on akuista juttua niin ois kysymys. Jos laitan tällaisen http://www.motonet.fi/fi/tuote/90703...-306x173x225mm akun vajaa vetoiseen matukkaan jossa on 65A laturi, niin onko mahdollista ettei laturi lataa akkua täyteen kun autolla ei ajeta joka päivä tuntikausia? Ja jos akku on jatkuvasti vajaa niin menettääkö tehojansa? Tällä hetkellä akku on autossa jossa laturi on 95A, niin onko akku entisensä kun otan sen matukasta takaisin alkuperäiseen kulkineeseen?

tatsga 11.12.2013 18:31

Sillähän ei varsinaisesti ole väliä miten iso akku sulla on jos se on lähtökohtasesti täynnä ja startti vie tietyn määrän virtaa sieltä. Kunhan laturi ehtii ladata sen aikaa et starttiin mennyt virta on tuotettu takaisin niin akku on taas täynnä. Ison akun tapauksessa myös pitäis päästä pidemmälle tapauksessa jossa startin jälkeen ajetaan niin vähän ettei akku ehdi latautua taas täyteen(=isolla akulla enempi starttikertoja). Eri juttu sit tietty jos autossa joku vie virtaa niin et pidemmän seisonnan aikana syö akun aina lähes tyhjäks. Tosin tässäkin tapauksessa joudut pienemmällä akulla kaivaa kaapelit esiin siinä missä isommalla akulla saattaa lähteä vielä omin voimin käyntiin.

Krisse 11.12.2013 18:32

No esimerkiksi Läjissä on 2x95Ah akut ja laturi on jotain 50-60A kaliperia ja harvoin niissäkään akkuongelmia on vaikka niiden lataus- ja jännitteensäätösysteemit on ihan takapuolesta :-D

Joten eiköhän toi sun ratkasus ole ihan toimiva.

Micco 11.12.2013 20:16

Ok, näillä mennään. Sitä hiukan epäilin että onko näissä akuissa ns.muisti. Eli jos pitkään pidetään puolillaan niin sit ei enää ota itseään täyteen latinkiin vaikka kuinka pitkään latais. Jonkun tyyppisillä akuilla ainakin on ns. muisti, mutta onko auton akuilla siitä ei ollut varmuutta.


Sivu luotu: 11:41 (GMT +2).