Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ruosteet: Korjaus vai uutta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115882)

Lassard 08.10.2013 17:28

Ruosteet: Korjaus vai uutta?
 
Hommasin tuossa helmen. Positiivista oli se, että myyjä ei valehdellut: sanoi, että tämä on sitten ruosteessa.

Lava veke, kaikki pultit juutaksen jumissa tottakai. Ei tämä nyt niin pahalle näytä:

http://i128.photobucket.com/albums/p...10-07-1321.jpg


Mutta on kyllä ihme keksintö; tämä laite ruostuu vohvelina! Tästä lähtee pinnan mukaisesti ruostesiivuja veke. Kuvassa oikealla palkin yläpinnalla näkyy orginaalipintaa, ehkä 3-4mm, ja muu on kuumavesipesurilla putsattua.

http://i128.photobucket.com/albums/p...10-08-1339.jpg

Mitä tehdä? Runko on periaatteessa muodossaan eikä ole syöpynyt nopeasti katsoen, mutta ainevahvuudet ovat jotain muuta kuin tehtaan jäljiltä. Onhan siinä mistä ottaakin, C-palkki kai jotain 5mm alunperin.

Mielessä on käynyt, että jos hiekkapuhaltaisi ja boksaisi umpinaiseksi, niin silloin oltaisiin aika lähellä alkuperäistä lujuutta.

Vai pitäisikö sovinnolla etsiä ruostumatonta takarunkoa ja vaihtaa se?

Ei tuota katsastusmies nytkään saa puhki, mutta se ei ole, mitä haetaan.

tekniikkamies 08.10.2013 20:12

Ainakin tuo olis nyt helppo hiekkapuhaltaa.

Samalla pitäs keksiä käsittely ettei ruostuminen jatku ja joka soveltuu vahvistamista silmälläpitäen.

Uazmies 08.10.2013 21:04

Oisko tää käynyt mielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=lXfitusZ9qY

:D

Sorisorisori

Kekkeruusi 08.10.2013 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies (Viesti 1052460)
Oisko tää käynyt mielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=lXfitusZ9qY

:D

Sorisorisori


Olipas hyvä linkki, nostaa varmasti motivaatiota rakenteluun

Juippa 08.10.2013 21:58

Täähän riippuu aika pitkälti siitä että mitä meinaat helmelläs tehä?
Liikenteeseen? Takapihalle? Mettään? Tavaran kuskausta? Vetoauto? Peloauto?

Sit miettii kertaalleen vielä tarkasti. Jos tarkoitus nauttia helmestä pidempään niin helpolla tohon ehyen rungon vaihtaa.

Mikä kikotin kyseessä? joku -88 ylöspäin silverado?

Mase 08.10.2013 22:55

Ei tuo mahdottoman huonolta vielä näytä. Pohjaanlyöntikumien kohdilta nuo ensin repeävät. Tarkasta että iskarien korvat ja varapyörätelineen palkki on kunnolla rungossa kiinni ja sitten puhallukseen ja maalaukseen. Samalla kannattaa korjata mätäviat hytin takimmaisten kumityynyjen korvista, mikäli niitä ei ole korjattu jo. Ja myös tankki pois jotta näkee kannakkeiden kunnon ja saa tuoreet maalit niihinkin. Ja taas menee pick-up vuosia:)

Punanenä 10.10.2013 20:12

Ota mitat rungosta ja tee sopivasta neliöputkesta tai U-profiilista uusi takarunko, pääsee helpommalla kun tilkkutäkin tekeminen:)

Arpe 10.10.2013 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1053141)
Ota mitat rungosta ja tee sopivasta neliöputkesta tai U-profiilista uusi takarunko, pääsee helpommalla kun tilkkutäkin tekeminen:)

Ääni tälle. Helppo rakentaa uus,ku entinen on vielä siinä kunnossa,että pystyy kattomaan mallia ja ottamaan mittoja.

Limite 11.10.2013 18:27

Ääni myös Punanenän ehdotukselle.Aikalai kivampi tehdä uusi kunnon kamasta kuin alkaa tuota illassa olevaa runkoa parsimaan kokoon.Kumminkin pitää miettiä tarkkaan käyttötarkoitus ja into projektiin ennenkuin tekee yhtään mitään.Keskeneräisiä kulkimia on tämä maa väärällään:eek:

Edit:Jos maastoon on suunnitelmissa vähänkään enemmän kurvata niin suosittelen lämpimästi tuon tankin heivaamista mäkeen ja korvaamaan esim lavalle sijoitetulla versiolla.Monet murheet jää kokematta tällä toimenpiteella

Mase 11.10.2013 18:53

Minä en alkuperäistä letukan runkoa hevillä alkaisi korvaamaan ainakaan noin pitkää pätkää. Alkuperäinen on melkoista jousiterästä verrattuna tavalliseen rautaan. Rungon kestävyys perustuu pitkälti sen joustavuuteen, katsokaas seuraavan kerran kun näette pikkarin tienvarteen pysäköitynä ja yksi pyörä kanttarin päällä. Liian tukevalla takarungolla saattaa hytin alle tulla liikaa rasitusta ja katketa sieltä. Ensin puhallukseen ja katso tilanne sitten. Paljon pahemmassa kunnossa olevia runkoja on paljon liikenteessä ja silti ne kestää kovaa käyttöä.

oziolli 11.10.2013 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lassard (Viesti 1052336)
Hommasin tuossa helmen. Positiivista oli se, että myyjä ei valehdellut: sanoi, että tämä on sitten ruosteessa.

Lava veke, kaikki pultit juutaksen jumissa tottakai. Ei tämä nyt niin pahalle näytä:

Mutta on kyllä ihme keksintö; tämä laite ruostuu vohvelina! Tästä lähtee pinnan mukaisesti ruostesiivuja veke. Kuvassa oikealla palkin yläpinnalla näkyy orginaalipintaa, ehkä 3-4mm, ja muu on kuumavesipesurilla putsattua.

Mitä tehdä? Runko on periaatteessa muodossaan eikä ole syöpynyt nopeasti katsoen, mutta ainevahvuudet ovat jotain muuta kuin tehtaan jäljiltä. Onhan siinä mistä ottaakin, C-palkki kai jotain 5mm alunperin.

Mielessä on käynyt, että jos hiekkapuhaltaisi ja boksaisi umpinaiseksi, niin silloin oltaisiin aika lähellä alkuperäistä lujuutta.

Vai pitäisikö sovinnolla etsiä ruostumatonta takarunkoa ja vaihtaa se?

Ei tuota katsastusmies nytkään saa puhki, mutta se ei ole, mitä haetaan.


Tuossa on malli, miten ruosteinen runko korjataan.

http://www.expeditionportal.com/foru...so-4x4-rebuild

mettäsika 11.10.2013 19:04

samaa mieltä ford59:n kanssa mullakin oli dodgen runko aika pahassa kunnossa ja sain toisen rungon mukaan mikä oli myöskin kauttaaltaan ruosteessa ... irrallinen runko rae puhallukseen ja puhdasta tuli eikä tarvinu hitsata sitä osaa .

Lassard 16.10.2013 18:08

Laite on 89 K1500 Sportside.

Ihan rautakauppapalkista en ajatellut tehdä uutta runkoa tilalle. Eilen kävin Heinolassa tutkailemassa yhtä purkupeliä, mutta ruosteessa sekin oli, ei tosin ihan yhtä hurjan näköisesti.

Jotain korkeahiilisempää tuo materiaali näyttäisi olevan. Edeltäjässä oli "39,000 PSI Carbon Steel", mutta tästä (88-98) en löytänyt sen parempaa dataa.

http://chuckschevytruckpages.com/framespecs.html


Kovahiilisempää näyttäisi olevan jos ruostumistavalla eli vohvelilla katsoo. Exfolation corrosion:

http://corrosion.ksc.nasa.gov/intercor.htm

Tuosta Ford 59:n mainitsemasta joustavuudesta: Rungon viimeinen poikittaispalkki on sen muotoinen, että antaa anteeksi jonkin verran, mutta lava itsessään on suoraan pultattu runkoon ilman mitään joustovaroja. Lava on tosin lasikuidusta rimpuloita kiskoja pohjassa lukuunottamatta.

Laitteella pitäisi joskus vielä päästä Hiipimälle(!), kannustamaan sankareita Laatokan ympäriajoon ja tietenkin Odessaan... Saa nähdä miten äijän lompakon, ajan ja motivaation käy.

jarrupala 18.10.2013 01:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies (Viesti 1052460)
Oisko tää käynyt mielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=lXfitusZ9qY

:D

Sorisorisori

HAHAHHAHAH :D

dirtysalami 18.10.2013 08:52

Uus runko vaan rakennellen neliöprofiilista. Tuo Chevyn runko on sietämättömän paskaa materiaalia. Se ei kestä, vaikka ei olisi ruosteessa. Jos laitat jämäkät kaasuiskarit, niin originaalit korvakkeet nitkuu irti.

Vahvista myös simpukan kiinnitys kun runkopuuhaan rupeat. Se repeää ennen pitkää irti.

Lassard 24.10.2013 21:23

Hiekkapuhalsin takarunkoa ja kuten Ford59 sanoi, ekaksi pehmeni jousitoppareiden kohalta.

Boksailua olen fundeerannut: Jos sen vetää umpeen, niin sitten ei enää jousta. Saattaa rasittaa vanhaa runkoa sitten muualta turhan paljon.

Yleismoottoreiden proopuskan sivuilla 12, 13 on aika fiksun oloinen konsti. Raamiin pistehitsataan runkoa myötäilevä lisärauta, jolloin runko joustaa edelleen, mutta jäykistyy. Vähän kömö selitys, mutta konsti löytyy tuolta:

http://gmupfitter.com/files/media/ph...hss_041113.pdf


Sivu luotu: 19:39 (GMT +2).