|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Ruosteet: Korjaus vai uutta?Hommasin tuossa helmen. Positiivista oli se, että myyjä ei valehdellut: sanoi, että tämä on sitten ruosteessa. Lava veke, kaikki pultit juutaksen jumissa tottakai. Ei tämä nyt niin pahalle näytä: Mutta on kyllä ihme keksintö; tämä laite ruostuu vohvelina! Tästä lähtee pinnan mukaisesti ruostesiivuja veke. Kuvassa oikealla palkin yläpinnalla näkyy orginaalipintaa, ehkä 3-4mm, ja muu on kuumavesipesurilla putsattua. Mitä tehdä? Runko on periaatteessa muodossaan eikä ole syöpynyt nopeasti katsoen, mutta ainevahvuudet ovat jotain muuta kuin tehtaan jäljiltä. Onhan siinä mistä ottaakin, C-palkki kai jotain 5mm alunperin. Mielessä on käynyt, että jos hiekkapuhaltaisi ja boksaisi umpinaiseksi, niin silloin oltaisiin aika lähellä alkuperäistä lujuutta. Vai pitäisikö sovinnolla etsiä ruostumatonta takarunkoa ja vaihtaa se? Ei tuota katsastusmies nytkään saa puhki, mutta se ei ole, mitä haetaan.
|
#2
|
|||
|
|||
Ainakin tuo olis nyt helppo hiekkapuhaltaa.
Samalla pitäs keksiä käsittely ettei ruostuminen jatku ja joka soveltuu vahvistamista silmälläpitäen. |
#3
|
||||
|
||||
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Olipas hyvä linkki, nostaa varmasti motivaatiota rakenteluun
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#5
|
||||
|
||||
Täähän riippuu aika pitkälti siitä että mitä meinaat helmelläs tehä?
Liikenteeseen? Takapihalle? Mettään? Tavaran kuskausta? Vetoauto? Peloauto? Sit miettii kertaalleen vielä tarkasti. Jos tarkoitus nauttia helmestä pidempään niin helpolla tohon ehyen rungon vaihtaa. Mikä kikotin kyseessä? joku -88 ylöspäin silverado? |
#6
|
||||
|
||||
Ei tuo mahdottoman huonolta vielä näytä. Pohjaanlyöntikumien kohdilta nuo ensin repeävät. Tarkasta että iskarien korvat ja varapyörätelineen palkki on kunnolla rungossa kiinni ja sitten puhallukseen ja maalaukseen. Samalla kannattaa korjata mätäviat hytin takimmaisten kumityynyjen korvista, mikäli niitä ei ole korjattu jo. Ja myös tankki pois jotta näkee kannakkeiden kunnon ja saa tuoreet maalit niihinkin. Ja taas menee pick-up vuosia
|
#7
|
||||
|
||||
Ota mitat rungosta ja tee sopivasta neliöputkesta tai U-profiilista uusi takarunko, pääsee helpommalla kun tilkkutäkin tekeminen
__________________
KEHRUU-RACING |
#8
|
||||
|
||||
Ääni tälle. Helppo rakentaa uus,ku entinen on vielä siinä kunnossa,että pystyy kattomaan mallia ja ottamaan mittoja.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#9
|
||||
|
||||
Ääni myös Punanenän ehdotukselle.Aikalai kivampi tehdä uusi kunnon kamasta kuin alkaa tuota illassa olevaa runkoa parsimaan kokoon.Kumminkin pitää miettiä tarkkaan käyttötarkoitus ja into projektiin ennenkuin tekee yhtään mitään.Keskeneräisiä kulkimia on tämä maa väärällään
Edit:Jos maastoon on suunnitelmissa vähänkään enemmän kurvata niin suosittelen lämpimästi tuon tankin heivaamista mäkeen ja korvaamaan esim lavalle sijoitetulla versiolla.Monet murheet jää kokematta tällä toimenpiteella
__________________
J E E P just empty every pocket Viimeksi muokannut Limite : 11.10.2013 18:31 |
#10
|
||||
|
||||
Minä en alkuperäistä letukan runkoa hevillä alkaisi korvaamaan ainakaan noin pitkää pätkää. Alkuperäinen on melkoista jousiterästä verrattuna tavalliseen rautaan. Rungon kestävyys perustuu pitkälti sen joustavuuteen, katsokaas seuraavan kerran kun näette pikkarin tienvarteen pysäköitynä ja yksi pyörä kanttarin päällä. Liian tukevalla takarungolla saattaa hytin alle tulla liikaa rasitusta ja katketa sieltä. Ensin puhallukseen ja katso tilanne sitten. Paljon pahemmassa kunnossa olevia runkoja on paljon liikenteessä ja silti ne kestää kovaa käyttöä.
|
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuossa on malli, miten ruosteinen runko korjataan. http://www.expeditionportal.com/foru...so-4x4-rebuild |
#12
|
||||
|
||||
samaa mieltä ford59:n kanssa mullakin oli dodgen runko aika pahassa kunnossa ja sain toisen rungon mukaan mikä oli myöskin kauttaaltaan ruosteessa ... irrallinen runko rae puhallukseen ja puhdasta tuli eikä tarvinu hitsata sitä osaa .
|
#13
|
|||
|
|||
Laite on 89 K1500 Sportside.
Ihan rautakauppapalkista en ajatellut tehdä uutta runkoa tilalle. Eilen kävin Heinolassa tutkailemassa yhtä purkupeliä, mutta ruosteessa sekin oli, ei tosin ihan yhtä hurjan näköisesti. Jotain korkeahiilisempää tuo materiaali näyttäisi olevan. Edeltäjässä oli "39,000 PSI Carbon Steel", mutta tästä (88-98) en löytänyt sen parempaa dataa. http://chuckschevytruckpages.com/framespecs.html Kovahiilisempää näyttäisi olevan jos ruostumistavalla eli vohvelilla katsoo. Exfolation corrosion: http://corrosion.ksc.nasa.gov/intercor.htm Tuosta Ford 59:n mainitsemasta joustavuudesta: Rungon viimeinen poikittaispalkki on sen muotoinen, että antaa anteeksi jonkin verran, mutta lava itsessään on suoraan pultattu runkoon ilman mitään joustovaroja. Lava on tosin lasikuidusta rimpuloita kiskoja pohjassa lukuunottamatta. Laitteella pitäisi joskus vielä päästä Hiipimälle(!), kannustamaan sankareita Laatokan ympäriajoon ja tietenkin Odessaan... Saa nähdä miten äijän lompakon, ajan ja motivaation käy. |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
Uus runko vaan rakennellen neliöprofiilista. Tuo Chevyn runko on sietämättömän paskaa materiaalia. Se ei kestä, vaikka ei olisi ruosteessa. Jos laitat jämäkät kaasuiskarit, niin originaalit korvakkeet nitkuu irti.
Vahvista myös simpukan kiinnitys kun runkopuuhaan rupeat. Se repeää ennen pitkää irti. |
#16
|
|||
|
|||
Hiekkapuhalsin takarunkoa ja kuten Ford59 sanoi, ekaksi pehmeni jousitoppareiden kohalta.
Boksailua olen fundeerannut: Jos sen vetää umpeen, niin sitten ei enää jousta. Saattaa rasittaa vanhaa runkoa sitten muualta turhan paljon. Yleismoottoreiden proopuskan sivuilla 12, 13 on aika fiksun oloinen konsti. Raamiin pistehitsataan runkoa myötäilevä lisärauta, jolloin runko joustaa edelleen, mutta jäykistyy. Vähän kömö selitys, mutta konsti löytyy tuolta: http://gmupfitter.com/files/media/ph...hss_041113.pdf |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kardaanin korjaus | ToyotaHj60 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 07.08.2018 13:52 |
235/ 75x15 vai 31/10.5x15 vai joku muu | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2010 12:27 |
Lasikuitukanootin korjaus | riude | Chit-Chat | 3 | 03.05.2009 22:42 |
Muna vai Kana (Eli tela vai pyörä) | Chit-Chat | 1 | 01.08.2007 08:48 | |
SOA vai uutta jousta? | Homer | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 05.03.2005 09:59 |